Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 750 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 431
M
Min son ägnar stora delar av sin lediga tid att spela kodd (stavning?), fortnight, nått bilspel, gta?, med nått han kallar för party med sina kompisar på playstation. Inga som hellst problem med laggar?, på mitt mobila internet samtidigt som vi andra streamar hd på Netflix.
 
  • Gilla
LG1 och 1 till
  • Laddar…
J
M Markarbetaren skrev:
Kul med förståsigpåare:). Man kanske kan se på mitt nick vad jag jobbar med så nej, ni som inte anslutit er till fiber om grannen gjort det behöver inte vara oroliga. Man brukar dra fram ducter till plintarna så det räcker och blir över.
Hmm jag hoppas inte du drar fram duct till några plintar. Tror du blandar ihop fiber med koppar. Du menar kanske FOS? Visst de flesta kör med nollmetersprincipen alltså att man förbereder med duct till tomtgräns, men ofta bara till de man passerar, om det inte meddelats om något annat. Sedan får man hoppas att överkapaciteten räcker när det gäller fiber. Problemet blir om man bygger ut med nya tomter/områden, och man då då använder det som sparats, och det sedan börjar bli trångt/fattas lite, då är risken att kapaciteten är slut när det kommer nya villaägare och vill beställa. Ingen nätägare bygger ut och blåser i fiber till enstaka hus i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Jag började vara uppkopplad 1994. När man kopplade upp sig pep det i modemet tills man blev uppkopplad. Sedan kunde ingen annan ringa med telefonen.
Efter hand ökade farten på modemen och till slut kom ADSL så att de andra åtminstone kunde prata i telefonen samtidigt som man surfade.
De första modemen var väldigt långsamma och det tog internet hänsyn till. Hemsidorna var väldigt enkla och alla hjälptes åt med att hålla bildstorleken nere. Ändå var det plågsamt långsamt och på det skrek de andra i hushållet "sluta, jag måste ringa". Dock var webbläsarna mycket snyggare än de är idag!!!
Med ADSL började internetrevolutionen på allvar. Nu kunde man sitta i timmar ute på nätet. Hemsidorna började bli snygga det gick fort att komma in på hemsidorna och att ladda ner en fil på 1Mb tog inte längre hela dagen, nu gick det på några minuter.
När 3G kom satt jag och räknade på priset för ADSL. Jag räknade ut att vi halverar våra kostnader med 3G-telefoner och 3G-uppkoppling till internet. Sagt och gjort övergick vi till 3G. En stor nackdel var dock att det fanns en begränsning av datamängden. Den var satt till 20Gb/månad. Det räckte då men ju mer tiden gick ju närmare kom vi översta gränsen. 3G var annars ungefär som ADSL i snabbhet i praktiken men snabbare i teorin. Ingen revolution alltså!
Plötsligt kom 4G till vårt hem. Nu gick det undan. Vi ökade surfhastigheten från 3-6 mbit/sek till 30-40 mbit/sek. Oj, vad det gick undan. Jag höjde surfmängden till 100 Gb. Efter ett par år nådde vi taket innan månaden var slut. Men det gick fort att surfa jämfört med alla tidigare uppkopplingar.
Plötsligt hände det som med tiden händer för alla, vi fick ett erbjudande om fiberinkoppling. Vi hoppade på tåget när vi såg att det totalt set blir billigare för teven skulle ju också gå på fiber. Efter ca ett år satt vi där med vår fiber och allt inkopplat.
Skillnaden i pengar per månad var stor, det blev mycket billigare med fiber. Men den största skillnaden vid något byte till nästa steg tidigare var hastigheten,stabiliteten och fri datamängd. 4G har inget alls att hämta mot fiber, inte på något plan alls. Allt blev bättre, fler kanaler på teve (hade antenn och Boxer innan), fri surf till en otrolig hastighet och ett mycket stabilt system. Jag kör bara med tråd i huset, alltså inte med Wifi. Vi har Wifi för telefoner och för gäster som har plattor med sig men vi själva använder det aldrig.

