P patriklarsson skrev:
OM det vore som ovan skulle man även kunna ha en enfas växelriktare på 1kW på L2 och ytterligare en på 2kW på L3.
Ja, fast det hjälper inte i praktiken eftersom du inte kan styra belastningen på varje fas att exakt följa inmatningen på varje fas. Inte ens köra tvättmaskinen på fas 2 varje gång solen skiner in i fas 2 hjälper, eftersom värmeelementet i tvättmaskinen inte är på hela tiden, så när det är av blir det ändå inflöde via L2 som inte räknas av mot tex kylskåp och frys på L1, L3. Du måste ju matcha förbrukningen exakt på varje fas hela tiden!

Det man i så fall måste göra är att säkra upp till 63A huvudsäkring och sedan bara använda en fas in och ut till allting!

Det vore naturligtvis vansinnigt ur alla aspekter, så den rätta lösningen är trefas omriktare in, en vettig fördelning av lasterna på alla tre faser hushållet (så att både topplast och total energi är hyfsat lika mellan faserna) och att in/ut räknas totalt över alla tre faser, precis som min nätägare beskrev att det kommer bli! Alla glada och nöjda. ;)

I tillägg skulle jag såklart vilja ha nettodebitering över så långt intervall som möjligt. Varje timme vore en början som är så pass kort att man kan unvdika diskussioner on skatter och juridik.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Intressant läsning, ska försöka hitta nyckeln till min huvudcentral, har förlagt den någonstans.

Hur som helst i mitt exempel ovan, ifall man istället har trefas växelriktare o skickar ut 3kW så fördelas det alltså 1kW på L1, 1kW på L2 och 1kW på L3?

Därmed med två förbrukare, en med 1kW på L2 och en med 2kW på L3 skulle man sälja 1kW från L1 samt köpa 1kW till L3, medan L2 förbrukar det som tillverkas.

Skillnaden blir då mindre med 1kWh köpt o 1kWh såld än i exemplet ovan med 3kWh köpta och 3kWh sålda, förutsatt att allt är konstant i en timme.

Men mest troligt är alltså att man inte behöver tänka på detta med olika faslaster överhuvudtaget?
 
Det har du ju rätt i, men det finns också nominella belastningar som ligger väldigt jämnt i förbrukning. Vilket också solcellerna bör göra en dag med fint väder.
Som jag skrev vid trådstart var frågan ifall man måste flytta de tyngsta lasterna till samma fas, om man har en enfas växelriktare.
På en 16A får man ju isf ut över 3kW.
Det verkar mycket enklare om man slipper tänka på det och det blir inte sneda belastningar mellan faser vilket ju inte är önskvärt.
 
Sammanfattningsvis, man måste kolla med sitt nätbolag och vilken mätare man har?
 
P patriklarsson skrev:
Intressant läsning, ska försöka hitta nyckeln till min huvudcentral, har förlagt den någonstans.

Hur som helst i mitt exempel ovan, ifall man istället har trefas växelriktare o skickar ut 3kW så fördelas det alltså 1kW på L1, 1kW på L2 och 1kW på L3?

Därmed med två förbrukare, en med 1kW på L2 och en med 2kW på L3 skulle man sälja 1kW från L1 samt köpa 1kW till L3, medan L2 förbrukar det som tillverkas.

Skillnaden blir då mindre med 1kWh köpt o 1kWh såld än i exemplet ovan med 3kWh köpta och 3kWh sålda, förutsatt att allt är konstant i en timme.

Men mest troligt är alltså att man inte behöver tänka på detta med olika faslaster överhuvudtaget?
Ja, ja, ja, ja.
 
