ok, kommer vara mammaledig ett år och har därmed möjlighet att testa på att bo på landet åretrunt.

Vi har kommunalt vatten och avlopp med värmekabel så den biten känns stabilt.

I övrigt har vi braskamin.

Huset är väldigt dåligt isolerat och det är risiga 2-glasfönster. Hade tänkt ha dubbla gardiner, kanske hjälper något..

Kommer ordna elen och sätta in luftvärmepump för att minska uppvärmningskostnaderna.

Har ni några andra tips och idéer?
 
Fiber? Plogas vägen?
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Fiber? Plogas vägen?
det finns möjlighet att ansluta till fiber i gatan, jag har dock inte gjort det pga Internet på telefonen :) (sitter precis och läser i tråden om de som dragit in fiber ångrat sig eller ej)

vägen plogas. Ligger i ett gammalt fritidshusområde och många bor permanent, har nästan känt sig lite exotisk som har använt huset enbart som fritidshus
 
Var i Sverige ligger stugan? Jag har ett solitt hus byggt -47 i Västerbotten som sommarstuga men pga att jag rivit ur den vattenburna värmen (upprostade rör) och för tillfället bara kör med llvp så orkar inte temperaturen upp i mer än 17-18 grader under de kallaste vinterdagarna om man inte sitter direkt under utblåset. OK för mig som inte är där de månaderna men trist om jag skulle försöka bo där med familjen...
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Var i Sverige ligger stugan? Jag har ett solitt hus byggt -47 i Västerbotten som sommarstuga men pga att jag rivit ur den vattenburna värmen (upprostade rör) och för tillfället bara kör med llvp så orkar inte temperaturen upp i mer än 17-18 grader under de kallaste vinterdagarna om man inte sitter direkt under utblåset. OK för mig som inte är där de månaderna men trist om jag skulle försöka bo där med familjen...
det ligger i sörmland, så förhoppningsvis inte smällkallt.. fördelen att testbo under detta året skulle även vara att vi kan spara in vår rätt saftiga boendekostnad och lägga på en längre utlandsresa över kallaste månaderna om vi märker att det skulle skita sig helt ..
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Om ni har en kamin och kommer att vara föräldraledig så har du ju möjlighet att elda regelbundet. Då kommer det gå utmärkt. Vi har en stuga byggd på 60 talet och var nog menad att vara en ren sommarstuga då med lite isolering. Vi åker hit året runt numera och har lite grundvärme på bara sedan eldar i kaminen, som kallast har det varit -20 ca men varmt och skönt inne.
Så allt går att bo i oavsett årstid så länge man tillför tillräckligt med värme.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Det låter som en mysig idé ni fått :).

Kolla så det sitter tätningslister i fönster och dörrar för att undvika onödigt drag och uppvärmning och skaffa sköna tofflor så tror jag ni får det hur bra som helst.

Kanske lite mattor på golvet också om de blir väldigt kalla.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Drag är värsta fiende till värme. Jag minns stickade ullormar som man lade i fönsterbänkar och dörrens fotspringor. Går med en tändare längs fönster, dörrar och golvlister för att se var det drar mest.
Om glöm ej, barn behöver ej ha 23 C. Jag läste en bok av en gammal finsk barnläkare som sa att mamman ska inte klä barnet som hon fryser utan ett lager mindre.
Lycka till!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Klarar ni 18 grader går det mer än utmärkt, framför allt när ni vant er av med lägenhetsvärmen. Ullstickade plagg löser värmeproblemet efter att ni löst ev drag. Ni kommer dessutom antagligen hålla er friskare. Man kommer också långt med fårskinnstofflor och ullplädar. Skaffa gärna ett fårskinn till babysängen; kostar visserligen skjortan men håller det lilla knytet varm. Det låter som en utmärkt ide att testbo.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Kolla braskaminen så att den är installerad riktigt om ni börjar elda kontinuerligt under en vinter, speciellt rökrör/skorstenspipa, samt att ni har ved hemma och torr. Räkna med några kubikmeter ved.
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kolla braskaminen så att den är installerad riktigt om ni börjar elda kontinuerligt under en vinter, speciellt rökrör/skorstenspipa, samt att ni har ved hemma och torr. Räkna med några kubikmeter ved.
sotaren kommer på tisdag!

vad kul med er positiva respons
 
  • Gilla
SueSue och 3 till
  • Laddar…
Det finns en produkt som heter Tesa Moll thermocover. Det är helt enkelt en plastfilm som du sätter fast på fönstret för att få en extra "ruta". Inte jättesnyggt, men funkar faktiskt superbra! Det är bara att ta ner sen när vårvärmen kommer igen.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Hur stort är huset och planlösning, tänker på hur värmen kan spridas?
 
Har själv gjort samma sak :)

Bott tre år i min sommarstuga byggd 1975. Visserligen tilläggsisolerat, men långt ifrån dagens permanent standard.

Tätningslister runt fönster och dörrar är nog fasen det viktigaste, inför första vintern glömde jag att kolla detta, man blir förvånad hur mycket det kan dra genom fönster som saknar eller har kassa lister :D
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur stort är huset och planlösning, tänker på hur värmen kan spridas?
det är inte optimal planlösning för att sprida värme.. vardagsrum och 2 sovrum är som en del. kök och badrum som en annan.. funderar på att ta upp något hål i väggen mellan kök och vardagsrum, det skulle gå ifall vi byter fläkt.. nu har vi krydhylla, men om man sätter en mer modern fläkt så finns utrymme för att göra något hål där åtminstone.. Huset är 68 kvm. Så inte någon bjässekåk, men ändå rätt dyrt att värma pga den klena isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.