optimum optimum skrev:
Dags att sluta snacka skräp.
Gamlingar som ligger i 65 på en 90 väg borde inte få köra bil.
På en fin sommarväg finns ingen anledning att köra i en så avvikande hastighet.

De kan åka med bussen eller färdtjänst.

Troligen har de flesta här råkat ut för dessa i trafiken.
Jag tror vi helt enkelt har olika uppfattningar om vilken hastighet äldre personer skall få lov att framföra fordon på väg.
De stör precis lika mycket som traktorer, mopeder, A-traktorer o annat, vilket redan sagts.
Längre än så kommer vi nog inte.

Min uppfattning är att bara för att man kör i lägre hastighet än skyltad hastighet skall inte det vara grund för körkortsåterkallelse, vilket det inte heller är.
Det skall mer till än bara det.
När man blir en direkt fara i trafiken på grund av åldersrelaterade sjukdomar eller helt enkelt på grund av ålder är det dags att ta tag i situationen. Att man kör i lägre hastighet är ju ingen direkt fara.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
Det kommer en dag när varken du eller jag ska köra bil.
Min svärmor var förståndig och sålde sin bil några år efter 65 då hon ansåg att hennes körvana och ålder inte passade i trafiken. Det klokaste hon gjort förutom att få barn (min nuvarande fru)

Förare som inte klarar dagens trafiktempo är farliga.
De som redan kommit till den nivån ska inte finnas som förare i trafiken.

Som osäkra förare med dålig reaktionsförmåga är de en livsfara.
Se exempel på de som "råkat" komma ut på fel sida av motorvägen. Oftast äldre förare.
De fattar inte ens att de kört fel.

Och de som inte klarar normal trafikrytm skapar farliga situationer då de ska bli omkörda och oftast fattar inte dessa gamlingar att man ska hålla åt sidan för att underlätta omkörning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur ska man hantera att den "normala trafikrytmen" när den ligger 10-30km/h högre än skyltad hastighet?
Borde inte trafikrytmen istället anpassa sig efter det långsammaste fordonet? På så sätt sker inga omkörningsolyckor.

Jag skulle tro att den idag väldigt stressade trafikmiljön gör att fler får svårt att röra dig i den.
Vill påstå att det vore bättre att man blir av med stressen så att fler kan röra sig i trafiken...
Eller är det snart bara "eliten" som får köra?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
K knipo skrev:
Jag tror vi helt enkelt har olika uppfattningar om vilken hastighet äldre personer skall få lov att framföra fordon på väg.
De stör precis lika mycket som traktorer, mopeder, A-traktorer o annat, vilket redan sagts.
Längre än så kommer vi nog inte.

Min uppfattning är att bara för att man kör i lägre hastighet än skyltad hastighet skall inte det vara grund för körkortsåterkallelse, vilket det inte heller är.
Det skall mer till än bara det.
När man blir en direkt fara i trafiken på grund av åldersrelaterade sjukdomar eller helt enkelt på grund av ålder är det dags att ta tag i situationen. Att man kör i lägre hastighet är ju ingen direkt fara.
Jo det blir en fara när man har så dålig koll på omgivningen att man inte kan gå åt sidan för att släppa fram övrig trafik.
Även dålig koll att man kanske bör välja bättre tider att köra bil än då trafikintensiteten är hög.

Dålig koll på backspeglar och osäkerheten natt gå ut på vägrenen är typiska drag för dessa.
Sedan kan man fundera hur lämpliga förare de är när de knaprar massa "glädjepiller" och annat som påverkar.
Förr fanns röda triangeln på läkemedel som gav en indikation av att de påverkar bilkörningen. Den är borta nu och då tro gamlingarna att det är fritt fram.

Alkohol, droger och påverkande mediciner är 0-tolerans. Samt normalt åldrande som vid en viss nivå påverkar bilkörningen.

Inte kör du bil efter en flaska vin? (jag gör det absolut inte efter 1 glas)
Orsak, det påverkar omdöme och reaktionsförmåga mm. Totalt fel i trafiken.
 
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur ska man hantera att den "normala trafikrytmen" när den ligger 10-30km/h högre än skyltad hastighet?
Borde inte trafikrytmen istället anpassa sig efter det långsammaste fordonet? På så sätt sker inga omkörningsolyckor.

