Hej, det finns inga dumma frågor bara dumma svar, eller hur var det?

Några saker jag funderar över:

1. Om man köper en trefas växelriktare, hur fördelas energin ut mellan de tre faserna om man har enfas förbrukare på enskilda faser.

2. Tvärtom om man har en enfas växelriktare, behöver man då flytta de tunga enfaslasterna ex luftvärmepump, varmvattenberedare, ftx-aggregat osv till samma fas?

Annars brukar man ju försöka fördela ut lasterna mellan de tre faserna för att slippa reaktiv effekt, eller snedbelastning?

3. Kan man montera en solcellsslinga med enfas växelriktare på ex L1, sedan ytterligare en annan solcellsslinga senare på L2 med en egen enfas växelriktare? Sedan flytta enfaslaster till den slinga som producerar önskvärd energi?

Tack på förhand för svar!
 
P patriklarsson skrev:
Hej, det finns inga dumma frågor bara dumma svar, eller hur var det?

Några saker jag funderar över:

1. Om man köper en trefas växelriktare, hur fördelas energin ut mellan de tre faserna om man har enfas förbrukare på enskilda faser.

2. Tvärtom om man har en enfas växelriktare, behöver man då flytta de tunga enfaslasterna ex luftvärmepump, varmvattenberedare, ftx-aggregat osv till samma fas?

Annars brukar man ju försöka fördela ut lasterna mellan de tre faserna för att slippa reaktiv effekt, eller snedbelastning?

3. Kan man montera en solcellsslinga med enfas växelriktare på ex L1, sedan ytterligare en annan solcellsslinga senare på L2 med en egen enfas växelriktare? Sedan flytta enfaslaster till den slinga som producerar önskvärd energi?

Tack på förhand för svar!
Man mäter ju inte effekten per fas, så det spelar det ju ingen roll om förbrukaren hänger på "rätt" fas.

Om du trycker ut 5 kW i fas1, samtidigt som du förbrukar 5 kW från fas2, så blir summan 0 kW.
 
Ok, fler frågor:
Vad händer med energimätaren när man producerar mer energi än man förbrukar?
Vad säger elbolagen/nätägare om detta?
Måste man anmäla installation till elbolagen/nätägare?
När måste man teckna avtal?
Vad kan man som privatkund få för producerad kWh?
 
P patriklarsson skrev:
Ok, fler frågor:
Vad händer med energimätaren när man producerar mer energi än man förbrukar?
Vad säger elbolagen/nätägare om detta?
Måste man anmäla installation till elbolagen/nätägare?
När måste man teckna avtal?
Vad kan man som privatkund få för producerad kWh?
Jag har inte solceller själv, men är intresserad av att skaffa....
Man har ju tim-debitering, så +/- varje timme (? kanske / dygn ?) registreras och betalas för (spot-priserna ligger ju /timme).
Man får ju leverera lika mycket som man förbrukar (till/från nätägaren) för att få skatteförmåner. Sedan bestämmer nätägare/el-leverantör vad som händer om man levererar för mycket. Det är olika inställningar hos dem. Skatteförmånen finns ju inte för överskottet, men de har också rätt att ta betalt för nätet på annat sätt.
Ja du måste anmäla installation, mikroproducent heter det tror jag. Mätaren måste bytas till rätt sort etc.
Det borde räcka att teckna avtal då man börjar producera, men jag skulle pejla läget med dem innan så man vet.
Pengar / kWh går nog hitta i många trådar här. 60öre/kWh i skattereduktion + spotpris typ.

https://www.bixia.se/producent/varfor-valja-bixia/solel
 
tommib
Vad föranleder frågan?

Växelriktare är inget man kopplar in lite sådär på prov. Om du ska ha en solcellsanläggning så anmäls det till nätägaren som då också ser till att du har en elmätare som klarar av att registrera energiflöden åt respektive håll.

Det är inte lämpligt att hålla på och laborera med enfasiga växelriktare på olika faser. Om du ska koppla in en anläggning på elnätet så är det trefas växelriktare som gäller. Enfasiga växelriktare är mer till för ödrift (eller om du händelsevis har en enfasig matning till bostaden men det torde vara extremt ovanligt för bostadshus i Sverige).