P patriklarsson skrev:
Det har du ju rätt i, men det finns också nominella belastningar som ligger väldigt jämnt i förbrukning. Vilket också solcellerna bör göra en dag med fint väder.
Som jag skrev vid trådstart var frågan ifall man måste flytta de tyngsta lasterna till samma fas, om man har en enfas växelriktare.
På en 16A får man ju isf ut över 3kW.
Det verkar mycket enklare om man slipper tänka på det och det blir inte sneda belastningar mellan faser vilket ju inte är önskvärt.
De nominella lasterna är ju sällan på flera kW utan snarare ett par hundra watt totalt.
Att flytta de tyngsta lasterna till en fas är ju egentligen precis det man INTE vill göra med hänsyn till
elnätet
matarkabeln
huvudsäkringen och dess storlek/abbonemangsstorlek
elegansfaktorn
 
P patriklarsson skrev:
Sammanfattningsvis, man måste kolla med sitt nätbolag och vilken mätare man har?
Japp och när man får en som summerar över faserna. Om det nu är så att alla ska få det ändå kommer man ju förmodligen få.en spn redan nu om man sätter in solceller, så att de slipper byta ut mätaren en gång till.

Obs, har fortfarande inte hittat något om vilken denna reglering är och när den kommer gälla. Bara det att mätarna ska klara båda sätt senast 2025.
 
Elegansfaktorn?

Nominell effekt på en luft-luftvärmepump är runt 800W.
Har man varmvattenberedare så finns ju allt ifrån iaf 1,2kW enfas till 3kW trefas.
Eller varmvatten värmepump 680W max vid kompressordrift (osäker på om dom är inverterstyrda, dock säkerligen byggda för långa drifttider iom acktank).

Jag har en väldigt jämn förbrukning på 1-1,5kW sommartid och 2kW vintertid + vissa korta toppförbrukningar på det.
 
Och varför denna diskussion? Handlar ändå om ören, och mätaren mäter minutvärden, vi har en SMA4000, som producerar 4000-4200w på L1, och en 2kw växelriktare på L2, och står och väger om det blir en 5kw på L3, alt mindre anläggning på nya huset, men rymmer endast 3.7kw.

Det handlar om ören, snålt, Jepp! Men vi kör värmepumpen på natten, tvättar/diskar på kvällen.
 
Såklart är det viktigt att veta hur det fungerar innan man köper något, uppenbarligen finns det olika funktioner eller så handlar det om missuppfattningar.
Att sälja 3kW o samtidigt köpa 4kW är ju stor skillnad mot att bara köpa 1kW. Men det beror alltså på elmätare och nätbolag?
Uppenbarligen fungerar det bra med flera enfas växelriktare också.
Det var väl i första hand intressant endast om man skulle ha en under 3kW dock.
 
F
P patriklarsson skrev:
Såklart är det viktigt att veta hur det fungerar innan man köper något, uppenbarligen finns det olika funktioner eller så handlar det om missuppfattningar.
Att sälja 3kW o samtidigt köpa 4kW är ju stor skillnad mot att bara köpa 1kW. Men det beror alltså på elmätare och nätbolag?
Uppenbarligen fungerar det bra med flera enfas växelriktare också.
Det var väl i första hand intressant endast om man skulle ha en under 3kW dock.
Vad är den ekonomiska skillnaden om du ställer ditt exempel ovan varandra? Sälja 3kWh samt köpa 4kWh jämfört med att köpa 1kWh?
 
Det beror ju på vilket avtal man har?
Fördel vid bättre betalt för såld el än köpt.
Nackdel vid sämre betalt för såld el än köpt.
Det känns spontant som att man hellre vill använda elen man producerar själv istället för att sälja och köpa annan el.
Om den köpta elen är billigare, kommer den troligen inte från solkraft?
Elpriserna lär stiga framöver dessutom, om man tittar på vad det kostar i ex Danmark och Tyskland.
 
