Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
J Jocke Best skrev:
eldsjälar, och dessa får tyvärr göra 95% av jobbet medan de övriga åker snålskjuts lite som i alla föreningar. Det är många som tagit sig vatten över huvudet
Precis som det är med allt annat i övriga livet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J Jocke Best skrev:
Fiberföreningar är inte dumt. Dock är det mer regel än undantag att det krävs eldsjälar, och dessa får tyvärr göra 95% av jobbet medan de övriga åker snålskjuts lite som i alla föreningar. Det är många som tagit sig vatten över huvudet när de engagerat sig. Tro mig.
Det är väl lite grand ett signum för svenskt föreningsliv.
Det finns nog tyvärr en tendens att vara alltför försiktig med att köpa in tjänster utifrån och istället göra så mycket som möjligt själva, vilket gärna leder till att de få som engagerar sig bränner ut sig. Personligen tror jag det är ganska bra att inte alltför många engagerar sig. Bättre att driva det lite mer som ett företag där de som engagerar sig får en hyfsad ersättning för det, och de andra får betala för det. Finns det bara en kritisk massa är det ändå ett billigare alternativ till en vinstdrivande aktör.

En del fiberföreningar verkar ju satsa på expansion, så en god idé kan vara att ansluta sig till en närliggande förening istället för att dra igång en egen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
I allmänhet finns det ju inte så mycket ekonomi att köpa in tjänster för.

När det gäller fiberföreningar borde man nog försöka lägga ut driften i stället för att sälja ut näten. Köparen vill ju ha vinst på investeringen. Det är ju rätt tydligt vem som ska stå för den vinsten...
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
I allmänhet finns det ju inte så mycket ekonomi att köpa in tjänster för.
Well, då får man väl se till att man lägger avgifterna på den nivån att ekonomin finns?
Men det är typ lägga ut driften av nätet på en extern aktör jag menar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Du har väl troligen inte börjat streama 4k ännu. Men det kommer. .
 
K karlmb skrev:
Du har väl troligen inte börjat streama 4k ännu. Men det kommer. .
Vad är ”4K” är det en mängdenhet?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad är ”4K” är det en mängdenhet?
Japp. Antalet pixlar på bredden på en bildskärm. :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
K knipo skrev:
Hur stor roll spelar det egentligen om huset har fiber installerat eller inte vid en försäljning?
Jag tror att det är ett försäljningsargument från fiberleverantörerna för att se skall få sälja mer.
Som någon frågade, hur räknar man ut värdeökningen?

Jag tror inte det spelar särskilt stor roll om fiber är indraget eller ej om man letar hus.
Det är ändå en affär på, oftast, ett par miljoner eller mer. Gillar man huset och läget så bryr man sig nog inte om ifall fiber inte är indraget. Då är summan för installationen försumbar i det stora hela.
Visst kan det vara en del i vågskålen om man väljer mellan två olika hus, men knappast avgörande för en så pass stor affär som ett husköp.
Så hade jag i alla fall resonerat.
Man väger in det och prutar typ 100000 extra eftersom det ibland kan kosta så mkt att efteransluta.
 
  • Gilla
  • Haha
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
MIn åsikt är enkelt. Det beror på vad man har för behov av internet.

EX: Min mor som betalar räkningar och kollar på tradera och blocket. Henne avrådde jag att dra in fiber. Jag tycker att det för henne hade blivit billigare och hon hade inte märkt någon skillnad med att ha ett 4G modem och Parabol tv istället för Fiber och IPTV. Månadskostnaden hade blivit den samma men hon hade sluppit installationsavgiftern på nästa 20k.

I mitt fall behöver jag fiber då jag jobbar med IT, spelar dator, har IPTV, kollar netflix och är mer eller mindre konstant uppkopplade på ett antal enheter.

