F fsn skrev:
Släpp det eller be om att få väderfenomen flyttat till lämplig grupp. Det spelar ingen roll hur eller varför blixten slår. Det som gäller att klura ut vad som är fel med klipparen, inget annat.
Tja, du skulle ju kunnat försökt skydda dig mot skada om du inte trott att du var skyddad av en mobilmast 500 m ifrån dig.
 
F
H hapazard skrev:
Tja, du skulle ju kunnat försökt skydda dig mot skada om du inte trott att du var skyddad av en mobilmast 500 m ifrån dig.
Det första jag skrev var att blixen slog ner 70m från huset. Det är ingen i princip som skyddar sina klippare, nu är den sönder. Har du nåt förslag på vad som är fel? Annars förutsätter jag att du är klar här.
 
Jo. Många köper åskskydd numera eftersom försäkringsbolagen har börjat dra öronen åt sig i dessa fall. Du kan räkna med att både guidekabeln och begränsningskabeln är rökt och laddstationen likaså. Var robotklipparen i laddstationen eller i närheten av någon kabel när det hände är den också rökt. Begränsningskabeln får du räkna med att byta ut likaså guidekabeln. Du kan kolla på komponentnivå i laddstationen. Men risken är stor att du får byta det mesta innanför skalet och då är det oftast dyrt.
 
  • Gilla
Per-Anders J och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Samma här, laddplattan klarade sig tydligen och trafon dog. /.../ @Bo.Siltberg får gärna gräva lite i min om han vill.
Jag skickade min trafo till Bo idag. Vi får väl seom han hittar något där först.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
C
Silver78 Silver78 skrev:
Du kan räkna med att både guidekabeln och begränsningskabeln är rökt och laddstationen likaså. Var robotklipparen i laddstationen eller i närheten av någon kabel när det hände är den också rökt. Begränsningskabeln får du räkna med att byta ut likaså guidekabeln. Du kan kolla på komponentnivå i laddstationen. Men risken är stor att du får byta det mesta innanför skalet och då är det oftast dyrt.
Har du något belägg för detta påstående?
Jag har under sommaren läst kanske ett 50-tal trådar om åskskadade gräsklippare, och passade även på att intervjua HQ ÅF i trakten lite grand och alla säger samma sak - när det gäller Automower är det strömadaptern och/eller kretskortet i laddstationen (som i princip är den enda aktiva komponenten i densamma) som ryker vid blixtnedslag. Väldigt sällan något annat.
 
F
Silver78 Silver78 skrev:
Jo. Många köper åskskydd numera eftersom försäkringsbolagen har börjat dra öronen åt sig i dessa fall. Du kan räkna med att både guidekabeln och begränsningskabeln är rökt och laddstationen likaså. Var robotklipparen i laddstationen eller i närheten av någon kabel när det hände är den också rökt. Begränsningskabeln får du räkna med att byta ut likaså guidekabeln. Du kan kolla på komponentnivå i laddstationen. Men risken är stor att du får byta det mesta innanför skalet och då är det oftast dyrt.
Vad är det som får en begränsnings- och guidekabel att gå sönder? Det är ju inte så att dom brinner upp bara för att det blir lite inducerad kräm. Läser du bara några inlägg så ser du att jag har en intakt begränsningskabel utan brott.
 
F
C cpalm skrev:
Ah, OK. Vår har 5 stift om jag minns rätt så det finns lite större möjligheter till felkoppling om man inte märkt upp sladdarna.
När man läser här så verkar det ju som att klipparen brukar klara sig. Din kan ju vara undantaget som bekräftar regeln, men det verkar skumt om den lever såpass att den leverera felmeddelanden. Testa att söka om slingan då?
Du menar söka om på klipparen? Då får jag nog fan ta fram instruktionsboken.
 
Vad slog blixten ner i för något?
 
F fsn skrev:
Häromdagen mullrade det lite lätt på morgonen. Med en helt nyinstallerad solcellsanläggning så blev jag lite nojig och häll koll på det. Vi har en väldigt hög mobilmast med länkar 500m bort och den borde suga till sig blixtarna. Tiden mellan blixt och knall gick ner mot 2 sekunder så jag bröt solcellerna. Gick ut på altanen för att rycka slingan till gräsklipparen när det smäller till. Blixten slår ner 50-70m framför mig och det skallrar i rutorna. Jag skiter nästan på mig....

