Jag håller på att planera mitt husbygge, en villa på 135 kvm med många stora fönster. Jag vet att det finns en risk att det kommer vara varmt i huset under sommaren och sitter och ser över de alternativ som finns för att sänka värmen i huset vid såna tillfällen. Vi är överens om att vi ska ha FTX-aggregat för ventilationen, men sedan tycker sambon att vi även ska sätta in luft/luftvärmepump för att kunna påverka temperaturen inne mer.

Jag tycker dessa värmepumpar är fula och skulle gärna undvika en stor kluns på väggen. Vad för alternativ finns det när det kommer till reglering av temperatur i villa? Har hört att man kan ha kyla till ftx-aggregat men att detta inte fungerar speciellt bra?

Kanske ska tillägga att vi har fjärrvärme i huset.
 
Välkommen till forumet!
Det stämmer att man kan köra kyla genom ftx, men effekten blir inte lika bra som en luft/luft. Det beror på att ftx inte omsätter lika mycket som en fläktkonvektor (innedelen av luft/luft).
Kylan måste också hämtas någonstans, har man bergvärme går det fint att använda frikyla från borrhålet, men annars måste man ha en ”utedel”.
Ett modernt ftx-agg har också möjlighet att styra ventilationen ganska bra, så att det går upp i varv när det är svalt ute, och ner när det är varmare ute, det hjälper till att hålla värmen ute.
Ni kan ju börja med att tänka ut en lämplig placering för luft/luft, eventuellt dra fram el och sen utvärdera efter någon sommar i huset om det behövs.
Sätt upp markiser på solutsatta fönster! Det gör stor skillnad att hålla värmen utanför, dessutom är det snyggt och ger ett trevligt ljus inomhus när solen skiner.
 
F fredrik.johansson skrev:
Välkommen till forumet!
Det stämmer att man kan köra kyla genom ftx, men effekten blir inte lika bra som en luft/luft. Det beror på att ftx inte omsätter lika mycket som en fläktkonvektor (innedelen av luft/luft).
Kylan måste också hämtas någonstans, har man bergvärme går det fint att använda frikyla från borrhålet, men annars måste man ha en ”utedel”.
Ett modernt ftx-agg har också möjlighet att styra ventilationen ganska bra, så att det går upp i varv när det är svalt ute, och ner när det är varmare ute, det hjälper till att hålla värmen ute.
Ni kan ju börja med att tänka ut en lämplig placering för luft/luft, eventuellt dra fram el och sen utvärdera efter någon sommar i huset om det behövs.
Sätt upp markiser på solutsatta fönster! Det gör stor skillnad att hålla värmen utanför, dessutom är det snyggt och ger ett trevligt ljus inomhus när solen skiner.
Tack! Det låter som det inte är värt att sätta in något FTX-aggregat med kyla iaf.. Jag är inne precis som du säger på att skita i det vid inflytt och blir det för illa får vi sätta in en luftvärmepump i ett senare skede.
 
Magnus E K
Att först värma upp huset genom att släppa in solljuset genom stora fönster och sen aktivt kyla bort värmen låter lite tveksamt ur miljö- och ekonomisynpunkt. Bättre då att hitta ett sätt att blockera ljuset (när värmen är oönskad).

Sen händer det ju att det är så varmt ute att det blir för varmt inne även utan extra solinsläpp, så en luft/luft-pump kan vara motiverad ändå. Den skulle då även kunna användas för extra värme vilket kan vara mer ekonomiskt än enbart fjärrvärme (särskilt om det inte är alltför kallt ute).
 
Blockera ljusinsläpp dessa dagar. Effektivast är att stoppa solljuset utanför fönstren, dvs markiser är bättre än gardiner. Takfönster finns med utanpåliggande ljusskyddd. Undvik mörka möbler/golv där solen når. Sedan finns vissa reflekterande skikt på glas.
 
Och undvik de nu, av någon anledning så populära, mörgrå och svarta ytterpanelerna och svarta takpannor.
Varför förresten så stora fönster om du är medveten om problemen.
De ökar värmen på sommaren och kyler på vintern.

Var i landet kommer huset att ligga förresten?
 
Om du vill ha luft/luft så kan ju inte det estetiska vara något problem på ett nybygge, gäller ju bara att planera in det från början, blir ju bara ett synligt galler om ni vill.

Som de flesta säger, planera för att stänga ute direkt ljus, reflekterande välisolerade fönster, markiser, spaljéer mm. Lycka till med planerandet och bygget när det är dags.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Forcerad ventilation på FTX (”sommarkyla”) har marginell eller ingen effekt. För lite temperaturskillnad och för litet luftflöde i ventilationssystemet.

