4400W/230V ~=19A

Så med en 4.4kW växelriktare som använder 1-fas så behöver man >16A mätarsäkringar. Använder man en 3-fas växelriktare så klarar man sig med 16A. När det gäller snedbelastning av ovanliggande nätstation så lär det bero på hur stor den är. Delar man transformator med endast ett par andra så finns ju möjligheten att den producerade elen inte hamnar hos någon granne som sitter på samma transformator om man endast använder 1-fas växelriktare.

Nu lär detta i det generella fallet inte spela någon roll men det kanske finns någon gammal nätstation som inte alls blir glad om den konstant blir snedbelastad.

Men om man nu tar dagens system med skatterabatt för varje producerad kWh (60öre) så lönar det sig mer att sälja producerad el än att egenkonsumera den. I det fallet så skulle ju en 1-fas växelriktare kunna nyttjas så att man kopplar bostaden/huset till 2 faser så gott det går och enbart använder den sista fasen för att producera solel.

Det är tekniska lösningar som denna som övertygat mig att solceller mer handlar om att skatteplanera än att producera el.
 
F
M merbanan skrev:
4400W/230V ~=19A

Så med en 4.4kW växelriktare som använder 1-fas så behöver man >16A mätarsäkringar. Använder man en 3-fas växelriktare så klarar man sig med 16A. När det gäller snedbelastning av ovanliggande nätstation så lär det bero på hur stor den är. Delar man transformator med endast ett par andra så finns ju möjligheten att den producerade elen inte hamnar hos någon granne som sitter på samma transformator om man endast använder 1-fas växelriktare.

Nu lär detta i det generella fallet inte spela någon roll men det kanske finns någon gammal nätstation som inte alls blir glad om den konstant blir snedbelastad.

Men om man nu tar dagens system med skatterabatt för varje producerad kWh (60öre) så lönar det sig mer att sälja producerad el än att egenkonsumera den. I det fallet så skulle ju en 1-fas växelriktare kunna nyttjas så att man kopplar bostaden/huset till 2 faser så gott det går och enbart använder den sista fasen för att producera solel.

Det är tekniska lösningar som denna som övertygat mig att solceller mer handlar om att skatteplanera än att producera el.
Det är ett relativt övergående fenomen tror jag. Det kommer snart vara ett nollsummespel att förbruka själv eller sälja. Sen är det inte heller så uppenbart nu heller, det är mycket överföringsavgifter man slipper med use up på egen el.
 
Ok, men det blir nog en trefas ändå då man hamnar över 3kW, frågan var mer om det fanns trefas under 3kW vilket jag inte sett, men verkar inte finnas så många små enfas heller?
Isf var tanken att man kunde sätta ex en enfas först ihop med några paneler, 2 eller 4 för att se hur mycket det faktiskt producerar i verkligheten, men till en liten kostnad.
Innan man isf bygger vidare.
Nu tyckte ju någon att man inte ska "laborera", vilket jag inte riktigt förstår.
Men man kan ju också testa en panel med 12V regulator om man vill, jag har en "husbuss" som kunde behöva sig en fin solpanel. Så slipper man krånglet med elbolaget.
Därav min första fråga om flera växelriktare till samma huvudcentral.
 
Har inget att göra med hur du bor eller nåt annat, med tanke på enfas växelriktare, blir inte elen förbrukad på Lsp sidan så drar den iväg vidare, vi är de enda som har solceller på gatan, annars är det konstigt med alla enfasbelastningar också, som tex Spabad som många ligger med höga fas belastningar, det vi har nu ligger med 3kw på L1 för värme, och L2 badpumpen på 4kw.

Vi har en SMA 4000, som trycker ut 4200w på en fas, och nu blir det förmodligen en Growatt 5kw på en annan fas...16A säkringen lär svettas dock..
 
Men i det fallet, med dom effekterna så kostar det väl inte mycket mer med en större 3fas växelriktare?
Det jag tänkte var ifall förbrukarna låg på olika faser och man med trefas skickar ut jämt på alla tre faser men en belastning drar mer på en fas än man producerar ifall man då säljer och köper el samtidigt, vilket skulle bli dyrare om inköpspriset är högre än säljpriset.
Till skillnad från att ha enfas växelriktare på den fasen som har högst förbrukare och därmed inte sälja någon el alls.
Tänker säkert dumt, men är inte med på hur det faktiskt funkar i praktiken, detta med att energin mäts på alla faser så förbrukningen på en fas eller flera kvittar?
 
Ja tänker dumt, huset drar inget alls dagtid, vi tillverkar Vv nattetid, samt kyler huset med hög frånluft, FLVP, annars står den still dagtid, Spabadet likadant, går på natten och värmer, tvättar helst inte dagtid, jag köpte en Sma’n Snorbilligt från Tyskland, därav anledning till 1fas, så nu är jag fastbyggd med 1-fas..
 