Jordfelsbrytare till poolen löser ut samt 1 säkring i källaren. Och gräsklipparens laddatation är död. Gräsklipparen startar men får ingen kontakt med laddatation och klipper således inte. Några tips, vad gäller? Lag, fixa egna delar och byta billigt eller bara lämna in och ta på hemförsäkringen (vet inte ens vad jag har för självrisk)?

Utöver det så gick min CTEK laddare åt helvete...
Vår laddstation till 260 acx gick sönder i åskan. Köpte nytt kretskort (880 kr) och bytte, detta va bränt. Parade nya kretskortet med gräsklipparen (ställde gräsklipparen i laddstationen och bytte pinkod). Fungerade någon timme sedan brann kretskortet igen. Lämnade in den till närmaste HQ-återförsäljare och de bytte transformator, kretskort(laddstationen) och kablage(laddstationen). Kostnaden va runt 3 800 kr och försäkringsbolaget tog denna kostnad - 1 500 kr i självrisk.

Tror felsökning skulle kosta runt 300-400 kr om jag ville byta delarna själv.

Magnus
 
  • Bränt elektroniskt kretskort med synliga skador och "GENUINE PARTS" förpackning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
T twoody skrev:
Vad slog blixten ner i för något?
Svårt att säga då jag inte hade fri sikt ner till mark där jag stog. Jag tror det slog i lyktstolpe vid vägen.
 
För 2 år sedan slog blixten ner i slingan till min Ac220.
Ett kort gick i stationen och ett i klipparen.
Trafon höll, förmodligen eftersom jag förlängt kablaget på sekundärasidan med ca 50m.

Flera skarvar på slingan hade exploderat (liknande org skarv, med silikon i) de var helt svarta...

Prova även att mäta din slinga mot jord/gräsmattan. Det kan ha blivit jordfel, så att signalen läcker ut i gräset/marken.
Då blir det svar signal, trots att stationen tycker att den är hel...
 
Jag lagade en 430x för ett par år sen där åskan hade gjort sitt. Bytte huvudkort i klipparen och trafon. Kretskortet i laddstationen verkade okej. Provkörde den på en liten test slinga där den gick perfekt. Men när den kopplades in i ordinarie slinga orkade inte laddstationen med och man fick ingen slingsignal. Så jag hade nog provat att byta kretskortet i laddstationen alternativt testa din klippare i en annan laddstation. Men först och främst ska du ställa klipparen i laddstationen och generera en ny slingsignal.
 
C cpalm skrev:
Jo, det är ju så man tänker, men faktum är att blixten i praktiken slår ner på alla möjliga konstiga ställen trots att det finns betydliga "saftigare" byten i den direkta närheten.

P.s. dessutom fångar uppenbarligen begränsningsslingorna upp blixtströmmar även om själva nedslaget är en bra bit därifrån. T.o.m urladdningar mellan moln via induktion om man skall tro det man läser.
Googla "stegspänning"
 
F fsn skrev:
Jag har min nydöda trafo med mig hem igen (en ny kostade 1500kr). @bo Siltberg får gärna gräva lite i min om han vill.
Att en transformator som matar något som har jordkontakt via något annat än elledningen är ingenting konstigt, t.ex dect-telefoner... Men om det enkelt går att få isär den kan jag försöka se vad som gått sönder. Förr i tiden var grejorna mer robusta och det var ofta möjligt att byta nån enstaka komponent. Så är det knappast idag.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skickade min trafo till Bo idag. Vi får väl seom han hittar något där först.
Ditt fall är helt annorlunda då den börjat lösa ut JFBn trots att den är dubbelisolerad. Sådana fel får inte kunna ske. Så det är ur den aspekten den är intressant att titta närmare på, om det går.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inte nödvändigtvis, effekten skall nån stans efter att den slagit i trädet med, där kan du ha bra potential för lite läckage... stå på ett ben.
Ja, det är farligt under träd - fem kor stod under ett träd på vår gård och dog allihopa när blixten slog ner. Gått stark ström genom marken så att rötterna typ exploderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.