F
P patriklarsson skrev:
Det beror ju på vilket avtal man har?
Fördel vid bättre betalt för såld el än köpt.
Nackdel vid sämre betalt för såld el än köpt.
Det känns spontant som att man hellre vill använda elen man producerar själv istället för att sälja och köpa annan el.
Om den köpta elen är billigare, kommer den troligen inte från solkraft?
Elpriserna lär stiga framöver dessutom, om man tittar på vad det kostar i ex Danmark och Tyskland.
Var elen du köper kommer ifrån avgör du själv via ditt avtal. Sen så betalar elbolagen mer till privatpersoner för att främja solceller och cisa vilket miljöansvar dom tar. Vattenfall betalar 40öre extra första året, Göteborgs Energi betalar 25öre extra konsekvent. Finns många som betalar bra. Så du får mer betalt just nu än du betalar.

Men med så jäkla dålig indata som du visar att du har i inledningen på ditt inlägg så har du ju inte ens förutsättningar att lösa frågan på om det ena eller det andra är mest lönsamt. Och utan att ha räknat på det....jag lovar dig att det är hårklyveri. Det kostar mer energi att tänka på det än att bara ta det för vad det är.
 
Inledningen, att det beror på avtal, är alltså dålig indata? Jag tycker din fråga är korkad.

Självklart är det märkligt om det finns olika mätmetoder av nätägare/bolag.

Att säljpriset är högre idag garanterar inte att det gäller om ett år, så att bygga anläggning efter dagens pris kan bli förlust i slutändan, vi pratar om 25års garanti på paneler.
Tror du själv att elpriserna är detsamma om 25år?

Jag skulle helst vilja att elen jag tillverkar går i första hand till mig själv, annars riskerar man att i framtiden sitta med en anläggning som går back o nät/elbolagen hovar in pengarna igen.
Däremot om jag vet att elen jag producerar är gratis riskerar jag inte lika mycket.
 
F
P patriklarsson skrev:
Inledningen, att det beror på avtal, är alltså dålig indata? Jag tycker din fråga är korkad.

Självklart är det märkligt om det finns olika mätmetoder av nätägare/bolag.

Att säljpriset är högre idag garanterar inte att det gäller om ett år, så att bygga anläggning efter dagens pris kan bli förlust i slutändan, vi pratar om 25års garanti på paneler.
Tror du själv att elpriserna är detsamma om 25år?

Jag skulle helst vilja att elen jag tillverkar går i första hand till mig själv, annars riskerar man att i framtiden sitta med en anläggning som går back o nät/elbolagen hovar in pengarna igen.
Däremot om jag vet att elen jag producerar är gratis riskerar jag inte lika mycket.
P patriklarsson skrev:
Inledningen, att det beror på avtal, är alltså dålig indata? Jag tycker din fråga är korkad.

Självklart är det märkligt om det finns olika mätmetoder av nätägare/bolag.

Att säljpriset är högre idag garanterar inte att det gäller om ett år, så att bygga anläggning efter dagens pris kan bli förlust i slutändan, vi pratar om 25års garanti på paneler.
Tror du själv att elpriserna är detsamma om 25år?

Jag skulle helst vilja att elen jag tillverkar går i första hand till mig själv, annars riskerar man att i framtiden sitta med en anläggning som går back o nät/elbolagen hovar in pengarna igen.
Däremot om jag vet att elen jag producerar är gratis riskerar jag inte lika mycket.
Du tycker min fråga är korkad... jag påstår bestämt att jag inte ställde en enda fråga i inlägget.... öht

Skall du ha 25 års garanti så är vi på helt andra paneler och helt andra priser än det du tidigare har visa att du tänker betala. Gör skillnad på produktgaranti och produktionsgaranti. Den sistnämnda behöver inte betyda ett skit skulle jag säga då den för en lekman är inprincip ekonomiskt möjlig att bevisa.


Nej, jag tror inte att elpriset är det samma om 25år, jag tror att ett genomsnittligt pris är betydligt högre än nu.

Likväl, utan indata så tassar du bara runt problemet. Du konstaterar att det eventuellt finns två sätt att mäta och reglera köpt/sålt men du har inte data att förstå skillnaden om det ens finns nån. Förstår du vad jag menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.