Jag funderar på att byta husets (byggt -72) vägguttag från ojordade till jordade, vilket jag som novis inbillar mig borde vara lätt eftersom det finns dragen jordkabel i uttagen. Om detta kan göras - måste jag då också se till att takuttagen för taklampor blir jordade (besvärligare eftersom det inte finns jordkabel i dessa)? Gäller regeln om enhetlighet med jordat/ojordat i samma rum även takbelysningen? Tacksam för svar!
 
Ja.

 
Ok, så det är lika bra att lägga ner projektet då - jag måste alltså låta en elektriker fixa med jordning av takbelysning först? Jag fattar bara inte varför man dragit jord i vägguttag när huset byggdes utan att den används...? I köket t ex är ju allt utom takbelysningen jordat. Är det ett problem?
 
För ev. framtida burk anntagligen, man hade lite annan syn på utförande av jordning på 70-talet. Man ansåg väl att risken att man skulle få fel i taklampan samtidigt som man rörde vid denna och ett jordat föremål var liten.
Anledningen till att man jordat i köket är för att där finns oftats saker som behöver skyddsjord som kyl m.m.
Har inget annat bra svar för tillfället.  :)
 
Ok, tack för svaret! Anledningen till att jag frågar från början är att jag renoverar hallen och där bl a höjer tak och byter eluttag osv. Min slutliga fråga blir då om jag borde passa på redan nu att ordna med allmän jordning av huset så att man bl a slipper öppna det nygjorda halltaket senare. Hur angeläget är det att att ha jordat överallt idag?
 
Det finns väl inga hinder att du börjar att köra allt jordat i hallen. det är ju alla utag i resp. rum som reglerna gäller inte hela huset.
 
När jag nyligen drog om ledningarna på övervåningen i samband med renovering så var det omöjligt att dra ut den gamla ojordade ledningen i röret i taket vid en passage från ett rum till ett annat. Det innebär att jag nu har jordade vägguttag men ojordade takbelysningsuttag i två av tre rum. Sover inte illa om natten trots vetskapen om att regelverket säger att det är fel.
Ibland får man gilla läget och det är enligt min mening bättre att ha jordade vägguttag och ojordat i taket än att ha ojordat överallt.
 
Ja det är just detta jag funderar över nu. Jag får problem med takjordningen på vissa håll pga bland annat klämda rör. Jag har då svårt att avgöra om jag ska jorda vägguttagen i alla fall eller lämna ojordat. Det här med regler och undantag är knepigt att avgöra. Jag tror att jag får svälja stoltheten i den mån det funnits någon och ta hem en elektriker för konsultation. :)
 
behörig elektriker skrev:
Nej, det kan bli direkt livsfarligt! Det är mycket bättre med ojordat överallt isåfall.

Kan du förklara varför det enligt din mening skulle vara bättre?
Utan att vara den som postade ursprungsinlägget så kan jag ändå hålla med av följande anledningar:
1. Om en jordad apparat kopplas till ett ojordat uttag (vilket ju är fullt möjligt) och det blir fel på apparaten så att höljet blir strömförande händer ingenting. Om någon tar i apparaten utsätts vederbörande för livsfara. En jordfelsbrytare skulle kunna rädda situationen här. Om den jordade apparaten istället kopplats till ett jordat uttag hade säkringen i elcentralen gått direkt förstås och ingen fara hade uppstått.
2. När man har jordade uttag får man automatiskt en viss koll på vilka apparater som ansluts, dvs endast dubbelisolerade eller jordade. Jag har ingen statistik att basera påståendet på, men jag skulle tro att t.ex. äldre bordslampor som varken är dubbelisolerade eller jordade utgör en större risk än ojordade taklampor. Givetvis bör man placera dubbelisolerade lampor i taket på ett rum med ojordade lamputtag; då blir det ju samma sak som om uttaget hade varit jordat.

Trots ovanstående tycker jag att reglerna är till för att följas. Nästa ägare till huset kanske inte är lika noga med vilken lampa som sitter i taket, och då är ju tillgången till jord större om andra apparater i rummet är jordade. Därmed ökar förstås risken att en trasig lampa med spänningsförande hölje blir livshotande eftersom sannolikheten att en strömkrets sluts ökar då det finns tillgång till jord i rummet.
 
Javisst - jag förstår och tror på resonemangen ni för. Mitt osäkerhet hade sin grund i att jag hört olika åsikter även från professionella.

Åsikt 1. - Jorda allt eller inget i ett givet rum.
Åsikt 2. - Bättre jordat i vägg och inte i tak än ingen jordning alls.

Vad jag vill är att jorda i vägg eftersom det är frågan om en hall varifrån jag ibland behöver el till utomhusarbeten. Eftersom de flesta av er är tydliga över att man ska jorda även i tak så blir min slutsats att jag måste ta hjälp av elektriker för att fixa takjordningen där det inte finns jordledare dragen och dessutom finns problem med klämda rör som jag inte vill ge mig på själv.

Finns det någon som med pondus hävdar att taket inte behöver jordas? Annars är saken avgjord för min del. Tack för åsikterna!
 
låt en elektriker montera jordade uttag med jordfelsbrytare utomhus så har du löst problemet! ;)
 
Får nog bolla tillbaks frågan till behörig elektriker. Menar du verkligen att det under rådande omständigheter (omöjligt att dra jordledning till takbelysning) är bättre att ha ojordade vägguttag? Visst, regler är till för att följas och taklampan kan bli strömförande men risken är ju mångdubbelt större att det skall uppstå fara med ett ojordat vägguttag. Det är f.ö. väldigt få takarmaturer som har jordanslutning.

Kombinationen jordade vägguttag och ojordade takbelysningsuttag kan ju knappast i sig innebära någon risk?

Datorer och en del andra apparater har jordade kontakter och att då med flit välja att ha ojordade uttag verkar direkt dumt tycker jag.

 
Ja det hade ju löst det aktuella problemet men jag tänkte att hallen kunde vara startskottet på en jordning av alla uttag i hela huset, för det är slutmålet. Datorer och annan hemel kan ju vara lite lynniga i ojordat tillstånd... :)
 
Oj, ditt inlägg hann komma emellan Bluesbrother... Och det är just dina argument jag också hört från andra...
 
Hoppsan, jag menade inte att hetsa er mot varandra! ;)

Hur som helst har tråden varit nyttig för min egen del. Jordningsreglerna var hårdare än jag trodde och jag har jag har anlitat en elektriker för att fixa det hela. Han får kolla mina övriga tveksamma (?) installationer när han ändå kommer. Det är ju f-n att man ska inbilla sig att man klarar även elen när man som glad amatör renoverar och tycker att det går bra... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.