Hur mycket du får för producerad el finns som sagt i ett flertal trådar här.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det verkar inte vanligt med trefas växelriktare under 4kW?
Varför skulle man inte koppla in en växelriktare på prov?
Det är väl knappast laborering, fler lär ju ha kopplat in fler än en växelriktare på samma huvudcentral tidigare?
Enda nackdelen med att bygga ut i etapper skulle vara att man enbart kan söka bidrag en gång per fastighet.
Däremot fördel om en växelriktare lägger av, ifall man har flera monterade.
Dessutom mindre investeringskostnaden i etapper osv.
Kom gärna med konkreta nackdelar.
 
P patriklarsson skrev:
Det verkar inte vanligt med trefas växelriktare under 4kW?
Varför skulle man inte koppla in en växelriktare på prov?
Det är väl knappast laborering, fler lär ju ha kopplat in fler än en växelriktare på samma huvudcentral tidigare?
Enda nackdelen med att bygga ut i etapper skulle vara att man enbart kan söka bidrag en gång per fastighet.
Däremot fördel om en växelriktare lägger av, ifall man har flera monterade.
Dessutom mindre investeringskostnaden i etapper osv.
Kom gärna med konkreta nackdelar.
Det beror på att övre gräns som tillåts enfasigt är 3 kW. Och givetvis ska man inte koppla in på prov dvs det tommib kallar laborera. Tänk genom vad du vill åstadkomma och låt sen det normala förfarandet med anmälan till nätägaren ge svar på om det är acceptabelt dvs effekten du vill ansluta och då ev via enfasiga omformare. Om möjligt håll dig till trefasiga då kommer normalt inga synpunkter hindra dig om du inte bygger ut kraftigt i effekt.

Tänk på att ev förändringar, utbyggnader senare ska anmälas så om du menar allvar försök göra ett korrekt rejält steg från början.
 
tommib
Det finns en risk för obalans i matande transformator och överliggande nät.

Om du ska ha flera växelriktare, av någon anledning, så ska dessa synkroniseras. Det finns funktioner för detta på bättre apparater och sämre ska inte användas i nätanslutna anläggningar. Jag tror inte att det är särskilt vanligt med multipla växelriktare i konsumentanläggningar. I industriella anläggningar är det annorlunda men där har man också driftpersonal som kan ta hand om det samt bättre kontroll på anläggningen.

Elinstallationer av denna typ (eller någon typ) är inte lämpliga att göra som hopplock och hemmabyggen. Håll dig till standarder och gör en normal installation, det är enklast framöver både när det gäller drift och underhåll.

Angående redundans så förstår jag inte vad du är ute efter. Om du har en öanläggning kan du göra vad du vill, det drabbar bara dig. Om du har en nätansluten anläggning så blir effekten av en trasig växelriktare att du får lite dyrare elräkning tills den är ersatt. Det är inte ett problem som motiverar laborerande.

Som avslutning: Ja, det finns små "gerillaanläggningar" som kopplas in med stickpropp i fastighetens (ofta lägenhetens, elnät. Dessa finns mig veterligen inte godkända i Sverige. De är kraftigt effektbegränsade (<1 kW om jag minns rätt) och har massa säkerhetsfunktioner just för att de ansluts med stickpropp. Detta är inget man ansluter i en normal villa, eller någon annanstans heller, om man har alternativet att göra en riktig installation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
tommib
Det finns alltså inga billigare trefas växelriktare än ca 12000kr?
Vi får se vad Ikea snart börjar sälja, avvaktar in deras priser.
Om jag sätter 6st 310W paneler nu = 1860W toppeffekt eller ca 1670 trolig maxeffekt ihop med 3kW växelriktare och sedan vill utöka med 6st paneler till = 3348 trolig maxeffekt nedbgränsad till 3kW, behöver jag alltså anmäla en ändring?
Dessutom får jag inte utnyttja statligtbidrag på 2st separata fakturor?
 
