Finns det någon som har kunslap om ifall FTX är att föredra framför ett Frånluft-system och friskluftsventiler.

Det sistnämda borde åtminståne vara mer ekonomiskt i energisynpunkt!

Tacksam för svar.
 
En återförsäljare av FTX-system har en sida som tar upp just detta. ;)

Observera att det är en partsinlaga och jag vet inte hur riktig informationen är. (Men texten är läsvärd.)

http://www.ventfunktion.se/villa/jamfor.htm
 
Bra länk!
Vi ska ha FTX och fjärrvärme. Känns klockrent. Har mest dåliga erfarenheter av frånluftsvärmepump som vi har i vårt nuvarande hus.
 
fördelen med ett injusterat ftx är att man inte fibblar med ventiler pga det drar kallt med resultat dålig luft. samt att luften är för värmd= mindre drag. totalt bättre inomhus klimat samt friskare hus
 
ventil skrev:
fördelen med ett injusterat ftx är att man inte fibblar med ventiler pga det drar kallt med resultat dålig luft.  samt att luften är för värmd= mindre drag. totalt bättre inomhus klimat samt friskare hus  
Och nackdelen är väl att så fort man öppnar några fönster eller dörrar så stämmer inte den injusterande ftx:en (undertryck i huset mm).. ;)
 
Det finns FTX med konstant flödes reglering (http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/delade/VM.pdf). Om man med ett sådant system så håller den rätt flödet till/från huset även om man justerar någon ventil, dock så för man balansen i huset. En annan tanke är att man bör ha ett "sommarpaket" till aggregatet (oftast tillval) för man vill ju inte återvinna luften på sommaren.
 
Och nackdelen är väl att så fort man öppnar några fönster eller dörrar så stämmer inte den injusterande ftx:en (undertryck i huset mm)..
Njaaa..Nu är väl inte undertrycket den primära anledningen till att installera ett FTX system, jag skulle nog gissa att det är luftväxlingen. Om du sedan öppnar några fönster och dörrar så kan det väl bara bli bättre....eller... ;D ;D
 
markis skrev:
Och nackdelen är väl att så fort man öppnar några fönster eller dörrar så stämmer inte den injusterande ftx:en (undertryck i huset mm)..  ;)
ialla fall bättre med större luft omsättning än ingen alls med tanke på många nyare hus dåliga luft genomströmning sett över alla rum
 
Matarese skrev:
Det finns FTX med konstant flödes reglering ([länk]). Om man med ett sådant system så håller den rätt flödet till/från huset även om man justerar någon ventil, dock så för man balansen i huset. En annan tanke är att man bör ha ett "sommarpaket" till aggregatet (oftast tillval) för man vill ju inte återvinna luften på sommaren.
eller som heru bara att stänga av växlaren mycket praktiskt.
 
Jag har lusläst massvis med information om FTX och jag är helt såld.

Vanlig frånluft betraktar jag nu som en dålig sniklösning.

Tyvärr tror många att ventilationen inte är viktig, när den i själva verket är en av de viktigaste detaljerna i ett hus.

Frånluft fungerar hyfsat när alla ventiler är fullt öppna och inga fönster eller ytterdörrar eller spjäll är det och när allt annat är perfekt.

Men en riktigt kall vinter börjar folk strypa ventilationen för det blir ju drag, speciellt om man har tröga värmegolv. Framförallt barnen får ju inte sova i DRAG för det vet ju alla hur farligt det är.
Ventilerna stryps och helt logiskt blir det ännu mer drag från de ostrypta ventilerna eftersom frånluftsfläkten fortsätter att dra ut i sin egen takt.

Sen kommer sommaren och ventilerna är bortglömda i sin senaste tillslutna vinterposition.
Det blir VARMT inne, speciellt jobbigt är det på natten. Barnen får inte ligga och sova i DRAG för det vet ju alla hur farligt det är. Föräldrarna, däremot, sover med öppna fönster och andas kall frisk nyttig luft hela natten.
Eftersom frånluftsfläkten klarar sig utmärkt på luften från de öppna fönstren, så blir ventilationen i barnens dragfria rum - noll (allergi? astma?).

Även om man är aktiv och öppnar upp ventilerna på sommaren eller har dom öppna alltid (bäst), så glömmer många att vissa typer av ventiler har ett filter som MÅSTE rengöras eller bytas med regelbundenhet, annars får man dålig ventilation.

Vanliga spaltventiler, utan filter, är bättre än ventiler med bortglömda filter.

Finns MYCKET mer att skriva om, men det orkar jag inte just nu. Naturligtvis har även FTX nackdelar, ex vis kan dom väsnas lite mer, men det väger lätt om man får andas frisk luft. Dessutom blir man immun mot sådana ljud efter ett tag om man nu överhuvudtaget besväras.

Ventilationen är den tyngst vägande faktorn för att få ett sunt och hälsosamt hus, men ändå är det ofta andra faktorer som framhålls som viktigare.

Man hör hur sunda och hur bra klimat ett "stenhus" har...

Men hur är det möjligt om man har frånluftsventilation och drar in sunkig, fuktig, rökig novemberluft? Eller iskall februariluft som snabbt övermannar den tröga uppvärmningen? Eller pollenrik majluft? Eller knappt någon luft alls för att ventilerna är inskruvade?

Nummer ETT när det gäller sunda hus är en bra ventilation och då är ett välskött FTX-system det bästa alternativet.

