A AndersS skrev:
Det är det som står i artikeln om motor/effekt och det växellådan då ska göra är att ge längre körsträcka vid t.ex. landsvägskörning då man kan växla upp och spara energi. Så syftet är att öka körsträckan med starka motorer.
Och med släp, etc, efter idag blir det betydligt kortare körsträcka.
Så skulle man med en 2-växel få 10% längre körsträcka kanske det ger lägre pris än att försöka få batterier och utifrån dess vikt ge motsvarande. Men det får framtiden utvisa.
Har googlat lite, och kan inte finna något stöd för att en elmotor skulle vara mer effektiv vid ett lägre varvtal.
Tåg har väl inga växlar, kan ju både dra ganska tyngt och gå ganska fort.
Klart att ZF med 146,000 anställda inte vill att man helt plötsligt kan sluta med växellådor.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Syftet var att spara energi, där exemplet med tåg kanske inte är helt relevant då det har konstant matning och andra förutsättningar. Tror vi ska hålla oss till batteridrivna elbilar.
Om en elmotor kan rotera med lägre varv för att driva en bil framåt borde det rent generellt leda till mindre förbrukning, men allt är ju en helhet. Det är som jag ser det att driva en elbil framåt som man försöker få mindre energiförbrukande där elmotor är en del i kedjan.
 
Redigerat:
Jag ställde tidigare frågan hur elmotorns verkningsgrad såg ut men blev i princip idiotförklarad, för "alla vet att verkningsgraden är i princip nästan 100%".
Det svaret kändes för enkelt för att vara sant...
Efter lite googlande fick jag fram fina diagram som tydligt visar att en husvagn bakom en elbil kan mångdubbla effektförlusten och därigenom värmeutvecklingen i motorn.
Att köra med 70% verkningsgrad ställer helt andra krav än att köra med 95% verkningsgrad.
Där skulle en växellåda hjälpa till mycket.
Se bara på en skruvdragare. Helt självklart att man petar ner Makitan på 1an när det går tungt fast den orkar segdra på 2an. Annars kommer röken som en klapp på hjulafton.
Mina googlade bevis ligger på jobbdatorn, vi får se om jag orkar lägga upp dem senare, min egen nyfikenhet är för tillfället tillfredställd i alla fall.
Att inte alla sorters elfordon behöver växel är jag medveten om.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
Vad ska man med växellåda till..? Elmotorn är lika effektiv från 1rpm till max...till skillnad Motför förbränningsmotor då denna är effektivast vid ett spec varvtal, därför nya växellådor har 8-10vxl för att hålla varvtalet där..
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska man med växellåda till..? Elmotorn är lika effektiv från 1rpm till max...till skillnad Motför förbränningsmotor då denna är effektivast vid ett spec varvtal, därför nya växellådor har 8-10vxl för att hålla varvtalet där..
En växellåda kan användas till att höja dragkraft/moment.
Enligt posten innan så finns även ett varvtalsberoende på verkningsgrad/möjligt effektuttag.
Det kan finnas fördelar. Men enkelhet är bra...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Elmotorn är lika effektiv från 1rpm till max....
Driver du med oss? Har du aldrig brännt upp en borrmaskin med för stor borr/för lågt varv? Styrk gärna dina uppgifter med nått datablad.
 
Moment och verkningsgrad är nog inte helt likställda. Med en växellåda torde man kunna öka momentet på låga varv eller tvärtom..
 
Den förklaring jag har hört till att elbilar inte har dragkrok är att dom (som dom är konstruerade idag) inte tål den högre kontinuerliga belastningen på motorer och batterier.
Tänk på att en bil godkänd att dra ett ton med i princip ska funka med full last i 50-gradig ökenhetta.
 
optimum
Precis som vi som råkat bränna upp en borrmaskin med för hög belastning.
Skulle blanda fix med min Bosch gröna och blandarspiral. Ryker kraftigt före de går sönder.
Klantigt men man lär sig. Blev både en ny borrmaskin och en blandare för cement/fix

Därför anser jag att elbilar inte är klara för normal användning. Åtminstone inte de som normalt folk har råd att köpa.
 
optimum
Råkade på denna insändare om att elnätet inte klarar total elbilsövergång.
Intressant. Och av någon som är insatt i ämnet.

"Insändare: Elbilsförespråkarna lurar befolkningen i Sverige"

https://www.arbetarbladet.se/artike...ABqVdskcjrGlCYLghClrPqcEUNp9zjQZvL6-OyDb0oqfQ

"Det finns just nu en extremt naiv tilltro till att batteri bilar är den enda rätta vägen att gå i framtiden"

Insänt av: Anders Karlsson, Elkraftsingenjör - Sandviken
 
Redigerat:
Jag fick uppfattningen (om jag minns rätt) att när man segdrar 0-10% varvtal ligger verkningsgraden på 0-65%.
10-70% varvtal är bäst där man toppar upp mot 95% och 70-100% varv ligger något lägre igen, säg 80-90%. Även belastning påverkar naturligtvis.
Mycket runda och generaliserade siffror men förmodligen ärligare siffror än tidigare nämnda.
.
Jag skulle önska att vi får elbilar med dragkrok men att mjukvaran håller koll på belastning och temperatur så man kan åka men kanske med begränsad effekt i vissa situationer.
De små elfordon vi har i familjen idag går full kula tills övertempskyddet löser och motorn är stendöd i 30min.
 
Om alla 5 miljoner bilar var visst förutsättningen i artikeln! När i framtiden är vi där? 20, 30 eller 40 år? Mycket hinner hända. Vi måste naturligtvis ta tag i problemen som uppkommer, men måste inte måla xxx på väggen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Skribenten förespråkar bränsleceller och vätgas. Dvs istället för att vara beroende av en infrastruktur som i vissa delar har kapacitetsbrist så ska man vara beroende av en infrastruktur som inte finns över huvud taget? Hur tänker man då om man tycker att det är i infrastrukturen problemen finns?
 
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Driver du med oss? Har du aldrig brännt upp en borrmaskin med för stor borr/för lågt varv? Styrk gärna dina uppgifter med nått datablad.
Nej..? Har elbilar växellåda..? Nej!
 
useless useless skrev:
Skribenten förespråkar bränsleceller och vätgas. Dvs istället för att vara beroende av en infrastruktur som i vissa delar har kapacitetsbrist så ska man vara beroende av en infrastruktur som inte finns över huvud taget? Hur tänker man då om man tycker att det är i infrastrukturen problemen finns?
Skulle inte vätgasframställningen förbruka ännu mer el än att ladda bilen direkt till ett batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.