22 472 läst · 350 svar
22k läst
350 svar
Läkarkontroll för äldre bilförare.
De som kan köra större cyklar ska givetvis fortsätta.A AndersS skrev:
Jag har endast kört mindre varianter och under ett antal år en genuin Vespa 200cc vilket är lite krävande hur man hanterar ett italienskt "missfoster".
Skulle aldrig försöka mig på en HD eller japanska värstingar.
Nöjer mig med att titta och njuta. Finns så många fina välarbetade att njuta av att se och höra.
Hade jag lär mig köra mc i yngre dagar hade det kanske funnits plats för något sådant nu.
På vägen har de alltid företräde för mig om de behöver.
Angående att avgöra farliga förare.
Det är stor skillnad på att avgöra vem som är lämplig förare mot de som är olämpliga.
Lämplig förare avgör den som man genomför uppkörning för körkort ihop med teoriprov.
Rätt så komplext och krävande. Vissa moment prövas och tillräckligt många för att avgöra om personen ska få köra bil.
Att avgöra olämpliga förare är betydligt lättare.
De flesta här kan nog se skillnaden.
Det är stor skillnad på att avgöra vem som är lämplig förare mot de som är olämpliga.
Lämplig förare avgör den som man genomför uppkörning för körkort ihop med teoriprov.
Rätt så komplext och krävande. Vissa moment prövas och tillräckligt många för att avgöra om personen ska få köra bil.
Att avgöra olämpliga förare är betydligt lättare.
De flesta här kan nog se skillnaden.
Fast det står ju också att risken ökar vid 80...blackarrow skrev:Enligt Allt Om Bilen så är 75-åringar Säkrast i trafiken!!
En 90-åring är inte farligare än en 35-åring enligt försäkringsstatestik.
Enligt Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) så har andra länder som infört kontroller av äldre har inte kunnat påvisa förbättrad trafiksäkerhet.
Största problemet med äldre i trafiken tycks vara alla som irriteras över dessa äldre med hatt.
Samt :
"
Dyrare premie
I försäkringsbolagens skadestatstik framgår inte orsaken till olyckan, om den gamle varit sjuk på något vis.
– Nej, vi har inte gått in på den nivån, säger Henrik Sandin, produktutvecklare på Folksam.
Och det är inte heller något som försäkringsbolagen ska ta hänsyn till heller, det får inte medföra nedsatt försäkringsbelopp om personen rent medicinskt skulle vara en sämre bilförare"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Svaret på frågan varför är: hur? Vilken insats ska sättas in för att på ett effektivt sätt hindra sämre, äldre förare?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Jag fattar ärligt talat inte varför:
1. Det är ok att köra 65-70 km/h på en väg skyltat för 100 km/h om man kör släp, men inte om man är gammal (du får köra 80 km/h med släp. Klarar man inte det borde man väl inte ha körkort?)
2. Varför det skulle vara svårare att kör om någon som kör 65-70 på 100-väg, än någon som kör 80-90. För mig är det tvärtom.
3. Varför det är problem med någon som kör 65-70 på 100-väg, men inte traktorer och epa-traktorer?
1. Det är ok att köra 65-70 km/h på en väg skyltat för 100 km/h om man kör släp, men inte om man är gammal (du får köra 80 km/h med släp. Klarar man inte det borde man väl inte ha körkort?)
2. Varför det skulle vara svårare att kör om någon som kör 65-70 på 100-väg, än någon som kör 80-90. För mig är det tvärtom.
3. Varför det är problem med någon som kör 65-70 på 100-väg, men inte traktorer och epa-traktorer?
Äldre förare står för en försvinnande liten del av de allvarliga olyckorna.
Om försäkringsbolagen agerar likadant som när jag var 18-20 och tiodubblade premien så skulle det vara tydligt att äldre pensionärer är en fara i trafiken.
De jag känner som har orsakat en allvarlig olycka är alla under 30år. Erfarenhet slår reaktionsförmåga alla gånger!
Om försäkringsbolagen agerar likadant som när jag var 18-20 och tiodubblade premien så skulle det vara tydligt att äldre pensionärer är en fara i trafiken.
De jag känner som har orsakat en allvarlig olycka är alla under 30år. Erfarenhet slår reaktionsförmåga alla gånger!
Dom står dock ofta för en rätt liten del av antalet körda mil/år, så det är väl värt att fundera över ifall det finns en problematik i deras bilkörning.Huddingebo skrev:
Men nu verkar det finnas så lite vinst med och så stora svårigheter att utröna lämplighet att framföra bil att det inte anses vara samhällsekonomiskt motiverat. Så då är det antagligen så.
Det är ju inte så att "samhället" brukar tveka inför att skapa mer kontroller och pappersexercis på rätt oklara grunder annars, Jag antar att det inte skiljer sig här.
Enkelt att avgöra olämplig förare.Mikael_L skrev:
Kan man inte följa trafikrytmen och kan man inte hålla uppsikt över övrig trafik är man klart olämplig.
Finns säkert fler saker man kan rada upp.
Nu tänker jag inte på bil med släp utan vanlig personbil med typiskt sommarväglag.
Ett fenomen jag sett är hur folk kör på 2-1 väg.
Då ligger man i lägre hastighet när man är på 1-fil delen. för att sedan när det bli 2-fil gå upp i normal hastighet.
Är man rädd för att köra bil med vajer nära bilen?
Då bör man nog inte köra bil.
Eller äldre som kör sakta som sitter och håller krampaktigt i ratten med kroppen rätt så nära ratten.
Har de svårt att se vägen?
Vilka gissningarK karlmb skrev:
Nä, jag gissar på att 50-60 åringen var full som en alika, såg knappt vägen och koncentrerade sig på att hålla sig upprätt med stadigt 5 i ett grepp om ratten.
Så för mig är exemplet ett bevis där man kanske drar felaktiga slutsatser utifrån en händelse i trafiken vad som kan vara orsaken.