F
Häromdagen mullrade det lite lätt på morgonen. Med en helt nyinstallerad solcellsanläggning så blev jag lite nojig och häll koll på det. Vi har en väldigt hög mobilmast med länkar 500m bort och den borde suga till sig blixtarna. Tiden mellan blixt och knall gick ner mot 2 sekunder så jag bröt solcellerna. Gick ut på altanen för att rycka slingan till gräsklipparen när det smäller till. Blixten slår ner 50-70m framför mig och det skallrar i rutorna. Jag skiter nästan på mig....

Jordfelsbrytare till poolen löser ut samt 1 säkring i källaren. Och gräsklipparens laddatation är död. Gräsklipparen startar men får ingen kontakt med laddatation och klipper således inte. Några tips, vad gäller? Lag, fixa egna delar och byta billigt eller bara lämna in och ta på hemförsäkringen (vet inte ens vad jag har för självrisk)?

Utöver det så gick min CTEK laddare åt helvete...
 
  • Arg
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Börja med att ring hemgörsäkringsbolaget, men inventera först så du vet på ett ungefär vad som gått sönder och vad det kostar. Självrisken brukar ligga runt 1.500:-.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
F
H huggan skrev:
Börja med att ring hemgörsäkringsbolaget, men inventera först så du vet på ett ungefär vad som gått sönder och vad det kostar. Självrisken brukar ligga runt 1.500:-.
Klipparn lever om jag slår på den. Det är väl laddaren och eventuellt basstationen som tydligen har ett par PCB i sig. Lastar in skiten i bilen och åker till en HQ ÅF.

För framtida åsknedslag. Skulle det hjälpa att lägga lågströms glassäkringar på begränsningsslinga och guidekablar?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Min transformator brann härom månaden under liknande omständigheter, men då hade jag också en jordfelsbrytare som löste ut. Själva laddstationen klarade sig alltså.
Har ett erbjudande från @Bo.Siltberg att titta på den och se hur mycket åskan haft sönder grejerna. Trafon är rätt rejält inkapslad, så även om jag kom innanför plastskalet så gav det inte så mycket.

Mer i den frågan här.
 
Kretskort till basstationen ligger på ca 1000-1300 kr, efter byte av kretskort måste ny slingsignal genereras (en menyfunktion) för att klipparen ska fungera med det nya kretskortet.
 
F fsn skrev:
... Med en helt nyinstallerad solcellsanläggning så blev jag lite nojig och häll koll på det. Vi har en väldigt hög mobilmast med länkar 500m bort och den borde suga till sig blixtarna. .
Det där är tyvärr ett felaktigt antagande. Blixten söker sig till en högsta jordade punkten inom en radie av den jordade punktens höjd. Man kan tänka sig att ett alla objekt bildar halvsfärer (kupor) med topppen vid högsta punkt, om din "kupa" befinner sig inom en större kupa är du skyddad, annard är du själv högsta punkt och blixten söker sig till dig.

Så, om du står 15m ifrån en 20 m hög mobilmast är masten den högsta punkten. Befinner du dig däremot 20m ifrån mastens bas är du själv högsta punkt. En mobilmast 500m bort kommer inte göra något alls.

Oftast på land är du inte högsta punkt eftersom du oftast befinner dig nära träd, hus, lyktstolpar etc som skyddar dig, men man ska se upp med att korsa fält eller vara ute på vattnet när det åskar.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det där är tyvärr ett felaktigt antagande. Blixten söker sig till en högsta jordade punkten inom en radie av den jordade punktens höjd. Man kan tänka sig att ett alla objekt bildar halvsfärer (kupor) med topppen vid högsta punkt, om din "kupa" befinner sig inom en större kupa är du skyddad, annard är du själv högsta punkt och blixten söker sig till dig.

Så, om du står 15m ifrån en 20 m hög mobilmast är masten den högsta punkten. Befinner du dig däremot 20m ifrån mastens bas är du själv högsta punkt. En mobilmast 500m bort kommer inte göra något alls.

Oftast på land är du inte högsta punkt eftersom du oftast befinner dig nära träd, hus, lyktstolpar etc som skyddar dig, men man ska se upp med att korsa fält eller vara ute på vattnet när det åskar.
Njae. Blixten hoppar (normalt sett) den kortaste vägen från moln till jordad punkt. Om blixten utgår från ett moln 500 meter upp så är det inte så enkelt som det du beskriver eftersom närmsta punkt beror på var i x-y led som blixten utgår ifrån också.

För övrigt så slår inte alltid blixten närmsta jordade punkt heller utan sträckningen sker längs linjen med minst elektriskt motstånd för plasmat. Var denna går är omöjligt att sia om då det beror främst på luftens fuktighet i olika delar mellan mark och moln.
 
