Vi körde hjältevadshus som kör typ samma stuk som smålandsvillan, golvvärme i huset. Tips
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du garage under också?
Nä, bara ett litet förråd.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hej,
Har nyligen flyttat in i ett Älvsbyhus i Mölndal så jag har brottats med liknande bryderier. Vi ville hålla nere vår lånekostnad men ändå få ett bra hus med mycket yta och gjorde därför rejäl research innan vi bestämde oss.

Tänkte först argumentera lite till Älvsbyhus fördel då jag tycker de får oförtjänt mycket skit för problem de hade för 10 år sedan. De har jobbat mycket för att förbättra sig och också lyckats bra med det. Jag ville själv inte bygga med dem tidigare men ändrade åsikt när nya husserien kom.
Sen tänkte jag dela med mig av två alternativ som jag tror är värda att titta på och som ligger nära ÄH i pris.

Det pratas en hel del om isolering, takplast, och krypgrund. Älvsbyhus har i sina nya hus lite över 300mm isolering, inget att klaga på där.

Vad gäller takplasten har jag sökt med ljus och lykta efter eventuella problem och inte hittat något som direkt oroar. Finns tom en artikel från några år tillbaka här på "byggahus" (månadens prefab - hjältevadshus) där en byggnadsingenjör menar att konstruktionen är minst lika säker som råspont. Visst får man vara försiktigare med plasten jfr med råspont när man tex inreder men det är absolut inget fel eller problem med den konstruktionen.

Vad gäller krypgrunden så är det en riskkonstruktion. Med det sagt tycker jag att modulhustillverkarna, Smålandsvillan, Hjältevadshus och Älvsbyhus, löst det bra. De två förstnämnda har typgodkänd isolergrund med en fläkt som skapar undertryck. ÄH kör med en oventillerad grund som markisoleras samt aktiv avfuktning. Sorptionsavfuktaren är smart och mäter RH och temp över tid. Den går sedan enbart vid behov. En display vid elcentralen uppe i huset visar status och larmar vid problem. Enl ÄH drar den ca 600-800 kWh/år, dvs en kostnad på 50-70 kr i månaden om man räknar 1kr/kWh. Min grund har funkat prima såhär långt och då har den mött olika vädertyper. Sen finns det mark jag inte hade byggt krypgrund på men jag bor på högt belägen och torr mark.

Vidare så tycker jag inte standarden och kvslitet är låg på något vis jämfört med tex Smålandsvillan, varit inne i flera och jämfört. Givetvis kan man få högre standard om man betalar mer men läser man här på forumet finns det ju inga gränser på hur låg standarden och kvaliteten är i ÄH. Detta är trams och inget annat. ÄH erbjuder inte kaklat badrum men deras badrum ser snyggt ut och vill man välja bort och kakla i egen regi så går det bra. Tillvalen hos ÄH kostar inte hutlöst mycket och för ca 100k - 150k i tillval tycker jag att man får en bra standard.

Nu till mina tips:

Jag hade tittat på Mjöbäcksvillan first choice serie. Totalentreprenad till bra pris max 30 mil fr mjöbäck. Platta på mark och bra standard för pengarna. När vi tittade var det samma pris på huset oavsett tillval. Standardgrund och standardschakt ingick. Vår kalkyl var 100k över ÄH på 1.5-planshus. Båda våningarna inredda hos mjöbäck, oinrett uppe hos ÄH. Dock var ÄH 129m2 bara på bottenplan mot tot 150m2 hos mjöbäck. Vi har små barn och ÄH hade allt vi sökte i ett plan med möjlighet till expansion till tot 198m2. Men Mjöbäcksvillan tycker jag har stora fördelar jfr med ÄH också.

Movehome tyckte jag inte var prisvärda innan men nu har de en ny serie hus som verkar ligga bra i pris. Denna serie fanns inte när vi tittade så tog ingen kalkyl. Fr hemsidan verkar ett 1.5-planshus i stil med Mjöbäcksvillan ovan gå lös på 1800k i standardutförande. Som jag fattade det ingår då grund om man tar totalentreprenad. Om det är inrett uppe kollade jag inte.

