Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
D Daniel 109 skrev:
Har du mer än en ansluten enhet i huset så måste du ha en router, oavsett om det är trådat eller inte. Men en router har inget med WiFi att göra. Det är bara att det ofta finns en accesspunkt integrerad i samma burk. Men är hastigheten viktig är trådat helt klart bäst.
Det stämmer inte. Jag har endast mobil internet i min Iphone men en släkting från Kanada ”delade” min internet för att använda Whatsup och surfa på sin mobil medan jag använde min mobil för surfande , samtal etc. Det fungerade utmärkt. Jag måste pga mitt jobb ha internet i min mobil, har 30 GB och det räcker gott för mina behov.
Har sedan ”erbjudandet” för 4 år sedan om fiber på 15.000 installation + 495 /månad sparat nästan 40.000......
Men jag kan inte streama filmer och titta på Tv via fibern så klart , men det inget jag behöver , tycker fria tv kanaler tar ändå för mycket av min tid....
 
M
Jag ångrar inte att jag inte anslutit mig till fiber. Har obegränsat mobilt bredband sedan många år för 379kr/mån och det har jag svårt att släppa då det inte går att nyteckna längre. Kan streama hd-film på Netflix samtidigt som barnen kollar film på sina paddor/mobiler utan problem. När vi åkte på semester med bilen så flyttade jag bara simkortet till routern som sitter i bilen och barnen kunde kolla på sina apparater.

Där jag bor så vill Telia ha 25K för anslutning till öppen fiber, det är idag framdraget till tomtgräns. Jag tror inte det är en dealbreaker för en köpare när huspriserna börjar på 8Msek:)
Men visst, bor man på nån liten ort med villapriser under 500K och det kostar 5% av husets värde i fiberanslutning så kanske man resonerar helt annorlunda, men inte i storstäderna eller dess närhet.

Den dagen man höjer priset på mitt mobila bredband till typ 5-600kr/mån så kommer jag självklart fundera på att ansluta mig till fiber såklart.
 
Vi har ett gatuhus mitt i Malmö. Kommunens politik går ut på att lämna över till marknaden. Ingen vill leverera fiber till oss. Det innebär nämligen grävning till bara ett hushåll. Det mest uppriktiga svar jag fått lyder: "Det är så jävla dyrt att gräva i Malmö så du får betala 2000 i månade för din fiber". Tack för det stödet från kommunen! En glesbygd mitt i Malmö.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
W
Erik_Hansson skrev:
Tittar man på Netflix, SVTPlay, YouTube och likande är ju fiber/fast anslutning helt överlägset. Spelar man onlinespel typ FPS (Quake, Unreal, Counter-Strike, osv) där responstiden (ping) är viktig så kan mobilt bredband inte alls mäta sid.
Quake, det var många år sen :)
 
N NOP skrev:
Vi har ett gatuhus mitt i Malmö. Kommunens politik går ut på att lämna över till marknaden. Ingen vill leverera fiber till oss. Det innebär nämligen grävning till bara ett hushåll. Det mest uppriktiga svar jag fått lyder: "Det är så jävla dyrt att gräva i Malmö så du får betala 2000 i månade för din fiber". Tack för det stödet från kommunen! En glesbygd mitt i Malmö.
Är resten av fastigheterna på gatan anslutna till fiber?
 
S
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Kul och kul jag trodde att det skulle bli bättre och billigare med fiber men jag tycker att det bara blev en räkning till att betala utan att det just blev någon skillnad.

Fakturaavgifter spelar också in här tycker jag.
Om du inte märker någon skillnad så använder du fibern fel, troligen med en trött trådlös router istället för med kabel. Sen att det inte blev billigare kan bara innebära en av två saker, antingen har du glömt säga upp det du innan och nu betalar dubbelt, eller så hade du en sämre eller ingen tjänst alls innan. I vilket fall som helst kan du inte klandra fibern för det
 
T tompaah7503 skrev:
Är resten av fastigheterna på gatan anslutna till fiber?
Antagligen! Men det är flerfamiljsbostäder.
 