Tyvärr lobbar många för frånluftsvärmepumpar och det är lättare att räkna på pengar än på hälsa. Att bygga nytt är så dyrt att man föredrar en skranglig energibesparande lösning framför en hälsosam lite dyrare. Och när man väl ska kosta på sig något, så blir det kanske sten och/eller puts, för det är ju viktigare att huset står i hundra år och är friskt än familjen (öh?).

Ok, nu börjar jag spåra ur... ::)

Men lägg lite tankemöda på ventilationen, för den är viktigare än de flesta tror! :)
 
Jag är också helt såld på FTX och håller med på alla punkter ovan. Idag har vi uppvärmning med bergvärme och mekanisk frånluftsventilation, men målet är att få in en FTX vad det lider.
Det blir svårt att försvara investeringen ekonomiskt, då vi har en elförbrukning på ca 11000 kwh per år inkl. hushållsel, men komforten får råda. Inget kalldrag nånstans och alltid frisk filtrerad luft i huset får råda. Sen kanske det blir ytterligare lite lägre elförbrukning - konstigt vore det annars.

Jag kikar på Heru, men innan jag fått tummen ur har det säkert kommit någon ännu bättre och billigare modell... 8)
 
Vad har Heru för verkningsgrad?

T e x Systemair har ett aggregat som heter VM1 eller nåt, det har 90 % i verkningsgrad!!! Tyvärr måste det sitta i uppvärmt utrymme men ändå. Kan vara värt det ifall man har den återvinningen!?

 
Framerate skrev:
Jag har lusläst massvis med information om FTX och jag är helt såld.

Men hur är det möjligt om man har frånluftsventilation och drar in sunkig, fuktig, rökig novemberluft? Eller iskall februariluft som snabbt övermannar den tröga uppvärmningen? Eller pollenrik majluft? Eller knappt någon luft alls för att ventilerna är inskruvade?

Men lägg lite tankemöda på ventilationen, för den är viktigare än de flesta tror!  :)
Just därför ska du INTE filtrera den inkommande luften.. Allergi har aldrig tidigare funnits, och beror till största delen på att vi är FÖR renliga, och inte får tillräckligt med "skit" i kroppen som unga... Detta är väl de flesta forskare överens om idag.. (Såg senast härom dagen ett mycket intressant program på tv om detta) ::)

Det bästa sättet enligt min åsikgt är som man hade det förr med självdrag, då var både husen och mäniskorna friskar... Och bästa sättet att efterlikna det idag är med en helt vanlig mekanisk frånluft... :D

Tyvärr så enrgi så dyrt idag, att det inte är ekonomiskt försvarbart att bara suga ut all värme ur huset hela tiden... Därför bör man återvinna denna värme... Om det sedan är bäst med frånluftsvärmepump eller FTX, vad det gäller ekonomi eller komfort har jag ingen åsikt om... :-X

Men att påsta att det för hälsans skull skulle vara bättre med FTX, det var väl ändå att gå ett par steg för långt.. ???
 
Systemairs VM aggregat behöver inte sitta i ett uppvärmt utrymme, men dock så är alla kanalanslutningar på ovansidan så det blir svårt att dra kanalanslutningar om man skulle ha den på vinden.
En annan fördel att ha det i tex. tvättstugan eller en grovantre är att man enkelt kan byta filter. VM agrregatet tar sedan väldigt lite effekt 60W för normal drift.

eller som heru bara att stänga av växlaren mycket praktiskt.
En roterande värmeväxlare har nackdelen att man får tillbaka en del "använd luft" och har en ytterligare en rörlig del som kräver underhåll (drivremmen är oftast utav plast/gummi)

Nu är jag lite pariskt på Systemairs sida pga. jag har varit med och utvecklat VM aggregatet då jag jobbar i Systemairs laboratorium. ::)

Ett tips till er som ska köpa ett FTX-aggregat: Se till att fläktmotorerna är utbytbara och att filtren är av standardmått så att man kan få tag i filtren (som att ha en dammsugare av ovanlig modell och försöka få tag i en dammsugarpåse) och inte behöver klipp och klistra på egen hand.
 
Nejdå... för hälsans skull är FTX bättre, men man måste sköta systemet, dvs byta filter.

FTX ventilerar alla rummen i huset på ett kontrollerat sätt så att man får ny luft överallt. Det är svårt med ett vanligt frånluftssystem, i synnerhet om man börjar pilla på ventiler, öppna fönster och stänga dörrar, då kan helt plötsligt ett sovrum bli helt oventilerat på natten och det är inte den typen av smuts man hindrar allergi och astma med. Nope.

Med FTX knuffar du hela tiden in ny frisk uteluft i alla sovrummen, oavsett hur du laborerar med fönster och dörrar.

Självdrag är synnerligen okontrollerat och knappast något man vill ha idag. Jag har själv bott i ett sekelskifteshus i original med självdrag. Om det var blåsigt ute så öppnade sig garderobsdörrarna och man kände hur håret rörde sig på huvudet. Kallt? Jomän! Nyttigt? Nja, kändes inte så.

Har man ventilerna väl öppna i ett frånluftssystem, samt håller koll på eventuella filter och inte laborerar för mycket med stängda dörrar och öppna fönster, så fungerar det relativt bra, men det är svårt att freda sig mot pollen och sur rök från eldande grannar. Det går med ett FTX-system där man kan ha både elektrostatisk och kolfilterrening som komplement eller ersättning av det vanliga grövre filtret.

Osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.