Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du läser noga tror jag att du märker att ingen försvarar sånt beteende. Vi ifrågasätter bara om regelbundna läkarkontroller stoppar det.
Speciellt inte om han var full som en alika.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Du t.ex. är rätt olämplig, men det är svårt att avgöra med någon slags test.
Jag var olämplig när jag var yngre. Ja jag är säkert lite olämplig idag också, men bara på andra vis.
En förklaring kan vara denna, hörde inslaget på radio igår.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=7273099
Där man säger följande "Barn har definitivt inget konsekvenstänk. Den delen av hjärnan är faktiskt inte färdigvuxen förrän i 25-årsåldern" vilket kan vara en av förklaringarna till varför yngre tar större risker t.ex. i trafiken och i kombinationen med mindre erfarenhet. Så frågan är var man satsa pengar utifrån olyckor i trafiken.
 
KristinaRT
optimum optimum skrev:
Enkelt att avgöra olämplig förare.

Kan man inte följa trafikrytmen och kan man inte hålla uppsikt över övrig trafik är man klart olämplig.
Finns säkert fler saker man kan rada upp.
Nu tänker jag inte på bil med släp utan vanlig personbil med typiskt sommarväglag.

Ett fenomen jag sett är hur folk kör på 2-1 väg.
Då ligger man i lägre hastighet när man är på 1-fil delen. för att sedan när det bli 2-fil gå upp i normal hastighet.
Är man rädd för att köra bil med vajer nära bilen?
Då bör man nog inte köra bil.

Eller äldre som kör sakta som sitter och håller krampaktigt i ratten med kroppen rätt så nära ratten.
Har de svårt att se vägen?
För det första, personer som anser sig själva vara den optimala bilföraren är de farligaste av alla - eftersom de är av åsikten att allt är alla andras fel. De som kör bil på något annat sätt än personen själv gör fel. Ett ganska omoget och egocentriskt sätt att se på livet. Men väldigt enkelt på ett svartvitt sätt eftersom det betyder att alla andra gör fel och jag rätt..... Min farfar var precis så som bilförare, också när han var 75 och halvblind. Korrekt självskattning av egen kapacitet och förmåga är nämligen inte någon förmåga denna typ av bilförare besitter. Det hör ihop med attityden.

Vad gäller att sakta in när 2 filer blir 1, ser jag något liknande dagligen på en 80-väg. En svag kurva med växtlighet på båda sidor. Dn mängd bilister som saktar in till 70 där och sedan ökar igen. Jag har funderat på sätta upp en skylt där det står att det fortfarande är 80..... men det är inte äldre som saktar in, det är unga män, unga kvinnor, medelålders av båda könen och äldre av båda könen. Ska man ta kortet från de som saktar in skulle nog mer än 50% av invånarna i byn och omkringliggande byar bli av med det. Icke-åldersrelaterat......
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Enkelt att avgöra olämplig förare.

Kan man inte följa trafikrytmen och kan man inte hålla uppsikt över övrig trafik är man klart olämplig.
Finns säkert fler saker man kan rada upp.
Nu tänker jag inte på bil med släp utan vanlig personbil med typiskt sommarväglag.
Det här med trafikrytm är ett intressant fenomen. Det är alltid det fordon som blir upphunnet som anklagas för att inte följa trafikrytmen, aldrig den som hinner upp. Om du hinner ifatt en bil till efter att du gjort en omkörning, kan det vara så att det är du som inte följer trafikrytmen? Om det uppstår en bilkö som går enligt lagstadgad hastighet, så är det ju de som hinner upp bilkön som inte följer trafikrytmen och således är olämpliga förare enligt din teori.

optimum optimum skrev:
Ett fenomen jag sett är hur folk kör på 2-1 väg.
Då ligger man i lägre hastighet när man är på 1-fil delen. för att sedan när det bli 2-fil gå upp i normal hastighet.
Är man rädd för att köra bil med vajer nära bilen?
Då bör man nog inte köra bil.
Att förändra hastigheten utifrån fasta installationer, som i sig inte ska vara hastighetssänkande, är ett otyg. I min närhet finns det en 2+1-väg som övergår till vanlig landsväg med fartkamera. Det är betydligt vanligare att man sänker hastigheten förbi fartkameran än att man sänker hastigheten när det är enkelfiligt.

optimum optimum skrev:
Eller äldre som kör sakta som sitter och håller krampaktigt i ratten med kroppen rätt så nära ratten.
Har de svårt att se vägen?
Är det skillnad på äldre som håller krampaktigt i ratten och övriga åldrar som har exakt samma beteende? Oavsett ålder så beror oftast rattkramp i kombination med extrem närsynthet på osäkerhet och därmed rädsla för att göra fel. Min upplevelse är att det är betydligt fler yngre förare som lider av rattkramp.

Egentligen så handlar allt om att visa hänsyn till andra trafikanter och ju bättre du är på att framföra ditt fordon desto mer hänsyn måste du visa till de som inte är lika duktiga som du.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
I trafikförordningen (2 kap 1§) står det att:

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

[länk]
Missade du första stycket i samma paragraf?

"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken."

