nikasp
Sista dagen innan vi åker hem, blev dränkt på nyss av ett riktigt skyfall och får ta andra sidan om några veckor. Svårt att tänka bort laserprecision och räta vinklar överallt som hemma på villan.

Symmetrisjävulen är väldigt svår att tampas med. Det sticker i ögonen när något blir för modernt och rakt osv på det här gamla torpet. Måste kolla upp om sågen bredvid kan fixa kilsågad fasadpanel då lite bör bytas framöver.

Velade som fasen om jag skulle dra ner och sätta dubbla brädor som vindskivor men körde på som det såg ut innan. Torpet är litet så det hade blivit lite ”top heavy”. Inte optimalt byggtekniskt men men...

Renoveringsarbete på rödmålat trätorp med fokus på takfot och fasadpanel, samt byggverktyg på ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trätorp med byggnadsställning och stege, på en gräsmatta med omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Fått resten av panelen på framsidan på plats och då regnet som var utlovad uteblev hanns det med smygar och foder kring fönstren. Målning kvar av allt dock.

Husfasad under renovering med nya paneler, med ställning framför och detaljer kring fönster som ska målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderade på hur jag skall göra fönsterfodren då taket går upp till fönstren. Gamla fodren gick runt hela fönstret med bräda under fönsterblecket med men provade att istället bara dra foder till taket jäms med smygen. Känns ok att inte hänga en bräda i luften under blecket som skulle behöva fästas med dominos och pocket screws i sidorna eller limmas då jag inte skulle vilja få skruvhål genom nya takets uppvik mot väggen.

Ny monterade fönstersmygar och foder på ett hus med svart panel och fönster mot trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av nyinstallerat fönster med smyg och foder upp till taket, utan bräda under fönsterblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Fått resten av panelen på framsidan på plats och då regnet som var utlovad uteblev hanns det med smygar och foder kring fönstren. Målning kvar av allt dock.

[bild]

Funderade på hur jag skall göra fönsterfodren då taket går upp till fönstren. Gamla fodren gick runt hela fönstret med bräda under fönsterblecket med men provade att istället bara dra foder till taket jäms med smygen. Känns ok att inte hänga en bräda i luften under blecket som skulle behöva fästas med dominos och pocket screws i sidorna eller limmas då jag inte skulle vilja få skruvhål genom nya takets uppvik mot väggen.

[bild]

[bild]
Ser bra ut så :ok:
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Stenläggningen börjar ta sig. 70m2 lagda och ca 5 kvar. Sen renkapa svängen och lägga sista raden.
Det var tydligen inte så mycket ledig tid att vara pappaledig... men en grabb som gräver upp sättsanden och gör sandslott så fort man tittar blir det mycket dubbeljobb.
 
  • Pågående stenläggning av grått gatsten nära röd husvägg och gräsmatta, med osätt sten och slang synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd husfasad med nästan klar stenläggning på uppfart, oavslutad del och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 8 till
  • Laddar…
Gjort färdigt i växthuset, grymt skönt.
Inredning av växthus med vita väggar, fönster och ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett växthus med vita väggar, en dörr och fönster, och ett grusgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas.M och 6 till
  • Laddar…
Städat... Kört fyra lass skit till tippen.

Renoveringsprojekt, tomt rum med tegelväggar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med gammalt demonterat trävirke och byggavfall på ett betonggolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har haft en yrkesman hemma på huset. En plåtslagare utan dess like. (tredje gången jag anlitar honom)

Ruskigt duktig och till vettiga priser. Plåt är dock något jag inte bemästrar.

Byte av tre fönster och två ytterdörrar har utförts och således behövs lite plåt för inklädnad och självklart fönsterbleck som måste dit.

Snabbt in och mäta inga konstigheter, standard Elitförnster AFH 13/13 och ytterdörrar från RAW - Pia 10x21 från Beijer bygg.

Jag blir tårögd hur fint det blir med inklädnaden med plåten kontra hur det tidigare var med träplankor! Skön kommentar från plåtslagaren också, kul att se ordentliga fönster och dörrar, jag börjar bli less på plastfönster där man inte kan fästa något i. :crysmile:

Nu kan jag inte uttala mig om PVC-fönsternas vara eller icke vara men jag gissar att det finns en del dåliga varianter där ute som han upplevt.

Jag betalade han med glädje + lite extra. :strong:

Så svaret blir självklart att det fortfarande finns hantverkare som för sitt jobb med det lilla extra, bilder kommer kanske under morgondagen!
 
  • Gilla
Hammarfall och 15 till
  • Laddar…
Pics or it didnt happen? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
I icho skrev:
Stenläggningen börjar ta sig. 70m2 lagda och ca 5 kvar. Sen renkapa svängen och lägga sista raden.
Det var tydligen inte så mycket ledig tid att vara pappaledig... men en grabb som gräver upp sättsanden och gör sandslott så fort man tittar blir det mycket dubbeljobb.
Snyggt! Min grabb va snabb som en blixt på att gräva upp efter jag gick över med paddan, men man vill ju ha med dom små!
 
Målat några fler klämringskopplingar.
 
  • Nymålade vita klämringskopplingar för rörinstallation, upplagda på kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Gjort färdigt i växthuset, grymt skönt.
[bild] [bild]
Finns det mer om växthuset? Nytt eller gammalt? Blev lite nyfiken
 
K Kjell_G skrev:
Finns det mer om växthuset? Nytt eller gammalt? Blev lite nyfiken
Det är byggt för 2 år sedan. Använde de gamla fönstren från huset. Skicka ett PM om det är något du undrar över så kan jag svara där :D
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Fortsätter spackla...

En rulle maskeringstejp och en spackelspade fastklämda i skruvstäd på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas.M och 3 till
  • Laddar…
(Forts från inlägg #20882)

Kökssoffan till nya köket klar! Återstår att sy riktiga sitt- och ryggdynor...
Nybyggd kökssoffa längs väggen bredvid matbord och stolar i ett modernt kök, väntar på dynor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd kökssoffa i vitt mot hörn av rummet med tillfällig grå dyna och ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd kökssoffa i vitt med grå sits och rutiga kuddar i purpurrött och lila mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Needas och 5 till
  • Laddar…
Börjar närma sig slutet på att fixa vindskiveplåtarna. De har varit fulbruna och flagnande. Jag har under lång tid plockat ned dem en och tagit bort gamla färgen och målat dem svarta. Nu är det ett par plåtar kvar att fixa.
Det jobbiga har varit att hitta lösningar för att säkra mig.

Nyrenoverade svarta vindskiveplåtar på husfasad med stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.