C civilingenjören skrev:
"hastighet" om fart
Vad kallar du då prylen som visar bilens fart?
 
Magnus E K
Så länge man kör framåt blir väl fart och hastighet samma sak; det är underförstått att hastigheten är i samma riktning som bilen pekar. Men frågan är om mätaren visar negativt värde när man backar? Om inte så borde den heta fartmätare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Sådan kunskap är en lätt börda att bära
Lite citat:
Bild av citat från Hávamál och Fredrika Bremer med en illustration av Bremer till vänster.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OT.
Är det därför det är så fantastiskt mycket gnäll om UTF-8 från utvecklare av Windows-programvara och att Windows-sysadmin varnar för att använda det. Windows har stöd för UTF-16/UCS-2 vet jag, men UTF-8 verkar inte funka ordentligt.
Beror nog på att Microsoft valde att lägga till en Byte order mark i sin implementation av UTF-8 för Windows, så den inte är kompatibel med den som används av övriga system.
 
Magnus E K
N Nyikåk skrev:
Beror nog på att Microsoft valde att lägga till en Byte order mark i sin implementation av UTF-8 för Windows, så den inte är kompatibel med den som används av övriga system.
Nja, det är inga stora problem att bli av med BOM, behövs ytterst lite extra kod för det. Istället för (C#):

Kod:
File.WriteAllText("file.txt", "ö", Encoding.UTF8);

får man köra med

Kod:
File.WriteAllText("file.txt", "ö", new UTF8Encoding(false));

Dock håller jag med om att det vore smidigare om alla systemfunktioner tog UTF-8 som parametrar. Men inga stora problem att använda det externt eller för den delen internt i egna datastrukturer (har själv använt den metoden för att uppdatera gamla C++-program).

REDIGERING: Vi kanske skulle bryta ut den här diskussionen om UTF-8 till en ny offtopic-tråd?
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag instämmer.

Jag stör mig också på de som inte kan skilja på kalori och kilokalori (kcal).
useless useless skrev:
Jag instämmer.

Jag stör mig också på de som inte kan skilja på kalori och kilokalori (kcal).
Just kalori för det finns två olika Kalorier där den större Kalorien är 1000 mindre, detta för att förenkla talspråket.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Calorie
 
richardtenggren
M Masoder skrev:
Just kalori för det finns två olika Kalorier där den större Kalorien är 1000 mindre, detta för att förenkla talspråket.
[länk]
Jag tror du får kolla upp vad prefix är och sedan återkomma...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Masoder skrev:
Just kalori för det finns två olika Kalorier där den större Kalorien är 1000 mindre, detta för att förenkla talspråket.
[länk]
Ok. Så om jag jag säger Meter med stor bokstav så betyder det kilometer? Det där är bara som någon efterhandskonstruktion för att ursäkta amerikaners lathet och generellt dåliga förståelse för enheter och prefix.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Liiite hörande till ämnet:
Efter rejäla åskregn här nere i Halland hade jag idag en diskussion med en bekant.
Jag sa att gårdagens + nattens regn hade gett 23 mm.
Han undrade då "23 mm per vad då, kvadratmeter?"
Jag försökte förklara, och bad honom försöka räkna ut hur många liter vatten det skulle bli på en hektar, 10.000 kvm.
Det gick inte. Och gubben är utbildad byggnadsingenjör :thinking:
Väderappen på min telefon hävdar att den totala regnvolymen idag kommer att bli 3,6 mm. Skärmbild av väderprognos med risk för regn och angiven total nederbördsvolym på 3,6 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag fattar inte. Kan någon vänlig själ förklara hur det kommer sig att nederbörd mäts i volym?
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Enheter
I Sverige anges nederbördsmängden vanligen i millimeter. Om det exempelvis regnar 1 mm innebär det att regnvattnet bildar ett 1 mm tjockt skikt på en horisontell yta om inget vatten avdunstar eller rinner undan.

1 mm regn motsvarar 1 liter per kvadratmeter. I många länder föredrar man således att ange nederbörden i liter per kvadratmeter.

Enligt WMO så bör man i stället för liter snarare använda enheten kilogram per kvadratmeter. Densiteten hos vatten varierar något med temperaturen, men i praktiken kan man anse att 1 liter vatten väger 1 kilogram, och att enheterna därför är likvärdiga.

I engelskspråkiga länder anger man gärna nederbörden i inches med två decimaler. En tumregel är att 4 inches motsvarar 100 mm.

Konverteringstabell
 
Men vad anser Daniel 109 om att dom mäter volym i mm? ;)
 
Man kan väl anta att han bränt en säkring eller två och måste göra en omstart innan han kan svara. Det är ju helt sjukt att en officiell myndighet gör såhär (infon från smhi).
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
SMHI skriver inte volym vad jag kan se.
 
SMHI skriver mm. Det där är någon tredjeparts app. Antagligen har de enheten l/m^2 i andra länder. Det kan man benämna som volym. Det är för övrigt samma sak som mm.

Arla har däremot inte koll. På Filpaketen är varenda enhet fel.
 
Arla borde skriva ”Filmjölk, 250mm”.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.