U
Byggt soffbord. Tog såklart inga detaljbilder innan den åkte iväg med kunden...

Allt i ask. Skivan och benen är från en jättefin väldigt vågig planka som var hemsk att jobba med, även med spiralkutter i hyveln.

Hantverksmässigt soffbord i ask med vågigt mönster, placerat på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonandreas och 16 till
  • Laddar…
U urker skrev:
Byggt soffbord. Tog såklart inga detaljbilder innan den åkte iväg med kunden...

Allt i ask. Skivan och benen är från en jättefin väldigt vågig planka som var hemsk att jobba med, även med spiralkutter i hyveln.

[bild]
Ser nätt o fin ut! Jag tror dock att den hade kunnat bli ännu smäckrare om du hade minskat på antalet tvärstag, både på skivan och på hyllan. Jag hade nog provat att bara ha ett i mitten. I skivan kanske de hade kunnat integreras i benen och på så vis inte synas så mycket. Å andra sidan syns det mest i denna vinkel, som kanske inte är så vanligt i "dagligt bruk".

Vad hade du för ytbehandling?
 
  • Gilla
urker
  • Laddar…
U
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ser nätt o fin ut! Jag tror dock att den hade kunnat bli ännu smäckrare om du hade minskat på antalet tvärstag, både på skivan och på hyllan. Jag hade nog provat att bara ha ett i mitten. I skivan kanske de hade kunnat integreras i benen och på så vis inte synas så mycket. Å andra sidan syns det mest i denna vinkel, som kanske inte är så vanligt i "dagligt bruk".

Vad hade du för ytbehandling?
Tack! Det är sidenmatt Osmo.

Håller med om tvärstagen. Hade jag gjort om den hade jag nog satt benen i varsin gradlist istället för att tappa in dem i skivan, och bara lämnat en i mitten. Då hade jag skruvat dit dem istället för att grada in dem också, det var nog overkill. Men som du säger syns de inte normalt sett. På tidningshyllan tror jag det hade blivit lite instabilt med bara ett, men två hade funkat. Jag hade i alla fall tagit ner bredden på dem så de inte såg så klumpiga ut.

Min fru hade tydligen hunnit ta en närbild innan den lastades:
Närbild av ett sidenmatt bord behandlat med Osmo, fokus på träets ådring och kanten där benen är infästa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Nya skärbrädor som är gjorda av skräpvirke från lastpallar från Japan (Supra motorer som hittar hit) Handgjord skärbräda av återvunnet trä med mosaikmönster liggandes på en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nytillverkade skärbrädor med mönster av återanvänt virke från lastpallar placerade på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda skärbrädor i återvunnet trä med mosaikmönster, liggande på en bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 19 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nya skärbrädor som är gjorda av skräpvirke från lastpallar från Japan
Såååå snygga!
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nya skärbrädor som är gjorda av skräpvirke från lastpallar från Japan (Supra motorer som hittar hit)[bild] [bild] [bild]
Japp, jättesnygga. Väldigt lika några jag gjorde för några månader sen.


Skärbräda i trämosaik med två avokados och en kniv på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två avokados och en kniv på ett mönstrat skärbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henrik_U och 7 till
  • Laddar…
S
V vectrex skrev:
Japp, jättesnygga. Väldigt lika några jag gjorde för några månader sen.


[bild]
[bild]

Väldigt snygga men får du någonsin gurkstavarna raka..? ;)
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Ok, off topic raderat, åter till skrytet!
 
En söndag helt utan planer och en bit limfogsskiva kvar i garaget resulterade i detta.
Hemgjord toppskiva med 3D-effekt skapad av limfogsskiva i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Roligt pyssel enligt mig :)
Tanken är att göra en underdel och ha detta som toppskiva med förvaring under.
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
En söndag helt utan planer och en bit limfogsskiva kvar i garaget resulterade i detta.
[bild]
Roligt pyssel enligt mig :)
Tanken är att göra en underdel och ha detta som toppskiva med förvaring under.
Fint snickrat och med bra precision. Men hur tänkte du kring rörelser i träet? Har svårt att se hur det ska fungera över tid tyvärr.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Fint snickrat och med bra precision. Men hur tänkte du kring rörelser i träet? Har svårt att se hur det ska fungera över tid tyvärr.
Tänkte inte alls på hållbarheten faktiskt, där har jag mycket att lära. Blev mest en impulsgrej efter att ha sett detta mönster på pinterrest.
Jag har gjort ett liknande projekt tidigare där toppskivan på bänken ser lika ut fortfarande efter 3 år, men jag kan ha haft nybörjartur eller flyt med virket
Finns det något jag kan kan göra annorlunda eller menar du mer allmänt att trä rör på sig?
 
Denniis Denniis skrev:
Tänkte inte alls på hållbarheten faktiskt, där har jag mycket att lära. Blev mest en impulsgrej efter att ha sett detta mönster på pinterrest.
Jag har gjort ett liknande projekt tidigare där toppskivan på bänken ser lika ut fortfarande efter 3 år, men jag kan ha haft nybörjartur eller flyt med virket
Finns det något jag kan kan göra annorlunda eller menar du mer allmänt att trä rör på sig?
Grundproblemet är att trä rör sig väldigt lite i längsled (rörelse i träet sker pga att träet sväller/krymper när luftfuktigheten i träet förändras över årstiderna) i jämförelse med rörelse axiellt eller radiellt (dvs längs eller tvärs över årsringarna). Detta gör att geringarna i ramen runtomkring riskerar att spricka. Du riskerar också sprickor inne i mönstret där en träbit på bredden ligger limmad mot en träbit på längs.
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
En söndag helt utan planer och en bit limfogsskiva kvar i garaget resulterade i detta.
[bild]
Roligt pyssel enligt mig :)
Tanken är att göra en underdel och ha detta som toppskiva med förvaring under.
Jag tycker det ser grymt ut iallafall! Otroligt pilligt att få till mönstret! Hur har du fasat kanterna på bitarna? Med sågen eller fräs?
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Jag tycker det ser grymt ut iallafall! Otroligt pilligt att få till mönstret! Hur har du fasat kanterna på bitarna? Med sågen eller fräs?
Bitarna är först fasade med fräs. Ytterbitarna är sedan kapade, så där är det bara slipade för hand :)
 
Min första stol. Gjord i ask. V I i stolsryggen står för barnens förnamn.
 
  • Handgjord stol i askträ på en träveranda, med initialer V I i stolsryggens design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hantverkad stol i askträ med V I-inskription i ryggen, står på en träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 37 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.