Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Det var alltid lättre att få folk att gå över till ADSL eller internet via kabeltv då det inte var förenat med någon minutkostnad, även om dom flesta bytte för att det var snabbare.

Dom flesta villaägarna idag hade nog sett installationskostnaden på ett helt annat sätt om det var byte från en tjänst som kostar pengar per minut.
Minns en dag när jag kom in i mitt rum och det stod en kartong på bordet "Chello" 512k det ökade nog itne värde på bostaden men sänkte telefonräkningarna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Och även att man inte ser fiberanslutning som en del och kostnad till fastigheten, utan troligtvis ser det som en vanlig konsumtionsprodukt, är ju det delvis också men här ser jag abonnemangen som konsumenttjänster/produkter.
Ur det perspektivet är inte installationskostnad så höga och som jag noterat kan man betala månadsavgift om man lånar och amorterar under x antal år. Vissa operatörer har det alternativet om man inte vill betala kontant eller t.ex. bank.
Är ju bara ett sätt att fördela kostnad, för de som bor i hyres/bostadsrätt har man mindre möjlighet att på verka men kostnaden kommer ändå på ett eller annat sätt att belasta boendet även om det inte står "installation fiber".
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Har alldeles nyligen fått mitt fiber inkopplat efter att ha bott 8 månadet i huset. Har suttit på fiber i 10+ år hittills och dessa månader på 4g har varit en pest och pina.

Gissar på att för 95% i området så fungerar 4g bra och jag har fri anslutning via jobbet. Men vad hjälper det när grannens hus och plåttak skymmer den fria sikten mot masten.

Surfar man lite någon gång då och då funkar 4g även vid undermåliga förhållanden, men nu när jag sitter på 500/500 så är skillnaden total.

På 4g så förbrukade vi ungefär 2-300gb/månad.

Nu med fiber (inkl. TV) så ligger vi på 1TB+ per månad.

3 personer i hushållet.
 
Jag har suttit på mobilt bredband via 4G i tre år sen vi köpte hus. Fungerar utmärkt för oss två vuxna trots ganska tungt användande. Får ut ca 20 Mbit pga dålig täckning. Förbrukar ca 500GB/mån.

Fick ett erbjudande direkt när vi flyttade in om att installera fiber från Bredbandsbolaget (numera Telenor) för 13000 men då kunde vi bara välja dem som operatör. Har nu installerat fiber mest "för att få det gjort" och att vi fick ett ganska bra erbjudande om inkoppling på Telia öppen fiber för 17000, bundet i två år med första årets månadsavgifter gratis. Så de kommande två åren kommer vi såklart använda det. Sen blir det faktiskt möjligt att vi går tillbaka till mobilt bredband.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Nackdelel med att bo i hus är att man har svårt att förhandla fram bra avtal.
Men det är mycket annat bra som kommer mer huset.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Nackdelel med att bo i hus är att man har svårt att förhandla fram bra avtal.
Men det är mycket annat bra som kommer mer huset.
Verkligen sant. I min lägenhet lyckades jag förhandla vårt gruppavtal till 1000/1000 Mbit för långt under 200kr/mån per lägenhet.
 
A
Här med Telias öppen fibrer ligger motsvarande på runt 700-1000kr/månad oavsett tjänstelevetantör. Telia har dessutom höjt priset i nätet :(

Det som var surt är att vi inte fick se priserna innan fibern var fraamdragen :(
 
  • Skärmdump av bredbandsprisjämförelse med olika leverantörer och priser per månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av internetabonnemang med olika hastigheter och priser från Bahnhof, rankade från hög till låg hastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
T TobiasStockholm skrev:
Verkligen sant. I min lägenhet lyckades jag förhandla vårt gruppavtal till 1000/1000 Mbit för långt under 200kr/mån per lägenhet.
Samma här och då ingår tv.
 
Erik_Hansson skrev:
Här med Telias öppen fibrer ligger motsvarande på runt 700-1000kr/månad oavsett tjänstelevetantör. Telia har dessutom höjt priset i nätet :(

Det som var surt är att vi inte fick se priserna innan fibern var fraamdragen :(
Gör som jag, gör en operatörsflytt till Bahnhof så blir priset lite annorlunda.......
 
N
MathiasS MathiasS skrev:
Gör som jag, gör en operatörsflytt till Bahnhof så blir priset lite annorlunda.......
Universal Telecom erbjuder bra priser och en väl fungerande tjänst (min mor använder dem).
Det kan vara en bra idé att gå in på Trustpilot och läsa omdömen innan man väljer operatör.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Gör som jag, gör en operatörsflytt till Bahnhof så blir priset lite annorlunda.......
Jag använder Bahnhof och du ser priserna i bilden jag visade tidigare. Men de kan inte ha lägre priser än vad Telia tar ut i nätavgift. Det är ungefär samma hos alla leverantörer tyvärr.
 
Erik_Hansson skrev:
Jag använder Bahnhof och du ser priserna i bilden jag visade tidigare. Men de kan inte ha lägre priser än vad Telia tar ut i nätavgift. Det är ungefär samma hos alla leverantörer tyvärr.
Där Bahnhof har egen utrustning i stationen kan man byta från Telia Öppen Fiber till "Bahnhof Villafiber". Jag gjorde ett sådant byte och har nu 1000/1000 Mbit/s för 349:- per månad. Jag var tvungen att binda mig i 2 år, men det kändes OK. Jag tror att de som gör samma byte nu kanske hamnar på 399:- per månad.

Edit:
Jag har nu kollat priserna på Bahnhof Villafiber.
1000/1000 kostar 298:- per månad i 24 månader och sedan 398:- per månad.
10G/10G kostar 298:- per månad i 6 månader och sedan 498:- per månad.

Jag hoppade på ett erbjudande som inte finns längre, 1000/1000 för 349:- per månad med 24 månaders bindning.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
Ok. Verkar inte gå att ordna här tyvärr. Landsbyggd och öppenfibern blev klar i vintras.
 
N
Erik_Hansson skrev:
Jag använder Bahnhof och du ser priserna i bilden jag visade tidigare. Men de kan inte ha lägre priser än vad Telia tar ut i nätavgift. Det är ungefär samma hos alla leverantörer tyvärr.
Inga vidare omdömen för Bahnhof på Trustpilot direkt.
 
A
Jag får iaf 100% av utlovad hastighet. Dessutom fast IP vilket tex inte Telia kunde ge.

Bild från bredbandskollen via wifi. Har 250/250 abonnemang.
 
  • Skärmavbild från Bredbandskollen som visar uppmätt hastighet via WiFi, 277,37 Mbit/s nedladdning, 136,95 Mbit/s uppladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.