Har försökt att förstå vad du ska göra invändigt på golvet, om du behåller rören som de är (de kanske har någon bra funktion), så är det kanke enklast att låta plattan vara som den är. Men jag tror nog att du ska ha en luftning mellan plattan och isoleringen, du skulle kunna se vad Plattonmattan anser på sin hemsida eller fråga någon därifrån. En möjlighet skulle kunna vara att du lägger platton matta i botten, på plattan, och därpå lägger isolering i frigolit, som du har ídag och sedan golv. Om du vid ytterväggen gör en luftspalt så att luft kan cirkulera under plattonmattan och ut genom trösklarna, så kan det nog bli bra. Men fråga någon för säkerherts skull.
 
Nu har det blivit ännu varmare vilket för min del innebär mer vatten i källaren :'( Hela källargolvet är nu täckt med vatten som droppar in i hörnen.

Lägger ut lite bilder på tillståndet idag.

Har nu varit ute med måttbandet och kollat vattennivån i dagvattenbrunnen utanför källaren.
I brunnen ser man två inloppsrör och ett utloppsrör som alla verkar ligga på ungefär samma nivå.
Inloppsrören kommer från huset och utloppsröret går ifrån huset - verkar bra mao. :)
Vattennivån i brunnen är den samma som "underkant rör" och det rinner vatten igenom brunnen.

Så till mätningarna.
Brunnen ligger ca 2m utanför källarväggen och vattennivån (och rör) ligger ca 50 cm under källargolvet (ök betongplatta).
Detta tolkar jag som att det faktiskt ligger en dränering på ett vettigt djup, såvida inte drän-rören har en våldsam lutning - 1:5 eller något i den stilen vilket verkar mindre troligt.

Hursomhelst blir det grävning och fix av källarväggarna.
Återstår att fundera över väggen in mot huset och rören på golvet.
 
Det verkar väl lovande att vattnet kommer från ytterväggen, du behöver nog än så länge inte bekymra dig för den inre väggen. Prova att dränera utvändigt de tre sidorna, det ska nog räcka. Men ha gärna det öppet invändigt därefter både för att det ska torka samt att se attt det inte kommer in något vatten
 
Ubbe skrev:
Vi börjar med några enkla frågor.
* Törs jag gräva runt de 3 ytterväggarna på källaren samtidigt utan att äventyra stabiliteten på resten av huset ?

* Hur ska/törs man gräva i övergången mellan källare och torpargrund utan risk för att underminera torpargrunden ?

Av kedjan tycks du inte ha fått svar på ovanstående frågor om stabilitet och underminering.
Jag har samma problem så det skulle vara intressant att ta upp frågan igen. Vad händer om man gräver ur t.ex. 40 cm för singen, isolering och betonggolv och man kommer under botten på grunden? Måste man göra förstärkningar av muren eller vad?
 
Jag har inte funderat så mycket mer på det men räkner med att det löser sig när man börjar gräva..

I vårt fall är "källardelen" en tillbyggnad som tillkommit på senare tid så man borde rimligtvis haft samma problem när man byggde källaren.

Det kommer nog fler överraskningar :(


 
Hej & hå - då var det grävt runt källaren och väggarna på insidan rivna. Ny bilder kommer snart...

På insidan dök det upp mest bara trevliga överraskningar :)
Väggen in mot huset verkar riktigt torr och fin jämfört med övriga som är ganska fuktiga/blöta.
Bakom spånskivorna dök det upp ett källarfönster modell glasbetong som både var överbyggt på insidan och överputsat på utsidan ::) Varför gör man så ???
Upptäckte även att man blandat jordade och ojordade vägguttag i rummet.

Utsidan döljde inte heller några stora katastrofer.
Putsen är bestruken med något tjärliknande och har en del sprickor. Det är väl genom dessa som det droppat vatten. Fyllmassorna var inte av det dränerande slaget direkt så det är antagligen det som var det stora problemet.
Dräneringen verkade intakt och låg på nästan rätt djup...
Under plattan verkar det ligga ganska grovt material - gissar på ca 0-100 och dessutom en fuktspärr under plattan.

