Om man bara utför arbete 75% av tiden bör det finnas till till att fakturera samt hålla ordning i bilen på ordinarie tid.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
God förmiddag kacklarn
Har problem med din syn på min yrkeskategori
Du är välkommen till grossisten för en kopp kaffe så kan jag berätta för dig vad som förväntas att vi ska kunna . Kom tidigt.
Bara att berätta den förenklade variationen
Tar ett par timmar .
Jag tar mig gärna denna tid om du bor i Sthlms trakten . Det kanske hör att du i framtiden avböjer att föringa andras kunskaper .

När ni tittat på timdebiteringar generellt gällande VVS firmor kan ni titta på deras bokslut . Nettovinstmsrginal !
Den är inte hög ! Ytterst små marginaler
För oss små firmor . Det är inte mycket som får
Gå fel i verksamheten innan året är -!

Givetvis måste ! Man informera innan till kund
Att håller Du materialet själv är det en annan timdebitering .
Som alla företag har Vvs också en overhead kostnad att dras med .
Täckningsbidraget på materialet går till en stor och betydande del till detta .

Vvs are på ” service sidan ” har inte 100%
Debiterbar tid som många tror
Har siffror från ett större Vvs företag här i Sthlm
Snitte på kund låg mellan 70-85% beroende
På montör .
Resten skriver dem som verkstads tid !
Fortfarande ska kostnader för varje anställd inklusive overhead
Täckas av ca 10 månaders jobb
För rörmocksre har också familjer och behöver
Semester
Ha en trevlig dag
Vad skiljer detta från de flesta andra jobb... Bagare,bärgare,grävare, åkeri.
aborist, för att nämna några.
Vi kan vara väldigt överens om att det inte är en högskoleingenjör som åker ut och bytar ett rör.
Och sålänge som det är exakt rätt material så förstår jag inte varför man tar mer betalt, eller jo.. för att man inte får del av kakan på att även sälja materialet.

Krilleman Krilleman skrev:
VVS har även ganska tunga poster på specialverktyg som inte andra yrkesgrupper behöver ha liggandes på hyllan och vänta.

Och även fast verktygen är köpta så kostar dom pengar!

Hyra dessa verktyg går, men det tar en dag eller två att gå hem dom, och då kan man inte hjälpa folk direkt/akut.
Specialverktyg? bilverkstad, grävare, tandläkare, brunnsborrare.
Vi kan vara ganska överens om att det inte är något extremt för en röris, utan ganska vanliga summor i liknande yrke
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
V vvs facit skrev:
Absolut gör du det .
Och det är det jag vill komma till !
Du betalar ett fast pris på gurkan tex
I den ingår då priset för allt

När du får fakturan från mig tex specificeras den så du ska kunna se exakt vad du betalat för . Samt också numera kunna nyttja ROT
Avdrag
Tro mig , om jag fick skicka fakturan på utförd tjänst/ material som Ica säljer gurkan
Skulle timmarna man inte kan ta betalt
Reduceras ( fakturering utföres oftast helger / kvällar för små företagare då vi inte har råd att ha en tjej/ kille som sköter fakturering offererande mm )
Jag skulle mycket hellre va med familjen
En sköta admin jobbet som krävs
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Vad hindrar dig att höja timpriset till vad det faktiskt borde kosta istället för att splitta din overhead på både timmar och material? Varför skulle det ta längre tid är ju samma jobb fast + på två olika ställen?

Verkar ju vara helt omöjligt att nå fram till hantverkare i den här frågan för ni är så inkörda på att ”det är så här det ska vara”.

Det vi efterfrågar är alltså att
1) Lägg inte på overheadkostnad som inte har med material att göra på materialet.
2) Höj timpriset till vad det faktiskt borde kosta inkluderat ALL tid för fakturering/obeläggning/kontor/försäkringar/whatever
 
