optimum
A AndersS skrev:
Den var bra, ditt omdöme är rättesnöre, men andra ska kontrolleras:D:rofl:
Nä, min gamla hoj får nog rulla lite till oberoende av kubiktal nu när man har lite mera tid över:cool:
De som kan köra större cyklar ska givetvis fortsätta.
Jag har endast kört mindre varianter och under ett antal år en genuin Vespa 200cc vilket är lite krävande hur man hanterar ett italienskt "missfoster".
Skulle aldrig försöka mig på en HD eller japanska värstingar.
Nöjer mig med att titta och njuta. Finns så många fina välarbetade att njuta av att se och höra.
Hade jag lär mig köra mc i yngre dagar hade det kanske funnits plats för något sådant nu.

På vägen har de alltid företräde för mig om de behöver.
 
optimum
Angående att avgöra farliga förare.

Det är stor skillnad på att avgöra vem som är lämplig förare mot de som är olämpliga.

Lämplig förare avgör den som man genomför uppkörning för körkort ihop med teoriprov.
Rätt så komplext och krävande. Vissa moment prövas och tillräckligt många för att avgöra om personen ska få köra bil.

Att avgöra olämpliga förare är betydligt lättare.

De flesta här kan nog se skillnaden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Enligt Allt Om Bilen så är 75-åringar Säkrast i trafiken!! :surprised:
En 90-åring är inte farligare än en 35-åring enligt försäkringsstatestik.

Enligt Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) så har andra länder som infört kontroller av äldre har inte kunnat påvisa förbättrad trafiksäkerhet.

Största problemet med äldre i trafiken tycks vara alla som irriteras över dessa äldre med hatt.
Fast det står ju också att risken ökar vid 80...
Samt :
"
Dyrare premie
I försäkringsbolagens skadestatstik framgår inte orsaken till olyckan, om den gamle varit sjuk på något vis.

– Nej, vi har inte gått in på den nivån, säger Henrik Sandin, produktutvecklare på Folksam.

Och det är inte heller något som försäkringsbolagen ska ta hänsyn till heller, det får inte medföra nedsatt försäkringsbelopp om personen rent medicinskt skulle vara en sämre bilförare"
 
optimum optimum skrev:
På vägen (90 väg) låg det först i raden med bilar en bil som låg i 65-70 km.
/.../Perfekt sommarväglag.
Om du läser noga tror jag att du märker att ingen försvarar sånt beteende. Vi ifrågasätter bara om regelbundna läkarkontroller stoppar det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du läser noga tror jag att du märker att ingen försvarar sånt beteende. Vi ifrågasätter bara om regelbundna läkarkontroller stoppar det.
Varför inte?
Mannen som körde så hade troligen dålig syn eller svårt att köra på något bättre vis.
 
Svaret på frågan varför är: hur? Vilken insats ska sättas in för att på ett effektivt sätt hindra sämre, äldre förare?
 
Mikael_L
En sak till att fundera på är samhällskostnaden för en väldigt mer extensiv färdtjänst ifall de äldre inte tillåts använda sin egna bil i det tempo som de behärskar.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Att avgöra olämpliga förare är betydligt lättare.
Nej.

Du t.ex. är rätt olämplig, men det är svårt att avgöra med någon slags test.
Jag var olämplig när jag var yngre. Ja jag är säkert lite olämplig idag också, men bara på andra vis.
 
Fairlane
Jag fattar ärligt talat inte varför:

1. Det är ok att köra 65-70 km/h på en väg skyltat för 100 km/h om man kör släp, men inte om man är gammal (du får köra 80 km/h med släp. Klarar man inte det borde man väl inte ha körkort?)
2. Varför det skulle vara svårare att kör om någon som kör 65-70 på 100-väg, än någon som kör 80-90. För mig är det tvärtom.
3. Varför det är problem med någon som kör 65-70 på 100-väg, men inte traktorer och epa-traktorer?
 
  • Gilla
Bjober och 5 till
  • Laddar…
Äldre förare står för en försvinnande liten del av de allvarliga olyckorna.
Om försäkringsbolagen agerar likadant som när jag var 18-20 och tiodubblade premien så skulle det vara tydligt att äldre pensionärer är en fara i trafiken.


De jag känner som har orsakat en allvarlig olycka är alla under 30år. Erfarenhet slår reaktionsförmåga alla gånger!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
Äldre förare står för en försvinnande liten del av de allvarliga olyckorna.
Dom står dock ofta för en rätt liten del av antalet körda mil/år, så det är väl värt att fundera över ifall det finns en problematik i deras bilkörning.
Men nu verkar det finnas så lite vinst med och så stora svårigheter att utröna lämplighet att framföra bil att det inte anses vara samhällsekonomiskt motiverat. Så då är det antagligen så.
Det är ju inte så att "samhället" brukar tveka inför att skapa mer kontroller och pappersexercis på rätt oklara grunder annars, Jag antar att det inte skiljer sig här.
 
optimum optimum skrev:
En man i 50-60 års åldern med händerna på ratten i typ 5 i 1.
Framåtlutad mot ratten.
Är det du som kör den röda bilen Optimum?:crysmile:


(Förlåt Optimum, jag kunde inte låta bli.:p
No offence.;))
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.

Du t.ex. är rätt olämplig, men det är svårt att avgöra med någon slags test.
Jag var olämplig när jag var yngre. Ja jag är säkert lite olämplig idag också, men bara på andra vis.
Enkelt att avgöra olämplig förare.

Kan man inte följa trafikrytmen och kan man inte hålla uppsikt över övrig trafik är man klart olämplig.
Finns säkert fler saker man kan rada upp.
Nu tänker jag inte på bil med släp utan vanlig personbil med typiskt sommarväglag.

Ett fenomen jag sett är hur folk kör på 2-1 väg.
Då ligger man i lägre hastighet när man är på 1-fil delen. för att sedan när det bli 2-fil gå upp i normal hastighet.
Är man rädd för att köra bil med vajer nära bilen?
Då bör man nog inte köra bil.

Eller äldre som kör sakta som sitter och håller krampaktigt i ratten med kroppen rätt så nära ratten.
Har de svårt att se vägen?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Kan man inte följa trafikrytmen och kan man inte hålla uppsikt över övrig trafik är man klart olämplig.
Och hur avgör du detta? Jag undrar alltså helt ärligt.
 
K karlmb skrev:
Varför inte?
Mannen som körde så hade troligen dålig syn eller svårt att köra på något bättre vis.
Vilka gissningar;)
Nä, jag gissar på att 50-60 åringen var full som en alika, såg knappt vägen och koncentrerade sig på att hålla sig upprätt med stadigt 5 i ett grepp om ratten.:cool:
Så för mig är exemplet ett bevis där man kanske drar felaktiga slutsatser utifrån en händelse i trafiken vad som kan vara orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.