  • Gilla
Bye och 6 till
  • Laddar…
Jag har ofta hört att man inte skall ställa sig under ett högt träd när det åskar. hapazard, enligt din förklaring så borde man vara ganska säker under höga träd?
 
C
Vår Automower fick också smaka på blixten i somras. Det var strömadaptern som rök och blåste dessutom säkringen. Kretskortet i laddningsstationen klarade sig uppenbarligen. 3 000 kr för en ny strömadapter :(
HQ-återförsäljaren hade bytt runt 10 st efter det åskvädret:thinking:

Kollade på olika lösningar för åskskydd. Tänkte åtminstone fixa något till strömadaptern, som till att börja med är rätt dyr, för det andra tydligen är det som vanligvis ryker, och för det tredje utgör en brygga till husets elinstallation. Det är 28V likspänning så ett "vanligt" kombi teleskydd torde funka bra, men de är ju så s-tans dyra så man funderar ju på om det är värt det. Kollade på de olika lösningar som finns specifikt för robotgräsklippare, men det är oklart hur seriösa de är.
 
F
T Thordh skrev:
Jag har ofta hört att man inte skall ställa sig under ett högt träd när det åskar. hapazard, enligt din förklaring så borde man vara ganska säker under höga träd?
Inte nödvändigtvis, effekten skall nån stans efter att den slagit i trädet med, där kan du ha bra potential för lite läckage... stå på ett ben.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Vår Automower fick också smaka på blixten i somras. Det var strömadaptern som rök och blåste dessutom säkringen. Kretskortet i laddningsstationen klarade sig uppenbarligen. 3 000 kr för en ny strömadapter :(
HQ-återförsäljaren hade bytt runt 10 st efter det åskvädret:thinking:

Kollade på olika lösningar för åskskydd. Tänkte åtminstone fixa något till strömadaptern, som till att börja med är rätt dyr, för det andra tydligen är det som vanligvis ryker, och för det tredje utgör en brygga till husets elinstallation. Det är 28V likspänning så ett "vanligt" kombi teleskydd torde funka bra, men de är ju så s-tans dyra så man funderar ju på om det är värt det. Kollade på de olika lösningar som finns specifikt för robotgräsklippare, men det är oklart hur seriösa de är.
Det var trafon hos mig med. Det är ju alltid frågan vilken väg in det tar. Att basstationen klarar sig kanske tyder på att det inte var via begränsningsslingan i marken? Jag vet inte?? Jag har vanliga överspänningsskydd på inkommande till huset.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min transformator brann härom månaden under liknande omständigheter, men då hade jag också en jordfelsbrytare som löste ut. Själva laddstationen klarade sig alltså.
Har ett erbjudande från @Bo.Siltberg att titta på den och se hur mycket åskan haft sönder grejerna. Trafon är rätt rejält inkapslad, så även om jag kom innanför plastskalet så gav det inte så mycket.

Mer i den frågan här.
Samma här, laddplattan klarade sig tydligen och trafon dog. Jag tror att det är nåt annat än själva transformatorn som dör, vi tar medvetet livet av oförskämt mycket elektronik på jobbet och det är aldrig själva trafon som avlider, det är inte tekniskt möjligt. Det är väl varistorer eller nåt gäng likriktardioder eller nåt. Jag har min nydöda trafo med mig hem igen (en ny kostade 1500kr). @bo Siltberg får gärna gräva lite i min om han vill.
 
C cpalm skrev:
Vår Automower fick också smaka på blixten i somras. Det var strömadaptern som rök och blåste dessutom säkringen. Kretskortet i laddningsstationen klarade sig uppenbarligen. 3 000 kr för en ny strömadapter :(
HQ-återförsäljaren hade bytt runt 10 st efter det åskvädret:thinking:

Kollade på olika lösningar för åskskydd. Tänkte åtminstone fixa något till strömadaptern, som till att börja med är rätt dyr, för det andra tydligen är det som vanligvis ryker, och för det tredje utgör en brygga till husets elinstallation. Det är 28V likspänning så ett "vanligt" kombi teleskydd torde funka bra, men de är ju så s-tans dyra så man funderar ju på om det är värt det. Kollade på de olika lösningar som finns specifikt för robotgräsklippare, men det är oklart hur seriösa de är.
Hur kan en 28v Trafo kosta 3000:-?? Måste ju inte stå Hva på den.

Hur bryter du solcellerna?
 
  • Gilla
dkall
  • Laddar…
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur kan en 28v Trafo kosta 3000:-?? Måste ju inte stå Hva på den.

Hur bryter du solcellerna?
Brandyxa. Nä. Jag drar arbetsbrytaren på AC och jag kopplar bort inkommande DC. Sen har jag överspänningsskydd på både AC och DC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.