  • Gilla
claym och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Klart vi vill det, men för att det inte ska kännas så bluffigt och för att lättare kunna jämföra mellan firmor vill vi ju att overhead-kostnaden ska läggas på timpriset som i all annan normal konsultverksamhet.
Janne Janne
Bluffigt! Det tycker jag är ett tråkigt ordval !
Om du nu jobbar i konsultverksamheten
Så vet du att det krävs ungefär samma timdebitering som du har gentemot täckningsgraden av tid per månad din arbetsgivare kan belägga dig med
För att du ska få lön arbetstidsförkortning semester tjänstepension och ett kontor att jobba ifrån
Med dem nödvändiga licenser för programm och datorer + dem årliga evenemangen företaget står för till er konsulter.
Det som skiljet är inriktningen på olika kompetens områden . Jag förringar ingen i dess yrkesval eller kunskap . Alla måste få betalt för det dem gör till en rimlig ersättning .
En avkastning på 5-10% längst ner på raden
Är skäligt enligt mig . Det täcker dem framtida
Investeringar av verktyg utbildningar uppgraderingar vi måste göra för att klara av
Att utföra våra jobb .

Får vi inte det Janne Janne
Blir det bara påhoppare kvar i branschen
Som står och säger vi ringer någon !
Vi somtillhör någon uttrycket går snart i pension eller är i pension eller väljer att
Byta till något enklare jobb sista åren
Då vi inte får betalt för det vi kan och gör
Det är nu! Det börjar bli dyrt . Ett utfört arbete
Som inte fungerar är det dyraste du kunnat köpa.

Janne Janne. Vad va nettovinst marginalen
På det företag du jobbar på ?
Hur mycket togs ut i utdelning eller Tatiem ( tror
Jag det heter)
Din timdebitering bestämms av bellägningsgrsden din arbetsgivare kan anskaffa dig . Den ska täcka alla dina omkostnader . Du vet lön arbetstidsförkortning
Semester på 6 veckor tjänstepensionen företaget betalar åt dig arbetsplatsen med dem rätt ergonomiska stolar och borden friskvårdsbidragen privata sjukförsäkringen
Företagets årliga evenemang gällande resor mm
Dina verktyg . Datorer och oftast svin dyra licenser på dem programm du jobbar i .

Jag har inga problem att betala Vvs konsulten
När han säger , Du det kostar 25 tkr att sätta din ritning i CAD . Det tar honom runt 4 timmar
Sen har jag flödesschema på en ombyggnad jag gör tex i en UC med värmepumpar

Vi bor i Sverige betalat svensk skatt moms
Har marknads hyror på lokaler precis som din arbetsgivare har
Det blir en viss peng per debiterbar timme
Inklusive TB på materialet .
Finns ingen VVS firma idag som skottar pengar med snöskyffel . Vi har om vi har tur en liten vinst varje på dem där 5-10%
Det är allt
 
S smurfen72 skrev:
Om man bara utför arbete 75% av tiden bör det finnas till till att fakturera samt hålla ordning i bilen på ordinarie tid.
Smurfen
Man har bilvård och verkstads tid
När du som service montör avvaktar dem dagar det inte är 8 timmar bokat . Trodde jag skrev det
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Vad hindrar dig att höja timpriset till vad det faktiskt borde kosta istället för att splitta din overhead på både timmar och material? Varför skulle det ta längre tid är ju samma jobb fast + på två olika ställen?

Verkar ju vara helt omöjligt att nå fram till hantverkare i den här frågan för ni är så inkörda på att ”det är så här det ska vara”.

Det vi efterfrågar är alltså att
1) Lägg inte på overheadkostnad som inte har med material att göra på materialet.
2) Höj timpriset till vad det faktiskt borde kosta inkluderat ALL tid för fakturering/obeläggning/kontor/försäkringar/whatever
Nå fram till Hanverkare ?
Det handlar om ekonomi , när jag betalat allt
Vad blev det över

Höj timpriset skriver du
det är ramaskrik nu med ovan beskrivna marginal . Berätta gärna för mig hur du tänkt
Att ändra något över en natt som denna fråga
I samtliga branscher .
Och vem ska täcka material garantierna som kan uppstå ?
Ansvars för funktion tex
Du köper en vp på nätet bet mig koppla in den
Mitt ansvar är då att det är rakt vinkel och tätt.
I rör kopplingar som du levererat
Vem ansvara för funktionen då
När vp larmar övertemperrerar bryter på hysteres fryser ner ditt hål mm
Dånar i rören pga för höga flödeshastighetet
Eller radar som inte blir varma .
Då kan du inte ringa mig !
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
JanneJanne123
V vvs facit skrev:
Janne Janne
Bluffigt! Det tycker jag är ett tråkigt ordval !
Om du nu jobbar i konsultverksamheten
Så vet du att det krävs ungefär samma timdebitering som du har gentemot täckningsgraden av tid per månad din arbetsgivare kan belägga dig med
För att du ska få lön arbetstidsförkortning semester tjänstepension och ett kontor att jobba ifrån
Med dem nödvändiga licenser för programm och datorer + dem årliga evenemangen företaget står för till er konsulter.
Det som skiljet är inriktningen på olika kompetens områden . Jag förringar ingen i dess yrkesval eller kunskap . Alla måste få betalt för det dem gör till en rimlig ersättning .
En avkastning på 5-10% längst ner på raden
Är skäligt enligt mig . Det täcker dem framtida
Investeringar av verktyg utbildningar uppgraderingar vi måste göra för att klara av
Att utföra våra jobb .

