Har någon ett förslag på hur jag smidigast kopplar in två tömningsslangar i ett vattenlås? Det sitter ju en pip för anslutning i vattenlåset (egentligen i mitt fall en avfallskvarn). Jag skulle behöva någon form av y-koppling där ena sidan är gummi som kan träs över pipen i avfallskvarnen/vattenlåset och sedan har två nya pipor som jag kan ansluta diskmaskinerna mot.

Existerar ens en sådan pryl?

Om inte har någon en ide om hur jag kopplar ihop något av delar som finns?
 
Kolla Faluplasts flexibla vattenlås. Där kan vi snacka om att någon tänkt till!

Vi hade ett härke med flexislang (ryser av obehag) och rör som var extremt besvärliga att dela på för rengöring under diskbänken tidigare. Det funkade väl någorlunda på så sätt att vattnet leddes bort, men jag ledsnade och kastade ut skräpet och satte dit ovan länkade system. Det tog lite tid att testa fram bästa vinklar och rörlängder, men slutresultatet blev mer slimmat och otroligt mycket enklare att göra rent. (y)

Ovan länkade produkt har flera platser att ansluta diskmaskiners utlopp.

(I den här tråden kan den intresserade se hur det såg ut hos oss tidigare. Det var också där jag fick tipset om Faluplasts fina variant.)
 
Fadai
Om du verkligen behöver två diskmaskiner kanske du ska kolla lite större, såna som caféer brukar ha.
 
Som jag förstod det ska TS ha befintlig diskmaskin och vill koppla in avfallskvarn...
 
Tack! Tror jag har så jag kan gå vidare nu.

Det finns som sagt en nippel på kvarnen där det är meningen man skall koppla in diskmaskin.
Y-kopplet hade jag tidigare i huvudet men det passar ju inte mot nippeln som redan finns. Nu insåg jag dock att det ju är en smal sak att ta en kort bit slang av valfri sort och sätta emellan.

Alternativet med sadelkopplingarna kan man ju faktiskt också gå på om man väljer att koppla in det hela nedströms kvarnen. Då kan man ju tex sätta en i kvarnen och en efter vattenlåset.

Angående Paxmans oreda. Jag tror mitt kommer se betydligt värre ut. Kvarn, varmvattenberedare och två disksmakskiner skall kopplas in. Dessutom trådlös vattenavstängning till diskmaskinerna. Trångt och rörigt, "pun intended" som de säger på utrikiska, kommer det bli.....
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.