Hyrde ett hus för ett antal år sedan med en avancerad gashäll. Tyckte inte då, som många säger att det var så lätt och snabbt att reglera värmen.
Har nu byggt ett nytt hus och har en induktionshäll och skulle välja det alla dagar i veckan.
Men är ingen proffskock så jag kanske inte förstår att utnyttja gasens fördelar, tycker bara att det ska gå snabbt att få varmt och sedan lika snabbt och smidigt kunna sänka/reglera värmen och där vinner enligt mig, induktionshällen.
Annars tycker jag ni har en fantastisk stuga med ett oslagbart läge, kul att ni delar med er!
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
H
Zinkadus Zinkadus skrev:
Hyrde ett hus för ett antal år sedan med en avancerad gashäll. Tyckte inte då, som många säger att det var så lätt och snabbt att reglera värmen.
Har nu byggt ett nytt hus och har en induktionshäll och skulle välja det alla dagar i veckan.
Men är ingen proffskock så jag kanske inte förstår att utnyttja gasens fördelar, tycker bara att det ska gå snabbt att få varmt och sedan lika snabbt och smidigt kunna sänka/reglera värmen och där vinner enligt mig, induktionshällen.
Annars tycker jag ni har en fantastisk stuga med ett oslagbart läge, kul att ni delar med er!
Man tackar. :D
Ja, induktion är kanske en bra väg att gå. Synd att man inte kunde testa båda varianterna samtidigt för att se vad man gillar bäst.
 
j.erkers
Induktion är som elektrisk gas!
 
  • Gilla
bruka och 3 till
  • Laddar…
Hade själv gärna haft en redig gasbrännare för att kunna woka eller snabbrosta en paprika då och då, men annars verkar induktion riktigt bra till den mesta vanliga matlagningen.
 
A
Induktion kräver rätt höga strömmar. Har man begränsade huvudsäkringar kan det vara värt att titta på Gas. Dessutom fungerar gas även vid strömavbrott. Induktion är annars riktigt bra.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Induktion kräver rätt höga strömmar. Har man begränsade huvudsäkringar kan det vara värt att titta på Gas. Dessutom fungerar gas även vid strömavbrott. Induktion är annars riktigt bra.
Nja, inte högre än en vanlig spis.
3x16A är ganska standard för alla :)
 
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja, inte högre än en vanlig spis.
3x16A är ganska standard för alla :)
Jo, men du kanske inte klarar dig på 16A när du brassar på 3KW induktion samtidigt som VVB eller element eller ugn laddar på. Mest det som är viktigt. Vi valde gas pga vi ligger på gränserna som det är.
 
Erik_Hansson skrev:
Jo, men du kanske inte klarar dig på 16A när du brassar på 3KW induktion samtidigt som VVB eller element eller ugn laddar på. Mest det som är viktigt. Vi valde gas pga vi ligger på gränserna som det är.
Fördelar man det jämnt på faserna så ska det gå.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
H
Först så tänkte jag skriva att det inte har hänt så mycket men så tittade jag tillbaka på gamla bilder och jo lite har det allt hänt på dessa snart två år sedan mitt senaste inlägg i denna tråd.
Vi kände i slutet på sommaren 2019 att det blivit för mycket jobb och för lite njuta. Så vi bestämde oss att dra ned på takten. Samt arbeta ett förtida bestämt antal timmar och sedan vara lediga.
Första lilla projektet blev att fixa vår bryggbåt. Badstege och staket med fiskespö hållare ska monteras. Eftersom vi ändå behövde virke till bryggbåten så passade vi på att beställa virket till altanerna också. Bryggbåten skötte sig utmärkt.
Vy över en renoverad bryggbåt vid en sjö med grön omgivning och röda stolar ombord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bryggbåt vid en sjö med nytt virke klart för installation av badstege och fiskespöhållare, i naturlig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bryggbåt vid sjö med ny monterad badstege och staket under lugnt kvällsljus.

Enligt vårt nya arbetssätt så blev det att njuta efter att vi arbetat några timmar.
Ett avkopplingsområde på en bryggbåt med en röd solstol, en flaska champagne och tomma glas, med skog och vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
H
Nästa moment blev altanerna. De två befintliga skulle bytas trall och allt som var ruttet på och en ny ”morgonkaffealtan” skulle byggas intill köket.
Vi hade tur och alla bärlinor var i gott skick så det var bara till att riva det ruttna staketet och lägga dit den nya trallen.
Då vi inte själva har några små barn längre eller några av våra vänner har smått så valde vi utsikt framför säkerhet för staketet.
Nybyggd trädäcksaltan framför ett sommarstugeliknande hus omgiven av skog och grönska under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd altan med färsk trall utan staket vid stuga med utsikt över skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan med nylagd trall vid en stuga med sjöutsikt, omgiven av träd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya morgonkaffealtanen:
Nybyggd altan med nylagd trall och utsikt över en sjö från en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träaltan med svart hörnsoffa och repstaket mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrealtanen med tak:
Vy genom fönster på nylagd trall för altan under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd trall är trevligast att sitta på
Långhårig katt sitter på nylagd altantrall med utsikt över sjö vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tog vi två beslut som vi är riktigt nöjda med.
Beslut 1:
Fyrhjuling parkerad i skogen med en katt sittandes på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underbart och används mycket. Bara att slippa släpa matkassar hit och slippa planera vad man ska ta med sig utan det är bara till att lasta på är supertrevligt.

