Alexn72
Varken pallföretaget eller dom du nämner flisar kör ju sitt ”spill” på tippen......
det träavfall som jag syftar du skulle kunna få gratis är rivna gamla trähus, halvruttna engångspallar mm sånt som företag får betala för att bli av med.....
Brukar komma i mängder mellan 20-120m3
Och tippas.......
 
M Maledictus skrev:
Om du nu vet att hälften av allting säljs, varför presenterar inte du fakta istället?

Och om du nu har kommit den stora sopkartellen på spåren och ser ett gyllene tillfälle att faktiskt kunna ta emot avfall GRATIS från alla återvinningscentraler eller kanske t.om. köpa in avfallet från dem eftersom det är så begärligt och värdefullt så skulle du ju kunna bygga ett kraftverk och tjäna multum.
Nä jag vet inte att hälften säljs.
Jag vet att metall och Bilbatteri gör det.
Jag vet inte om du missade.... jag har försökt. Det går inte att få detta avfall gratis.
Hur vill du jag ska försöka?
 
T Taxture skrev:
Alexn72
Varken pallföretaget eller dom du nämner flisar kör ju sitt ”spill” på tippen......
det träavfall som jag syftar du skulle kunna få gratis är rivna gamla trähus, halvruttna engångspallar mm sånt som företag får betala för att bli av med.....
Brukar komma i mängder mellan 20-120m3
Och tippas.......
Bra då är vi övers om att det inte finns något gratis trä. Nu är vi inne på ruttna engångspallar istället.
 
Alexn72

Det materialet du vill få gratis är ju metall som går att sälja vidare
Men hur är det med tryckimpregnerat, gamla slipers, spillolja, kemekalier som är omärkt och måste provtas?
Vill du ha sånt också?
 
Är inte engångspallar gjorda av trä?
Nytt sågat virke köps dyrt på brädgården
 
T Taxture skrev:
Alexn72

Det materialet du vill få gratis är ju metall som går att sälja vidare
Men hur är det med tryckimpregnerat, gamla slipers, spillolja, kemekalier som är omärkt och måste provtas?
Vill du ha sånt också?
Nu börjar det bli löjligt. Har inte skrivit nånstans att jag vill ha metall. Jag säljer min metall däremot.

Det som finns i behållaren för trä på åvc vill jag ha. Det går inte att få tag på. Det kostar.
Ni säger att det är gratis och jag kan få det hemlevererat.
 
Så det är inte bara ”trä” du är ute efter utan specifikt sånt du lätt kan återanvända?
Sånt kostar väl nästan alltid pengar?
 
A Alexn72 skrev:
Nä jag vet inte att hälften säljs.
Jag vet att metall och Bilbatteri gör det.
Jag vet inte om du missade.... jag har försökt. Det går inte att få detta avfall gratis.
Hur vill du jag ska försöka?
Som sagt tidigare, logiken fungerar inte utan siffror.
 
T Taxture skrev:
Så det är inte bara ”trä” du är ute efter utan specifikt sånt du lätt kan återanvända?
Sånt kostar väl nästan alltid pengar?
Trä man kan elda med är ganska brett område för min del.
Och det tillför inte tråden något.
 
Och ändå var du inte intresserad av engångspallar......

Enklast är väl att du står utanför ÅVC:n och pratar med dom som ska kasta det du vill ha och ser om du får det istället för att dom ska kasta det
 
Oavsett vad man tycker om det som hamnar på åvc så är det kommunens egendom så fort det hamnat i containern.
 
T Taxture skrev:
Och ändå var du inte intresserad av engångspallar......
t
Är de av trä så är jag. Vet inte om jag skrev det... men jag kan inte få tag på det någonstans. Som bäst kan jag hämta pallar som jag själv får lasta på släp.
 
Angående priset så blir detta tagit ur luften men det verkar kosta 0.5kr -1kr per kWh fjärrvärme. Utan att räkna fasta avgifter.
Det verkar ju indikera ett värde runt 1500-3000kr per ton om man räknar om oljan( 10kkwh per 1kbm.
Och då saknas det många siffror.
 
Fast om du pratarom trä för uppvärmning är väl ändå inte pallar det du ska tråna efter uran riktig ved.

Jag är ganska säker på att energivärdet i engångspallar, som kastas på ÅVC och sen ska flisas på plats eller flyttas innan flisning, i bästa fall går jämnt upp med kostnader för hantering.
 
G-83 G-83 skrev:
Fast om du pratarom trä för uppvärmning är väl ändå inte pallar det du ska tråna efter uran riktig ved.

Jag är ganska säker på att energivärdet i engångspallar, som kastas på ÅVC och sen ska flisas på plats eller flyttas innan flisning, i bästa fall går jämnt upp med kostnader för hantering.
Problemet är att det inte är en gratis vara som någon vill bli av med och kör hem det till mig gratis.
Det finns ett värde på detta.
Både materialet och transporten.
Jag har för övrigt fått noll pm med förslag på företag som vill bli av med trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.