Notera att man ska visa särskild hänsyn för äldre.

Det går att slå paragrafer i huvudet på varandra för att visa att den ena eller andra gör fel, men till syvende och sisten är det fråga om samspel och att var och en bidrar efter ens förmåga och de som har lättare för att anpassa sig gör så. Ta och kika in i en ishall när det är allmänhetens åkning, där samsas forna elitspelare med nybörjare alla tar hänsyn utifrån sin egen förmåga. När det är lite luftigare kan den forna elitspelaren ta utsvängarna lite mer för att ta det lite lugnare när det är tjockare med folk.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Man ska inte glömma bort att Trafikverket numera aktivt sänker skyltad hastighet på vägar till 80 där man inte anser att trafiksäkerheten är så god (dålig sikt eller små marginaler). De vägar som fortfarande är 90 bör därmed i regel har bättre förutsättningar för omkörning. Att då någon håller "60-65" på en 90-väg bör i regel inte innebära sådan irritation att det resulterar i internetutlupen skrivklåda.

Att någon håller "60-65" på en 80-väg med dåliga omkörningsmöjligheter är inte heller något att hetsa upp sig över anser jag.
För det första tappar man sällan så mycket snitthastighet på detta som blodtryckshöjningen kan ge sken av. Man förlorar mer snitthastighet på att stå still i korsningar.
För det andra är det snabbare än de flesta traktorer och motorredskap håller och sådana blir inte så många irriterade över, man har överseende med dem eftersom de behövs för sysselsättning och livsmedelsproduktion.. så i grunden är det alltså inte tidsförseningen som orsakar irritationen utan att en annan människa är på ett annat sätt.
För det tredje så kan det mycket väl vara så att folk "håller 80" enligt sin mätare, men att mätaren visar för lite vilket de får göra. En av våra bilar, 2019 års modell, har en GPS-uppmätt hastighet på 71 km/h vid 80 km/h på bilens mätare. Om man då inte vet om detta och håller 78-79 enligt mätaren för att ligga med lite marginal till 80 så är man redan nere på under 70 km/h i riktig hastighet.

Till sist kan man fråga sig vad det är för samhälle man vill ha. Är våra gemensamt finansierade vägar endast för någon slags elitbilister i perfekt skick? Vilka fler irriterande försenande behov ska ge upphov till körkortsåterkallelse, att inte ha kört ut i tillräckligt stor lucka vid korsning, att inte ha accelererat snabbt nog från ett trafikljus, att inte ha återgått till högerfilen snabbt nog efter omkörning? Och kommer de som klagar på bilister i "65 på 80-väg" idag att själv frivilligt att lämna ifrån sig kortet när de själv börjar nära sig zenit med knogarna och ratten med hakan? Tror knappast det.

Allt för att undvika någon minuts "försening" i ens liv.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
optimum
KristinaRT KristinaRT skrev:
För det första, personer som anser sig själva vara den optimala bilföraren är de farligaste av alla - eftersom de är av åsikten att allt är alla andras fel. De som kör bil på något annat sätt än personen själv gör fel. Ett ganska omoget och egocentriskt sätt att se på livet. Men väldigt enkelt på ett svartvitt sätt eftersom det betyder att alla andra gör fel och jag rätt..... Min farfar var precis så som bilförare, också när han var 75 och halvblind. Korrekt självskattning av egen kapacitet och förmåga är nämligen inte någon förmåga denna typ av bilförare besitter. Det hör ihop med attityden.

Vad gäller att sakta in när 2 filer blir 1, ser jag något liknande dagligen på en 80-väg. En svag kurva med växtlighet på båda sidor. Dn mängd bilister som saktar in till 70 där och sedan ökar igen. Jag har funderat på sätta upp en skylt där det står att det fortfarande är 80..... men det är inte äldre som saktar in, det är unga män, unga kvinnor, medelålders av båda könen och äldre av båda könen. Ska man ta kortet från de som saktar in skulle nog mer än 50% av invånarna i byn och omkringliggande byar bli av med det. Icke-åldersrelaterat......
När de gjorde test (uppkörning) för körkort så kontrollerades om de var lämpliga att framföra bil.
De hade aldrig fått körkort om de inte kunde hålla normalt trafiktempo på vägarna.
Sedan har det tydligen hänt något som gör att de saktar in då det blir 2-1 vägar och då kan man fundera på hur lämpliga förare de är. Kan man inte på ett säkert sätt framföra bilen borde man bli av med körkortet.
Är man äldre och kraftigt förlorat reaktionsförmåga mm så ska man inte köra bil.
 
Har inte läst hela tråden men har ändå några tankar.

För oss med behörighet över B är det syn och läkartest över 45. Iofs inte ett djupgående test men ändå. Minns inte intervall men tror vart 5e år.

Klart att den som kör för långsamt retar upp folk så det leder till ibland vansinniga omkörningar men felet är inte dennes utan den omkörande. Kloka långsamkörare stannar och släpper om kön ibland då de själva uppenbarligen inte har bråttom. Detta borde unga som gamla tillämpa.