Skillnaden mellan fiber och 4G är så stor att jag blir förvånad när frågan kommer upp om fiber behövs. Det är som att frågan om det går fortare att gräva med spade eller med grävmaskin skulle komma upp eller om det går cykla fortare än en bil kan köra osv. Det går helt enkelt inte att jämföra.
 
  • Gilla
Silver78 och 5 till
  • Laddar…
Fiber i sin nuvarande form är den absolut bästa metoden att ansluta till Internet.
Det finns inte ens något i forskningslabben som ens är i närheten av kapaciteten som dagens single-mode fiber kan leverera.
Men det alra viktigaste är ändå inte själva fibern utan kanalisationen (dvs plaströren), för den möjliggör ett utbyte av fibern om 30 till 60 år till en "bättre" fiber om det behövs utan att behöva gräva om allt som nu är grävt.
Det fasta kopparnätet kommer att vara helt nedmonterat (funktionellt sett) inom 20 år och allt underhåll på landsbygden sker med baksidan på vänsterhanden redan idag.
Enda anledningen att mobilt bredband fungerar är att de flesta redan har flyttat över sin Internettrafik till fiber (och kabeltv i storstäderna).
Men, och detta kan inte sägas tydligt nog. Mobilt bredband för att få fasta förbindelser tär kraftigt på en begränsad resurs dvs plats i luften för radiosignaler. Låt de mobila enheterna ha den resursen för sig själva så kommer det att fungera bra med Internet i våra mobiler när vi inte är hemma eller på jobbet.
Nu tror jag ju att det kommer att komma mikrobasstationer som man kan koppla in på sitt hemmanät för att få bättre 4G/5G/6G täckning även när man är hemma men det förutsätter ju att fibern redan finns där. För mig på landsbygden så skulle det förbättra för mig och andra utanför WiFi räckvidden, för det är långt till en bra/stabil mobilmast.

Redan sommaren 2016 så hade över 80% av all platser i Sverige (bostäder, företag och instutioner) möjlighet till gigabitfart mot Internet. Staten har som mål att den siffran skall vara 98% före 2025 (1,7% skall ha minst 100Mbit/s (troligen 5G) och de sista 0,3% skall ha minst 30Mbit/s (troligen 4G och andra lösningar). Jag tror att vi idag redan har passerat 90% som har gigabit kapacitet och att minst 70% av dessa har det via fiber hela vägen in i fastigheten/lägenheten.

Fiber har begränsningar javisst, jag har letat mycket över vart dom ligger och tittat på de bakomliggande förklaringarna. Min ståndpunkt är att hastighetsgränsen ligger på minst 3 Petabit/s det är 3 miljoner gånger snabbare än vad vi har hem idag (1Gigabit/s) så nog finns det kapacitet så att det räcker och blir över.

Vi kommer nog att ha 10Gbit/s över fibern som standardhastighet runt 2030 och de flesta användarna har nog flyttat till 10Gbit/s 2040. Men det mesta beror på utvecklingen på TV sidan, och tyvärr på hur långsamma andra länder är med sin fiberutrullning. Jag skulle gärna ha >300Mbit/s till min 4k TV istället för 25Mbit/s (som mest från Netflix) för då skulle bildkvaliteten bli så mycket bättre. Idag så ser en full-HD blurayfilm betydligt bättre ut än samma material via 4k från Netflix så fort någon rörelse sker i sekvensen. I resten av världen så anses fortfarande 25Mbit/s till TV som VÄLDIGT höga prestanda. Här är det ett ickeproblem. Om vi sedan kommer upp på 8k 48 bitars färgdjup och 120Hz bilduppdatering så måste vi upp i gigabitfarter för att det skall se riktigt fantastiskt bra ut. Där ligger vanliga hemanvändare 2040 och early adopters 2030. Bara fiber kan tillhanda sådana hastigheter för "folket". Om man skulle försöka få ut sådant över luften så är det fysikaliskt omöjligt till några hundratal användare per mast.

