När jag planerade min solcellsanläggning studerade jag lite föreskrifter mm och hittade där ett schema där det krävdes brytare även på dc-sidan, vilket jag tycker är helt rätt. Tyvärr hittar jag inte nu den filen då jag bytte dator tyvärr.
Jag har en extra låda med fet brytare, säkringar och tror jag överspänningsskydd. Allt färdigt sammansatt av installatör och sitter mycket nära hålet där PV-kablarna kommer in så att jag göra hela strängen fram till omriktaren spänningslös. Köpte ett par feta analoga instrument (U, I) som ska monteras synligt i lådan så att jag kan stå där och kontemplera.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Känns onödigt när de flesta växelriktare har DC brytare inbyggt, så vid byte/jobb på denna så är både AC/DC sidan bryten, vad är annars tanken? För mig känns det endast som en kostnad, samt överspänningsskydd.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Känns onödigt när de flesta växelriktare har DC brytare inbyggt, så vid byte/jobb på denna så är både AC/DC sidan bryten, vad är annars tanken? För mig känns det endast som en kostnad, samt överspänningsskydd.
Hur byter du inverter säkert om den har DC brytare inbyggd och DC ansluts mot plint? Skall reparatören jobba natt?
 
  • Haha
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Man bryter denna under växelriktaren, frånskiljer DC kretsen, men bryter först AC sidan så riktaren kopplar i från, jag har då kopplat lös inkommande Kontakter från växelriktaren under strålande sol..

Och elektrikern/reparatör/installatör är jag..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Man bryter denna under växelriktaren, frånskiljer DC kretsen, men bryter först AC sidan så riktaren kopplar i från, jag har då kopplat lös inkommande Kontakter från växelriktaren under strålande sol..

Och elektrikern/reparatör/installatör är jag..
Du menar att du uppfyller kriterierna för säkert elarbete när du kopplar ur DC sidan med 800V mellan + och - genom att koppla ifrån AC sidan... Intressant!
 
Det som sitter i växelriktaren, är det verkligen en DC-brytare? Som ger ett fysiskt gap mellan kontakterna? Eller kanske bara en SolidState relä? Jag vill gärna ha en riktig brytare/frånskiljare där jag kan koppla ifrån cellerna. Jag ska snart modda växelriktaren och är inte intresserad av att ha 800 V dc i närheten.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det som sitter i växelriktaren, är det verkligen en DC-brytare? Som ger ett fysiskt gap mellan kontakterna? Eller kanske bara en SolidState relä? Jag vill gärna ha en riktig brytare/frånskiljare där jag kan koppla ifrån cellerna. Jag ska snart modda växelriktaren och är inte intresserad av att ha 800 V dc i närheten.
Jag är helt med dig!

Jag skulle föreslå att säkringshållare med smältsäkringar. Då kan du även få ett synligt brytställe.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag tar gärna emot konkreta förslag på prylar (typbeteckning). Samt konkreta förslag på färdiga dc-centraler.

För mig så känns inte dessa extrapengar som något stort problem mht vad 20Kw solceller har kostat.
 
Dessa eller motsvarande skulle jag ha satt i en egen liten DIN kapsling.

Elkomponenter för säkringssystem inklusive DIN-skenhållare, säkringshållare och strängsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2st för var sträng, dvs en på plus och en på minus.

Hur många A säkringen skall vara på måste du kolla vad panelerna klarar.

Skall du kombinera flera strängar till en kan det göras i samma låda med kopplingsblock.

Glöm inte varningsskylt på lådan om att den innehåller DC som inte kan ifrånkopplas.
 
Jag har en liknande låda som är tillverkad av Weidmüller. Den ingick i mitt paket jag köpte för 4år sedan, om och var de säljs idag vet jag inte.
 
F
P Mattiaz skrev:
För att tydliggöra så är det nåt liknande det här jag har tänkt mig [länk]

Det där verkar dock vara kinagrejer och jag behöver dessutom för 2 strängar- 2 mppt

Jag har det skåpet fast för 3 MPPT. Kan inte säga nåt om kvalitén på prylarna men det är som du säger Kinesiska komponenter, dom är naturligtvis CE märkta men vad det betyder kan ju alltid debatteras (men gärna nån annan stans för jag orkar inte med en till CE-märkta prylar från Kina diskussion).

Brytare har jag utvärderat många på jobbet och dessa är inte sämre, dom gör det dom skall. Jag har dock inte stressat dom med att bryta under last (man skall inte göra det).

Men kan nån förklara syftet med säkringar på DC-sidan? Det skiljer delar av en ampere mellan driftsström och kortslutningsström så när är det tänkt att säkringen skall göra sitt jobb och lösa ut?

Vilket som, det är prydligt att ha allt samlat i samma skåp och överspänningsskydd känns bra att ha.
 
Någonstans måste man ju kunna bryta även under last kan jag tycka.

Apropå säkringar, skulle vanliga diazed fungera?
 
F
P Mattiaz skrev:
Någonstans måste man ju kunna bryta även under last kan jag tycka.

Apropå säkringar, skulle vanliga diazed fungera?
Man bryter på växelriktaren först, då är det obelastat på DC och man kan bryta. DC brytarna kommer troligtvis att svetsa om bryter dom under last. Man gör inte så.

Säkringarna behöver kunna hantera antalet paneler x driftspänning (32-33V). Nånstans upp mot 1000V.
 
P Mattiaz skrev:
Någonstans måste man ju kunna bryta även under last kan jag tycka.

Apropå säkringar, skulle vanliga diazed fungera?
G2 säkring funkar om de klarar 1000V DC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.