Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Silver78 Silver78 skrev:
En aning snäll. I vår förening så fick de som inte hade anslutit sig en ytterligare en chans men då till priset 18000 kr. De som slöt avtal i tid så gick det på 16500 kr. Det här var dock inget vår fiberförening tjänade på utan det var något IPOnly erbjöd. Det märkliga var att 80% hade avtal i tid. När allt var installerat så var 98% som drog in fiber. Total 940 anslöt sig. Endast 18 som avstod.
Det är väll typ så som det är för oss också det kostar lite mer om man inte var med från början. Men det är ingen större skillnad och det är inte frågan om någon straffavgift.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är väll typ så som det är för oss också det kostar lite mer om man inte var med från början. Men det är ingen större skillnad och det är inte frågan om någon straffavgift.
Nä, det blir säkert extra arbete för planering och annat och det är ju förståeligt att det blir lite dyrare då.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
N
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Beställde fiber via IP-Only (avhandlas i andra trådar här på forumet och på Trustpilot) i maj 2017. Inte ett endast dugg har hänt och under tiden gick Telia ut med förfrågan om fiber från dem men ingen här ikring vågade hoppa på eftersom i var bundna av avtalet med IP-Only. Blev alltså ingen utbyggnad från Telias sida. I februari i år krävde jag att få bryta mitt avtal med IP-Only utan att betala den straffavgift de tar ut när någon vill bryta. Faktiskt gick de med på det.
Skulle det bli fiber från t.ex. Telia kommer jag att hoppa på det men från IP-Only kommer jag inte att använda mig av någon fiber.
Det jag kör med idag är Telias 4G. Det Telia själva talar om är två olika produkter: "Mobilt bredband" (har begränsad surfmängd) och "Fast bredband via mobilnätet". Det sistnämnda är för oss som varken har tillgång till fiber eller ADSL av hög kvalitet. Med det fasta bredbandet via mobilnätet är surfmängden helt fri och surfen tar alltså inte slut.
Hastigheten beror på vilken mast jag använder mig av. Jag kan se den ena genom fönstret och med två riktantenner mot den ligger farten aldrig under 50 Mbit/s ner och 20 Mbit/s upp. Jag kan även välja en mast som står längre bort och som är utrustad med 4G+. Här kan jag nå hastigheter på 150 Mbit/s ner och 30 Mbit/s upp. Skillnaden är att mot den masten är mottagningen mer väderberoende p.g.a. skog som står nära mitt hus och främst vid regn dämpar signalen en del.
Oavsett vilken mast jag väljer är jag mycket nöjd med min mobila lösning och fiber är något jag tar ställning om/när det blir aktuellt i området och då INTE i IP-Onlys regi.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har fiber sedan några år. 100/100 enligt Telia. Det är ingen större skillnad i hastighet mot kopparledningens 6 Mb/s, men troligen är kapaciteten bättre när fler är anslutna samtidigt. Det går dessutom att ha tv via bredband utan att det stör, om man vill.
Det är också ett sätt att framtiddsäkra anslutningen eftersom Telia gör allt för att få stänga ned kopparnätet (som t.ex kraftiga prishöjningar med motiveringen att de vill "förbättra" nätet). Det går smidigt att jobba hemifrån med bra uppkoppling. Mobilt bredband ser jag som en nödlösning om fast anslutning annars inte vore möjlig (fysiskt eller kostnadsmässigt). Så: Non, je regret rien.

Klart det är skillnad på 100 och 6.... ta ner en uppdatering av operativsystem eller liknande, synca bilder på iCloud så är det vansinnig skillnad.

Ändra för ett tag sen från 100/100 till 250/250 och har praktiskt runt 280. Märkte skillnad på hur snabbt vissa molntjänster jobbar.
 
Fruktsallad
Är man en barnfamilj där alla vill streama sina egna filmer, spela sina egna dataspel, spela sin egen musik och man även använder bandbredd till allt från räkningar, sociala medier, forum :D och informationssökande - ja då krävs fiber.
Att varje person skulle ha egna abonnemang och försöka sig på att streama hade blivit svårt och onödigt dyrt.
Hade vi haft svårt att installera fiber, eller det inte funnits när vi skulle flytta in så hade vi funderat på om det var rätt hus för oss.
Lite som att man tycker att ett garage är viktigt och så finns det inget. Visst, man kan bygga ett men det kanske saknas plats, tid eller så är det helt enkelt enklare att kolla vidare på ett hus där det redan står ett garage. Utbudet på hus är stort och man har ju en lista på saker man gärna vill ha när man flyttar in. Sen kanske inte alla saker går att uppfylla men fiber är en sån liten "skitgrej" som nästan alla hus i hyfsat tätort ska ha eller kan få. Att strunta i att installera om man kan är bara dumsnålt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fiber. Ja. Jag beställde när jag hade skrivit kontrakt på huset.
IP-Only skulle "börja bygga närsomhelst".