P patriklarsson skrev:
Men i det fallet, med dom effekterna så kostar det väl inte mycket mer med en större 3fas växelriktare?
Det jag tänkte var ifall förbrukarna låg på olika faser och man med trefas skickar ut jämt på alla tre faser men en belastning drar mer på en fas än man producerar ifall man då säljer och köper el samtidigt, vilket skulle bli dyrare om inköpspriset är högre än säljpriset.
Till skillnad från att ha enfas växelriktare på den fasen som har högst förbrukare och därmed inte sälja någon el alls.
Tänker säkert dumt, men är inte med på hur det faktiskt funkar i praktiken, detta med att energin mäts på alla faser så förbrukningen på en fas eller flera kvittar?
Det spelar ingen roll hur man fördelar effekten mellan faserna, så länge strömmen i varje enskild fas < säkringsstorleken.
Ptot = PL1+PL2+PL3
Dvs total effekt är summan av de 3 faserna.
Exempel
PL1 spabad 3kW
PL2 spis 2kW
PL3 enfas växelriktare solenergi -4kW
PL3 VV beredare 2kW
Ptot= 3kW (använder all sol själv)

Stäng av spabad o spis Ptot= -2kW (säljer solel)

Stäng av spabad o VV beredare Ptot= -2kW (säljer lika mycket solel)

All förbrukare avstängda Ptot= -4kW (säljer maximalt med solel)

Nu klarnar det hoppas jag
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad är det för svammel..?? Givetvis funkad 1-fasiga växelriktare lika bra som en 3 fasig, idag klarar alla elmätare av microproduktion, så mätaren behöver ej bytas, när du är klar med anläggningen lämnar den som har elbehörighet in färdiganmälan.
Bäst vore relativt ofta på forumet i diverse elfrågor att du om man nu får säga så "höll käften" och tänker efter först i stället för att förvilla de som frågar och söker svar pga sin mindre kunskap. Din cowboystil parat med en inte så liten teknisk oförmåga/okunskap i mycket när det gäller din "paradgren" el är många gånger inte så lyckad.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Är exakt som jag skrev..! Om du inte har aning så skall du varken uttala dig eller hålla...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är exakt som jag skrev..! Om du inte har aning så skall du varken uttala dig eller hålla...
Tyvärr har jag en aning därför jag bad dig tänka efter lite före i de här fallen. Inte så illa menat som det kanske verkade. Nog om detta.
 
F
L largab skrev:
Det spelar ingen roll hur man fördelar effekten mellan faserna, så länge strömmen i varje enskild fas < säkringsstorleken.
Ptot = PL1+PL2+PL3
Dvs total effekt är summan av de 3 faserna.
Exempel
PL1 spabad 3kW
PL2 spis 2kW
PL3 enfas växelriktare solenergi -4kW
PL3 VV beredare 2kW
Ptot= 3kW (använder all sol själv)

Stäng av spabad o spis Ptot= -2kW (säljer solel)

Stäng av spabad o VV beredare Ptot= -2kW (säljer lika mycket solel)

All förbrukare avstängda Ptot= -4kW (säljer maximalt med solel)

Nu klarnar det hoppas jag
Så uppfattar inte jag det. Mätaren är uppdelad i sälj och köp samt L1, L2, L3 på dessa. Jag som har en 3-fas växelriktare som exakt fördelar effekten jämnt mellan faserna kan tex köpa el på L1 där värmaren för poolen ligger och förbrukar 2,5kW samtidigt som solelen producerat 6kW totalt, alltså 2kW /fas.
 
F fsn skrev:
Så uppfattar inte jag det. Mätaren är uppdelad i sälj och köp samt L1, L2, L3 på dessa. Jag som har en 3-fas växelriktare som exakt fördelar effekten jämnt mellan faserna kan tex köpa el på L1 där värmaren för poolen ligger och förbrukar 2,5kW samtidigt som solelen producerat 6kW totalt, alltså 2kW /fas.
Som jag har fått det förklarat av min nätägare fungerar det som largab skrev. I varje givet ögonblick görs en summering av alla faser och summan av detta blir det som registreras i elmätaren.
 
F fsn skrev:
Så uppfattar inte jag det. Mätaren är uppdelad i sälj och köp samt L1, L2, L3 på dessa. Jag som har en 3-fas växelriktare som exakt fördelar effekten jämnt mellan faserna kan tex köpa el på L1 där värmaren för poolen ligger och förbrukar 2,5kW samtidigt som solelen producerat 6kW totalt, alltså 2kW /fas.
Ptot= 2,5 -2 (L1) - 2 - 2 = -3,5 kW
Dvs försäljning av 3,5kW

Eller vad menar du?
Även om mätaren reg de olika faserna så summeras de vid debitering. Allt annat är omöjligt.
 
F
L largab skrev:
Ptot= 2,5 -2 (L1) - 2 - 2 = -3,5 kW
Dvs försäljning av 3,5kW

Eller vad menar du?
Även om mätaren reg de olika faserna så summeras de vid debitering. Allt annat är omöjligt.
Jag menar att mätardata helt enkelt är det fakturering baseras på. Jag säljer alltså 4kWh/h samtidigt som jag köper 0,5kWh/h för det är exakt det mätaren visar.
 
F
S spendera skrev:
Som jag har fått det förklarat av min nätägare fungerar det som largab skrev. I varje givet ögonblick görs en summering av alla faser och summan av detta blir det som registreras i elmätaren.
Det kan vara så. Dom där jävla fakturorna är ju gjorda för att man inte skall fatta ett skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.