Jag ligger i radioskugga, så enda TV möjligheten var parabol för mig.
En switch till fiber med både internet och TV var helt sunt för mig, speciellt för TV där vi är mycket nöjda med hur lätt TV boxen är att använda. (TELIA)

Familj med 3 barn som skapar egna dreamhacks hemma och ska spela Fortnite och Roblox stup i ett.
 
R
Många här som inte verkar förstå, jag bryr mig inte om vad era hus är värderade till eller inte. Har ni inte fiber eller det går att ansluta direkt så är erat hus inte intressant för en större grupp intressenter än ni tror.

Och bara för du har en duct i tomtgräns så betyder det inte nödvändigtvis att ni kan få fiber när ni vill eller ens kan få det.

Man bygger vanligtvis med 10% överkapacitet men det kan räcka med ett par nya hus nånstans på hela sträckan för huvudkabeln för att det inte ska finnas någon ledig fiber kvar.

Och är man då ensam kvar utan fiber på sitt område så lär inte operatörerna dra fram en till matning för att endast ansluta dig.
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
Jag är i läget att Telia inte kan erbjuda varken snabbare ADSL eller Fiber till vår adress.
Har en lokal firma som levererat i stort sett hela byn.
Så antingen får jag byta leverantör vilket jag helst inte vill, eller vänta på en ny lösning som Telia kan tänkas installera (5G?!) för de lär inte ge sig in här nu :confused:
 
  • Gilla
Sludent
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
helt utan tv kanaler
Helt utan? Ser ni inte på TV alls då? Eller har ni den gamla takantennen kvar?
 
Rickard.
O Onnie skrev:
Helt utan? Ser ni inte på TV alls då? Eller har ni den gamla takantennen kvar?
Svt play används flitigt av pojken, han måste ju få se bolibompa. Sen delar vi 2 playtjänster för att få ner kostnaden som också står på en del, min sambo fastnar lätt i serier.

Har jag tid och viljan att sitta framför tv:n (vilket inte är så ofta) föredrar jag Nintendo före tablå tv :)
 
Redigerat:
  • Gilla
warthogger
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
I våran förening har vi varit så snälla att vi har dragit fram fiber till alla fastigheter i byn (även de som absolut inte skulle ha fiber) så att det just inte kostar något extra att efteransluta sig. Har vi varit för snälla?
En aning snäll. I vår förening så fick de som inte hade anslutit sig en ytterligare en chans men då till priset 18000 kr. De som slöt avtal i tid så gick det på 16500 kr. Det här var dock inget vår fiberförening tjänade på utan det var något IPOnly erbjöd. Det märkliga var att 80% hade avtal i tid. När allt var installerat så var 98% som drog in fiber. Total 940 anslöt sig. Endast 18 som avstod.
 
Ångrar att jag skaffat fiber. Nej verkligen inte. Inte för att VDSL jag hade innan egentligen inte var snabbt nog att ladda ner men hastigheten att ladda upp stora filer var klart begränsande. 45 min blev max 10 min och det är hela skillnaden. Kanske bästa investeringen jag gjort i huset efter att ha renoverat bastu/dusch.
 
R RalleB skrev:
Många här som inte verkar förstå, jag bryr mig inte om vad era hus är värderade till eller inte. Har ni inte fiber eller det går att ansluta direkt så är erat hus inte intressant för en större grupp intressenter än ni tror.

Och bara för du har en duct i tomtgräns så betyder det inte nödvändigtvis att ni kan få fiber när ni vill eller ens kan få det.

Man bygger vanligtvis med 10% överkapacitet men det kan räcka med ett par nya hus nånstans på hela sträckan för huvudkabeln för att det inte ska finnas någon ledig fiber kvar.

Och är man då ensam kvar utan fiber på sitt område så lär inte operatörerna dra fram en till matning för att endast ansluta dig.
Och då det är helt kört för evigt för alla som inte skaffat fiber :devilish::rofl::devilish:

I vår förening byggde vi nätet så att alla fastigheter i byn kan efteransluta sig utan problem.

Om det nu är så bra med fibernät i nuvarande form så är det ju rimligt att räkna med att alla så småningom vill vara med. Och ett nät som är byggt på så sätt borde vara värt mer den dag som någon vill köpa det?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.