Jag skulle så i en liten bit av gräsmattan där jag tog bort lite marksten o hade bara en säck rosjord. Så jag sådde i den jorden. 2 veckor efter var gräset klippbart som de som såddes förra året
 
Hur går det för alla härinne med era ”nysådda” gräsmattor? Nu vill vi se bilder på hur det har blivit! Kommer själv med en uppdatering snart... :)

En annan fråga, skall så gräs i en annan del av tomten inom någon månad. Den harpade matjorden jag fick som jag grovt lagt ut och som delvis står i högar har väldigt mycket ogräs nu. Den har stått i någon månad.
Se bild nedan... hur gör jag innan jag sår gräs här? Bara att vända på jorden eller behöver jag rensa bort allt för hand? :surprised:

Matjord med ogräs redo för att så gräs, intill en sten och plattgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser lättarbetat ut, ta krattan och kratta bort ogräset innan näring och sådd.
 
Ja det är väldigt ytligt... ok, ja kanske är lika bra.
 
4 veckor på det gröna och det till höger sått igår.
Ska klippa i veckan och sedan gödsla.

Nyplanterat område till höger, äldre gräsområde till vänster med stenmur och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh/ fremax
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Min gräsmatta höll inte riktigt för att användas så nu har den delvis gulnat. Men jag tvivlar inte på att den tar sig igen.
Trädgård med delvis gulnande gräsmatta framför röda trähus och stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trädgård med ojämn gräsbeväxt och brun fläckar, sedd från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite besviken att det tagit sig dåligt .. blev 5kg stödsådd och 350l dress för att försöka hjälpa till lite.
Att det ska bli 30+ i veckan känns sådär....


Med vänlig hälsning, fremax
 
Mycket intressant trådmed bra råd
 
T
Nu är det dags igen. Fick äntligen matjord levererat idag till min fritidsbostad. Det är ca 2500 kvm gräsmatta som skall sås. Önska mig lycka till.. :seenoevil::dizzy:

Högar av matjord levererade vid sjö med brygga och fritidshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
Fick också lite matjord idag :)
En hög med matjord intill en jämnad mark vid en byggarbetsplats med grusbädd och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ett litet tips till er med jordhögarna :) Klart lite beroende på vilket krav på planhet ni har. Men dra av ytan och välta den överdrivet mycket. När ni tycker den är plan, kör ett par vändor till.

Blir 10 m3 dressand för mig i sensommar.. För jag överdrev inte tillräckligt mycket.
I och för sig vill jag ha biljardbordsplan :)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nu är markkillarna äntligen klara med att skyffla ut 120 kubik matjord på tomten.

De har kört över jorden x-antal gånger med traktorn när de har arbetat så jorden är väldigt packad, dock ej närmast altanen. Behöver vi gå med en gallervält ändå, innan sådd eller ska vi så gräsfrön tillsammans gödsel och sedan gå med gallervält?
 
Hur stora lass fick ni, och vad fick ni betala inkl transporten?
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fick också lite matjord idag :)
[bild]
Ska de bli marksten närmast huset eller vad är anledningen till att de inte lagt jord närmast huset?

Ska skyffla ut matjord i höst och har tänkt lägga 35x35 plattor närmast fasaden och sen matjord.


Behöver jag lägga markduk över gruset för att slippa få ner matjorden i dräneringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.