Däremot anser jag att det inte finns något behov för 99,9% av befolkningen att ha snabbare fiber än 100/10 i dagensläge. Om det hade funnits hade jag till och med kunnat tänka mig gå ner till 50/10 för man behöver som oftast inte ha mer än så. Försäljaren av bredband rekommenderar mig alltid att ett abonemange på 250/100 och varje jag ber dem motivera så kan de aldrig komma fram till att det skulle bli bättre för mig... Om man laddar ner en stor fil på ca 10 gig så tar det inte mer än max 15 minuter med mitt nuvarande 100/10 och med ett 250/100 kanske man kan komma ner på runt 7 minuter men jag anser att man kan nog vänta de där 10 minuterna extra för en dryg 100 lapp i månaden billigare kostanad.. Så ofta är man inte i behov av filen så snabbt...


Snabbt summerat. Fiber är vettigt om man har behovet. Hade mitt hus inte haft fiber skulle jag dra in det direkt men om man inte gör så mycket mer än att betalar räkningar kanske kolla på Netflix osv så duger gott ett 24/1 fast installation via koppar. Om man bara betalar räkningar och surfar lite då räcker ett 4G modem.

Om man har Comhems 3 hål i väggen så anser jag att det inte är värt att byta ut det mot fiber.

Tack för mig.

En parameter att ha med angående att välja bort eller till fiber för ”äldre personer”(Din mamma kanske är 52 år och springer 2 maraton per vecka så detta kan vara ett avlägset problem) är att den dagen man behöver larm och/eller ”kameraövervakning” kan detta bli omöjligt i ett hus utan fiber. I synnerhet om koppartråden är borta. I glesbygd är kommunerna allvarligt oroade av att så många äldre väljer bort fiber. På min gata bestående med 6 hus har 3 valt att avstå fiber. Dessa personer är alla över 65 och inom en inte alltför avlägsen framtid kan det behövas hemtjänst osv. Ännu finns koppartråden kvar i backen men i flera grannbyar är det redan historia.
Om detta har varit uppe förut ber jag om ursäkt för jag kan ha missat något i tråden även om jag följt den från början.
/LOB
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Ja, kostar gör det! Men jag har valt att installera fiber, 100/100. För normalt bruk är
100/100 overkill utan motstycke, men jag har massor av bilder på en Synology
server som jag vill kunna komma åt var jag än är. Jag har fyra diskar med bilder
som jag vill ha åtkomst till. Nu kan jag visa fram mina bilder på min surfplatta
(Android! Apple? Över min döda kropp!) och det fungerar otroligt bra. Så ja, jag
är nöjd, och som alltid så får man det man betalar dyrt för.
 
Vad många kommuner gjort under de senaste åren är att välja mobila larm, etc, men tanken är god med fiber. Det har varit för osäkert med t.ex. kopparnätet, kundägda anslutningar, etc, men med utökat antal utrustningar som kopplas upp så kan det säkert bli en återgång. Nu är det några år sedan jag arbetade med teknik för vård/omsorgsområdet så man kanske redan har återgått hos vissa kommuner. Det är ju lite komplicerat att koppla in sig på kundens privata nät och IP-nivån, men visst det går.
Kanske med tjänster där man kan ansluta något till medieomvandlare/switch med eget abonnemang men det blir också krångligt utifrån alla fibernät och operatörskombinationer som en kommun måste hantera.
Eller kanske här som 4G/5G med t.ex. IoT-tjänster kan passa.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
så att det just inte kostar något extra att efteransluta sig
Det är väl inget som hindrar att ni tar en extra avgift för de som efteransluter sig? Självklart de som inte hoppade på tåget från början betala mer.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl inget som hindrar att ni tar en extra avgift för de som efteransluter sig? Självklart de som inte hoppade på tåget från början betala mer.
Som jag förstått det så kostar det lite mer men inte särskilt mycket mer att. Är det ens lagligt att ta ut en ”straffavgift”? Eller vad man ska kalla det.
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Som jag förstått det så kostar det lite mer men inte särskilt mycket mer att. Är det ens lagligt att ta ut en ”straffavgift”? Eller vad man ska kalla det.
Hur tycker du det borde vara? Samma pris för alla? Hur skulle det motiveras? Det finns många trådar om detta tidigare och motiveringar varför det ska kosta mera att ansluta sig i efterhand, åtminstone från, (och enligt) de av oss som tror på tillgång och efterfrågan, men inga bra argument om motsatsen. Än.
En förenings existensberättigande är att tillvarata sina medlemmars intressen. Inget eller litet annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.