Efter en fundering, så tror jag att du får ut den bästa informationen genom att gräva ner till den del av slangen (av problem grunden) som ligger längs bort från avloppet till dagvattenbrunnen. Då skulle du kunna spola vatten från den änden och se att det rinner ut i andra änden i dagvattenbrunnen (du får då i alla fall reda på att slangen är ansluten och att det inte är något stopp). Kan du då också se att det ligger duk runt slangen och att den ligger i singel samt att den ligger på rätt höjd, så har du fått en hel del information. Har du tur så kanske du inte behöver gräva mer.
 
Inte kul! Jag skulle börjat mad att riva allt invändigt och torka med fläkt, leda bort vattnet från stuprören och kontrollera den där dräneringsslangen som låg invändigt. Var är den kopplad, kan det komma in vatten från den???
Det verkar väldigt skumt!

Det är ju inte alls säkert att du behöver gräva upp allt och dränera om.

Lycka till /almis
 
Vad du också bör göra nu med en gång är att hänga på ett stuprör eller liknade för att leda bort vattnet från taket så att det inte går ner i grunden, får du bort det en 2m meter från grunden så hjälper det. Gör det på något enkelt sätt nu, så kan du göra det riktigt när det blir varmare

 
que skrev:
Efter en fundering, så tror jag att du får ut den bästa informationen genom att gräva ner till den del av slangen (av problem grunden) som ligger längs bort från avloppet till dagvattenbrunnen. Då skulle du kunna spola vatten från den änden och se att det rinner ut i andra änden i dagvattenbrunnen (du får då i alla fall reda på att slangen är ansluten och att det inte är något stopp). Kan du då också se att det ligger duk runt slangen och att den ligger i singel samt att den ligger på rätt höjd, så har du fått en hel del information. Har du tur så kanske du inte behöver gräva mer.
Det har du nog rätt i att det ger "mest information/arbetstimme" att gräva där. Synd bara att det är under farstukvisten :-[

almis skrev:
Inte kul! Jag skulle börjat mad att riva allt invändigt och torka med fläkt, leda bort vattnet från stuprören och kontrollera den där dräneringsslangen som låg invändigt. Var är den kopplad, kan det komma in vatten från den???
Det verkar väldigt skumt!

Det är ju inte alls säkert att du behöver gräva upp allt och dränera om.

Lycka till /almis
Det skall bli "intrssant" att se hur det ser ut när rummet är tomt. Livet är fullt av överraskningar ;D


que skrev:
Vad du också bör göra nu med en gång är att hänga på ett stuprör eller liknade för att leda bort vattnet från taket så att det inte går ner i grunden, får du bort det en 2m meter från grunden så hjälper det. Gör det på något enkelt sätt nu, så kan du göra det riktigt när det blir varmare
Hängde på ett kort rör redan i höstas. Får väl försöka ordna det bättre till våren när det börjar komma vatten igen. Idag har vi -30°C :surprised: så det känns inte så akut med stuprör utan snarare braskamin ;)

 
I helgen har jag äntligen fått ur tummen och rivit mitt källargolv.

Nu visar det sig att det står ca 2cm vatten på betonggolvet!
Jag har inte hunnit undersöka ver det kommer in ännu eller iaf inte hittat något ställe där det rinner in.

Golvkonstruktionen var enl följande.
Betong - fuktspärr - isolering - fuktsärr(ej hela golvet) - spånskivegolv.

Kan bli så mycket som 2cm vattendjup bara pga kondens eller rinner det in någonstans ?

Jag har lagt upp lite nya bilder på eländet.
http://community.webshots.com/album/122179772YhxoTH

De gamla bilderna ligger här.
http://community.webshots.com/album/105088735cwKsXE

Vad är nästa steg ?
 
Det borde komma in någonstans (inte kondens), det kan också vara att det tränger upp från hela plattan, eller om du har tur att du híttar en sida om huset där det kommer ifrån. Tycker att du ska försöka få bort vattnet från golvet, för att se var det kommer ifrån samt hur fort det kommer tillbaka. Det kan vara att det är vattennivån utanför som "visas". Går det inte att torka ut invändigt, så kan du inte göra så mycket mer inne, förrän du har dränerat om ute.
 
Har nu öst bort det mesta av vattnet - tror det blev 5 hinkar så det var nog inte så mycket som det verkade från början.

Imorse hade det inte stigit något :)

Det har även börjat torka upp något på sockeln upp mot väggarna. Torrast verkar det vara på den sidan som är inåt huset vilket borde vara possitivt.

