Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja så var det nog, men bara för att något är nytt så är det inte säkert att det är bra för alla. Det finns faktiskt något som heter floppar.

Jag satt och lurade på att alla dessa tusentals mil nedgrävd fiberkabel kanske är en sådan och om så inte är fallet så måste det ju tålas att diskutera. Vilket det ju faktiskt verkar som att det gör.

Jag kanske inte ångrar valet att skaffa fiber trots allt :)
Om typ 70% av svenskarna redan är uppkopplade med fiber så kan det ju knappast betraktas som en möjlig flopp längre..
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Min bekant, som hävdar att fiber är förlegat, säger att en privat aktör ”köp nätet” efter att det var klart och därefter kontaktat honom och erbjudit att han skulle få koppla in sig. Och detta för ett betydligt lägre pris än vad han skulle betalat om han varit med från början.
Jag förstår inte din ståndpunkt riktigt. Det är väl lika förlegat efter att det är uppköpt, eller bograr hans åsikt för att han saknar koll? Att en privat aktör köper upp fiberföreningar är inget ovanligt som sagt.
 
J Jocke Best skrev:
Jag förstår inte din ståndpunkt riktigt. Det är väl lika förlegat efter att det är uppköpt, eller bograr hans åsikt för att han saknar koll? Att en privat aktör köper upp fiberföreningar är inget ovanligt som sagt.
Han och jag är nog inte lika insatta som vissa här det stämmer. Men min bekant menar att eftersom att det är billigare för honom att efteransluta sig så betyder det att bäst före datumet på fibernät (i nuvarande form) är på väg att gå ut. Som att köpa korv med kort datum.
 
Kan ju vara så att bolaget tjänar pengar på den nivån medan föreningen som sagt hade andra bevekelsegrunder för sin prissättning, som att få alla att dela på investeringskostnaderna.

Säkerligen sålde föreningen med någon form av förlust, vilket som sagt är en av riskerna med att gå in tidigt.

Så det är nog mer delikata rester som någon annan betalat för än korv med kort datum din bekant har framför sig.
 
  • Älska
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
En parameter att ha med angående att välja bort eller till fiber för ”äldre personer”(Din mamma kanske är 52 år och springer 2 maraton per vecka så detta kan vara ett avlägset problem) är att den dagen man behöver larm och/eller ”kameraövervakning” kan detta bli omöjligt i ett hus utan fiber. I synnerhet om koppartråden är borta. I glesbygd är kommunerna allvarligt oroade av att så många äldre väljer bort fiber. På min gata bestående med 6 hus har 3 valt att avstå fiber. Dessa personer är alla över 65 och inom en inte alltför avlägsen framtid kan det behövas hemtjänst osv. Ännu finns koppartråden kvar i backen men i flera grannbyar är det redan historia.
Om detta har varit uppe förut ber jag om ursäkt för jag kan ha missat något i tråden även om jag följt den från början.
/LOB
bra poäng har inte tänkt i dom banorna.
 
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan ju vara så att bolaget tjänar pengar på den nivån medan föreningen som sagt hade andra bevekelsegrunder för sin prissättning, som att få alla att dela på investeringskostnaderna.

Säkerligen sålde föreningen med någon form av förlust, vilket som sagt är en av riskerna med att gå in tidigt.

Så det är nog mer delikata rester som någon annan betalat för än korv med kort datum din bekant har framför sig.
Och den stökarten vill ändå inte vara med :rofl:
 
Jag tror fiberföreningen med lokal förankring tänker lite långsiktigare för att göra bygden attraktivare.
Kanske drar bygden till sig folk som kan jobba på distans, har ”Netflix-beroende” barn etc och som annars inte hade varit intresserade.