Just nu så fyller det inte särskilt mycket nytta att ha mer än 200Mbit/s för innehållsleverantörerna har så dåliga tjänster och onödiga trafikbegränsare (ingress speed limtation (tror jag att det heter), som behövs för att det inte skall bli en massa omsändningar för långsamma anslutningar till användarna) samt att de som tillhandahåller inbäddad reklam har fruktansvärt långsamma servrar så sidorna ritas om långt efter att all nyttoinformation har kommit fram. Vid 100Mbit/s så upplever man inte problemet men vid 1000Mbit/s så är det "jobbigt" (lyxproblem jag vet).

Angående värdet på huset. När jag började med att få till fiber 2009 och vi startade vår fiberförening för att påverka kommunens fiberbolag 2010 så var slutpriserna på hus med fungerande fiber ca 70 000 högre. I den senaste fastighetsförsäljningen som jag vet något om turerna kring så klev tre spekulanter av när dom insåg att fiber inte var förberett eller inkopplat och att det kunde ta 6 månader till två år innan fiber kom. Så det var bara en spekulant kvar, huset gick för taxeringsvärdet i stället för det dubbla som varit rimligt och vad vi runt om hade trott att det skulle gå för. Så nog värderas fiber högt. Men man hade kunnat få en massa mobilt bredband för mellanskillnaden men då det finns hus som redan har fiber indraget och upptänt på marknaden så varför skulle man välja något sämre?

I mitt område så har vi ett kommunalt bolag som äger och driftar fibernätet vilket jag tycker är en bra (bästa möjliga) lösningen. Nätet är från början byggt med rejäla grävdjup till fibern (över åkrar ca 50cm under dräneringen) så att dom inte skall behöva röra grävjobben på 60 år (enligt planen i alla fall). Optisk fiber är en infrastruktur lika viktig som skolor, vägar, eller el idag - vatten, avlopp kan lösas enskillt på landsbygden men är minst lika viktigt i ett tätbebyggt område.

Pengar då, jag stängde ned min 8/2 ADSL anslutning och stängde mitt mobila bredband (reservsystem) när min fiber tändes upp 2014, jag stängde även av mina två telefoniabonemang och startade upp ett IP-telefonabonemang som inte har någon fast kostnad utan bara en rörlig kostnad. Så totalt sett så minskade mina kommunikationskostnader med någon hundralapp i månaden men allt vart oerhört mycket bättre. Jag startade på 200Mbit/s, jag höjde till 500Mbit/s 2016 och 2018 tog jag steget till 1000Mbit/s och får ut 930Mbit/s 3ms ping utom på helg kvällar då det sjunker till ca 500Mbit/s vilket jag kan leva med. Jag har ju bara ett "upp till" 1000Mbit/s abonemang för ca 500:- i månaden, på jobbet har vi ett garanterat 1000Mbit/s som vi betalar 3500:- per månad för. 400Mbit/s långsammare under helgkvällar är inte värt 3000:- i månaden tycker jag...

Framtiden då, jag jobbar på att min fiberleverantör skall tillhandahålla 10Gbit/s till mig. Bahnhof som är min ISP kan säkert leverera den farten bara min fiberleverantör ser till att trafiken kommer till Bahnhofs nät för det har redan 100Gbit/s från min fiberleverantör efter Bahnhofs senaste uppgradering, och det finns gott om kapacitet enligt uppgift... Inte för att jag behöver det men för att det vore "kul", på samma sätt som en del anser att dom "behöver" en bil som kan göra 250km/h. Jag tror att jag skulle ha mera nytta av 10Gbit/s än vad man kan ha av en bil som gör 250km/h i Sverige...
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kul med förståsigpåare:). Man kanske kan se på mitt nick vad jag jobbar med så nej, ni som inte anslutit er till fiber om grannen gjort det behöver inte vara oroliga. Man brukar dra fram ducter till plintarna så det räcker och blir över.
Om du är insatt så vet du också att det inte är den fysiska inkopplingen som är problemet. Det handlar om vad operatören tjänar pengar på och nu är det fokus på att bygga nya nät och ansluta så många områden som möjligt, att ansluta eftersläntare har låg prioritet => man kan få vänta väldigt länge även om man har duct ända in i huset.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Kan väl säga lite ja och nej på den frågan.

