Är det någon som har koll på marknaden för eldstäder, eller framförallt lätta kaminer, som vet om det existerar en produkt där man kan se elden från "alla" håll samtidigt. Anledningen till att jag är ute efter en sådan är att jag vill placera eldstade mitt i ett rum och inte ha någon "baksida". Någon som har koll?
 
Jag vet flera kaminer som har från 3 håll, men från alla håll har jag bara sätt i någon inredningstidning någon gång.
 
Tosca skrev:
Om du inte hittar modellen du söker kan kanske Conturas vridplatta vara lösningen (kom i vintras). Du kan då enkelt snurra runt kaminen 360 grader och vrida eldstaden där du vill ha den för tillfället. Kolla t ex Contura 680, den är riktigt snygg även bakifrån, tycker jag (har precis fått den levererad till vårt nybygge, inklusive vridplatta  ;D).
Om du använder tilluftsalternativet till din Contura (vilket man bör) så kan man inte använda vridplatta .....
 
Om det kan vara ett alternativ att mura en spis kanske den här insatsen från Supra (säljs av Natureline) kan vara ett alternativ?

http://www.natureline.nu/univers581.htm

Vi ska ha en murad öppen spis där man ser elden från både fram- och "baksidan" och jag har gjort reklam för Supra-insatsen i en tidigare tråd. Jag skulle hemskt gärna sätta in den själv, men det är inte aktuellt eftersom priset är nästan 30 000 kr... Vi kommer att skippa insatsen och bara sätta glasluckor i en metallram.
 
WES skrev:
Vi kommer att skippa insatsen och bara sätta glasluckor i en metallram.
WES! Kan du avslöja var kan man köpa enbart glasluckor med ram? Är trött på min insats och vill gärna ha bara en inmurad lucka men har inte sett såna till salu någonstans.
gaia
 
WES!
samma frågan som Gaia hade... varifrån kommer luckor ???
Har ovanlig storlek på öppen spis och ingen insats passar :'( och har ingen lust att riva ner den.
 
Hej!

Har också en udda öppen spis, liten öppning med välvd översida och har svårt att hitta en insats som passar och ser snygg ut. Såg på www.spartherm.de att de både tillverkade "custom made" insatser och glasade luckor. Får kolla om de kan beställas hos importören....
De hade en animerad filmsnutt när de placerar en insats med välvt tak i en öppen spis med motsvarande form.....precis vad jag är ute efter!  

Någon som hittat något motsvarande i Sverige?

/Ingenjören

 
Ingenjören,
då har vi troligen likadant spis ::)... funderade också över spartherms måtanpassade insatser, men är orolig att de blir svindyra :'(
 
Den lilla erfarenhet av spartherm jag har, så är de svindyra i sverige.

Jag kollar insatser, och EXAKT samma insats är 20.000 billigare i Polen eller Tyskland.... helt sjukt. Jag kan alltså ta taxi ner dit, från Stockholm, och köpa insatsen. Ändå blir det billigare.

kolla in denna sajt:
http://www.kominki.gda.pl/, de säljer spartherm.

Här finns även lösa luckor att köpa:
http://www.kominki.gda.pl/drzwiczki/drzwi.htm

Om en månad åker jag och två kompisar ner till Polen och shoppar.
 
Tack för tipset! Just sån lucka med luftventil är ja ute efter.... + en resa till Polen.
Otroligt att dom inte säljs här, det är ju en perfekt sparlösning för alla öppna kaminer.
gaia
 
gaia skrev:
WES! Kan du avslöja var kan man köpa enbart glasluckor med ram?
Ursäkta det sena svaret (har byggt stödmurar dygnet runt i några dagar...)

Tyvärr vet jag inte så mycket om själva inköpet/konstruktionen av luckorna. Det är våra snickare som haft kontakten med muraren. Jag kan återkomma med information senare. Våra väggar till övre våningen kommer om ca två veckor, sen lär det väl dröja ytterligare ett tag innan den öppna spisen muras, eftersom den ska stå på övre våningen (suterränghus).
 
WES skrev:
Ursäkta det sena svaret (har byggt stödmurar dygnet runt i några dagar...)

Jag kan återkomma med information senare.
lär det väl dröja ytterligare ett tag innan den öppna spisen muras, eftersom den ska stå på övre våningen (suterränghus).
Hej WES! Jag kan vänta tills du kan elda i din kamin :).
Lycka till med bygget!
gaia
 
Jag vet att det finns helt runda kaminer i glas. Tror dom kallas "fyrtornet" eller liknande. Dock går dom på gas om jag inte kommer ihåg fel.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.