Får vi inte det Janne Janne
Blir det bara påhoppare kvar i branschen
Som står och säger vi ringer någon !
Vi somtillhör någon uttrycket går snart i pension eller är i pension eller väljer att
Byta till något enklare jobb sista åren
Då vi inte får betalt för det vi kan och gör
Det är nu! Det börjar bli dyrt . Ett utfört arbete
Som inte fungerar är det dyraste du kunnat köpa.

Janne Janne. Vad va nettovinst marginalen
På det företag du jobbar på ?
Hur mycket togs ut i utdelning eller Tatiem ( tror
Jag det heter)
Din timdebitering bestämms av bellägningsgrsden din arbetsgivare kan anskaffa dig . Den ska täcka alla dina omkostnader . Du vet lön arbetstidsförkortning
Semester på 6 veckor tjänstepensionen företaget betalar åt dig arbetsplatsen med dem rätt ergonomiska stolar och borden friskvårdsbidragen privata sjukförsäkringen
Företagets årliga evenemang gällande resor mm
Dina verktyg . Datorer och oftast svin dyra licenser på dem programm du jobbar i .

Jag har inga problem att betala Vvs konsulten
När han säger , Du det kostar 25 tkr att sätta din ritning i CAD . Det tar honom runt 4 timmar
Sen har jag flödesschema på en ombyggnad jag gör tex i en UC med värmepumpar

Vi bor i Sverige betalat svensk skatt moms
Har marknads hyror på lokaler precis som din arbetsgivare har
Det blir en viss peng per debiterbar timme
Inklusive TB på materialet .
Finns ingen VVS firma idag som skottar pengar med snöskyffel . Vi har om vi har tur en liten vinst varje på dem där 5-10%
Det är allt
Jättelångt inlägg med massa svammel som jag inte förstår vart du vill komma med. Förstår du inte vad jag skriver, eller vill du inte förstå? Självklart ska VVS:are få gå med vinst precis som alla andra företag, men jag efterfrågar TRANSPARENS och att det ska gå att jämföra priser mellan företag. Blir löjligt när jag kan köpa en rördel på Bauhaus för halva ditt pris. Då betalar jag hellre ett högre timpris och får ett rimligare pris på materialet. Det du inte tycks förstå är ju att slutsumman vad jag ska betala blir ju den samma, så för dig blir det ju ingen skillnad, men för mig är det lättare att jämföra en välskött VVS-firma med ett normalt timpris mot en ockerfirma som prisar in sig med lågt timpris, men med enorma materialpåslag.
 
  • Gilla
NiklasN123 och 10 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad skiljer detta från de flesta andra jobb... Bagare,bärgare,grävare, åkeri.
aborist, för att nämna några.
Vi kan vara väldigt överens om att det inte är en högskoleingenjör som åker ut och bytar ett rör.
Och sålänge som det är exakt rätt material så förstår jag inte varför man tar mer betalt, eller jo.. för att man inte får del av kakan på att även sälja materialet.



