Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
tommib
Det finns säkert en del master ute i obygden som är kopplade via mikrovågslänk (det är väl bara att titta efter länkhuvudena) men jag gissar att det blir mer och mer vanligt med fiber. Grejen är att det är löjligt billigt med själva fiberkabeln. Om man gräver för i stort sett vad som helst så är det vettigt att lägga ner kanalisation och till och med fiber i diket, det kostar så lite extra i material. Så om glesbygdsmasten har el via någon halvny nätstation finns det förmodligen också fiber där.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Det finns säkert en del master ute i obygden som är kopplade via mikrovågslänk (det är väl bara att titta efter länkhuvudena) men jag gissar att det blir mer och mer vanligt med fiber.
Många av dessa master är ju gödslade med parabolantenner, men jag vet inte om de har med masternas upplänk att göra eller om de används till något annat.
Håller inte riktigt med om att det alltid är så lätt att fixa fram en fiberlänk mitt ute i skogen. Det är ju långtifrån givet att det finns fibernät på alla ställen där det finns elnät.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
tommib
Jag sa inte heller alltid. Jag sa om det finns en åtminstone halvny nätstation. Nätbolagen har lagt ner fiber länge.

Det finns säkert många master i glesbygd (och inte så gles bygd) som har MW-upplänkar. Grejen är bara att de står för en försvinnande liten del av trafiken. Dessutom är det inte riktigt relevant för diskussionen. Man kan, om man absolut måste, skaffa en MW-länk hem också, det erbjuds av vissa leverantörer. Tillgänglighet beror på geografi och annat. Poängen är att man nästan alltid bör ta ett erbjudande om att installera fiber, även om man inte ser behovet för egen del just precis nu. Om man har väldigt ont om pengar kan man förstås avstå, precis som med mycket annat.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Förlegat? Vad är snabbare än ljuset?
 
Magnus E K
Ska man vara petig är farten högre för radiovågor i luften än ljus i glasfiber. Men det är inte relevant för bandbredd och svarstid.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man ska betal för inkopplingen av fiber också vilket mycket väl kan betyda att man ska hosta upp 30 000 kr nu på stört. För vissa av oss kan detta ha en betydelse.
Ja har du inte råd så hade du väl valet att inte dra in nåt fiber, eller hur? Du visste innan vad det kostade för dig att dra in fiber, du kan ju inte komma i efterhand och gnälla att du inte hade råd? Var vill du komma med detta egentligen?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag är fortfarande fascinerad av dem som hävdar att det är ett viktigt säljargument med fiber i en villa och att en köpare skulle kunna stå över ett köp bara för att villan saknar fiber. Min villa är värd ungefär 14 000 000 kronor och att en köpare ens skulle reflektera över om det finns fiber eller inte är ju befängt. Som att det får kosta 14 miljoner men absolut inte 16 tusen extra för att installera fiber.

Ett annat lustigt argument är att man "framtidssäkrar". Ungefär som att tekniken är fulländad och inte kommer att utvecklas något mer. Tänkte ni likadant på 90-talet när telefonmodemen kom? Att modemen var det ultimata sättet att skicka data på och att det inte kunde förbättras på något sätt? ;-)
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 9 till
  • Laddar…
Nej det är inte det som någon säger.

Det flera säger är att om det inte går att efteransluta ditt hus så tar vi nästa istället.

Det är alltsåinte en ev merkostnad som är problemet utsn möjligheten att öht ansluta huset.
 
  • Gilla
Lenza och 33 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Ett annat lustigt argument är att man "framtidssäkrar". Ungefär som att tekniken är fulländad och inte kommer att utvecklas något mer. Tänkte ni likadant på 90-talet när telefonmodemen kom? Att modemen var det ultimata sättet att skicka data på och att det inte kunde förbättras på något sätt? ;-)
Detta raljerande visar tyvärr bara att du inte alls förstår vad du pratar om eller varför detta är ett teknikområde som är stabilt. Den teknik du kommer använda för fast anslutna hus de närmaste 10-15 kanske 20 åren finns redan.

Det är lite som en vattenslang till trädgården. Behöver du mera vatten finns det redan lösningar för det och du behöver inte oroa dig för att du köper en omodern slang pga att någon hittat ett helt nytt sätt att transportera vatten från kranen till blommorna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kontorsråttan och 19 till
  • Laddar…
Det fanns fiber på 90-talet, och även tidigare, men användes av operatörer och företag. De första konsumenterna fick fiberanslutning också på 90-talet men fortfarande var priset lite för högt när det gällde massproduktion.
Sedan ska vi nog hålla isär koppartrådsbaserade produkter med olika tekniska lösningar (modem, xDSL, etc) som nu efter ca 150 år börjar se sitt slut inom detta området. Tar vi det som fick namnet modem så dök det väl upp på 60-talet med xx bauds hastighet. Som kuriosa så började Taxi Stockholm i början av 80-talet köra mobil data till sina bilar med termoskrivare och sedan modem till sina basstationer med 1200 baud (kan varit bit/s) från Luntmakargatan där bokningen/datorer fanns. Redan här så levde fastnät och radionät parallellt.
Men det blev en liten OT, men bara för att visa på hur fiber inte ska jämföras med modem utan med kopparledning.