Fiber för mig innebar högre hastighet speciellt på uploaden, där stort sett alla snålar på (finns dock fiberföretag som även dom snålar med det ger t ex max 10Mbit upload och väldigt få ger mer än 100Mbit upload).

Men visst har jag också funderat varför det är så dyrt?!
Jag som förut körde ett finskt 4G kontantkort...fick då 10Mbit (pga dålig täckning bor i Sverige nära gränsen, tog jag modemet över till Finland fick jag runt 50Mbit stort sett överallt). Betalade då 20€ månad (ca 220kr) för obegränsat internet.
Dem har även ett erbjudande att var 4 laddning fick man 10€ extra saldo. Så kostanden blev inte alltid det samma (var 3 månad halva priset).

Hursomhelst så tog jag ändå BBB för nästan 18 000kr och betalar idag mer månadsavgift.

Kan väl säga lite bu och bä, märks ingen större skillnad förutom att jag nu kommer åt SVT play lättare dvs utan vpn och måste använda vpn till finska medier :p

Där jag däremot märker skillnad är att vi kan nu vara hela familjen samtidigt uppkopplade utan att det ska bli söligt.
Sedan märks skillnaden mest på min dator som har bättre wifi kort.
Mobiler och surfplattor som vi äger i familjen får man bara runt 20Mbit.

Annars om man är ett ensamhushåll vette katten om det lönar sig? Då man tom med 10mbit kommer långt med.
Vi har mobiler och måste ändå betala för samtal på ett eller annat sätt så varför inte då ta ett obegränsat abbonemang blir knappast dyrare än ett telefonabbonemang+internetabbonemang separat!
Vet att dessa oebgränsat mobil data abben är betydligt dyrare just i Sverige, men lönar sig väl ändå och då har man ju internet överallt vars man har bara mobiltäckning!

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag började vara uppkopplad 1994. När man kopplade upp sig pep det i modemet tills man blev uppkopplad. Sedan kunde ingen annan ringa med telefonen..
Så var det ju inte, man hade ju då fått ISDN installerat (2B+D) och ledig kanal för en ISDN-telefon.;) Sedan kom ISDN-router där man kunde koppla upp båda kanalerna med automatisk nedkoppling av en kanal om man behövde ringa och då kunde vanlig tfn användas. Ok, erkänner att det var företaget som betalade för det abonnemanget.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Så var det ju inte, man hade ju då fått ISDN installerat (2B+D) och ledig kanal för en ISDN-telefon.;) Sedan kom ISDN-router där man kunde koppla upp båda kanalerna med automatisk nedkoppling av en kanal om man behövde ringa och då kunde vanlig tfn användas. Ok, erkänner att det var företaget som betalade för det abonnemanget.
Var det möjligtvis Telia företaget hette ;)
Dom hade ju iaf förmånen att ha gratis internet även hemma var ett 020 nummer modemet ringde upp. Medans andra som inte var anställda där fick surt betala en hel del minuttaxor :thinking: Var väl tom prat om trafiktaxa på dsl? Likt den mobila lösningen i Sverige. Tur att Telia nu till sist av dessa stora operatörer tog beslutet med fri data.
 
M Markarbetaren skrev:
Kul med förståsigpåare:). Man kanske kan se på mitt nick vad jag jobbar med så nej, ni som inte anslutit er till fiber om grannen gjort det behöver inte vara oroliga. Man brukar dra fram ducter till plintarna så det räcker och blir över.
så är det ju. Det är väl de som bor lite lantligt och själva måste dra fram flera kilometer fram till närmaste kopplingspunkt som det är viktigt för. Dvs på landsbygden kan fiber eller inte vara det som avgör om folk överhuvudtaget kommer och tittar på huset. Särskilt som kopparnätet redan är borta på många ställen.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Tänk om det kommer en grunka, som kostar 5000-6000, och som man sätter på taket och riktar direkt mot närmaste telemast och får tillräckligt snabbt internet på så sätt? Genom en radiovågslänk eller vad det heter.