Jag skulle tro att den idag väldigt stressade trafikmiljön gör att fler får svårt att röra dig i den.
Vill påstå att det vore bättre att man blir av med stressen så att fler kan röra sig i trafiken...
Eller är det snart bara "eliten" som får köra?
Förare som ligger i 80-90 på en 90 väg ligger väl helt rätt.
Ligger man i 60-65 är det fel om det inte finns anledning till det i form av väder eller att man har släp mm efter bilen.

De som vill köra fortare får helt enkelt anpassa sig till normalt trafikrytm. Men inte ska trafikrytmen sättas på grund av förare som inte hör hemma i trafiken då de inte klarar med än 60-65 på en bred väg med perfekta förhållanden?
 
optimum optimum skrev:
Jo det blir en fara när man har så dålig koll på omgivningen att man inte kan gå åt sidan för att släppa fram övrig trafik.
Även dålig koll att man kanske bör välja bättre tider att köra bil än då trafikintensiteten är hög.

Dålig koll på backspeglar och osäkerheten natt gå ut på vägrenen är typiska drag för dessa.
Sedan kan man fundera hur lämpliga förare de är när de knaprar massa "glädjepiller" och annat som påverkar.
Förr fanns röda triangeln på läkemedel som gav en indikation av att de påverkar bilkörningen. Den är borta nu och då tro gamlingarna att det är fritt fram.

Alkohol, droger och påverkande mediciner är 0-tolerans. Samt normalt åldrande som vid en viss nivå påverkar bilkörningen.

Inte kör du bil efter en flaska vin? (jag gör det absolut inte efter 1 glas)
Orsak, det påverkar omdöme och reaktionsförmåga mm. Totalt fel i trafiken.
Men det du skriver nu är helt utanför det vi diskuterar.
Om man är påverkad av något som påverkar körningen, mediciner eller alkohol, så skall man givetvis inte köra. Men det är en helt annan sak och inget vi tagit upp. Det har inte med ämnet att göra.
Jag tycker din attityd mot äldre är lite negativ när jag läser vad du skriver. ”...då tror gamlingarna att det är fritt fram.”

Bara för att man är gammal är man inte per automatik en dålig förare, vilket jag tycker du verkar anse.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
K knipo skrev:
Men det du skriver nu är helt utanför det vi diskuterar.
Om man är påverkad av något som påverkar körningen, mediciner eller alkohol, så skall man givetvis inte köra. Men det är en helt annan sak och inget vi tagit upp. Det har inte med ämnet att göra.
Jag tycker din attityd mot äldre är lite negativ när jag läser vad du skriver. ”...då tror gamlingarna att det är fritt fram.”

Bara för att man är gammal är man inte per automatik en dålig förare, vilket jag tycker du verkar anse.
Har jag aldrig påstått utan att de bör gå på kontroll om de är lämpliga som förare.

Dessutom har många förare både gamla och yngre mediciner som gör att de inte bör köra bil.

Tycker du det är ok när de inta klarar trafikrytmen på grund av åldersrelaterade problem att de fortfarande ska får köra bil?
 
optimum optimum skrev:
Dessutom har många förare både gamla och yngre mediciner som gör att de inte bör köra bil.
Tyvärr visar dina inlägg att du har för lite kunskap om hur människan fungerar utifrån hur du uttrycker dig, oberoende av ålder, och hur komplext området är. Bara det att jämföra med bilbesiktning visar på hur fel ute man är då en kontroll av bilen bara hamnar inom decimaldel av procent jämfört med diagnos av människa.
Jo jag har själv varit ung och grön, där allt var svart och vitt, och trodde jag visste det mesta. Idag med mera erfarenhet är det mera grått och man inser sakers komplexitet. Hade det varit enkelt att diagnostisera en människas lämplighet att köra bil hade den kontrollen redan varit införd. Har inga problem med kontroller men det ska vara genomförbart och tillförlitligt, tillhör dessutom de som får göra läkarkontroll för att behålla mina körkortsbehörigheter (syftet med dem kan man nog ifrågasätta vilket vi som får göra dem inser efter kontrollen)
För tar vi ditt exempel med bilbesiktning så blir det ibland skroten, vilket om man ska jämföra inte är så trevligt för människan.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Min svärmor var förståndig och sålde sin bil några år efter 65 då hon ansåg att hennes körvana och ålder inte passade i trafiken. Det klokaste hon gjort förutom att få barn (min nuvarande fru)
Om det är lite stake i dig så får vi se dig lämna tillbaka ditt körkort på din 67-årsdag ... :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Men eftersom lagstiftaren valt att vara vag, den ansvariga myndigheten inte förtydligat och det mig veterligen inte finns någon prejudicerande dom, är det upp till den övervakande polisen att bedöma och vid behov bötfälla (tror det kostar 500).
Det finns några domar men det handlar mest om typen raggare som kört i promenadfart och dunkat på med hög musikvolym, man har då använt denna skrivning till att få bort otyget.

