Jag har en nivåskillnad där jag ska bygga en stentrappa. Jag har mur på båda sidor och därimellan skall trappan byggas (ca 1,2m). Blir ca 4 trappsteg.

Funderar just nu på hur jag ska göra, och vilket utseende den ska få. Murarna består av Benders labyrint maxi mursten. Jag har sett många som bygger stentrappor typ såhär:
Stentrappa byggd av små, rektangulära markstenar i olika grå nyanser som skapar en nivåskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag tycker inte det är snyggt så jag funderar över alternativ. Trappan ansluter till en markläggning av marksten både uppe och nere och jag funderar helt enkelt på att bygga trappan i samma marksten som gångarna. Dvs Benders labyrint marksten, dessa stenar är ju ganska små typ 210x140x50.

Jag funderar på att helt enkelt bygga en träram imellan murarna där jag sedan lägger/limmar markstenen ovanpå. Kan det funka tror ni? Eller kommer det bli problem då trät torkar och krymper respektive sväller? :thinking:

Hade helst velat slippa gjuta....
 
Såhär ser det ut nu:
Grusfyllt gångutrymme mellan betongstödmurar före läggning av marksten, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni det går bra att skruva reglar i sidan av muren och sedan bygga ramar som jag i sin tur kan lägga markstenen på?
 
Skulle nog använt megastep eller långa trappblock.

Men ska du lägga med vanliga marksten så platsgjut klackar som du sedan limmar mot
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hade ju helst velat slippa gjuta klackar.... :sweat:

Hade hoppats på att kunna bygga ett regelverk i trä och limma markstenen på denna. Men det tror ni inte fungerar?
 
Trä känns inte bra att bygga in bara ;)

Lägg sten på sten då och limma ihop stenarna?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Så?

Handritad skiss av murade trappsteg med potentiell problemområde markerat i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä jag är med dig... hade bara velat göra det enkelt! ;)

Får väl bli så att jag gjuter en grund trots allt. Duger med grovbetong basic från byggmax gissar jag?
 
  • Gilla
JockeHanz och 1 till
  • Laddar…
Kan någon ge mig lite tips på hur jag hår tillväga för att gjuta en stentrappa? Har bara gjutit plintar innan....
 
Heij83
Jag hade gjort trappsteg för trappsteg.
Låta torka, bygg en ny ram gjut osv.
 
Var det jag var rädd för, tar ju en väldans tid! :sweat:
 
Jag hade antingen gjort som Johannes föreslår, använt längre block eller så hade jag faktiskt använt mursten. Vi använde mursten till vår trapp men inte så långa steg och det tkr jag ser bra ut :) platsgjutet är ju såklart snyggt men det är la iaf 8-11 dagars arbete innan den är brukbar:)
 
Måste jag använda armeringsjärn?
 
Heij83
Annars får du försöka bygga en avancerad ram på plats dör du får med alla trappstegen och hoppas att du lyckad fylla hela vägen ner.

Alternativ 3
Gjut alla trappstegen på backen trappsteg för trappsteg och montera ihop dom.

Alternativ 4
Gör en ”liggande” form gjut hela schabraket på en gång och sätt det på plats med hjälp av en traktor


Alternativ 4 är bra om du har tillgång till traktor eller kran
 
Heij83
C crazytok skrev:
Måste jag använda armeringsjärn?

Det bör du nog
 
C crazytok skrev:
Måste jag använda armeringsjärn?
Det hade jag rekommenderat. Eller nät, bocka till det så det har formen av en trappa då blir allt gjutet sammanhängande (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.