Att använda frikyla är smart, men då till en fläktkonvektor och inte bara genom den vanliga ventilationen. Takmonterad eller väggmonterad. Men det kan ju bli ganska fult det också, förmodligen annars den smartaste lösningen om man har bergvärme. I ett nytt hus skulle man möjligen kunna få till en snygg lösning med takkonvektor beroende på arkitekturen.

Luft/luft VP: det spår jag själv kommer välja. Jag kör på en designmodell eftersom de som du säger är fula som stryk, men det finns några få någorlunda stilrena på marknaden. Jag kör två innedelar, en på varje våning, kopplat till en enda utedel som får döljas eftersom de också är vansinnigt fula. Kommer endast användas som kyla under varma sommardagar då det är bergvärme i övrigt. Sådana dagar får man ju också vara strategisk och ha lite nerdragna persienner etc.
 
Är det någon här so har erfarenhet av FTX med påkopplad "frikyla" via vatten/luft-värmeväxlare och forcerad ventilation?
Kan det verkligen vara så dåligt? Alla rum får ju kylan igenom taket och ner?
 
Vad finns det för lösningar i Sverige som är tänkta för inbyggnad?
Är på hotel nu, och den takintegrerade enheten tycker jag gör ett utmärkt jobb.
Takintegrerad ventilation i ett rum med vitmålad vägg och tak, samt en spotlight.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit väggmonterad kontrollpanel för rum med knappar för inte störa, rumsjusteringar och service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det någon här so har erfarenhet av FTX med påkopplad "frikyla" via vatten/luft-värmeväxlare och forcerad ventilation?
Kan det verkligen vara så dåligt? Alla rum får ju kylan igenom taket och ner?
Det finns många trådar här om det, där responsen brukar vara att den beräknade kyleffekten blir väldigt liten, pga de små flödena i FTX-systemet (och en begränsning hur kall luft man kan blåsa in utan att få kondens i systemet). Jag har dock ingen erfarenhet, det jag syftade på ovan med "sommarkyla" är aggregatens egna funktion för att forcera in kallare uteluft, vilket enligt min erfarenhet har försumbar effekt.

Läser man t.ex. här är där dock en lycklig själ som anser sig ha lyckats med FTX och frikyla: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67474.

Personligen hade jag gärna testat, men pga existerande hus skulle rördragning för frikyla från bergvärme-pumpen upp till vinden bli ett väldigt omfattande och dyrt projekt. Därav att jag kommer köra på luft/luft VP.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag byggde med frikyla och ftx. Dock ihop med ett recirkulations möjlighet vilket gör att jag bara behöver ca 1l/s och m2 i omsättning.
Finns någon tråd för 3 år sen när jag byggde huset där jag beskriver hur jag gjorde.
Funkar fin fint, men man måste ändå spärra av solens väg in med rullgardiner.
1m2 glas motsvarar om solen ligger på ca 1kw värmeeffekt.
 
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Jag har kylaggregat i mitt FTX kopplat till kyla på en luft-vatten värmepump. Det har viss effekt men den är låg. Jag skulle inte välja det idag utan skulle i så fall sätta en separat fläktkonvektor för kyla eller helst en luft-luft värmepump.
En separat fläktkonvektor ger bättre effekt och kostar marginellt mer än kylaggregatet i FTX. Skillnaden är bara att fläktkonvektorn är lite dyrare och det går åt några meter längre slang. Kör du värme via bergvärme är frikyla och fläktkonvektor bra.

Det finns ganska mycket alternativ, allt från helt infällda enheter, takmonterade, väggmonterade och golvstående.


Regel nummer ett är ändå att planera in solskärmning, bäst med ett utstickande skärmtak. Annars får du montera markiser, med avskärmning på utsidan klarar man sig oftast utan kyla.

Jag har en värmereflekterande film i mina fönster som gör en del men inte tillräckligt så det får eventuellt bli markiser framöver. Tillsammans med kylan i FTX och mina passivhusklimatskal håller den ändå sig runt 25 grader i vardagsrummet framåt eftermiddagen. Vi hade som högst 27 grader en kort period.


FTX företagen vill gärna ge sken av att deras styrsystem med nattkyla etc är smart och bra men tyvärr är inte så fallet. Välj ett enkelt FTX system som bara går och gör sin egna grej så löser du husets temperaturreglering helt separat.
Reglertekniken är lite för komplicerat för många små företag tyvärr
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Varför tror du att kyleffekten är för låg med kyla via FTX tilluft? Håller man temperaturen lite för varm för att undvika kondens tror du?
Eller är luftflödet för lågt även ställt på max?
 
Framförallt är det luftflödet, men även temperaturen. Med en fläktkonvektor får du ju enormt mycket större luftflöde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.