Specialverktyg? bilverkstad, grävare, tandläkare, brunnsborrare.
Vi kan vara ganska överens om att det inte är något extremt för en röris, utan ganska vanliga summor i liknande yrke
Du har ingen ! Aning om vad en riktig Vvs firma behöver
 
V vvs facit skrev:
Nå fram till Hanverkare ?
Det handlar om ekonomi , när jag betalat allt
Vad blev det över

Höj timpriset skriver du
det är ramaskrik nu med ovan beskrivna marginal . Berätta gärna för mig hur du tänkt
Att ändra något över en natt som denna fråga
I samtliga branscher .
Och vem ska täcka material garantierna som kan uppstå ?
Ansvars för funktion tex
Du köper en vp på nätet bet mig koppla in den
Mitt ansvar är då att det är rakt vinkel och tätt.
I rör kopplingar som du levererat
Vem ansvara för funktionen då
När vp larmar övertemperrerar bryter på hysteres fryser ner ditt hål mm
Dånar i rören pga för höga flödeshastighetet
Eller radar som inte blir varma .
Då kan du inte ringa mig !
Ta det lugnt kollegan, världsmästarna här på forumet behöver inte en rörmokare! Det är antingen brandkåren som får länspumpa ur deras akvarium till kåkar när dom gjort allt själva för det är så jädrans lätt eller en kirurg som får sätta ihop hjärnhalvorna igen efter deras tydliga lobotomi
 
V vvs facit skrev:
Du har ingen ! Aning om vad en riktig Vvs firma behöver

Och uppenbarligen vet du inte vad en riktigt bilverkstad behöver.
Kan vi vara lite seriösa istället, det är ingen raketforskning, klart ni behöver grejer.
Men det är inget orimligt, kolla på en bonde som ska ha en tröska för 7miljoner, tröskar kanske 1 månad per år med den.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Silver 78
I företagande finns en enkel matematik
Det måste finnas pengar att betala
Overheaden löner semester pengar lokal mm
Vill du inte betala för det bara för att det är en
Hantverkare ?
Du betalar för det på Ica!
Påslagen som finns på mat är betydligt högre
En i Vvs branschen .
Den mest rättvisa prislistan en liten rörfirma som jobbar med service jobb är lundagrossistens programm !
På års basis har vi då mellan 5-10% över
Marginalerna är små ! Vill du pruta på den marginalen finns vi snart inte längre !
T
Jag har själv jobbat inom vvs. Jag vet att ju mer man säljer material inköpt i firmans namn desto billigare blir inköpspriset. Detta gör att rörisen är bunden till Dahl, Ahlsell etc. Det här systemet är dessutom så vedertaget så den som försöker göra på ett annat sätt blir förlorare. Jag skulle hellre vilja se ett system där man betalar för arbetskostnaden istället. Den är ju avdragsgill vi ROT för privatpersoner. Jag förstår ju att man debiterar för en hel eller halv dag för att täcka upp omkringliggande kostnader. Det har blivit någon konstig konkurrens där man tar ut det via produkter istället för arbetskostnad. Jag känner dock en egenföretagare som gör så och det har gjort att han är illa omtyckt av andra inom branschen. Han tar 850 kr timmen och det är ganska skäligt tycker jag. Det måste ju vara skönare dessutom slippa lägga på procent på inköpt material. Varför krångla till det?
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
L
Om man som företagare inom VVS går kurser som som man får betala mkt pengar för där man får lära sig att om kunder har eget material så skall man höja timpriset samt skriva avvikelserapporter. Skall man då bara strunta i det ?

Säkervatten ( som ju de flesta kunder kräver/ önskar att man har ) talar om detta för oss som går kurserna, och jag fick betala 5000 plus moms för min personliga kurs och 19000 plus moms för kursen som krävs för att min lilla firma skall bli Säkervatten firma.

För mig som VVS företagare vore det kanon om jag slapp tänka på material och ligga ute med 100 tusentals kronor i kostnader för borrningar och värmepumpar mm. Drömmen vore att jag åker ut, monterar material som finns på platsen och sedan får kunden dra kortet i läsaren på plats.

Att rörisar gör mkt påslag är för det mesta helt fel. Ingen jag känner lägger på flera tusen procent som te Jula gör på många av sina produkter.

Sedan detta med Bauhaus. Jag vet att må ofta köper saker billigare där än jag som VVS installatör köper samma sak för hos grossister, som är den som levererar till Bauhaus.
Jag som installatör fick alltså 0 nytta av att jag köpte för 2 miljoner hos grossisten för Bauhaus sålde samma sak billigare till slutkund.
Bättre då att alla kunder köper sina egna saker och jag bara kopplar ihop efter kundens anvisning, det är ju enkelt att normflödes beräkna avlopp, tryckfall beräkna vattenslangar och göra injusteringar av radiatorsystem. Tichelmann koppla beredare och ventaggregat är rena barnleken och numera måste man ju inte kunna dimensionera en värmepump, bara att köpa en inverter så är allt perfekt( att flöden varierar med 3-400 procent i systemet gör ju inget )

Snickare och målare har mkt billigare verktyg som dessutom säljs på Bauhaus, mormor,Rems,LK minipress,frysmaskin mm är dyrare saker tyvärr.
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Om man som företagare inom VVS går kurser som som man får betala mkt pengar för där man får lära sig att om kunder har eget material så skall man höja timpriset samt skriva avvikelserapporter. Skall man då bara strunta i det ?

