Rättegång, skadestånd... vad är detta??? Vi pratar om ett dike på 3000 m2 tomt.

Edit; och dolt fel? Hur skulle ett dike någonsin kunna gömmas så att det inte går att se?
 
Redigerat:
När man ändå gräver för huset så letar man upp täckdike och flyttar det så det inte är under huset samtidigt kopplar man på dagvattnet samt från dräneringen runt huset. Är rören hela ner till sjö/våtmark är det bara win/win. Det där fixar en lokal grävfirma på några timma extra med en tillräckligt stor grävmaskin 20-30 ton, samtidigt som man grundlägger för huset + garaget + uppfarten/väg + (poolen) det är mycket som skall grävas, vatten, avlopp, fiber, el, + tillfällig byggel.
Det är rena vinsten om där är ett befintligt rör som man kan koppla in sig på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
harry73
tttomten TomasJor skrev:
Rättegång, skadestånd... vad är detta??? Vi pratar om ett dike på 3000 m2 tomt
Nej, vi pratar om grannar som är tyst vid förhandsbesked, men som vid bygglovet varnar för att man inte kan bygga på stora delar av tomten.
Utan att veta skadeståndsbeloppet och om skadestånd kommer att behövas i slutet, kan det i alla fall vara bra att anmäla dolt fel till säljaren.
Vi vet ingenting om diket, om det finns servitut eller vattenföretag och om den ska vara kvar var den är eller kan/får/ska flyttas.

Man behöver inte utgå från det värsta men man ska ta detta väldigt seriöst och hantera det rätt från början.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
harry73
tttomten TomasJor skrev:
och dolt fel? Hur skulle ett dike någonsin kunna gömmas så att det inte går att se?
Ett täckdike kan mycket väl vara osynligt ovan mark och i ts fall är det tydligen så eftersom ingen vet exakt var den ligger
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
@harry73 du får nog läsa lite vad TS skrivit, du drar många slutsatser av lite info.
Viktigt med dikning-javisst, dolt fel-aldrig.
Jag avvaktar med spänning på att TS ska komma tillbaka med bra besked efter mötet i morgon.
@byggarnolsson , lycka till i morgon och jag är övertygad om att det kommer gå bra. Det jag skulle lägga fokus på är ev sumpmark där diket går (som kan innebära pålning) snarare än jobbet att flytta ett dike. Läs @Leif i Skåne s inlägg.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
tttomten TomasJor skrev:
du drar många slutsatser av lite info.
Jag skulle säga att du drar många slutsatser av lite info t ex att det blir billigt att flytta diket och att det inte kan vara dolt.
Jag drar inga slutsatser als men visar på olika sätt på hur ts kan förbereda sig om problemet visar sig vara större än förväntat
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att du drar många slutsatser av lite info t ex att det blir billigt att flytta diket och att det inte kan vara dolt.
Jag drar inga slutsatser als men visar på olika sätt på hur ts kan förbereda sig om problemet visar sig vara större än förväntat
Nu har jag ju inte sagt att det blir billigt, jag sa att det inte är speciellt kostsamt i samband med övrig byggnation.
Låt göra en enkel beräkning:
Om TS har otur så hamnar en stamledning och max 2 grenledningar under tänkt hus. Ponera dessutom att plattan för huset inte behöver grävas ned något. I så fall så har du 3 diken på ca 0,9-1,1 meters djup som ska dras om. Ett normalhus har sällan större längd än 10-15 meter så totalt för att dra alla rör runt och kunna kopplas på ordentligt har du under 100 meter med grävning, rör, duk och drän, en brunn behövs kanske också. Pengar javisst men inga astronomiska summor (om det görs i samband med övriga grävarbeten).

Det kan inte vara dolt fel, i ett täckdikessystem ingår brunnar för att kunna inspektera och spola systemet. Att inte titta efter brunnar eller förstå vad brunnar används till, leder inte till att någon kan hävda dolt fel.
 
harry73
Ponera då att man behöver spränga, eller att lantmäteriet missade att det finns ett vattenföretag och att ts inte får flytta diket (eller bygga på/över det)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja sprängning kan ju för visso vara en fråga men borde rimligtvis inte vara det då det behövts ett täckdike ;)
Om info finns hos lantmäteriet så kan det inte vara dolt fel. Du får flytta täckdiken.

