Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Snailman
Enligt mina erfarenheter, så har det inte gått att få fiber framdraget när man har velat få det.

Nu när jag inte behöver det längre, så har det blivit möjligt både i sommarstugan, och till huset jag snart skulle sälja, i den staden så gick det i princip bara att få fiber om man bodde i en lägenhet, där fiber dragits till alla lägenheter. Mitt hus hade ett sådant fiberskåp precis i tomtgränsen som gick till ett lägenhetsområde, tio år senare har Telia ställt ett skåp till precis bredvid, och från det dragit till villor som velat ha fiber.

Vet inte hur många miljoner det hade kostat att skaffa fiber när ingen i stadsdelen / landsbygden man bor i, innan det byggdes ut av typ Telia eller nån fiberförening i landsbygden.

Men i Tokholm och andra storstäder kanske det inte varit så, utan man har haft flera fiberleverantörer som slagits om samma kunder
 
Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Men i Tokholm kanske det inte varit så...
Visst har våra storstäder bra förutsättningar, men det är även här krångligt med gräv/schakttillstånd om det inte finns förberett med fiberslang/duct fram till fastigheten vid efteranslutning. Och att behöva skära asfalt och återställa är här oftast 5-10 ggr dyrare (eller mera om det ges tillstånd). Men även när det gäller Trafikverket kan det bli kostsamt med krav på fullbreddsåterställning. Så att efteransluta om man inte går med från början kan bli betydligt mera kostsamt utifrån förutsättningarna. Så man bör iallafall fundera på att ansluta sig och ta det som investering på fastigheten, som jag noterade tidigare kanske en hundralapp/månad mera i boendekostnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vad vore livet utan en obegränsad uppkoppling?
Enligt routern låg den sammanlagda trafikvolymen på ca 1.7TB i juni och det lär bli något liknande den här månaden också :)
Har haft "fiber" sedan 2009 (hade ADSL tidigare som funkade ok, men det alternativet finns inte längre).
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vad vore livet utan en obegränsad uppkoppling?
Enligt routern låg den sammanlagda trafikvolymen på ca 1.7TB i juni och det lär bli något liknande den här månaden också :)
Har haft "fiber" sedan 2009 (hade ADSL tidigare som funkade ok, men det alternativet finns inte längre).
Det skulle nog se lite annorlunda ut, idag är ju folk upptagna med att se ned i sina mobiler och ipads.
Jag minns hur det var innan.
 
Jag betalar idag 350 kr för 250mbit samt com hems basutbud för tv. Det är alltid någon driver någonstans. Räcker gott och väl för oss med 100mbit, och då spelar jag en hel del Playstation online, streamar och har flera enheter uppkopplade. Fick det för samma pris dock.

Med ADSL betalade jag 480kr/månad för 30 mbit och det funkade helt ok. Fick en prishöjning varje år. Tv på det för 200 kr/månad. Jag sparar således ca 300/månad, 50% för en mycket bättre produkt. Pay back tid på 5-6 år men jag tagit det om det vore 15 år med.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag börjar känna mig övertygad att det var en bra idé att koppla in fiber. Innan vi hade fiber fans inget annat alternativ än mobilt bredband.

Och detta är fortfarande vårt enda alternativ till fiber.

Jag ska ändra hur jag röstat i omröstningen :)

Och jag sätter även på en 12 timmars streamade HD film med ett akvarium i bakgrunden ;) Bara för att jag kan.
 
  • Gilla
  • Haha
Limpan4all och 12 till
  • Laddar…
P
Vi fick fiber nu ute i urskogen innan midsommar och vi betalade runt 8400kr för det.. Då har vi 500/500mbit, gick från 2mbit adsl och vilken skillnad..
Betalar nåt på 180kr månaden de första 6 månader sen runt 343kr månaden.. Ångrar inte en sekund att vi installerade fiber!

