Krilleman
Bra graf @tergo
Vilket år är den ifrån?

Det var ju just detta jag menade i inlägg #93, lönerna för yrkesarbetare är det lite dumt att stirra sig blind på som irritationsmoment då den posten är 28% av byggkostnaden.

En annan stor post på frammarsch med facket och LO i spetsen är säkerhet. Den kan ha en egen graf snart och den är horribelt hög. Jag säger inte att det är fel med säkerhetstänk, tvärt om det är bra. Men den kategorin börjar så smått nå överkurs. Det borde ligga mer fokus på individnivå kontra byggherren.

Tex:
Om "Grovis-Rune" eller någon UE tragiskt nog går och dör på ett storbygge, trots att han själv valt att frångå alla regler och normer som finns, trots flera timmars kravutbildning för att ens komma in på bygget, så är det byggherrens fel. :thinking:

Stapeldiagram över byggprojekts produktionskostnader och entreprenadkostnader med färgkoder och procentandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Paxman skrev:
Är du på riktigt?
Ja, varför inte?

Är man inte kapabel att ta hand om alt. se till att få hjälp med underhållet av sin bostad är det nog fanimej hög tid att hoppa in i en hyreslägenhet. Annars blir det lätt jobbigt......en smula desperat kanske?
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Jag trodde man vände sig till hantverkare för att bli hjälpt med nått man inte kunde, visste inte att jag först var tvungen att ta in en konsult för upphandling av hantverkartjänster för att hantverkaren inte ska försöka blåsa mig, problemet är att veta om konsulten försöker blåsa mig, kanske behöver en konsult för upphandling av konsulttjänster först :thinking:

Eller så har man oftast förtroende för folk och antar att de är ärliga och vill en väl?
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn 77 och 12 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Ja, varför inte?

Är man inte kapabel att ta hand om alt. se till att få hjälp med underhållet av sin bostad är det nog fanimej hög tid att hoppa in i en hyreslägenhet. Annars blir det lätt jobbigt......en smula desperat kanske?
Nope...du är inte på riktigt.
 
N Nils82 skrev:
Ja, varför inte?

Är man inte kapabel att ta hand om alt. se till att få hjälp med underhållet av sin bostad är det nog fanimej hög tid att hoppa in i en hyreslägenhet. Annars blir det lätt jobbigt......en smula desperat kanske?
Om man nu inte råkat vara kapabel att ta hand om allt själv, vad är det du rekommenderar att man ska göra om man behöver hjälp för att du inte tycker att det ”är hög tid att hoppa in i en hyreslägenhet”? Undvika att ställa frågor om priset? Inte ställa några krav?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Att ta betalt genom pålägg på material är bara ett oseriöst sätt att maskera kostnaderna. Utbildning, administration, verktyg med mera kostar och skall ligga i timpriset. Ingen annanstans. Den egenföretagare som jag känner gör precis så. Det som är sjukt är att han fått en hel del konstiga samtal från andra rörisar som tycker att han förstör branschen. Detta trots att han tar 850 kr timmen och de allra flesta ligger hundralappar under denna debitering. Vad hans kunder tycker? Bara nöjda.
Låter som ett utmärkt upplägg! Dessutom så har man i många fall möjlighet till ROT, så förutom att det är ett begripligt sätt att fakturera så tjänar kunden också på det.
 
L
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag trodde man vände sig till hantverkare för att bli hjälpt med nått man inte kunde, visste inte att jag först var tvungen att ta in en konsult för upphandling av hantverkartjänster för att hantverkaren inte ska försöka blåsa mig, problemet är att veta om konsulten försöker blåsa mig, kanske behöver en konsult för upphandling av konsulttjänster först :thinking:

Eller så har man oftast förtroende för folk och antar att de är ärliga och vill en väl?
Fast du tar in hantverkaren som sedan löser ditt problem. Då har han gjort 2 jobb, sitt ( byggt ihop rören) och konsultens ( som är fen som skulle veta hur det skulle kopplas)

