Köpte fler Elitfönster MF Duo B11xH13. Dom ska vara 108 cm bred och mittstolpe ska sitta vid 54 cm i mitten men kolla bild! Otroligt vilken dåligt kvalität :( 6138 kr/styck.

Elitfönster skriva pa deras hemsida:

Våra fönster har vi tillverkat med kvalitet, kunskap och omtanke från hjärtat av Småland i snart 100 år.

Ja då tacka jag och köpa i framtiden från ett annan tillverkare. Vilken tillverkare kan ni rekomanderar?
 
  • Mätsneda av mittstolpen på vitmålat Elitfönster som visar fel placering med tumstocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpen sitter alltså 1,5 mm fel?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nej, 3 mm och det syns
 
  • Närbild av vitmålat fönster där 3 mm glipa är synlig mellan två lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Caroline543 och 1 till
  • Laddar…
Nja, den är ju precis jämns med 55 cm, och sen är den 3 mm ifrån 53 cm. Ska den då hamna centrerat mellan 55 och 53 cm får den flytta 1,5 mm .... :thinking:

EDIT: Jo, att det syns att den sitter fel håller jag med om, men det verkar nog bero på själva fönsterrutan med? Vad säger företaget när du visar bilderna?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ok Allvetare, 1,5 mm men den ska vara i mitten för 6138 kr eller hur?
 
  • Gilla
Händig i hemmet
  • Laddar…
Reklamera till bygghandeln du köpte av. Verkar vara en felinställd maskin
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Sista reklamation har varit ytterdörr Helena från hemfint. Dom behövde 4 månader att skicka nya dörr. Vi har semestertiden och då kan jag väntar till jul att jag får ett nytt fönster. Nej, jag köpa ingen Elitfönster mer. Efter dom såldes till INWIDO gick det när med kvalität. Men tack för hänvis, Mikasw!
 
Är väl bara att reklamera. Hur ser det ut runt om? Det är inte så att hela fönstret här skevt? Stämmer måttet om du mäter i ovankant?

För övrigt ser kvaliteten lite B ut, men så är det ofta med träfönster idag. Ett hantverk som har gått förlorat.
 
  • Gilla
lagom2
  • Laddar…
H
Går inte skjustera gångjärn på fönstrens för att få lika springa om de är öppningsbara.
 
  • Gilla
Juhani Jarlinge och 1 till
  • Laddar…
Nej, inte hela fönster bara mittstolpe. Överkant stämmer. Och jag håller med ett hantverk har gått förlorat.
 
  • Delfoto av ett tvådelat fönster med en synlig mittstolpe, reflektion av träd och insyn till ett arbetsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
maximm
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Går inte skjustera gångjärn på fönstrens för att få lika springa om de är öppningsbara.
Nej, tyvärr ingen möjligenhet att justerar gångjärn :(
 
Elitfönsters kvalitetsavdelning:
Arbetare i hjälm och hörselskydd med överdrivet uttryck och texten "LOOKS FINE TO ME".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
tobbe9012 och 9 till
  • Laddar…
Vaddå det ska väl va lite snett för att passa gammal stil ;)

Sjukt störigt att det syns så mycket, kan bara beklaga att du fått ett ruttet exemplar
 
  • Gilla
lagom2
  • Laddar…
Det hör kanske inte hit, men jag stör mig på hur vissa fönstertillverkare skarvar trät i fönsterbågar och -karmar.
Se t.ex. här där jag ringat in:
Fönsterbågar med synliga skarvar markerade med röda cirklar som diskussionsexempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle mycket hellre vilja ha skarven på andra ledden, och inbillar mig att det blir tåligare mot fuktinträngning och röta. Så här alltså, se nedan!
Har jag fel eller? Det kanske inte alls spelar någon roll :thinking:
Fönsterkarm med synlig skarv i träet och tecken på fuktinträngning vid skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qjanto och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det hör kanske inte hit, men jag stör mig på hur vissa fönstertillverkare skarvar trät i fönsterbågar och -karmar.
Se t.ex. här där jag ringat in:
[bild]
Jag skulle mycket hellre vilja ha skarven på andra ledden, och inbillar mig att det blir tåligare mot fuktinträngning och röta. Så här alltså, se nedan!
Har jag fel eller? Det kanske inte alls spelar någon roll :thinking:
[bild]
Så här ser det ut på ett 12 år gammalt elitfönster, efter underhållsmålning utförd av en målarfirma.
Tycker inte heller det verkar som en bra konstruktion.
Närbild på ett nymlat fönster med synliga målararbeten och spegling av träd i fönsterglaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.