Jag irriterar mig också på 2+1 vägar och folk som gasar på i tvåfilen så man inte kommer om, dock verkar det oftare vara osäkra yngre än äldre. 2+1 ballar ur fullständigt vid hög belastning då alla ska köra fort på 2 vägen och det blir tvärnit när det går ihop till 1. Ändå ska vissa förare tränga sig om när alla uppenbart kör så fort det går. Rätt tycker jag är att nyttja båda filer ända till det går ihop men vid kö inte blåsa förbi stillastående bilar i 70.

Fel beteende för alla åldrar är att agera polis och köra långsamt i vänsterfil för att hindra andra från att köra om, att ligga 2m bakom en bil och stressa denne att köra fortare eller lämna väg. Omkörning sker till vänster och så länge man faktiskt kör om bilen till höger så betyder inte det att man måste släppa om bilen som kör ännu fortare och själv bromsa in pga långsamtgående trafik i högerfil.

Jag ser fler som kör dåligt som är unga, ibland undrar man om de ens har körkort eller tagit det i ett land utan några krav.

Därmed inte sagt att äldre når en gräns när de ska sluta köra, man får hoppas de flesta slutar innan en olycka händer.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vad gäller att sakta in när 2 filer blir 1, ser jag något liknande dagligen på en 80-väg. En svag kurva med växtlighet på båda sidor. Dn mängd bilister som saktar in till 70 där och sedan ökar igen. Jag har funderat på sätta upp en skylt där det står att det fortfarande är 80..... men det är inte äldre som saktar in, det är unga män, unga kvinnor, medelålders av båda könen och äldre av båda könen.
Det låter som de helt korrekt tar hänsyn till rådande omständigheter - växtlighet nära vägen är ju något som bör öka vaksamheten i och med risken att vilt eller barn dyker upp med kortare förvarning än då det är rent vid sidorna. Den maximala tillåtna hastigheten kan vara 120 km/h utan att det är en lämplig hastighet.
 
optimum
Givetvis ska man visa hänsyn i trafiken och den förare som jag tidigare beskrev som körde onormalt sakta bildade kö efter sig på en 90 väg där det var mycket mötande trafik. Jag låg 7-8 bilar bakom och såg flera olämpliga omkörningar. Min senare omkörning av bilen som körde långt under normal hastighet skedde givetvis på betryggande sätt. för alla på vägen.

Jag prioriterar alltid säkerhet före att komma fram några minuter senare. Förare som inte kan hålla trafikrytmen blir en fara i trafiken. Vi kan älta detta hur mycket som helst men se hur övriga i trafiken agerar vid sådana här situationer.
 
optimum optimum skrev:
Givetvis ska man visa hänsyn i trafiken och den förare som jag tidigare beskrev som körde onormalt sakta bildade kö efter sig på en 90 väg där det var mycket mötande trafik. Jag låg 7-8 bilar bakom och såg flera olämpliga omkörningar. Min senare omkörning av bilen som körde långt under normal hastighet skedde givetvis på betryggande sätt. för alla på vägen.

Jag prioriterar alltid säkerhet före att komma fram några minuter senare. Förare som inte kan hålla trafikrytmen blir en fara i trafiken. Vi kan älta detta hur mycket som helst men se hur övriga i trafiken agerar vid sådana här situationer.
Håller med i stort, men strängt taget är den som kör om när det inte är läge än olämpligare.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
optimum
J JohanLun skrev:
Håller med i stort, men strängt taget är den som kör om när det inte är läge än olämpligare.
Ja tyvärr ser man för många som riskerar sitt och andras liv.
Själv tillämpar jag försiktighetsprincip och finns det inte bra marginaler till omkörning så ligger jag kvar bakom. Även om det är mycket trafik så tjänar man inget på att köra om ett par bilar när trafiksituationen ser likadan ut framåt.
Men om alla kunde hålla lagom lunk i trafiken skulle vi slippa en hel del farliga omkörningar.

Ser ibland där det ligger en lastbil efter en 65-70 km bil med ålderstigen förare i personbil framför.
Sällan lastbilen kan köra om och då blir ekipaget personbil + lastbil jäkligt långt att köra om.
Dessutom förödande för lastbilen som ofta har snäva tidsmarginaler för sina viloperioder.

Övriga olämpliga förare ofta yngre och medelålders med fullt fungerande kroppar som köpt fina bilar men valt bort tillbehören backspeglar och blinkers. Vore bra med mer poliser i trafiken. (Lite OT)
 
KristinaRT
kashieda kashieda skrev:
Det låter som de helt korrekt tar hänsyn till rådande omständigheter - växtlighet nära vägen är ju något som bör öka vaksamheten i och med risken att vilt eller barn dyker upp med kortare förvarning än då det är rent vid sidorna. Den maximala tillåtna hastigheten kan vara 120 km/h utan att det är en lämplig hastighet.
Nja, växtligheten består av några träd/buskar, vilket finns även på andra delar av sträckan. Inga direkt vid vägen utan några m ut. Mitt ute på en åker, inga barn nära. Problemet är att från att vara en helt rak väg svänger den något, och denna sväng får folk att sakta in.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Case closed.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.