Civilingenjörer studerar i 5 år. Det har tagit mig mkt längre än så att kunna det jag kan inom VVS och Kylteknik . Varför är det mer OK att tjäna mkt om man har en fjantig titel än om man kopplar in 400KW värmepumpar med parasiter på VV som skiktladdar 3kbm VV samt så har man nyttjat UK,Hetgas och 4,5 kbm flödesutjämning samt att man designat styrsystemet .
Jag fick bara 400 kr i timmen för det, fast jag tog bort konsulten.
Har en privat kund där jag skall köra kyla o värme i samma rör( kunden har gjort mkt fel och jag får nu göra det bästa av situationen ) det blir olika VVX och VVC samt värna VV i 3 olika steg. Kan jag då fakturera 50000 för konstruktionen? Eller skall all kunskap bara ingå ? På detta ställa får jag bara min timpeng och den är långt från 800.
 
  • Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Då missförstod du mig.

Det menades tidigare i tråden att om man inte visste vad man gör så ska man ta in hjälp, och då syftade man på att beställa jobb, dvs inte hur jobbet ska utföras utan bara betalningsmodellen. Så att man inte blir lurad.

Sen kan jag garantera dig att man inte är fullärd efter fem år på högskolan ;)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Fast du tar in hantverkaren som sedan löser ditt problem. Då har han gjort 2 jobb, sitt ( byggt ihop rören) och konsultens ( som är fen som skulle veta hur det skulle kopplas)

Civilingenjörer studerar i 5 år. Det har tagit mig mkt längre än så att kunna det jag kan inom VVS och Kylteknik . Varför är det mer OK att tjäna mkt om man har en fjantig titel än om man kopplar in 400KW värmepumpar med parasiter på VV som skiktladdar 3kbm VV samt så har man nyttjat UK,Hetgas och 4,5 kbm flödesutjämning samt att man designat styrsystemet .
Jag fick bara 400 kr i timmen för det, fast jag tog bort konsulten.
Har en privat kund där jag skall köra kyla o värme i samma rör( kunden har gjort mkt fel och jag får nu göra det bästa av situationen ) det blir olika VVX och VVC samt värna VV i 3 olika steg. Kan jag då fakturera 50000 för konstruktionen? Eller skall all kunskap bara ingå ? På detta ställa får jag bara min timpeng och den är långt från 800.
Lika logiskt att ringa en elektriker för att byta en glödlampa. Om du sitter på den kompetensen så är det väl rimligt att du drar dig mot såna jobb?
Men varför ska man betala för det om man vill ha bytt 1 rör som tar 10 min.
 
M mr_bygg skrev:
Om man nu inte råkat vara kapabel att ta hand om allt själv, vad är det du rekommenderar att man ska göra om man behöver hjälp för att du inte tycker att det ”är hög tid att hoppa in i en hyreslägenhet”? Undvika att ställa frågor om priset? Inte ställa några krav?
Tror du själv att är det är knepet för att skapa sig ett kontaktnät av bra och vettiga hantisar?
 
L
Är ni bittra för att era studier inte lönat sig ? Är det därför ert hantverkarhat är så starkt ?
 
  • Gilla
  • Älska
twoody och 3 till
  • Laddar…
Fortfarande inte.

Vi vill ha en ärlig och transparent prismodell som gör att vi förstår ungefär vad slutsumman kommer landa på, och slippa få överraskningar när fakturan kommer...
 
  • Gilla
Mattias00 och 11 till
  • Laddar…
L
Tacka nej till offerter, köp grejerna själv. Problemet löst. Men då får ni ju inte snacka skit om hantverkare och det vore ju inte bra.

Jag gillar inte IT gubbar, sitter på sina rövar och trycker hela dagen. Man ser direkt vilka dem är, dem är feta nördar som sitter i sina soffor.

Samma logik som tidigare i tråden.
 
  • Haha
  • Älska
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Är ni bittra för att era studier inte lönat sig ? Är det därför ert hantverkarhat är så starkt ?
Helt övertygad om detta. Dessutom skapar "klasskillnaden" (arbetare/akademiker) bekymmer också.
 
  • Gilla
thellberg och 2 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Är ni bittra för att era studier inte lönat sig ? Är det därför ert hantverkarhat är så starkt ?
Är ni bittra för att kunder börjar ifrågasätta ert sätt att fiffla med siffrorna på fakturorna? Är det därför ert kundförakt är så starkt?
 
  • Gilla
Puhnallen och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.