Det jag har så svårt att förstå är att "dagens unga" inte ser vilka bra och välbetalda hantverkaryrkena är. Hade jag varit ung idag hade jag lätt valt att gå den vägen, troligen elektriker. Jag var inne på det i 25-30-årsåldern när jag skulle byta karriär men avskräcktes av den orimligt långa utbildningen och praktiktiden, vilket var en av anledningarna till att jag valde en annan bana istället.
 
H
P Paxman skrev:
Det är många akademiker som pluggat på högskola i många år, med stora studieskulder som följd, som inte kommer i närheten av drygt 40.000 kr i månadslön. Och då menar jag inte sådana som pluggat videokonst eller något annat nischat, utan sådana som har verkliga jobb som gör riktig nytta.

Det intressanta med artikeln du länkar till är ju att det är snittlöner som redovisas. Det betyder att det finns många VVS-montörer i "Väst" som tjänar långt över de 42 500 kronor i månaden som snittet ligger på...vi pratar kanske 50.000 kr i månaden. (Källa) Då är vi uppe i samma klass som domare och advokater! Dessa har ju många år på högskola och i fallet med domare även lång erfarenhet. (Noterbart är att fastighetsmäklare ligger över dessa! :surprised: Vad jag vet har de inte speciellt lång utbildning, så vi kan väl konstatera att livet är orättvist.)

Slutsatsen jag drar är att VVS-montörer mycket väl skulle kunna sluta helt med materialpåslag och istället höja timdebiteringen och ändå kunna lyfta lön motsvarande en högutbildad akademiker. Det är tillgång och efterfrågan som sätter kostnaden för slutkund, och så länge det finns mer jobb än VVS-montörer så kommer den vara hög. Det är därför upp till branschen att bestämma om de vill göra något åt hantverkarföraktet som uppstår av att kunderna känner sig blåsta av de dolda kostnaderna eller inte. Jag tror dock inte att incitamentet finns, eftersom kundföraktet från hantverkarna är om möjligt ännu större.
Man kan börja med att lägga på drygt 3 procent i löneökningar fram till i år och vi landar på drygt 43k i månaden . I snitt! Och där har du en del av förklaringen till att Sverige har europas högsta byggkostnader.
 
  • Gilla
Trokadero
  • Laddar…
Krilleman
Här får man ju även tänka till lite att det som drar upp snittet är ackordet.
Dom som går på timme är inte lika välbetalda.

Sen har vi ju något som heter svenska modellen, där är inte bara lönerna som drar upp byggkostnaden. Så man får inte stirra sig blid på endast det.

Senaste listan (Juni 2019) för TBM i byggnadsarbetaren:
https://www.e-magin.se/latestpaper/hz8p916v/paper#/paper/hcjgh837/7
Tabeller över TBM prestationlön och tidlön i Sverige för olika regioner från byggnadsarbetaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
ni som beklagar er på timdebiteringen och materialpåslag till höger och vänster. varför begär ni inte att få ett fast pris eller ett ungefärligt pris ( får inte överstigas med 15%)

kanske kostar mer än vad ni hade fått med timdebitering , men då vet ni ju vad det kostar och ni behöver inte bli förvånade eller sura när fakturan kommer , vill inte hantverkaren ge ett fast/ungefärligt pris , byt hantverkare .

blir så less på folk som gnäller på vad hantverkare kostar . Gör det själv då istället , eller ta in en från baltikum som gör det för halva priset med hörnet runt garanti .

edit . nu låter jag som en grinig gammal kärring ,:rolleyes:
 
  • Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ett bra råd, men dessvärre gillar inte de flesta hantverkare att räkna på småjobb och då står man utan hjälp...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
JanneJanne123
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
blir så less på folk som gnäller på vad hantverkare kostar . Gör det själv då istället , eller ta in en från baltikum som gör det för halva priset med hörnet runt garanti .
Och jag blir så less på hantverkare med otydliga prismodeller, men det tar ju inte diskussionen framåt?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och jag blir så less på hantverkare med otydliga prismodeller, men det tar ju inte diskussionen framåt?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ett bra råd, men dessvärre gillar inte de flesta hantverkare att räkna på småjobb och då står man utan hjälp...
precis därför tycker jag man skall byta hantverkare i sådana fall som jag skrev.
 
JanneJanne123
Ja men tyvärr ser konkurrenssituationen ut så att om man vill anlita en hantverkare får man snällt stå med mössan i handen och acceptera hantverkarens villkor. Är man ”jobbig” och vill ha en offert får man antingen en helt galet hög offert eller så slutar hantverkaren svara. Detta gäller småjobb, för större jobb fungerar offert bättre.
 
  • Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
pelle plåttak,

Det framgår inte var du håller hus, men jag kan säga dig att som boende i Stockholm så får man vara glad om man får tag i en röris överhuvudtaget. Det är liksom inte läge att ställa en massa krav på transparens i prissättningen när man är desperat, vilket hantverkarna är fullt medvetna om.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
pelle plåttak,

Det framgår inte var du håller hus, men jag kan säga dig att som boende i Stockholm så får man vara glad om man får tag i en röris överhuvudtaget. Det är liksom inte läge att ställa en massa krav på transparens i prissättningen när man är desperat, vilket hantverkarna är fullt medvetna om.
Är man desperat är hyresrätt ett bra tips.
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Ett flertal på detta forum verkar tro att det är en naturlag att en vvs montör på ett eller annat vis måste debitera 800-1000 kr per timme för att överleva. Andra naturlagar verkar gälla inom vvs branchen eftersom det på intet vis går att klara sig på mindre för att företaget skall överleva och personalen skall få ut sin lön. Man har overheadkostnader och ofantligt dyra maskiner och oändliga resor kors och tvärs som gör att debiteringsgraden blir så låg att det måste kompenseras med högre timpris. Om timpriset blir uppseendeväckande högt går det bra att dölja det i materialpåslag och annat.

För jo, det är ett uppseendeväckande högt timpris med tanke på kompetensnivå, brist på utbildning, ansvar och servicenivån. För motsvarande timdebitering så hittar man i övriga branscher inte sällan en ingenjör eller civilingenjör med en halv miljon i studieskulder och en miljon i förlorad arbetsinkomst efter fem år på KTH eller Chalmers.

Man skyller det höga timpriset på låg debiteringsgrad, korta arbetsmoment, dyr utrustning och kringkostnader. För de som betalat en VVS faktura får dessa påståendet något av ett löjets skimmer över sig. För utöver timpriset och de dolda påslagen på materialet så får ju kunden också betala servicekostnad för bilen, milkostnad för bilen, timpriset för resan till grossen och timpriset för byggfrukosten på ahlsell. När alla moment i arbetsdagen redan ingår i fakturan är det lite svårt att förstå hur det kan vara så att [bild] man inte kan få full teckning. Kanske hade det fungerat med lite bättre planeringsförmåga men just detta är nog kanske inte hantverkarskråets starka sida.

Slutligen, i viss mån kan jag förstå att man måste debitera i nivå med en civilingenjör: lönen som betalas ut är ju i nivå med en civilingenjör. Med en snittlön på knappt 40000 i månaden så blir man ju tvungen att dra upp timdebiteringen något. För oss arbetare i samhället (lärare, poliser, sjuksköterskor, barnskötare, socionomer, brandmän) som både med och utan högskoleutbildning inte är i närheten dessa löner eller förmåner (gratis resor, arbetsdagen börjar när man sätter foten utanför dörren, arbetstider lika flexibla som skalmans mat-och-sovklocka) är det däremot lite ångestskapande när fakturan dimper ner i brevlådan.
Man kan tycka det är märkligt hur en VVS montör kan kräva lika timdebitering som en civilare men så är det idag.

Tillväxten de sista 20 åren har sprungit ur bostadsmarknaden med dopade hantverkarlöner som resultat.

Det planar så sakteliga ut nu, och efterfrågan på tjänster likaså när vi är på väg in i lågkonjunktur.
 
N Nils82 skrev:
Är man desperat är hyresrätt ett bra tips.
Är du på riktigt?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
Jag har läst detta med stort intresse och skräckfylld ”njutning”.

Själv vill jag byta inkommande vatten och de gamla galvade rören från 66 i källaren.

Ringt runt till 7 firmor, endast EN har behagat höra av sig och komma över för att titta på jobbet.

Firman lämnade ett pris:
- Timdebitering ca 500/Tim
- Arbetsåtgång ca 8 timmar
- Material ca 26 000kr


När jag själv räknar ihop materialet som behövs (visst jag kanske glömt någon böj) så fick jag totalpriset till 13500kr om jag köpte allt på samma ställe på nätet. För att vara snäll kan vi säga 15000kr.

Nu köper jag att det inte är lika praktiskt, inte lika snabbt att få fram delarna som hos lokala Ahlsells eller liknande... Men 11000kr i skillnad.. Det är ju löjligt. Det är också inte en fråga om sämre kvalitet på prylarna.

Jag hörde av mig till firman och skrev:
- inga problem med timmarna, inte heller med timdebiteringen.

Däremot anser jag att materialet är alldeles för dyrt och ville ha ner det 5000kr (dvs 50%).

Jag fick bara svaret, att priset gällde, ta det eller inget alls.



Nu har jag tre firmor till att ringa, jag hoppas på hitta en firma som ger mig en vettig timdebitering men ingen jäkla fusk.


I värsta fall fixar jag det själv även om det tar 3-4 ggr längre tid. men skulle föredra en seriös firma!

För att inte snacka om pris/timme så skulle jag definitivt kunna tänka mig en högre timkostnad.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Precis så är det; om de ens behagar svara så är fakturan rejält saltad och passar det inte så får man inte jobbet gjort.

Men vi kanske alla ska göra som Nils82 skriver och flytta till hyresrätt istället, så löser det sig. Bostadsmarknaden totalkraschar, hantverkarna förlorar alla privatkunder vilket i sin tur får en massa hantverkarfirmor att gå i konkurs. Då måste de som överlever sänka sina priser och ändra sina säljmetoder och då har vanligt folk råd att bo i ägda bostäder igen.

Känns ju som en jättesmart väg att gå...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.