Säkervatten ( som ju de flesta kunder kräver/ önskar att man har ) talar om detta för oss som går kurserna, och jag fick betala 5000 plus moms för min personliga kurs och 19000 plus moms för kursen som krävs för att min lilla firma skall bli Säkervatten firma.
Lär du dig hur din debiteringsmodell måste se ut på en kurs för säker vatten??? Om det nu verkligen är så har jag väldigt svårt att se att du inte bara kan strunta i det. Det kan väl aldrig vara så att auktorisationen är beroende av att du följer en viss modell för debitering.

Jag ser inget problem med att du höjer din timdebitering om du inte får sälja materialet bara du är tydlig med det mot kunden innan. Varför måste du skriva en avvikelserapport om en kund exempelvis har köpt en specifik (godkänd) blandare själv istället för av dig?
 
L
M mr_bygg skrev:
Lär du dig hur din debiteringsmodell måste se ut på en kurs för säker vatten??? Om det nu verkligen är så har jag väldigt svårt att se att du inte bara kan strunta i det. Det kan väl aldrig vara så att auktorisationen är beroende av att du följer en viss modell för debitering.

Jag ser inget problem med att du höjer din timdebitering om du inte får sälja materialet bara du är tydlig med det mot kunden innan. Varför måste du skriva en avvikelserapport om en kund exempelvis har köpt en specifik (godkänd) blandare själv istället för av dig?

Jag sa inte vad jag gör.

Men OM man går de kurser och sånt som faktiskt krävs, ja då är det detta som tas upp.

Kunder är sälla tydliga mot installatörer. Gnäller ni då på kunder ?
 
L Le'Oracle skrev:
Om man som företagare inom VVS går kurser som som man får betala mkt pengar för där man får lära sig att om kunder har eget material så skall man höja timpriset samt skriva avvikelserapporter. Skall man då bara strunta i det ?

Säkervatten ( som ju de flesta kunder kräver/ önskar att man har ) talar om detta för oss som går kurserna, och jag fick betala 5000 plus moms för min personliga kurs och 19000 plus moms för kursen som krävs för att min lilla firma skall bli Säkervatten firma.

För mig som VVS företagare vore det kanon om jag slapp tänka på material och ligga ute med 100 tusentals kronor i kostnader för borrningar och värmepumpar mm. Drömmen vore att jag åker ut, monterar material som finns på platsen och sedan får kunden dra kortet i läsaren på plats.

Att rörisar gör mkt påslag är för det mesta helt fel. Ingen jag känner lägger på flera tusen procent som te Jula gör på många av sina produkter.

Sedan detta med Bauhaus. Jag vet att må ofta köper saker billigare där än jag som VVS installatör köper samma sak för hos grossister, som är den som levererar till Bauhaus.
Jag som installatör fick alltså 0 nytta av att jag köpte för 2 miljoner hos grossisten för Bauhaus sålde samma sak billigare till slutkund.
Bättre då att alla kunder köper sina egna saker och jag bara kopplar ihop efter kundens anvisning, det är ju enkelt att normflödes beräkna avlopp, tryckfall beräkna vattenslangar och göra injusteringar av radiatorsystem. Tichelmann koppla beredare och ventaggregat är rena barnleken och numera måste man ju inte kunna dimensionera en värmepump, bara att köpa en inverter så är allt perfekt( att flöden varierar med 3-400 procent i systemet gör ju inget )

Snickare och målare har mkt billigare verktyg som dessutom säljs på Bauhaus, mormor,Rems,LK minipress,frysmaskin mm är dyrare saker tyvärr.
Går tyvärr inte att ta dig seriöst.
Det ingår i ert jobb. Ni måste inte ta på er alla typer av jobb. Precis som en taxi inte måste transportera en hel skolklass. Trots att de transporterar människor som jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.