Många lägger fram SMV som prisvärd konkurrent till ÄH. Här håller jag inte med. Då får du bara samma sak till större peng. Tillvalen är dyra hos SMV. Dessutom ingår inte grund, yttertrappor, innertrappa (1.5-planshus), fönster i gavelspetsar (1.5-planshus. Grunden kostar 300k och uppåt beroende på storlek och för ett 1.5-planshus pratar vi ca 60k till 80k i tillval bara för fönster i gavelspetsar och trappor. Hjältevad vet jag lite om så där vill jag inte uttala mig.
 
  • Gilla
ninnit och 9 till
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Hej,
Har nyligen flyttat in i ett Älvsbyhus i Mölndal så jag har brottats med liknande bryderier. Vi ville hålla nere vår lånekostnad men ändå få ett bra hus med mycket yta och gjorde därför rejäl research innan vi bestämde oss.

Tänkte först argumentera lite till Älvsbyhus fördel då jag tycker de får oförtjänt mycket skit för problem de hade för 10 år sedan. De har jobbat mycket för att förbättra sig och också lyckats bra med det. Jag ville själv inte bygga med dem tidigare men ändrade åsikt när nya husserien kom.
Sen tänkte jag dela med mig av två alternativ som jag tror är värda att titta på och som ligger nära ÄH i pris.

Det pratas en hel del om isolering, takplast, och krypgrund. Älvsbyhus har i sina nya hus lite över 300mm isolering, inget att klaga på där.

Vad gäller takplasten har jag sökt med ljus och lykta efter eventuella problem och inte hittat något som direkt oroar. Finns tom en artikel från några år tillbaka här på "byggahus" (månadens prefab - hjältevadshus) där en byggnadsingenjör menar att konstruktionen är minst lika säker som råspont. Visst får man vara försiktigare med plasten jfr med råspont när man tex inreder men det är absolut inget fel eller problem med den konstruktionen.

Vad gäller krypgrunden så är det en riskkonstruktion. Med det sagt tycker jag att modulhustillverkarna, Smålandsvillan, Hjältevadshus och Älvsbyhus, löst det bra. De två förstnämnda har typgodkänd isolergrund med en fläkt som skapar undertryck. ÄH kör med en oventillerad grund som markisoleras samt aktiv avfuktning. Sorptionsavfuktaren är smart och mäter RH och temp över tid. Den går sedan enbart vid behov. En display vid elcentralen uppe i huset visar status och larmar vid problem. Enl ÄH drar den ca 600-800 kWh/år, dvs en kostnad på 50-70 kr i månaden om man räknar 1kr/kWh. Min grund har funkat prima såhär långt och då har den mött olika vädertyper. Sen finns det mark jag inte hade byggt krypgrund på men jag bor på högt belägen och torr mark.

Vidare så tycker jag inte standarden och kvslitet är låg på något vis jämfört med tex Smålandsvillan, varit inne i flera och jämfört. Givetvis kan man få högre standard om man betalar mer men läser man här på forumet finns det ju inga gränser på hur låg standarden och kvaliteten är i ÄH. Detta är trams och inget annat. ÄH erbjuder inte kaklat badrum men deras badrum ser snyggt ut och vill man välja bort och kakla i egen regi så går det bra. Tillvalen hos ÄH kostar inte hutlöst mycket och för ca 100k - 150k i tillval tycker jag att man får en bra standard.

Nu till mina tips:

Jag hade tittat på Mjöbäcksvillan first choice serie. Totalentreprenad till bra pris max 30 mil fr mjöbäck. Platta på mark och bra standard för pengarna. När vi tittade var det samma pris på huset oavsett tillval. Standardgrund och standardschakt ingick. Vår kalkyl var 100k över ÄH på 1.5-planshus. Båda våningarna inredda hos mjöbäck, oinrett uppe hos ÄH. Dock var ÄH 129m2 bara på bottenplan mot tot 150m2 hos mjöbäck. Vi har små barn och ÄH hade allt vi sökte i ett plan med möjlighet till expansion till tot 198m2. Men Mjöbäcksvillan tycker jag har stora fördelar jfr med ÄH också.