Så det är kopparbaserad teknik som nu ersätts av fiberbaserad och fiber är nästa lika gammal som det som benämns "modem" då den dök upp på 70-talet, Idag ansluts merparten av våra fastigheter med 1Gbit/s fibergränssnitt (finns även 10Gbit/s bl.a. Bahnhof och kanske lite gamla 100 Mbit/s switchar) så ut till fastigheterna rullar det med fibergränssnittets hastighet, sedan begränsas hastigheten hos Internetleverantörerna på en annan teknisk nivå utifrån vad man beställt för hastighet. Och skulle inte 10Gbit/s inte räcka till går det att skruva på mera, men begränsningen hamnar inte i själva fibernätet utan den överliggande tekniken som nyttjar fibernät som transportmedia. Så här är skillnaden att fibernäten idag inte har någon idag känd begränsning i hastighet för oss, men att det åldras så av den orsaken kommer det att bli utbyten av material någon gång i framtiden. Förhoppningsvis så kan man blåsa i ny, kanske bättre fiber, utan grävning, etc, när den dagen kommer.
Sedan kommer vi att även använda radiokommunikation vilken även den är en gammal teknik som kontinuerligt utvecklas och där vi idag väntar på vad 5G området ska erbjuda för tjänster.
Men vi som lever idag, har eller kan få fiber, kommer att kunna leva med den tekniken under vår livslängd vilket väl är fullt tillräcklig livslängd för en fiber anslutning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Albireo och 6 till
  • Laddar…
När det sedan gäller engångskostnaden för att ansluta fiber 20-30" kronor så bör den som en investering i fastigheten och t.ex. slås ut på 30 år som avskrivningstid vilket blir ungefär 100 kr/månaden med ett restvärde av 0 kr.
Så kostnaden bör läggas på fastigheten och kan då vara del av ev. huslån om man saknar tillgängliga medel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus var en fiberförening skapad och tidigare ägare av huset hade anmält intresse. Då vi bor på landet var uppkopplingen via ADSL endast ca5-6mbit. Detta till en kostnad av 460kr/mån.

Nu när fibern väl är nedgrävd så betalar vi 360kr/mån för 100mbit.
För oss var väl en enkelt. Vi hade avstått huset om inte fiber var på gång. Bor man nära en ADSL-basstation kan jag förstå om man tycker man klarar sig med koppar då hastigheten kan vara kring 30mbit.

Som kuriosa kan nämnas att det vid ett strömavbrott för några veckor sedan så blev 4g helt oanvändbart då alla med fiber skulle nyttja mobilnätet istället.

Sen om det höjer värdet på fastigheten eller ej vet jag inte. Men för oss är det ett krav.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
MIn åsikt är enkelt. Det beror på vad man har för behov av internet.

EX: Min mor som betalar räkningar och kollar på tradera och blocket. Henne avrådde jag att dra in fiber. Jag tycker att det för henne hade blivit billigare och hon hade inte märkt någon skillnad med att ha ett 4G modem och Parabol tv istället för Fiber och IPTV. Månadskostnaden hade blivit den samma men hon hade sluppit installationsavgiftern på nästa 20k.

I mitt fall behöver jag fiber då jag jobbar med IT, spelar dator, har IPTV, kollar netflix och är mer eller mindre konstant uppkopplade på ett antal enheter.

Däremot anser jag att det inte finns något behov för 99,9% av befolkningen att ha snabbare fiber än 100/10 i dagensläge. Om det hade funnits hade jag till och med kunnat tänka mig gå ner till 50/10 för man behöver som oftast inte ha mer än så. Försäljaren av bredband rekommenderar mig alltid att ett abonemange på 250/100 och varje jag ber dem motivera så kan de aldrig komma fram till att det skulle bli bättre för mig... Om man laddar ner en stor fil på ca 10 gig så tar det inte mer än max 15 minuter med mitt nuvarande 100/10 och med ett 250/100 kanske man kan komma ner på runt 7 minuter men jag anser att man kan nog vänta de där 10 minuterna extra för en dryg 100 lapp i månaden billigare kostanad.. Så ofta är man inte i behov av filen så snabbt...


Snabbt summerat. Fiber är vettigt om man har behovet. Hade mitt hus inte haft fiber skulle jag dra in det direkt men om man inte gör så mycket mer än att betalar räkningar kanske kolla på Netflix osv så duger gott ett 24/1 fast installation via koppar. Om man bara betalar räkningar och surfar lite då räcker ett 4G modem.

Om man har Comhems 3 hål i väggen så anser jag att det inte är värt att byta ut det mot fiber.

Tack för mig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Haha inte ens ett alternativ.
När vi flyttade in i huset för 10år sen så var det redan indraget bredband via fiber.
Inget att tvekan bästa valet
Men allt har att göra med vilka behov man har.
Vi har iår även fått uppkoppling till fritidshuset.
Självklarhet att installera.
 
T twoody skrev:
Vi brukar inte sätta in fiber i husen som vi säljer i Stockholms områden. Och det är väldigt få som bryr sig i ett tidigt läge om fiber, det är självklart ett plus men det kommer inte långt upp på folks önskelista när det är nytt hus.
Kanalisering räcker, fiber kan man dra in senare. Men att inte kanalisera för fiber in och trådat nät inne i huset år 2019 anser jag är ofattbart. Kostnaden är ju i princip noll.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.