Alla situationer går inte att förutspå heller..
 
J JohanLun skrev:
jag har för mig hybridniro inte gick att få med krok när jag kollade upp detta.
Jodå, jag har en själv. Men som du säger, om halvannat år finns nog något bättre. Kanske e-Niro med drag eller VW ID3.
 
Det finns idag ca 20k elbilar registrerade i sverige idag om någon undrar
 
A Alexn72 skrev:
Det finns idag ca 20k elbilar registrerade i sverige idag om någon undrar
Är det enbart elbil eller räknas även hybrider?
Hittade statistiken och det var elbilar.
Laddbara var dryga 80 000.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
optimum
A Alexn72 skrev:
Det finns idag ca 20k elbilar registrerade i sverige idag om någon undrar
Intressant, finns det mer fakta typ:

Hur många av dem är tjänstebilar?
Hur många av dem är bilar i företags tjänst, typ kommuner mm?
Hur många är i privat bruk?
 
optimum optimum skrev:
Intressant, finns det mer fakta typ:

Hur många av dem är tjänstebilar?
Hur många av dem är bilar i företags tjänst, typ kommuner mm?
Hur många är i privat bruk?
Det finns uppdelat på model;)
 
optimum optimum skrev:
Precis som vi som råkat bränna upp en borrmaskin med för hög belastning.
Skulle blanda fix med min Bosch gröna och blandarspiral. Ryker kraftigt före de går sönder.
Klantigt men man lär sig. Blev både en ny borrmaskin och en blandare för cement/fix

Därför anser jag att elbilar inte är klara för normal användning. Åtminstone inte de som normalt folk har råd att köpa.
Vad är normal användning?
 
optimum
catherineb catherineb skrev:
Vad är normal användning?
En borrmaskin är avsedd att borra med och oftast inte till att blanda fix.
Dessutom var det en Bosch grön och är för hemmabruk vilket ger signal om att man använder den ibland. Bosch blå är för proffsbruk och är byggda för regelbunden användning.
Och motsvarande som de flesta elbilar som är konstruerade att transportera personer och inte ha en tung släpkärra påkopplad.
Därför även analogt att personbilar även är för privat bruk medan de som är byggda för regelbunden lastning klarar sådant bättre.

Jag har löst det nu med en maskin som är avsedd att blanda fix med. Samma med bilen då den klarar att ha en släpkärra ibland.
 
optimum optimum skrev:
En borrmaskin är avsedd att borra med och oftast inte till att blanda fix.
Dessutom var det en Bosch grön och är för hemmabruk vilket ger signal om att man använder den ibland. Bosch blå är för proffsbruk och är byggda för regelbunden användning.
Och motsvarande som de flesta elbilar som är konstruerade att transportera personer och inte ha en tung släpkärra påkopplad.
Därför även analogt att personbilar även är för privat bruk medan de som är byggda för regelbunden lastning klarar sådant bättre.

Jag har löst det nu med en maskin som är avsedd att blanda fix med. Samma med bilen då den klarar att ha en släpkärra ibland.
Jaha, okej. Ja så ofta drar inte vi släp. Men dragkrok på elbilarna är ju på frammarsch så nästa elbil vi köper har säkerligen en dragkrok.

I övrigt så gör bilen precis det den ska, åtminstone för oss. Funkar som pendlarbil eller när vi ska resa söder ut. Senaste långkörningen körde vi Umeå-Stockholm. Gick alldeles utmärkt :D

Allt går att lösa om man vill. Och vill man inte så slipper man. Det finns gott om bensin att tanka (y)
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja men att tanka elbilen kommer alltid att vara billigare, det är vägskatten de måste greja med, och den lär väl straffa fossilflottan i första hand..svårt att straffa elbilen med dyrare elskatt..
Kilometerräknare, trådlös avläsning och en faktura varje månad. Räkna kallt med detta, tyvärr.
 
E Edgarsven skrev:
Kilometerräknare, trådlös avläsning och en faktura varje månad. Räkna kallt med detta, tyvärr.
Varför krångla till det? Om vi får kilometerskatt lär det ske med avläsning vid besiktning, åtminstone initialt.
 
F fiskbuggaren skrev:
Varför krångla till det? Om vi får kilometerskatt lär det ske med avläsning vid besiktning, åtminstone initialt.
Första gången en ny bil besiktigas är efter 3år och sedan 2år, där efter var år...
 
E Edgarsven skrev:
Kilometerräknare, trådlös avläsning och en faktura varje månad. Räkna kallt med detta, tyvärr.
Vad är det konstiga med att annan skatt måste ta vid?
Det dröjer länge innan skatteinkomsterna från bensinen sjunker pga för litet underlag. Visst om 5 - 10 år så kanske km-skatt behövs. Men oavsett så kommer EL-bilar vara billigare att köra än fossil-bilar.
3:- milen nu kanske blir 10:-/mil med skatter. Men denna ökning kommer på fossilbilen också för att strypa dem helt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Kilometerräknare, trådlös avläsning och en faktura varje månad. Räkna kallt med detta, tyvärr.
Hur funkar det då med förmånsbil som både körs i tjänst och privat? Hur ska läsaren veta vad som körs när? Och att man inte fuskar?
 
catherineb catherineb skrev:
Hur funkar det då med förmånsbil som både körs i tjänst och privat? Hur ska läsaren veta vad som körs när? Och att man inte fuskar?
Det är upp till nyttjaren att bevisa. Du får föra körjournal, precis som idag.

Fusk har alltid Skatteverket och staten haft bra motmedel mot så det behöver vi nog inte oroa oss för...
 
  • Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.