När jag sen flyttade in visade sig att jag har fri sikt till en 4G mast.
Monterat antenn för att få lite bättre latens (just nu mellan 16 och 20 ms)
Går lite segare nu på sommaren med alla jävla stugturister (skämt åsido, jag vet ju att utan dem hade inte den masten kommit till. Så bra att de finns) men annars ligger jag på dryga 100/20 mb/s

Ångrar jag fiber... Delvist.
Men med tanke på att det är Sveriges mest inkompetenta nätgrävare som jag beställt avså antar jag att jag inte kommer få det indraget av dem utan kan ligga på mitt obegränsade mobila bredband tills vidare :)
Om de kommer och ska dra här innan de 24 månaderna gått ut lär jag dra in utan att gnälla. Men jag hade inte beställt en nyinstallation idag
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
M
Kul med förståsigpåare:). Man kanske kan se på mitt nick vad jag jobbar med så nej, ni som inte anslutit er till fiber om grannen gjort det behöver inte vara oroliga. Man brukar dra fram ducter till plintarna så det räcker och blir över.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Fiber är absolut inte förlegat men vill man inte ha snabbt internet så får du gå tillbaka till ett 14400 modem.
Finns det fortfarande modempooler att ringa upp om man vill koppla upp sig?! :-D
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
W Walo skrev:
Finns det fortfarande modempooler att ringa upp om man vill koppla upp sig?! :-D
Ja faktiskt
 
  • Gilla
Walo
  • Laddar…
Vi hoppas på att få fiber. Har ett fungerande mobilnät, där vi streamar Netflix etc, men har bara hittat en leverantör det fungerar med. Vrider de masten, eller ändra på något så att vi får sämre mottagning har vi inget som fungerar. Vågar inte tacka nej, då vi bor ute i skogen med inte helt enkla grävförhållanden och få grannar.
Tror inte det höjer värdet på huset, men kan vara avgörande för om det går att sälja.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I början på 00-talet knackade jag som 15 åring minst 100 dörrar för att övertyga området att Intresseanmäla adsl anslutning. Var frustrerad av att majoriteten av villaområdet inte förstod att attraktionsvärdet av villorna skulle öka om möjlighet till höghastighetsinternet fanns. Jag hade till och med gjort jobbet åt de tröga 30-40-50 och 60 talisterna och serverade blanketten i deras hand. Fick ihop 15 intresseanmälan och det räckte inte gör att det skulle satsas på området.... Alltså... Det handlade då om en intresseanmälan och inget bundet avtal. Idag förstår jag att jag hade fel. Det var människor likt min farsa om budade på husen då och han fattade inte mitt behov av adsl... Värdet hade alltså inte ökat på villorna.

Men ser att några få lever kvar i detta än idag..Och nu har Ni fel. För idag budar vi 70 och 80 talister på husen!

4G är faktiskt inte mycket bättre än 56k modem när det kommer till vissa typer av onlinespel som ungdomar spelar idag, likt vi 80 talister gjorde i slutet på 90 talet och början på 00 talet. I praktiken ospelbart... Detta vet jag som köpstarka villakund vilket farsan inte fattade för 20 år sen.



Adsl är även idag ok men utrustningen underhålls inte längre och kommer fasas ut.

Kvar finns fiber.

Med en centralt placerad ubiquiti accesspunkt och en edgerouter så kommer svarstiderna vara låga även på Wifi i de flesta villor. 4k kan streamas över Wifi i alla rum utan hack och flera enheter samtidigt.
Nedtiden blir minimal (läs enbart vid sttömavbrott). 5 år för mig nu utan en enda driftstörning på mitt wifinät. Det är ingenting heller som varken adsl eller 4g kan leva upp till.

Detta ör att fiber är ett KRAV som många ställer idag bland 70 och 80 talister med barnfamiljer.

Bara att gilla läget och punga ut en fiberanslutning gubbstruttar om ni vill ha fler som budar på villorna :)
 
  • Gilla
mejeriet och 8 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är ett så vanligt krav som det framställs här.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
N
T tobee skrev:
I början på 00-talet knackade jag som 15 åring minst 100 dörrar för att övertyga området att Intresseanmäla adsl anslutning. Var frustrerad av att majoriteten av villaområdet inte förstod att attraktionsvärdet av villorna skulle öka om möjlighet till höghastighetsinternet fanns. Jag hade till och med gjort jobbet åt de tröga 30-40-50 och 60 talisterna och serverade blanketten i deras hand. Fick ihop 15 intresseanmälan och det räckte inte gör att det skulle satsas på området.... Alltså... Det handlade då om en intresseanmälan och inget bundet avtal. Idag förstår jag att jag hade fel. Det var människor likt min farsa om budade på husen då och han fattade inte mitt behov av adsl... Värdet hade alltså inte ökat på villorna.

Men ser att några få lever kvar i detta än idag..Och nu har Ni fel. För idag budar vi 70 och 80 talister på husen!

4G är faktiskt inte mycket bättre än 56k modem när det kommer till vissa typer av onlinespel som ungdomar spelar idag, likt vi 80 talister gjorde i slutet på 90 talet och början på 00 talet. I praktiken ospelbart... Detta vet jag som köpstarka villakund vilket farsan inte fattade för 20 år sen.



Adsl är även idag ok men utrustningen underhålls inte längre och kommer fasas ut.

Kvar finns fiber.

Med en centralt placerad ubiquiti accesspunkt och en edgerouter så kommer svarstiderna vara låga även på Wifi i de flesta villor. 4k kan streamas över Wifi i alla rum utan hack och flera enheter samtidigt.
Nedtiden blir minimal (läs enbart vid sttömavbrott). 5 år för mig nu utan en enda driftstörning på mitt wifinät. Det är ingenting heller som varken adsl eller 4g kan leva upp till.

Detta ör att fiber är ett KRAV som många ställer idag bland 70 och 80 talister med barnfamiljer.

Bara att gilla läget och punga ut en fiberanslutning gubbstruttar om ni vill ha fler som budar på villorna :)
Men hur det än är kommer fiber aldrig att byggas ut på alla ställen. Det blir helt enkelt för dyrt. Kvar finns då mobila lösningar (som redan med 4G+ är ett starkt alternativ och med 5G blir ännu bättre) och radiolänk.
För de som har möjligheten till fiber är det givetvis ett bra alternativ om man vill ta kostnaden för installation. Alla har dock som sagt inte den möjligheten och kommer heller inte att få den om inte samhället skall gå in med enorma subventioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.