När vi bytte vårt 40 år gamla tak för ca fem år sedan så hade mossan ätit hål på några betongpannor.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När vi bytte vårt 40 år gamla tak för ca fem år sedan så hade mossan ätit hål på några betongpannor.
Ja, då var det dags att byta då. Mitt tak med betongpannor är 30 år gammalt och har aldrig rengjorts. Det ramlar av lite mossa ibland, men pannorna ser oförskämt fräscha ut med tanke på åldern. Det skulle aldrig falla mig in att rengöra dem, byter hellre tak när pannorna är slut.

Jag tror dock lutningen på taket är A&O I detta fallet. Jag har relativt brant tak, så vattnet spolar bort mossan om den hunnit torka av solen under sommaren.
 
Johan1975z skrev:
[länk]

Billig produkt som har fått gott omdöme. 42 recensioner på hemsidan.
Någon som har testat?
Jag har sprutat hela mitt tak med det medlet,

Först så skrapa jag taket med nelsons takskrapa med teleskafft. Sedan spruta jag taket med ovan medel, dock spädde jag lite mindre än vad som stod i instruktionerna. Detta gjorde jag i Påskas. Å så långt verkar det lovande, efter varje lite kraftigare regn så för man tömma silen i rännorna.
 
Har rengjort mina pannor som svar i tidigare inlägg.Det är röda betongpannor men färgen börjar bli blekt och försvinna på fläckvisa ytor vilket ser tråkigt ut.Fråga: vad skall man måla pannorna med för färg ,vad använder takrengöringsfirmorna?
 
Jag skrapade taket med en hemmabyggd skrapa av en nelsonskrapa och en grovborste och en 3 m träskaft.
Sedan var det bara att ställa sig på en arbetsplattform och börja skrapa.

1,5 planshus.

När taket var rent (östsidan var helt mossbetäckt) , vilket tog en dag ungefär av hårt arbete och en tunna med mossa gick jag över med bensaltensid.

Nu 1,5 år senare är det fortfarande ingen mossa, och vårt tak är ett gammal betongpannetak där ytskiktet släppt i princip på halva ytan så det är naken betong, dvs mossa kan lätt få fäste om den vill.
 
Jag rekommenderar grön fri. Borsta först av pannorna med en piasava för att få bort den lösa mossan och spruta sedan taket. Medlet verkar långsamt och är ingen quickfix men det är väldigt effektivt.
Om man använder högtryck eller stålborste så.förstör man ytan på teglet som gör att du får mer mossa snabbare igen. Ett alternativ är ju att måla om taket. Då.blåser de rent med högtryck först och lägger sedan på ny färg på pannorna så att de "blir som nya". Kostar förståss en hel del mer.

Jag råder till grön fri, enkelt och billigt.


http://www.jape.se/gron-fri/?gclid=...XUwwbpw72TxuYC2c7vi-lxg2lvBy-QixoCAmQQAvD_BwE
 
B BeerFace skrev:
[länk]
Här är rätta länken utan googelsponsring
 
  • Gilla
BeerFace
  • Laddar…
Tror ni det (grön fri) fungerar lika bra på ett shingeltak ?
 
Rickard.
Bono_R Bono_R skrev:
Tror ni det (grön fri) fungerar lika bra på ett shingeltak ?
Absolut.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Absolut.
Ja, det kanske funkar med.
Men kostar lite mycket att testa tycker jag.:crysmile:

Flaska Absolut Vodka med texten "Crafted in the village of Åhus, Sweden" på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
K knipo skrev:
Ja, det kanske funkar med.
Men kostar lite mycket att testa tycker jag.:crysmile:
Dyrt vet jag inte, du kanske inte förstår metoden. Du står upp på nock med flaskan i munnen och favoritverktyget i handen och sen är det bara att fördela jämt. (funkar bäst om man primat med en flaska först en stund innan).

Lycka till!
 
Narren666
M mortimer skrev:
Hej
Jag ska ge mig i kast med att skrapa bort mossa från min tak inom kort och därefter spruta på Bensaltensid (Bensalkonklorid),
.
Någon som provat denna skrapan och kan ge ett uttalande om den ?
[länk]
/M
Jag använde den på mitt tak. Mycket bra!!
Dock gjorde jag det när det var varmt och helt torrt , ca 30 grader varmt.

Först skrapade jag med skrapan, sedan
använde jag ett med medel som heter "mot alg"
En tvålitersdunk som kopplas på vattenslangen, som man sedan låter ligga så gör regnet resten. Mitt tak är helt fritt från mossa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.