Movehome tyckte jag inte var prisvärda innan men nu har de en ny serie hus som verkar ligga bra i pris. Denna serie fanns inte när vi tittade så tog ingen kalkyl. Fr hemsidan verkar ett 1.5-planshus i stil med Mjöbäcksvillan ovan gå lös på 1800k i standardutförande. Som jag fattade det ingår då grund om man tar totalentreprenad. Om det är inrett uppe kollade jag inte.

Många lägger fram SMV som prisvärd konkurrent till ÄH. Här håller jag inte med. Då får du bara samma sak till större peng. Tillvalen är dyra hos SMV. Dessutom ingår inte grund, yttertrappor, innertrappa (1.5-planshus), fönster i gavelspetsar (1.5-planshus. Grunden kostar 300k och uppåt beroende på storlek och för ett 1.5-planshus pratar vi ca 60k till 80k i tillval bara för fönster i gavelspetsar och trappor. Hjältevad vet jag lite om så där vill jag inte uttala mig.

tack för ett väldigt förklarade och bra svar :D
 
tomten som ska bebyggas är i dagsläget väldigt vattensjuk och det kommer bli en heldel jobb med att att få den bra, jag har börjat inse att det nog blir att lägga till lite pengar på kalkylen, mjöbäcksvillan är ett starkt alternativ, kan det vara så att det bara är dom som är missnöjda som hörs? tycker det finns otroliga skräckhistorier om alla firmor så man blir lätt mörkrädd :oops:
 
  • Gilla
Perry Mason
  • Laddar…
Oftast är själva husleverantören okej och det som kommer från fabriken bra. Problemen är entrepenören på plats som kan variera i kvalitet.

Har du vattensjuk mark måste markarbetet utföras ordentligt med dränering etc. Då är det inte så dumt med platta
 
  • Gilla
Skåning82 och 2 till
  • Laddar…
Håller med Johannes att platta på mark låter som bästa alternativet. Både Mjöbäck (som har egna anställda som gör markarbeten) och ÄH (i Gbg) erbjöd att vid seriöst intresse åka ut och titta på tomten och ge kostnadsuppgift. ÄH gjorde det för oss innan påskrivet kontrakt. Om du inte redan vet så får du en hum om vad som bör göras för att få ordning på tomten och lite mer fakta för att avgöra om du kan acceptera krypgrund eller om platta är ett måste.
 
var återigen på husknuten idag och kollade på eksjöhus prio 143 och blev klart imponerad, så nu hoppas jag bara att banken ger lånelöfte som täcker det huset:D
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
S svanhalsen skrev:
var återigen på husknuten idag och kollade på eksjöhus prio 143 och blev klart imponerad, så nu hoppas jag bara att banken ger lånelöfte som täcker det huset:D
Blev lite nyfiken o kikade på deras hemsida, det huset verkar ju som ett väldigt käckt familjehus med ”barnavdelningen” och stora familjeytan i mitten, fint val! (y):)
 
Tanken är god men tyvärr är rummen i Prio 143 lite dumma, lite för många rum på liten yta och det lilla Allrummet är extremt tajt så du får inte in en soffa + TV bra.
På A-hus Kobbskär har dom löst den biten bättre fast jag gillar inte köket på kobbskär
 
Stefflo Stefflo skrev:
Min syster byggde ett Älvsbyhus för ca 10 år sen och jag kan väl säga att skulle jag själv bygga så blir det absolut inte ett Älvsbyhus. De hade inga möjligheter att göra några tillägg eller liknande utan det var färdig ritning eller ett annat hus. Det gick heller inte att få kakel och klinkers i badrum. De fick en torpargrund som Älvsbyhus bygger med då detta är billigaste alternativet.