Att ladda ner Battlefield 5 tar nån timma istället för flera veckor som adslet gjorde :sweat:
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Fiberns kapacitet är ju begränsad i omkringliggande utrustning. Man har lyckats komma upp i 27 tb/s.
Att inte välja fiber är ett dumt val. Det finns alltså potential att utöka hastigheten 2700 ggr mot vad som är max idag. Jag ser ingen annan teknik som har samma potential. Teoretisk max bandbredd på själva fiberkabeln är så hög att det aldrig kommer bli en begränsande faktor. Det är i så fall en fråga som vi aldrig behöver ta ställning till. Sen är det dessutom så mkt billigare att koppla upp sig kollektivt än att efteransluta sig.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Med ADSL betalade jag 480kr/månad för 30 mbit och det funkade helt ok. Fick en prishöjning varje år.
Och orsaken är man vill få fastighetsägare att flytta till fiber då koppar och xDSL nu börjar minska så mycket i användande att drift/underhåll börjar kosta. Vänta tills projekten med avveckling av koppar på landsbygd är avslutade, då blir det fortsatt nedmontering i tätorter för där det idag finns fiber borde det vara ganska tomt i xDSLAM-burkarna och även mycket oanvänd kopparledning.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Fiberns kapacitet är ju begränsad i omkringliggande utrustning. Man har lyckats komma upp i 27 tb/s.
Att inte välja fiber är ett dumt val. Det finns alltså potential att utöka hastigheten 2700 ggr mot vad som är max idag. Jag ser ingen annan teknik som har samma potential. Teoretisk max bandbredd på själva fiberkabeln är så hög att det aldrig kommer bli en begränsande faktor. Det är i så fall en fråga som vi aldrig behöver ta ställning till. Sen är det dessutom så mkt billigare att koppla upp sig kollektivt än att efteransluta sig.
I våran förening har vi varit så snälla att vi har dragit fram fiber till alla fastigheter i byn (även de som absolut inte skulle ha fiber) så att det just inte kostar något extra att efteransluta sig. Har vi varit för snälla?
 
C
En aspekt som berörts lite grand är vilken månadskostnad man landar på, vilket så klart kan vara en rätt avgörande faktor för om man känner sig nöjd med sin fiberinstallation, vilket ju är ämnet för tråden. Tyvärr finns det ju ofta inte några valmöjligheter där annat än att avstå abonnemang, men jag måste erkänna att jag tycker lite synd om många som får betala dyrt för sina tjänster.

Personligen har jag haft turen att inte behöva göra det övervägandet, men jag måste erkänna att det inte är omöjligt att jag skulle överväga att avstå om det innebär att man blir låst till en kommersiell tjänsteleverantör i det högre prisspannet.

Samtidigt noterar jag att många inte verkar så känsliga, bara man "får" fiber.
Tycker det är lite konstigt att vi inte har ännu fler fiberföreningar. Det verkar ju vara ett väldigt framgångsrikt koncept.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nja, där det är ekonomiskt fördelaktigt är de kommersiella aktörerna framme. Jag skulle väldigt gärna ha en förening i stället.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Sitter och väntar på ip-only, snart gått tre år. Vi kanske skulle startat en fiberförening i vår lilla by med ett dussin hus precis i utkanten av tätorten? Någon som vet hur man gör och hur mycket jobb det är?
 
Många fiberföreningar har sålt sina nät efter byggnationen då det krävs en hel del arbete för att få det att rulla runt. Vid etablering finns stora drivkrafter för ideellt arbete och insatser från fastighetsägare, man får fiber, sedan ska det bara fungera men det kräver även arbete och tid. När näten byggs får man även bidrag som är en stor morot, men efteranslutning, drift, underhåll, etc, måste skötas utan några bidrag. Så visst kan man driva det småskaligt men det krävs eldsjälar för att lyckas, det är då enklare att sälja till befintliga aktörer och betala någon hundralapp extra för att slippa allt. Försäljningen bidrar ju också till att hålla ned kostnaden för byggandet av nätet då det genererar en intäkt och låga anslutningsavgifter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Nja, där det är ekonomiskt fördelaktigt är de kommersiella aktörerna framme. Jag skulle väldigt gärna ha en förening i stället.
Fiberföreningar är inte dumt. Dock är det mer regel än undantag att det krävs eldsjälar, och dessa får tyvärr göra 95% av jobbet medan de övriga åker snålskjuts lite som i alla föreningar. Det är många som tagit sig vatten över huvudet när de engagerat sig. Tro mig.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.