Vad betyder vattenföretag?
 
harry73
Vattenföretag är någon slags sammarbete mellan fastighetsägare för avvattning av gamla våtmarker, och reglerar diken mm. I området.
Man kan jämföra det med servitut eller samfälligheter. Det borde vara möjligt att lantmäteriet inte har bra kontroll på alla vattenföretag som finns.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Rättegång, skadestånd... vad är detta??? Vi pratar om ett dike på 3000 m2 tomt.

Edit; och dolt fel? Hur skulle ett dike någonsin kunna gömmas så att det inte går att se?
Detta är alltså ett täckdike, som är täkt helt enkelt. Finns inget att se på tomten eller i närområdet, utan dike med eventuella ledningar går under mark (förmodligen ~1m ner).
 
Uppdatering:

Stämt av med husleverantören och därmed dem jag köpte tomten av. Ett liknande yttrande inkom vid förhandsbesked från en av grannarna, men kommunen utfärdade alltså ändå förhandsbesked.

Leverantören ser inte att detta skulle vara något problem mer än att man eventuellt då får leda om diket och ansluta det på nytt vid tomtgränsen så att det går vidare till ån. De anser mer att detta blir en diskussion mellan markentreprenören längre fram och miljökontoret (eller eventuellt annan instans) om hur det ska hanteras på bästa vis.

Det byggdes också ett annat hus för ~2 år sedan längre in där täckdiket antagligen också går, verkar som att den bara gå i ena hörnet i 3-4 meter hos dem. Men kommunen verkar uppenbart inte ha motsatt sig någonting där.

Låter detta sunt och rimligt?

För att förtydliga, ingen av grannarna som har påpekat detta är den vars tomt har styckats av. Det finns inte heller någon typ av inspektionsbrunn eller liknande på min fastighet. Kanske på någon närliggande, det vet vi inte ännu.

Pålning eller sprängning ska inte behöva vara aktuellt i det här fallet (vet att någon nämnde något kring detta här ovanför).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu är jag inte speciellt insatt i diken, men man vill väl ha rakt mellan rensbrunnarna för att kunna rensa enkelt? Att dra röret runt huset kan innebära en del extra brunnar på tomten.

Hur stora rör är det idag? Och av vilken typ?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B byggarnolsson skrev:
Uppdatering:

Stämt av med husleverantören och därmed dem jag köpte tomten av. Ett liknande yttrande inkom vid förhandsbesked från en av grannarna, men kommunen utfärdade alltså ändå förhandsbesked.

Leverantören ser inte att detta skulle vara något problem mer än att man eventuellt då får leda om diket och ansluta det på nytt vid tomtgränsen så att det går vidare till ån. De anser mer att detta blir en diskussion mellan markentreprenören längre fram och miljökontoret (eller eventuellt annan instans) om hur det ska hanteras på bästa vis.

Det byggdes också ett annat hus för ~2 år sedan längre in där täckdiket antagligen också går, verkar som att den bara gå i ena hörnet i 3-4 meter hos dem. Men kommunen verkar uppenbart inte ha motsatt sig någonting där.

Låter detta sunt och rimligt?

För att förtydliga, ingen av grannarna som har påpekat detta är den vars tomt har styckats av. Det finns inte heller någon typ av inspektionsbrunn eller liknande på min fastighet. Kanske på någon närliggande, det vet vi inte ännu.

Pålning eller sprängning ska inte behöva vara aktuellt i det här fallet (vet att någon nämnde något kring detta här ovanför).
Låter som de vill ta ansvar ;) bra, ta skriftligt på det så inte säljaren slutar el ev ändrar sig.
Jag skulle gå så långt att jag kräver hävning av köpet om de inte går med på att ta kostnader för detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har just själv insett vilket jätte bekymmer det kan vara då jag har kommunens stora avlopp samt vatten och el under min fastighet.
Innebär ju klara begränsningar med vad jag kan göra.
Tex I servitut för avloppet står att 5m över skall hållas fritt från träd o byggnation eller kan rivas/tas bort vid behov.
Detta visste vi när vi köpte men kunskapen har "hunnit ikapp"...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.