Fadai
Att de har ”förhållit sig” till grannfastigheten - jo, som vatten förhåller sig till olja. Hade aldrig i livet velat ha det huset som granne! Men smaken är som baken.... gräsligt.
 
  • Gilla
TCG och 11 till
  • Laddar…
Det är synd att tomten inte var iordningställd när bilderna togs. Jag tror att man upplever det som ett helt annat hus då.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är synd att tomten inte var iordningställd när bilderna togs. Jag tror att man upplever det som ett helt annat hus då.
Säkert gör det skillnad, även om det tar 30-40 år för träd att bli stora. Men arkitektur som denna gör sig bättre i helt annan miljö enl. mig.
 
  • Gilla
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
Mycket omsorgsfullt uttänkta och utförda möten och detaljer. Kanske lite för stramt för mig. Men vilka fina ljusinsläpp och intressanta innemiljöer med tak, väggar, golv och fönster som möts på annorlunda sätt.
 
  • Gilla
PikkuHiljaa
  • Laddar…
Såhär ser huset ut egentligen utan stylade foton. Fotot är taget på granntomten! Gardinerna är alltid fördragna dag som natt. Nattetid är huset ständigt upplyst så grannarna måste ha mörkläggningsgardiner.
 
  • Modernt hus fotograferat från granntomten med fördragna gardiner och en svensk flagga i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus fotograferat på natten med fördragna gardiner och tända fönsterlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
muppenx och 5 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Att de har ”förhållit sig” till grannfastigheten - jo, som vatten förhåller sig till olja. Hade aldrig i livet velat ha det huset som granne! Men smaken är som baken.... gräsligt.
Håller fullständigt med!
 
Fadai Fadai skrev:
Säkert gör det skillnad, även om det tar 30-40 år för träd att bli stora. Men arkitektur som denna gör sig bättre i helt annan miljö enl. mig.
Tyvärr rök det flera 100-åriga ekar varav en med diameter på 95 cm och en stor vacker kastanj som man kunde lagt energi på att bevara vid husplaceringen. Nu finns inget organiskt material att plantera i så nya träd lär det inte finnas i vår livstid.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Fadai
E Eva a skrev:
Tyvärr rök det flera 100-åriga ekar varav en med diameter på 95 cm och en stor vacker kastanj som man kunde lagt energi på att bevara vid husplaceringen. Nu finns inget organiskt material att plantera i så nya träd lär det inte finnas i vår livstid.
Tycker det är fullständigt barbariskt när det går till så! Bygglov borde villkoras så att stora lövträd, som ek, lönn, ask o lind inte fick skövlas. Men betong värderas tydligen högre än natur. Gör mig arg och ledsen.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fadai Fadai skrev:
Tycker det är fullständigt barbariskt när det går till så! Bygglov borde villkoras så att stora lövträd, som ek, lönn, ask o lind inte fick skövlas. Men betong värderas tydligen högre än natur. Gör mig arg och ledsen.
Pengar och kontakter löser det mesta.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Pengar och kontakter löser det mesta.
Kommunen kan i detaljplan reglera om träd ska sparas eller inte. Om detaljplan finns och det inte finns sådan reglering så kan inte kommunen ställa dessa krav exempelvis om det är en gammal plan. Om det inte finns detaljplan kan vissa krav ställas. Att det skulle ha att göra med pengar eller kontakter är enligt mina erfarenheter något sol inte sker men det kan ju för den skull förekomma ändå. Om träd kan sparas och de tillför något så ska det ju försöka med i den mån som det går, det brukar alltid arkitekter eftersträva inte alltid människor som bor på en plats eller ska sälja som ofta röjer hela tomten. Sen undrar jag hur ni som tycker att det inte borde fått byggas hur ni skulle ställa er om ni köpte en tomt och inte fick bygga det huset som ni ville?
 
E Eva a skrev:
Såhär ser huset ut egentligen utan stylade foton. Fotot är taget på granntomten! Gardinerna är alltid fördragna dag som natt. Nattetid är huset ständigt upplyst så grannarna måste ha mörkläggningsgardiner.
Skulle gärna se fler egna bilder som visar lite mer av huset, hur det står på platsen. Jag har svårt bilda mig en uppfattning från bilderna i artikeln samt från dina bilder. Sen blir ju allt bättre efter några år när en tomt fått sätta sig men svårt veta hur det är just nu. Det där med gardiner neddragna ser jag iaf på väldigt många nya hus och vissa av dem gör att de som är i huset fortfarande kan njuta av utsikten men utan insyn. Sen tycker jag personligen att gardiner för hela fönstret under stora delar av dagen/året är en fel design då placeringen/storleken/utförandet av fönster kanske egentligen inte var lämplig just där.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Skickligt komponerad? Inget i min smak.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Som vanligt mest gnällspikar som kommenterar. Tyckte det såg helläckert ut - skulle gärna bo där. Hatten av!
 
  • Gilla
PikkuHiljaa och 3 till
  • Laddar…
https://www.contemporist.com/
https://www.archdaily.com/
Kan jag rekommendera för häftiga hus.
Och jag hoppas verkligen att byggahus riktar sig till vanliga byggare och inte arkitekter/företag även i framtiden


Jag tyckte det var en salig blandning av material i detta huset. Jag saknar den röda tråden. Här var frågan. Ska man ha mycket glas. Eller ska det vara brutalsism med betong. Eller ska man framhäva trä. Eller... Kanske lite plåt/järnsmide

Kan låta som "gnäll" men när man haussar något och säger att det är bra och det säkert kostar många miljoner. Då ställer jag krav på utförandet.

Hade en av medlemmarna här byggt det själv hade jag HYLLAT det. Nu är det arkitekter och byggföretag. Då ställer jag högre krav

Kändes som en konstig blandning av funkis, bauhaus och nordisk design. Utan ett sammanhållet formspråk.

Edit: Kollade planlösningen nu. Kändes väldigt blandat och ostrukturerat där. Inte så mycket tanke på att aktiviteter, matlagning, sovrum ska ha sina ytor. Känns som en uthyrningsvilla för företag? Jag förstår inte hur en vanlig familja ska kunna bo där
 
  • Gilla
dibb och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.