rampante rampante skrev:
Hur stora lass fick ni, och vad fick ni betala inkl transporten?
Vi fick 24 kubik per lass, det var en lastbil med släp så 12 kubik i varje släp. Vi köpte jorden via markföretaget och sen "ingick" i markjobbet men enligt specen är det 210 kr per kubik ink transport.
 
rampante rampante skrev:
Hur stora lass fick ni, och vad fick ni betala inkl transporten?
Jag köpte 75m3, betalade typ 25.000kr för det inkl moms o transport. (Göteborg)
 
P Paulina123 skrev:
Vi fick 24 kubik per lass, det var en lastbil med släp så 12 kubik i varje släp. Vi köpte jorden via markföretaget och sen "ingick" i markjobbet men enligt specen är det 210 kr per kubik ink transport.
Var ett ruskigt bra pris, bor du granne med markföretaget?
 
R Ryssi skrev:
Ska de bli marksten närmast huset eller vad är anledningen till att de inte lagt jord närmast huset?

Ska skyffla ut matjord i höst och har tänkt lägga 35x35 plattor närmast fasaden och sen matjord.


Behöver jag lägga markduk över gruset för att slippa få ner matjorden i dräneringen?
Ja precis, jag håller på att lägger sten nu, det blir en 1,5m bred gång runt huset.

Lägger du jord ovanpå dränerande grus så absolut markduk! Tänk på att det skvätter lite jord när det regnar så fasaden kan bli skitig om man har jord nära
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Var ett ruskigt bra pris, bor du granne med markföretaget?
Bor ganska nära själva företaget som levererar jord.
 
T
Fördelen med att bygga på landsbygden är att det finns verktyg att ta till då arbete skall utföras. Fick låna den här (traktor)harven idag och den jämnad ut matjorden utmärkt. Tack vare rullarna så lämnas ytskiktet verkligt luftigt efteråt. Min tanke är nu att köra några varv med harven efter att jag sått, kalkat och gödslat, med pinnarna uppe och låta rullarna jobba. Vad tror ni om det, bra eller dålig idé. Finns det risk att harven slår sönder gräsfröna..? Knappast?

Jag tänkte sedan handvältra eftersom harven lämnar kvar en väldigt fluffigt jord och jag vill inte packa till ytskiktet med traktorn. Om jag ställer ned foten så är 5-6 cm luftig jord.
 
  • Gul traktorharv i arbete på ett nyligen bearbetat jordfält på landsbygden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solnedgång över ett nyligen harvat fält med luftig matjord nära en sjö på landsbygden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fot som trycker ned i luftig matjord för att illustrera jordens struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow, den gräsmattan med den utsikten kommer vara få förunnad när den är klar... :ok:
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
T
C crazytok skrev:
Wow, den gräsmattan med den utsikten kommer vara få förunnad när den är klar... :ok:
Tack, det var snällt! Det är en speciell plats och ett projekt som jag länge sett framemot att genomföra. Det blir bra, men denna gång är mottot att "Rom byggdes inte på en dag". ;)
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
J Jonas&lina skrev:
Hej! Hoppas det är ok att jag slänger in en egen personlig fråga men många som har bra koll verkar vara aktiva i denna tråd Vi får husleverans mitten på augusti och tillträde mitten på september. Vi har fyllt tomten en del och markentreprenören tycker vi ska vänta till efter vintern med att så gräsmatta pga. Att marken kan sätta sig, vi vill såklart hellre så gräsmattan i september så den kan vara okej nästa sommar men samtidigt om den blir gropig kanske det är värt att vänta. Förslag & tips?
Det är värt att vänta och det går FORT när ni väl har sått gräset. Tog inte ens tre veckor innan vi hade en tät gräsmatta som vi kunde gå på.
 
Nyklippt gräsmatta vid röd husgavel, 7 veckor gammal, omgiven av höga träd i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi sådde 7 juni, så gräsmattan är alltså 8 veckor nu men 7 veckor på bilden. Har klippt en gång och då dog ogräsen av verkar det som.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Turbotail vad kör du för frö du som oxå har havsnära med allt vad det innebär
 
T
rampante rampante skrev:
Turbotail vad kör du för frö du som oxå har havsnära med allt vad det innebär
Det jag hittade! ;) Skämt å sido. Jag kan kika senare, men det är nog en helt vanlig blandning med typ 10% raj.
 
T
Hej alla! Kan man vattna med havsvatten eller är det en dålig idé? :rolleyes: Gäller området kring Kvarken.
 
catherineb catherineb skrev:
[bild]
Vi sådde 7 juni, så gräsmattan är alltså 8 veckor nu men 7 veckor på bilden. Har klippt en gång och då dog ogräsen av verkar det som.
Vad använde ni för gräsfrön?
 
T
T Turbo_Tail skrev:
Det jag hittade! ;) Skämt å sido. Jag kan kika senare, men det är nog en helt vanlig blandning med typ 10% raj.
Det är 10% Rajgräs (Esquire), 20% Ängsgröe (Evora), 26% Rödsvingel (Corail) och 44% Rödsvingel (Maxima 1).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.