C
O oldtimersmc skrev:
Googla "stegspänning"
Jo, jag är bekant med detta på ett teoretiskt plan. Det bör ju dock noteras att vi talar om relativt stora avstånd här och effeken avtar ju exponentiellt mot avståndet från nedslagspunkten. Kan spontant inte tänka mig att jordpotentialen i normalfallet förändras nämnvärt vid ett blixtnedslag en km bort(?) Eller kanske ens 100 m bort?
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att en transformator som matar något som har jordkontakt via något annat än elledningen är ingenting konstigt, t.ex dect-telefoner... Men om det enkelt går att få isär den kan jag försöka se vad som gått sönder. Förr i tiden var grejorna mer robusta och det var ofta möjligt att byta nån enstaka komponent. Så är det knappast idag.


Ditt fall är helt annorlunda då den börjat lösa ut JFBn trots att den är dubbelisolerad. Sådana fel får inte kunna ske. Så det är ur den aspekten den är intressant att titta närmare på, om det går.
Ja, der kan vara svårt att bara öppna dom. Sen när man väl får upp skiten så är det hel-pottat för att kunna uppräthålla krypavstånd och kanske kylning med. Superlätt att mäta på.
 
F
Nu har jag varit ute och pillat lite till. Mätte begränsningsslingan till 1,1 Ohm. Försökte starta ”ingen kontakt med slingan”. Kopplade bort guidekabeln helt, mätte samma resistans och det fungerade fortfarande inte.

Leta fram en rulle med kinesisk koppartråd 0,5 kvadrat som jag fick med en utskrotad kinaklippare. La ut 40m på gräsmattan och mätte resistansen till 1,7 Ohm. Gräsklipparhelvetet fungerar med denna.

Kan nån förklara vad som är fel? Det är ju fullständigt omöjligt.... eller?
 
C
F fsn skrev:
Vad är det som får en begränsnings- och guidekabel att gå sönder? Det är ju inte så att dom brinner upp bara för att det blir lite inducerad kräm. Läser du bara några inlägg så ser du att jag har en intakt begränsningskabel utan brott.
Missade det. Det går inte att säga med säkerhet vad som är fel utan att mäta sig fram.
 
F
Silver78 Silver78 skrev:
Missade det. Det går inte att säga med säkerhet vad som är fel utan att mäta sig fram.
Likväl verkar du ha rätt. Med en ny begränsningskabel så fungerar det men med den gamla funkar det inte trots att jag mäter lägre resistans i min gamla befintliga kabelnän i den nya. Jag är helt nollställd här. Finns det nåt annat sätt att mäta på än resistans?
 
F fsn skrev:
Nu har jag varit ute och pillat lite till. Mätte begränsningsslingan till 1,1 Ohm. Försökte starta ”ingen kontakt med slingan”. Kopplade bort guidekabeln helt, mätte samma resistans och det fungerade fortfarande inte.

Leta fram en rulle med kinesisk koppartråd 0,5 kvadrat som jag fick med en utskrotad kinaklippare. La ut 40m på gräsmattan och mätte resistansen till 1,7 Ohm. Gräsklipparhelvetet fungerar med denna.

Kan nån förklara vad som är fel? Det är ju fullständigt omöjligt.... eller?
Fy fan vilken mardröm att behöva lägga om hela kabeln igen. Nästan så att man hellre vill att klipparen grillas.
 
G golfgreen skrev:
Fy fan vilken mardröm att behöva lägga om hela kabeln igen. Nästan så att man hellre vill att klipparen grillas.
Så kontentan är att en robotgräsklippare är värt köper när den är köpt och installerad. Inte om man inte har en?
 
F
G golfgreen skrev:
Fy fan vilken mardröm att behöva lägga om hela kabeln igen. Nästan så att man hellre vill att klipparen grillas.
Ja, det suger fett. Nu är jag på jakt efter nåt slätt litet kabelrör som kan grävas ner, måste finnas nåt till tex fiber på 12mm eller nåt sånt? Det blir lättare att byta nästa gång då.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så kontentan är att en robotgräsklippare är värt köper när den är köpt och installerad. Inte om man inte har en?
Jag har ingen aning om hur du kunde komma fram till det där från min kommentar, så jag vet inte vad jag ska svara.
 
Prova att byta kortet i laddstationen först. Som jag skrev innan så har jag varit ute för liknande problem. Kortet orkade inte driva en lång slinga men en kortare gick bra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, det suger fett. Nu är jag på jakt efter nåt slätt litet kabelrör som kan grävas ner, måste finnas nåt till tex fiber på 12mm eller nåt sånt? Det blir lättare att byta nästa gång då.
Det lät som ett intressant projekt! Ett vanligt VP-rör borde fungera?
 
F fsn skrev:
Likväl verkar du ha rätt. Med en ny begränsningskabel så fungerar det men med den gamla funkar det inte trots att jag mäter lägre resistans i min gamla befintliga kabelnän i den nya. Jag är helt nollställd här. Finns det nåt annat sätt att mäta på än resistans?
Se vad quick skriver i #56 det är en rimlig förklaring när du fått överspänning till stationen. Om det varit så kraftigt att slingan och mest ev skarvar där tagit skada borde den varit död. Du kan mäta frånkopplade slingan mot jord så ser du om den är skadad, att ledaren är hel har du redan konstaterat.
 
C cpalm skrev:
Vår Automower fick också smaka på blixten i somras. Det var strömadaptern som rök och blåste dessutom säkringen. Kretskortet i laddningsstationen klarade sig uppenbarligen. 3 000 kr för en ny strömadapter :(
HQ-återförsäljaren hade bytt runt 10 st efter det åskvädret:thinking:

Kollade på olika lösningar för åskskydd. Tänkte åtminstone fixa något till strömadaptern, som till att börja med är rätt dyr, för det andra tydligen är det som vanligvis ryker, och för det tredje utgör en brygga till husets elinstallation. Det är 28V likspänning så ett "vanligt" kombi teleskydd torde funka bra, men de är ju så s-tans dyra så man funderar ju på om det är värt det. Kollade på de olika lösningar som finns specifikt för robotgräsklippare, men det är oklart hur seriösa de är.
3000kr för en nätdel?!?
 
C
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.