I övrigt har jag ibland frågat trafikpoliser om detta och 60-70 på 90-väg eller högre hade de aldrig agerat på, det finns ingen exakt gräns men min uppfattning är att polisen har stor tolerans för att folk har sina skäl till att köra med lägre hastighet. Så länge man inte gör detta med avsikt att störa, det vill säga förhindrar/försvårar omkörningar eller på annat sätt förstör medvetet, så verkar inte polisen betrakta lägre hastighet som ett problem.

Själv (ej 50 fyllda) brukar jag köra max 80 även på motorvägen, det spar bränsle och man kommer oftast ändå ikapp de snabba bilisterna förr eller senare när de tagit av på någon avfart och fastnat i en korsning. Är det enkelfiligt och en väg där det är svårt att köra om så försöker jag hålla dels nära skyltad hastighet och dels underlätta omkörning där det går så ingen behöver bli irriterad. Men är det dubbelfiligt eller bra möjligheter till omkörning så har jag inga betänkligheter om att hålla en hastighet som passar mig.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
När vi nu börjar titta lite på våra beteenden i trafiken utifrån inläggen så visar det sig att det inte är ålder i merparten av exemplen utan generella skillnader i hur vi som människor är och agerar.
Kanske därför vissa forskare beskriver en framtid där man inte tillåter människan köra bilen utan det överlåts helt till självkörande fordon. Så ökade kontroller av oss kanske istället blir att vår kontroll över fordon minskas. Jag kör själv en bil med hjälpstyrfunktion där den läser vägen och trafik, anpassar hastighet och flertal funktioner där bilen autobromsar eller gör undanstyrning, mm.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är lite stake i dig så får vi se dig lämna tillbaka ditt körkort på din 67-årsdag ... :)
Nej men jag kommer sluta köra bil när jag inte klarar av det.
Finns inget som säger att just en viss ålder skulle vara gränsen.

Motsvarande som att jag inte sätter mig på en 1000cc motorcykel nu för jag anser mig inte klara av att köra en sådan trafiksäkert.

För mig väldigt enkelt men uppenbarligen svårt för många.
 
Mikael_L
Nej, nej nej, fel svar.

Din inställning är ju hela tiden att man inte själv kan avgöra när det är dags att lägga rattmuffen på hyllan.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
För mig väldigt enkelt men uppenbarligen svårt för många.
Den var bra, ditt omdöme är rättesnöre, men andra ska kontrolleras:D:rofl:
Nä, min gamla hoj får nog rulla lite till oberoende av kubiktal nu när man har lite mera tid över:cool:
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, nej nej, fel svar.

Din inställning är ju hela tiden att man inte själv kan avgöra när det är dags att lägga rattmuffen på hyllan.
Hur svårt kan det vara.
Idag reste vi till vårt sommarställe på Väskusten.
På vägen (90 väg) låg det först i raden med bilar en bil som låg i 65-70 km.
Inte släp eller något annat som krävde lägre hastighet. Perfekt sommarväglag.
Vi låg 8-9 bilar efter och såg hur mer eller mindre farliga omkörningar genomfördes.
När vi kom ikapp föraren och körde om så såg vi föraren. En man i 50-60 års åldern med händerna på ratten i typ 5 i 1.
Framåtlutad mot ratten.
Nej nej nej. Sådana ska inte finans i trafiken.
De skapar situationer som blir farliga. Dock inte vår omkörning som skedde när det var totalt tomt på mötande trafiik men knappast då våra tidigare framförvarande bilar körde om.

Nej sådana förare ska inte köra bil.

Varför kunde han inte hålla normal hastighet 85-90 km/h?
Varför kunde han inte gå lite åt sidan för att släppa förbi andra bilar?
(fanns gott om plats med bred vägren på aktuell väg)
Varför satt han framåtlutad mot ratten?

Varför ska sådana bilister tillåtas vara på våra vägar?
Kör du bil överhuvudtaget och fullständigt missat att det ser ut så i trafiken?
Var det dig vi körd om?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.