Även de mystiska rören över golvet har fått sin förklaring. De slutar helt enkelt i källarväggen.... :surprised: Den omdränering som gjort tidigare har alltså gjorts inifrån, utan att gräva något ::) Kreativt och billigt... Troligtvis har man haft problem med fukt/vatten som kommit inifrån huset som man provat att åtgärda på detta vis..

Nu återstår att välja väggisoleringssystem och skotta igen eländet.

 
Hej igen, så det går framåt...

Menar du att rören i golven, att de mynnar ut vid källarväggen, så att vattnet kan komma ut den vägen? Dräneringen var bra? testa att spola vatten vid röret och se att det kommer ut i dagvattenbrunnen. Är det inte perfekt så kanske det kan vara lika bra att byta slang när du nu ändå har grävt upp. Runt Dräneringsslangen ska du sedan ha singel och där runt en duk, som håller jord/sand för att komma in i slangen. Välj Isodrän eller liknade för väggbeklänad, du kan följa deras beskrivning på nätet hur du monterar dessa. Jag målade kallasvalt den nedersta biten och därefter behöver du inte/enligt Isodrän ska du inte ha någon bestrykning på väggen för att den ska kunna andas.
 
Nya bilder inlagda
http://community.webshots.com/album/122179772YhxoTH

Den gamla dräneringen är borta och den verkade fungera. Problemet var nog materialet mot väggen som inte var av det dränerande slaget..
En del av dräneringen låg även lite för grunt.

De närmsta åtgärderna nu är att rensa bort gammal asfalt/tjärna, laga sprickor i grundmuren och fixa en ordentlig fasning på sulan.

Bortrensning av asfalt/tjära funkar skapligt med roterande stålborste på vinkelslip. Längst ner på väggen och delar av sulan är det dock för tjockt för att det ska bita med stålborsten.

Hur ska jag laga sprickorna på bästa sätt ?
Ska jag "öppna upp" dem och laga med murbruk eller finns det någon bättre metod ?

Avfasningen av sulan blir nästa bekymmer. Här är det väl också murbruk som gäller ? Hur gör man då där det ligger ett tjockt lager asfalt ? Måste asfalten bort helt för att bruket ska fästa eller går det lösa på annat sätt ?
 
Tror att det finns betongspackel eller typ husfix, som är till för att laga sprickor, hör du med en bygghandel. Om du måste ta bort all asfalt vid sulan vet jag inte, jag hade nog provat att ta bort det som går och sedan göra fasningen med betong. Jag tro att Isodrän inte tycker att man ska lägga ny asfalt, men alla som jag känner har lagt ny asfalt vid sulan och en bit upp (du vet hängslen och livrem). Jag tror inte att det är så viktigt att det andas just där, det finns andra stora delar av muren som kan andas
 
Ta ett råd från en som bott i ett hus med översvämmande källare och genomförd omdränering, låt bli att inreda källarrummet med invändiga golv och väggar! Det kanske är bra ett tag, men det är bara en tidsfråga innan problem uppstår igen. Försök att ordna en inredning så att den råa betongen får vara yta, på så sätt kan fukten ventileras bort utan att det händer något otrevligt.

/ylven
 
ylven skrev:
Ta ett råd från en som bott i ett hus med översvämmande källare och genomförd omdränering, låt bli att inreda källarrummet med invändiga golv och väggar! Det kanske är bra ett tag, men det är bara en tidsfråga innan problem uppstår igen. Försök att ordna en inredning så att den råa betongen får vara yta, på så sätt kan fukten ventileras bort utan att det händer något otrevligt.

/ylven
Tanken från början har varit att göra så :)

Väggarna ser jag inte som något problem, förutom då att det måste på någon sorts betongputs och färg.

Golvet däremot blir besvärligare eftersom det nu ligger plaströr (för dränering) på golvet.
Den idé jag har just nu är att lägga en platonmatta på betongen och sedan isolering och ett vanligt spånskivegolv längst upp. I planen ingår även rejäla luftspalter mellan golv och vägg.

Jag tar tacksamt emot andra ideér på hur detta ska utformas!

Jag har även tänkt undersöka om det verkligen rinner något vatten i rören som går över golvet.
Det kanske rent av går att ta bort rören på golvet och istället montera en fläkt som suger fukt från samma ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.