Nu när vi hade fyrhjuling och släp så skaffade vi en sådan här:
Ny gasolgrill på trall med utsikt över en sjö och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För vi hade ju fortfarande inte fått tummen ur och bestämt oss för vad vi ska ha inne i köket. Alltså gas eller induktion. Vi är inte snabba men det kompenserar vi genom att vara långsamma :oops:.

Grillen har funkat så bra året runt så vid dagens datum 14 maj / 21 så har vi endast den och slängt ur vår värdelösa lösa spishäll.

Nästa moment blev trädgården.
 
  • Pall med säckar av trädgårdsjord redo för nästa steg i trädgårdsprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
H
T Thomas_Blekinge skrev:
Med dina byggplaner skulle du köpa en fyrhjuling med släp och köra där elbolaget har gjort det. Du blir glad i längden, tänk på röjsågen!
Bläddrade igenom tråden och hittade detta inlägget. Du hade så rätt så! Dessutom så varenda gång som vi kör matkassar och annat så säger vi ” tänk om vi hade skaffat en sådan här tidigare” :rofl:
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
H
Nu ska jag inte älta min irritation över strandskyddet men… det är lite irriterande att ett ställe som funnits i 70 år och det finns strandskyddsdispens samt avgränsad och bestämd tomtplats har så mycket begränsningar. Men man får jobba med det som man har och njuta av det som man kan göra.

Det har funnits en gammal gräsmatta under slyet och blåbärsriset så där kände vi att den kunde vi plocka fram igen. Men vi är väldigt försiktiga med att göra något närmast stranden så där är fortfarande ljung och gräs blandat. Några stenar som stack upp i den gamla gräsmattan passade vi dock på att flytta några meter. För att få en lite mera enhetlig gräsmatta. Tyvärr så får vi inte schakta så gräsmattan är snarare en puckelpist än ett kubbställe. Men den räcker finfint till att bre ut filtar på och ställa dit badenbaden stolar.
Dock har ett par pallkragar och en liten stenslänt dykt upp längs gräsmattan samt att vår underbara granne hjälpt oss gräva ned en sommarvatten slang ”living on the edge” ” bad to the bone”. :devilish:
Stenslänten är löljligt välbesökt av olika sorters ödlor, en del knubbiga och lite långsammare och en del är långsmal och supersnabba. Förstår inte vad de kom ifrån men de är väldigt söta.
2016 när vi fick tillträde:
Vy över en naturlig tomt med träd och buskage nära en sjö innan röjning och trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

efter röjning av sly:
Vy över en ojämn gräsmatta med utsikt över en sjö, omgiven av träden, med en stenslänt och jord synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återställning av ”gräsmatta”:
Vy från altan över en igenvuxen gräsmatta med synlig jord och stenar i kanten nära en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stenslänt och utlagd jord samt sått gräs.
Ojämn gräsmatta med stenar och nyplanterat gräs nära en sjö med stenslänt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JonteH och 5 till
  • Laddar…
H
Vi forsätter på trädgården.
En av sommarens delprojekt är att plocka fram den gamla stentrappan och tillhörande stenuteplats. I min naiva värld så trodde jag att detta är väl ett dagsprojekt. Hahaha… ( fast ifall man läser tråden Villa Ramnemark 2.0 så är detta ett 20 minuters jobb för de. Sanslöst hög takt och fint blir det)
Nu är jag inne på att skaffa antingen en eldriven ogräsbrännare eller isättika. Är det någon som har erfarenhet?
 
  • Gammal stentrappa och stenuteplats i en trädgård omgiven av gräs och vegetation med en del ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Greatstomp och 4 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vi forsätter på trädgården.
En av sommarens delprojekt är att plocka fram den gamla stentrappan och tillhörande stenuteplats. I min naiva värld så trodde jag att detta är väl ett dagsprojekt. Hahaha… ( fast ifall man läser tråden Villa Ramnemark 2.0 så är detta ett 20 minuters jobb för de. Sanslöst hög takt och fint blir det)
Nu är jag inne på att skaffa antingen en eldriven ogräsbrännare eller isättika. Är det någon som har erfarenhet?
Bra jobbat.
Det är många timmar som lagts på att rensa där, säkert 60-70 timmar redan,
Så det är lätt att se bilderna och tror att det går snabbt men svärmor kör 7-8 timmars pass
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.