T
T Turbo_Tail skrev:
Hej alla! Kan man vattna med havsvatten eller är det en dålig idé? :rolleyes: Gäller området kring Kvarken.
Det gäller ju att få tryck i slangen också. En vanlig sänkpump klarar ju naturligtvis inte av det... :lying:
 
H Huskomling skrev:
Vad använde ni för gräsfrön?
Granngårdens Villafröjd! Typ 1100kr för en säck och det räckte till 700 kvm.
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
H Huskomling skrev:
Vad använde ni för gräsfrön?
... En säck väger alltså 15 kg.
 
H
T Turbo_Tail skrev:
Det gäller ju att få tryck i slangen också. En vanlig sänkpump klarar ju naturligtvis inte av det... :lying:
T Turbo_Tail skrev:
Det gäller ju att få tryck i slangen också. En vanlig sänkpump klarar ju naturligtvis inte av det... :lying:
Hur många meter och vad är höjdskillnaden? Vi kör med 50 m pemslang 32mm (2-3 m höjdskillnad) och en hydroforpump som sköter det alldeles utmärkt. Inga som helst problem med trycket.
En dum fråga, Kvarken, innebär inte det att du kommer vattna med havsvatten?
 
T
H husdrommaren skrev:
Hur många meter och vad är höjdskillnaden? Vi kör med 50 m pemslang 32mm (2-3 m höjdskillnad) och en hydroforpump som sköter det alldeles utmärkt. Inga som helst problem med trycket.
En dum fråga, Kvarken, innebär inte det att du kommer vattna med havsvatten?
Jo, det var ju det om var min fråga. :) Till skillnad från Östersjön så är salthalten ganska låg, så det borde gå. Min tanke är att jag då skulle få två vattenkällor och snabba upp tiden för bevattningen. Som det ser ut nu så är inget regn på kommande enligt 10-dygnsprognosen och att enbart använda kommunalt vatten betyder väl att jag är tvungen att vattna åtskilliga timmar varje dag.

Jo, jag skulle nog behöva någon form av hydroforpump. Höjdskillnaden är bara ca 2m, men en billig sänkpump för 500kr så pumpar ju bara upp vattnet och trycksätter ju inte..
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
H
T Turbo_Tail skrev:
Jo, det var ju det om var min fråga. :) Till skillnad från Östersjön så är salthalten ganska låg, så det borde gå. Min tanke är att jag då skulle få två vattenkällor och snabba upp tiden för bevattningen. Som det ser ut nu så är inget regn på kommande enligt 10-dygnsprognosen och att enbart använda kommunalt vatten betyder väl att jag är tvungen att vattna åtskilliga timmar varje dag.

Jo, jag skulle nog behöva någon form av hydroforpump. Höjdskillnaden är bara ca 2m, men en billig sänkpump för 500kr så pumpar ju bara upp vattnet och trycksätter ju inte..
Biltema har en pumpautomat för 699 kr, den kanske kan vara nåt?https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
T
H husdrommaren skrev:
Biltema har en pumpautomat för 699 kr, den kanske kan vara nåt?[länk]
Det skulle ju kunna vara ett alternativ, 60 l/min är ju helt ok. Dock står det uttryckligen att pumpen inte skall användas med saltvatten och det är väl pga. att det rostar..? Men man kan ju köra sötvatten till sist så håller väl den längre..
 
T
T Turbo_Tail skrev:
Det skulle ju kunna vara ett alternativ, 60 l/min är ju helt ok. Dock står det uttryckligen att pumpen inte skall användas med saltvatten och det är väl pga. att det rostar..? Men man kan ju köra sötvatten till sist så håller väl den längre..
H husdrommaren skrev:
Biltema har en pumpautomat för 699 kr, den kanske kan vara nåt?[länk]
Äh, jag struntade i detta och vattnar endast med kommunalt vatten. Blir dock en del flyttande av sprinklers. Skulle behöva pumpa över 60 kubikmeter havsvatten för att täcka materialkostnaden för pump + slang. Efter 60 kubikmeter saltvatten genom en biltemapunp så lär väl den inte längre fungera.
 
T
Äntligen färdigjobbat! Handvältade och krattade igenom alla ca 2500 kvm, ser hittills helt ok ut.

Handkrattad stor yta av jord med sprinkler vattendragning mot sjö och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick inte tag på någon vält utan blev tvungen att improvisera. Fungerade förvånansvärt bra. Får bara hoppas att kreosot-maffian från piratskepp/trädkoja-tråden inte läser inlägget... :rofl:

Nykrattad jord 2500 kvm med skuggor av träd, omgiven av gräs och en trädstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nykrattad mark på cirka 2500 kvm bredvid ett hus med en bakgrund av träd och en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Hej idag har även jag lyckats få lite tid och sått får se ifall det lyckas trött på avsaknad av gräs på baksidan. Var inga jätteytor fick hem 12 ton harpad matjord och sått med skånefrö villa lyx räcker det att vattna en gång idag sådde precis.
 
  • Nyharvad trädgård redo för grässådd med skottkärra, hus och gungbräda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyharvad matjord för grässådd vid en villa med trädäck och trädgårdsmöbler i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyharvad matjord på baksidan av ett hus redo för grässådd med blommande växter och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Huskomling skrev:
Hej idag har även jag lyckats få lite tid och sått får se ifall det lyckas trött på avsaknad av gräs på baksidan. Var inga jätteytor fick hem 12 ton harpad matjord och sått med skånefrö villa lyx räcker det att vattna en gång idag sådde precis.
Om det va en fråga angående vattning så skulle jag säja nej. Det behöver hållas fuktigt, vatten flera gånger eller täck med duk.
 
Någon här som har erfarenhet av Barenbrug RPR Intensive?

Hört mycket gott om det.
 
T
Dag 8 och det börjar skifta fint i grönt. Jag antar det är mestadels rajgräset som kommit upp. Regnet lyser dock med sin frånvaro och det har kommit endast 2mm regn under tiden, trots ostadigt väder. På fastlandet någon enstaka km bort så har det kommit tiotals mm! Har varit borta i tre dagar men satte igång sprinklern igen ikväll. Inget regn verkar vara på gång de närmsta dagarna så det blir väl att fortsätta bevattningen. Matjorden är gammal havsbotten och ganska rik på lera så fukten hålls förvånansvärt bra trots allt.

Nyanlagd gräsmatta som börjar bli grön vid en sjö med båt och brygga, med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Här regnar det till och från, blir att så imorgon. Men det spontanväxer lite..
Bild av nysådd gräsmatta med uppjordad jord och grusväg, med landskap och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vit villa med nyjordad sluttande trädgård och en brygga vid vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 0... återförsök med tjockare jordlager samt grundgödslat innan...
Nyberedd jord vid en vattenkant, redo för gräsodling med tjockare jordlager och grundgödsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.