Hittade ett litet borrat hål i plattan (ca 20mm) som ska undersökas. Är hålet borrat igenom borde man kunna få en uppfattning om vad som finns under plattan.
 
Har du kollat hur väggarna ser ut ?? Även de borde ju vara fuktskadade, dels pga fukten från golvet dels så ligger de kanske direkt an mot de fuktiga källarväggarna
 
almis skrev:
Har du kollat hur väggarna ser ut ?? Även de borde ju vara fuktskadade, dels pga fukten från golvet dels så ligger de kanske direkt an mot de fuktiga källarväggarna
Väggarna kommer också att rivas innan rummet blir "färdigt" om det nu någonsin blir det...
Eftersom isoleringen sitter på insidan får den sitta kvar så länge som det är vinter.

Det man kan se nu är att reglarna i väggarna angripits nerifrån, dvs från fukten i golvet. Har inte lyckats fånga det på bild riktigt... Konstaterade idag att en regel i det mest skadade hörnet känns väldigt mjuk och svampig. Det skulle ju i bästa fall kunna vara det hörnet som är det stora problemet.

Hursomhelst har golvet torkat upp nu vilket känns bra.

Nästa steg blir att avvakta tjällossning/snösmältning och sedan börja gräva.

Under tiden får jag fundera hur vi ska göra med rören uppepå golvet..
 
Hej, är det ett rör som går tvärs över rummet? Jag såg ett ganska tjockt rör på en bild. Vet du vad det är till för?

Dränering utvändigt blir säkert nödvändigt (eller), frågan är vad du sedan ska göra invändigt?

En möjlighet skulle vara att ta bort den gjutna plattan och ordna till en botten med singel därefter isolering och sedan gjuta en platta ovanpå, då får du allt i rätt ordning.

Om man har den funderingen då undrar jag som lat, skulle man kunna lägga dräneringsslangen längs väggen "invändigt" nere i singlet med rätt lutning (och i duk) och samla upp rören i en utgång "ur rummet" som ligger där ditt rör till dagvattnet ligger utanför, då skulle du "bara" behöva ansluta denna inre dränering till din yttre och slippa gräva så mycket utvändigt, men tänk att ha rätt fall så att du inte leder in vatten istället. Nackdelen är att du får ett vattentryck på grundmuren utvändigt som kanske blir för mycket, så att du ändå måste gräva upp, men det kanske ändå inte gör någon skada att lägga en inre dränering, jag tänker också på den sida av källaren som du inte kan gräva utifrån, då kanske man kan göra så här i stället innefrån?

Om du glömmer idé att ta upp hela plattan, så får du väl ordna till en plan platta, du kanske ska göra en form där du gör en öppning i plattan för röret, och gjuter upp den övriga plattan i nivå med överkant röret om möjligt. Sedan lär det inte vara bra att ha en sådan tjock isolering ovanför plattan. Jag tror att det är bättre att du gör någon med en Platon matta istället så du får en ventilerad platta, men det är säkrast att du hör med någon vad som är bäst att göra
 
que skrev:
Hej, är det ett rör som går tvärs över rummet? Jag såg ett ganska tjockt rör på en bild. Vet du vad det är till för?
De rören är även jag väldigt nyfiken på. Det är alltså 3 st rör som går från "långsida till långsida" och ligger ovanpå btg plattan. Det ligger ett rör längs båda kortsidorna och ca 30-50 cm in i rummet. Det tredje röret korsar rummet ungefär på mitten.

Min gissning är att rören är någon sorts "fuskdränering" eller budgetvariant av dränering av sidan som ligger in mot resten av huset och har tillkommit efter bygget pga vattenproblem.

que skrev:
Dränering utvändigt blir säkert nödvändigt (eller), frågan är vad du sedan ska göra invändigt?
Utvändigt är som sagt ganska klart....
Invändigt och "under" huset är mer oklart :-/ Tips/förslag/kunskap mottages tacksamt.

que skrev:
Om man har den funderingen då undrar jag som lat, skulle man kunna lägga dräneringsslangen längs väggen "invändigt" nere i singlet med rätt lutning (och i duk) och samla upp rören i en utgång "ur rummet" som ligger där ditt rör till dagvattnet ligger utanför, då skulle du "bara" behöva ansluta denna inre dränering till din yttre och slippa gräva så mycket utvändigt, men tänk att ha rätt fall så att du inte leder in vatten istället. Nackdelen är att du får ett vattentryck på grundmuren utvändigt som kanske blir för mycket, så att du ändå måste gräva upp, men det kanske ändå inte gör någon skada att lägga en inre dränering, jag tänker också på den sida av källaren som du inte kan gräva utifrån, då kanske man kan göra så här i stället innefrån?

