J Jarlsgård skrev:
Jag hade antingen gjort som Johannes föreslår, använt längre block eller så hade jag faktiskt använt mursten. Vi använde mursten till vår trapp men inte så långa steg och det tkr jag ser bra ut :) platsgjutet är ju såklart snyggt men det är la iaf 8-11 dagars arbete innan den är brukbar:)
Vill hellre bryta med något annat, blir så mycket mursten annars... och dom längre blocken tycker jag inte är värda pengarna. Så snygga är dom inte. Så jag vill köra på marksten alternativt bara gjuta tror jag.....

Så det blir väl till att gjuta trots allt och sedan limma markstenen på det. Men behöver jag armeringsjärn om jag ändå tänkt limma stenen ovanpå?
 

Bästa svaret

Fäll in Leca block och limma sedan stenarna på dessa med konstruktionslim, jag har byggt två st stentrappor på detta viset, det håller bra.
Sedan fogsand mellan stenarna.
Limmet har jag köpt på biltema.
 
  • Gilla
crazytok och 2 till
  • Laddar…
Om du tänker gjuta så hade jag kört med armeringsjärn ja, stenen har inte den bärigheten/styrkan som armering en ger.

Tipset ovan här är dock bra, att köra med Lecablock (y) då kan du mura upp allt på en dag. Markstenen kan du med fördel fästa med vanligt murbruk, det är så vi "limmade" vår trappa/stödmur :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Gillar du inte trappsteg i granit? Borde väl bara vara att packa och lägga dit om det finns en passande längd tänker jag.
 
Tack för alla svar! Bra idéer och tips...

Lecablock kändes ju som ett smidigt alternativ. (y)
Har använt mig av pu700 stenlim när jag limmar muren. Kan jag använda det istället för murbruk när jag limmar stenen på lecablocken? Är väldigt smidigt med pu700. :)
 
T TheSwoopis skrev:
Fäll in Leca block och limma sedan stenarna på dessa med konstruktionslim, jag har byggt två st stentrappor på detta viset, det håller bra.
Sedan fogsand mellan stenarna.
Limmet har jag köpt på biltema.
Har du satt lecablock ända ner i botten i hela trappan eller har du fyllt på typ 0/18 efter varje nivå? Har ingen 0/18 kvar hemma just nu nämligen.
 
Ytterligare en fråga, kan jag lägga lecablocken rätt på 0/18 med lite flis under för avvägning? Eller bör jag lägga en cementkaka i botten som jag lägger blocken i?
 
Det funkar bra med stenlim, och du kan lägga det direkt på flisen, sen kan du bara slänga i lite fyllnadsmassa bakom. Behöver inte nödvändigtvis vara flis utan mer för mothåll skull.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Toppen, precis som jag hoppades på då...

Precis varit på byggmax och inhandlat murblocken!

Hur kommer det sig att jag alltid svär och är förbannad när jag är i den butiken? :mad::crysmile:
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Vet inte, men man handlar inte där :crysmile:
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Bilder vill jag se hur du bygger! :)
Ska också bygga en trappa snart ;)
Ja Byggmax vad ska man säga, alltid förvånad över hur litet sortiment dom har, personalen vet möjligen hur kassan fungerar :p
 
Har inte hunnit göra så mycket, men hoppas bli klar idag.... här kommer ett par bilder sålänge i väntan på slutresultatet! :)

0/18 under som är paddat, sedan lagt ett lager flis där jag sedan vägt av och knackat ner alla stenarna i våg. Alla stenar är limmade med pu700.
Trappkonstruktion under arbete med grus och limmade stegstenar, vattenpass och murar ömse sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggprocess av trappsteg med paddad 0/18-underlag och limmade stenar, ej färdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir 4st trappsteg när det är klart. Eller.... egentligen bara 3, för det ska fyllas upp längst ner så det nedersta trappsteget kommer försvinna när det är klart.

Kommer sedan klä detta med Benders labyrint marksten.
 
  • Gilla
Eklundh och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Nu såg det mer genomtänkt ut! Och skönt att slippa trä i din i övrigt problemfria miljö där!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Work in progress...
Obyggd trädgårdstrappa av block och marksten med arbetsmaskin och hink i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska den bara kläs in!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 6 till
  • Laddar…
Blir görbra det där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.