Då är det nog också bra att ha en policy som gör det attraktivt att ansluta sig, medan de stora operatörerna hellre håller ett högt pris för att slippa logistik och administration för att ansluta enstaka kunder mellan kampanjerna.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Han och jag är nog inte lika insatta som vissa här det stämmer. Men min bekant menar att eftersom att det är billigare för honom att efteransluta sig så betyder det att bäst före datumet på fibernät (i nuvarande form) är på väg att gå ut. Som att köpa korv med kort datum.
Vad är det som kommer ta över, hur kommer bredband levereras efter nuvarande form enligt din bekant?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Min bekant, som hävdar att fiber är förlegat, säger att en privat aktör ”köp nätet” efter att det var klart och därefter kontaktat honom och erbjudit att han skulle få koppla in sig. Och detta för ett betydligt lägre pris än vad han skulle betalat om han varit med från början.
Bara att gratulera de som får lägre pris nu och de som kört på sin fiber fram tills nu har trots allt haft fiber. Finns alltid undantag beroende på förutsättningar, men de är inte vanliga ;)
Där emot ger jag inget för din bekants resonemang, där dristar jag mig att det istället är avsaknad av kunskap inom området:D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K knipo skrev:
Så du menar att om du hittar ”Drömhuset” med stort D och det saknar fiber så avstår du affär på grund av avsaknad av fiberanslutning?
När jag letade hus så ratade jag en hel del pga det inte fanns möjlighet att dra in fiber i dagsläget, så mitt svar är JA. Fiber är något de flesta kräver nu för tiden och jag lovar att kostnaden du betalar för att få det ingrävt aldrig kommer väga upp vinsten du får när du väl säljer.
Mobilt nät funkar till en viss del men är absolut inte fullkomligt.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Kolla din router; är det den billigaste på marknaden?Kanske den du fått av ngn leverantör! köp då en bättre;

använder man sedan inte netflix mm utan bara surfar lite så räcker ju mobil bredband bra; sälja gb är ju telefonbolagens nya kassako men min erfarenhet är ju att man använder mer än vad man tror;

Fast fiber innebär så mkt mer; man kan ha kameror igång mm (som kan sänka larmkostnader mm) så det går inte enligt min mening att jämföra fiber och exempelvis mobilt bredband; mobilt bredband leverera inte konstant och hade man använt det lika mkt som fiber så hade nog man lätt kommit upp i 2000 gb per månad. Telefonbolagen hade skrattat hela vägen till banken! Vi får se hur 5g blir!!!!!!!!
 
Mycket nöjd med fibern, både hemma och på stugan. Vi hade mobilt internet på stugan innan, funkade rätt ok tills det blev OS. Och alla skulle kika - noll förbindelse. Kunde växla ner till 3g så det blev i alla fall några Megabit.

Att kunna kolla temp, slå på värmen/kylan innan man är framme är värt mycket. Och någon kamera så man kan kolla status.

Vi har inte tv-kanaler via nätet, men väl Netflix.

Men vi kunde säkert växla ner till 10/10 från 100/100 om vi skulle vilja snåla. Vi ser nästan alltid TV ihop, och ungarnas youtube får nog plats ändå.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Kan jag inte för jag tycker likadant. Att få dit fibern var en skitjobbig historia. Felgräv, oro, allmänt klantande, osämja och på många ställen grunt lagda kablar som folk kommer att krafsa sönder när dikena behöver grävas om. Sen funkar det mobila helt utmärkt.
Ångrar mig stenhårt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J
K Kickan123 skrev:
Kan jag inte för jag tycker likadant. Att få dit fibern var en skitjobbig historia. Felgräv, oro, allmänt klantande, osämja och på många ställen grunt lagda kablar som folk kommer att krafsa sönder när dikena behöver grävas om. Sen funkar det mobila helt utmärkt.
Ångrar mig stenhårt.
Oro, och osämja, usch det låter trist. Är detta signifikant för fiber i stort så känns det som man borde dämpa utbyggnaden ett tag i ert område åtminstone. Runt om i landet är det dock inget problem, snarare tvärtom för de som icke får tillgång. Kanske Robin Hood skulle kunna föra över lite fiber till behövande om ni vill bli av med den?
 
  • Haha
Kickan123
  • Laddar…
Jag ångrar definitivt inte min fiberanslutning. Hade fiber i lägenheten och har fiber i villan. Inte vi som installerade det dock (kostade tidigare ägaren 40 000).

Drar ca 1 000 - 1 500 GB i månaden bara till min stationära dator, sedan har vi två laptops, tre mobiler och en AndroidTV-enhet som också drar data.

300 kr/mån för 100/100 med Bahnhof. Kan få 1 gbit/mån för en hundralapp mer men det är inte lönt för tillfället.


Min mobilräkning har legat stadigt på 99 kr/mån i många år. Hallon, fria samtal och 4 GB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.