Ska man bygga ett eget nytt hus så bör man inte spara in på saker, har man då inte råd så bor man kvar i lägenhet eller köper något färdigt. Kommer man sen på i efterhand att man vill ha något tillval så kostar det istället multum att få det istället för att betala lite extra redan vid bygget.
Stefflo Stefflo skrev:
Min syster byggde ett Älvsbyhus för ca 10 år sen och jag kan väl säga att skulle jag själv bygga så blir det absolut inte ett Älvsbyhus. De hade inga möjligheter att göra några tillägg eller liknande utan det var färdig ritning eller ett annat hus. Det gick heller inte att få kakel och klinkers i badrum. De fick en torpargrund som Älvsbyhus bygger med då detta är billigaste alternativet.

Ska man bygga ett eget nytt hus så bör man inte spara in på saker, har man då inte råd så bor man kvar i lägenhet eller köper något färdigt. Kommer man sen på i efterhand att man vill ha något tillval så kostar det istället multum att få det istället för att betala lite extra redan vid bygget.
Jag byggde visserligen ett Eksjöhus, men skulle absolut kunna tänka mig ett billigare Älvsbyhus också. Mitt krav var ett nybyggt hus, utan renoveringsbehov de första åren. Inget extra bling bling eller lull lull. Standarden är högre från start på ett Eksjöhus, men de Älvsbyhus jag besökt räcker gott för mina krav. Det finns annat i livet än att ta lån för att ha en massa onödiga saker i huset, enligt min mening. Men vi är alla olika, prioriterar olika och för de som inte har råd, eller (enligt min mening) är smarta nog att förstå att man kan nöja sig även om man inte "har allt" så finns Älvsbyhus :)
 
T
S snoddas2 skrev:
Vi valde till slut mellan smålandsvillan och Älvsbyhus, De är väl de mest jämförbara alternativen. Movehome, myresjöhus m.fl kändes inte i närheten av prisvärda.

Tips är väl att kolla visningshus i verkligheten så man får en känsla för helheten. Vissa kan ju t.ex inte tänka sig att bygga nytt utan golvvärme, och då är inte Älvsbyhus ett alternativ. Sen har man ju inte så många valmöjligheter med ä-hus. Tre olika golv, tre olika köksluckor, o.s.v.

Vår slutsats var att Älvsbyhus gav mest för pengarna om man är ute efter ett enkelt, funktionell hus på totalentreprenad från en etablerad leverantör.

Synd bara att det fortfarande andas -90 tal över alla Älvsbyhus rakt igenom. Vem har radiatorer 2019???
 
T
R Robert-san01 skrev:
I förra huset hade vi golvvärme på bv och element på öv. Nya huset har golvvärme på båda plan...
Vi har valt att bygga med golvvärme även uppe. Hade du kunnat tänka dig radiatorer uppe? När du bott i både och?
 
T
S svanhalsen skrev:
hej kommer snart behöva bestämma mig för vilken husleverantör jag ska välja mig av, en hel djungel för mig som aldrig byggt innan :surprised:. kollat på Älvsbyhus linnea på ca 130kvadrat, det får jag monterat o klart på min tomt i Mölndals kummun för 1,7miljon ex markarbete, vad finns det för likvärdiga firmor och husmodeller på marknaden? alla jag hittat ligger ganska många hundra tusen över? vad är det jag missar? eller är det så enkelt att det är en lägre standard och därför så billigt? är det ett dåligt val?:thinking:

Hur mycket tillval är det på det priset? Vårat hus kostade 2 milj, men då är det 50kvm till och vi valde många tillval. Dock inte Älvsbyhus, så 1.7 känns knappast ”billigt”.
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tror faktiskt att Älvsbyhus numera har mer isolering än t.ex. A-hus. Så det är lite sisådär med just isoleringen.

Älvsbyhus är billiga på grund av att allt är fix och kan ge hög optimeringsgrad i produktion, något billigare grund, få och prispressade val på detaljer vilket ger högvolymsrabatter.

Klart man får mer och flexibilitet för högre pris, men ett Älvsbyhus är trots allt helt okej

Tror snarare det är lägre pris för att dom snålar in på allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.