F
P patriklarsson skrev:
Det finns alltså inga billigare trefas växelriktare än ca 12000kr?
Vi får se vad Ikea snart börjar sälja, avvaktar in deras priser.
Om jag sätter 6st 310W paneler nu = 1860W toppeffekt eller ca 1670 trolig maxeffekt ihop med 3kW växelriktare och sedan vill utöka med 6st paneler till = 3348 trolig maxeffekt nedbgränsad till 3kW, behöver jag alltså anmäla en ändring?
Dessutom får jag inte utnyttja statligtbidrag på 2st separata fakturor?
Bidraget får du använda en gång / byggnad (det går alltså att använda flera gånger / fastighet.

Vet inte riktigt vad som gäller på din andra fråga men har du installerat en 3kW växelriktare och sen kompletterar den installationen med fler paneler så borde det bara vara att koppla in. Du skulle ju potentiellt kunna anmäla den högre installerade effekten till ditt nätbolag direkt, det är inget dom rimligtvis kommer att kontrollera.

Så små anläggningar blir generellt dyra. Tror att Huaweis 3kW är 3-fas (runt 8500-9000kr + moms) men det är ingen prisskillnad att tala om att gå upp till dubbel storlek, det blir betydligt billigare / installerad W.

Och det är som sagt ok att installera en enfas 3kW växelriktare. Slänger du upp paneler i två riktningar så kan du installera ca 4,5-5kWp på en sådan utan problem. Köp inget mystiskt noname från Kina för nätägarna ställer en del krav och gör tester vid installation. Dom vill inte ha in brusigt skit på sitt nät.

Ikea kommer att sälja precis samma prylar som redan säljs och det gör dom via redan etablerade aktörer, det blir ingen kioskvältare rent kostnadsmässigt.
 
Redigerat:
Du föreslår alltså att söka bidrag för och att anmäla 3kW, men att installera ex 1860W topp direkt (6st) o sen 6st till senare.
Får man bidraget blir det ju först om drygt ett år. Då kanske man redan hunnit få dit 6st paneler till.
Den teoretiska effektförlusten över 3kW på 350-700W spelar ingen roll då 3kW ändå räcker långt för att täcka förbrukningen jag har, ligger oftast runt 20kWh per dygn.
 
Toppförbrukning senaste dagarna:
Igår 1,45 kwh
Förrgår 2,84
2.56
1,55
2,68
3,76
1,27
1,68
0,75
1,86
...osv
Toppförbrukningar 3,73, 3,42, 3,5 senaste kvartalet, väldigt spetsiga pikar.
Nominell förbrukning ca 1-1,5kWh nu o 2kWh i vintras.
 
tommib
Jag har inte letat särskilt noga efter trefas växelriktare. Det är möjligt att det finns billigare. Jag skulle inte satsa på okända produkter direktimporterade från Kina dock. Jag skulle inte heller satsa på en så liten anläggning som 3 kWp, det blir för litet för att täcka alla arbetskostnader och materialkostnader.

Angående ändringar och vad du måste anmäla till ditt nätföretag så rekommenderar jag att du tar kontakt med dem direkt. Det är nätföretaget som bestämmer vad du får ansluta. En anledning till detta är att det är ditt nätföretag som är ansvarigt för stabiliteten i sitt nät och de behöver ha koll på förbrukning och produktion (vilket iofs sköts av elleverantören men nätägaren vill veta).

Du kan inte anmäla att du ska göra en sak och sedan göra en annan. Jag tror inte heller att du själv kan göra anmälan varken till länsstyrelsen för bidraget eller till nätägaren för inkopplingen, detta ska göras av ett företag.

Varför ska du bygga etappvis? Om det är fråga om pengar skulle jag satsa på att spara ihop till hela investeringen direkt, att hålla på och kludda med små installationer blir dyrare.

Jag tycker som GK100, red ut vad du vill uppnå och kolla sen hur du ska komma dit. Börja inte smådutta.

Edit: Apropå ditt senaste inlägg, vad har du för elförbrukning? Är det värt öht att satsa på solceller? Om din förbrukning är så låg är det inte säkert att det lönar sig.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Därför att det är ekonomiskt bättre att installera något som besparar pengar nu än att vänta och försöka spara ihop pengar under tiden förutsatt att man inte förlorar något på det. Bidraget är ju högst osannolikt att få ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.