Den varianten med dränering på insidan har jag också funderat om det är möjligt längs väggen "under huset", dvs där det är lite besvärligare att gräva.
Det borde inte vara så mycket jobb att kapa/bila en "ränna" i golvet på insidan väggen och lägga ett dräneringsrör och sedan gjuta igen rännan

Någon som är kunnig på området som kan svara ?
 
Rören i själv är inte dräneringsrör (med hål) utan är enbart till att flytta vatten från hussidan ut till dräneringen utanför, det är vad du tror? De försvinner bara in i väggen? du kan inte se att de är kopplade någonstans? Du tror inte att det kan vara något annat som kommer in i huset, el, vatten, tele?

Är de till dränering så låter det som en möjlighet att bila upp golvet mot hussidan och lägga en riktig dräneringslang istället som du ledar ut ur huset direkt vid långsidan. Det är lite konstigt varför man drar dessa rör igenom källaren, man borde lika gärna kunna dra ut det vid långsidan?

Hur sitter väggreglarna, sitter de på den idag gjutna plattan? Om man vill höja plattan blir det problem då? Du måste väl ändå kapa av vid midjan så du kan väl bygga upp nytt gissar jag, det borde väl vara ganska dåligt för de har väl stått i vatten.

Tror nog att det är bäst att höja plattan något, men kan du slänga bort rören så behöver du kanske inte öka höjden så mycket.
 
que skrev:
Rören i själv är inte dräneringsrör (med hål) utan är enbart till att flytta vatten från hussidan ut till dräneringen utanför, det är vad du tror? De försvinner bara in i väggen? du kan inte se att de är kopplade någonstans? Du tror inte att det kan vara något annat som kommer in i huset, el, vatten, tele?

Är de till dränering så låter det som en möjlighet att bila upp golvet mot hussidan och lägga en riktig dräneringslang istället som du ledar ut ur huset direkt vid långsidan. Det är lite konstigt varför man drar dessa rör igenom källaren, man borde lika gärna kunna dra ut det vid långsidan?

Hur sitter väggreglarna, sitter de på den idag gjutna plattan? Om man vill höja plattan blir det problem då? Du måste väl ändå kapa av vid midjan så du kan väl bygga upp nytt gissar jag, det borde väl vara ganska dåligt för de har väl stått i vatten.

Tror nog att det är bäst att höja plattan något, men kan du slänga bort rören så behöver du kanske inte öka höjden så mycket.
Rören genom rummet är knappast något annat än just för dräneringen. Riktningen stämmer dessutom väldigt bra med dagvattenbrunnen utanför källarens långsida.

Väggreglarna går inte ner till golvet, det fattas ca 2dm längst ner, dvs "golvtjockleken". De sitter antagligen i väggen på något sätt. Hursomhelst ska innerväggarna rivas.

Kunde igår konstatera att det rinner in vatten genom väggen i de 2 hörnen som är utåt, dvs de hörn där det blivit skador på golv och väggytor.
Det är alltså bara att vänta på att kälen försvinner och börja gräva....

Jag ska ordna nya bilder på läget idag.

Hur mycket grus/singel går det åt till återfyllningen vid dräneringen ?
 
Mängd singel, jag tycker att du ska sätta pordrän eller isodrän på yttermuren. De säger att man kan fylla med de gamla massorna, men jag jag gjorde så här. Jag grävde ung 50cm brett och fyllde med 10cm under duken sedan 5cm till upp till dräneringen sedan ung 10+5cm innan jag fällde in duken över röret. Sedan ytterligare ung 15 cm singel ovanför detta. Då blir det ung 50x50cm (ta detta gånger längden så får du ett minbehov). Jag la sedan ett singel lager närmast isodränen hela vägen upp. Isodränen ska avslutas ung 15 cm under jorden, så där uppe fyllde jag också med singel. Hos mig som bara hade grävt 1m så hade jag ung 0.5 till som jag fylde med 15cm singel ut från "väggen". Du får lägga ihop detta. Sedan köpte jag också lite matjord som jag la överst utan för singlet. (i mitten fick det bli lite fyllnadsmassor.

Titta också på isodrän och pordräns hemsida, du fick deras adress tidigare
 
Nu är bilderna uppdaterade med det senaste..

Golvet har torkat upp men när det blev plusgrader igen började de rinna in vatten igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.