En sådan internetförbindelse kommer uppenbarligen aldrig att bli lika snabb som fiber med jag vet inte om jag kan utesluta att den mycket väl kan bli tillräckligt snabb för vårt behov inom några år?

Och i så fall kanske en sådan grunka hade varit bättre för oss?

Jag mins att den första videobandspelare jag hade som barn hade en fjärrkontroll med sladd och att responsen på den kontrollen var helt överlägsen responsen på alla fjärrkontroller som jag sött på fram till dags datum.

Trots detta har alla bio anläggningar för hemmet haft trådlösa fjärrkontroller de senast 30 åren. Därför att det är smidigt att slippa sladd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Haltande jämförelser. Radiolänk är inte i närheten av fiber, även om den finns i modernt utförande.
 
Erik_Hansson skrev:
Haltande jämförelser. Radiolänk är inte i närheten av fiber, även om den finns i modernt utförande.
Efter som att jag inte är så insatt kan jag inte komma på en jämförelse som inte haltar. Men vi vet inte var trådlös teknologi befinner sig om några år är vart jag vill komma.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tänk om det kommer en grunka, som kostar 5000-6000, och som man sätter på taket och riktar direkt mot närmaste telemast och får tillräckligt snabbt internet på så sätt? Genom en radiovågslänk eller vad det heter.

En sådan internetförbindelse kommer uppenbarligen aldrig att bli lika snabb som fiber med jag vet inte om jag kan utesluta att den mycket väl kan bli tillräckligt snabb för vårt behov inom några år?

Och i så fall kanske en sådan grunka hade varit bättre för oss?

Jag mins att den första videobandspelare jag hade som barn hade en fjärrkontroll med sladd och att responsen på den kontrollen var helt överlägsen responsen på alla fjärrkontroller som jag sött på fram till dags datum.

Trots detta har alla bio anläggningar för hemmet haft trådlösa fjärrkontroller de senast 30 åren. Därför att det är smidigt att slippa sladd.

Det finns alternativ via luften.

https://www.bluecom.se/bredband/

https://airfiber.se/
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Efter som att jag inte är så insatt kan jag inte komma på en jämförelse som inte haltar. Men vi vet inte var trådlös teknologi befinner sig om några år är vart jag vill komma.
Nä så är det ju. Dock finns finns det begränsningar i hur mycket data en radiosignal kan förmedla. Dessa kan inte ändras. Det man kan göra är att höja frekvens och kanalbredd. Högre frekvenser har kortare räckvidd och bredare kanaler minskar antalet samtidiga signaler på samma frekvensband. (exempelvis 2.4GHz och 5GHz wifi).
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Efter som att jag inte är så insatt kan jag inte komma på en jämförelse som inte haltar. Men vi vet inte var trådlös teknologi befinner sig om några år är vart jag vill komma.
Skillnaden är att redan dagens teknologi är relativt nära den teoretiska maxgränsen för vad radio klarar av, medan teknologierna som används för att nyttja i fiber idag är väldigt långt från den teoretiska maxgränsen. Med andra ord: även om radiobaserade teknologier kan idag vara tillräckligt bra för att jämföras med fiber så kommer de inte att hålla lika länge. Sedan kan förstås inte dagens ändutrustning (switchen i ditt stadsnät och omvandlaren hemma hos dig) utnyttja fiberns otroliga kapacitet, men de utrustningarna kan bytas ut medan fibern består. Lite som att de som rullade in telefonledningen till ditt hus för 80 år sedan inte hade en aning om att du 75 år senare skulle använda samma kabel för höghastighetsadsl.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.