Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Saker som är värda att tänka på vid val av fiber.

1. Kopparledningar klipps hejvillt i vårt land.
Min bror blev av med ADSL då de fick klippta ledningar. De bor i radioskugga och deras 4g anslutning är bristfällig. Skitkul med 3 barn som vill surfa. Och dyrt.
2. 4g nätet är inte stabilt och fler abonenter gör livet surt för många som tycker att det räckte med 4g.
T.ex. på vår stuga samt svärfars stuga (piteå och örebro). Vi har fram till i år haft 4g med full mottagning. Man har kunnat streama vad man vill i vilken kvalitet man vill. Nu i år så hoppar vi mellan 3g h+ och 4g i örebro. 3g idag är inte snabbt nog att ens gå in på svt. På vår stuga så har vi gått från max anslutning på 4g till att ligga på max 2 streck i mottagning och väldigt ostabil hastighet.
3. Efteranslutning är svårt om du bor på fel ställe. Byanät tar sällan in efteranslutningar.
4. 15% enligt den här undersökningen skulle inte vara intresserad av att köpa ditt hus. 1 till 2 extra som budar på ditt hus kan ge bra värdeökning. Och nu pratar vi vuxna. Om du berättade för din 13åriga CSGO spelande barn att du ska köpa ett hus så kommer hans första fråga vara hur uppkopplingen ser ut.

Sen. Innan du börjar förespråka "fiber är värdelöst för jag märker ingen skillnad". Titta på din historik, hur mycket data förbrukar jag per månad, till vilka teknik prylar behöver jag anslutningar, vad sitter jag idag med för utrustning.
Sitter du kvar med en gammal trådlös router som använder en utdaterad teknik så kan det mycket väl vara så att du kanske bara kan utnyttja en bråkdel av det fibern klarar av.
Dra trådat till TVn så att du får bästa kvalitet på alla sändningar, netflix, prime. Skulle listat HBO också men de har skitkvalitet hur du än gör...
Men sitter du på svt text på mobilen och det är den enda trafiken du använder så kanske ett fiberabonnenmang inte är för dig. Men då ska du på punkt 4 som jag skrev ovan. Dra in fiber till huset utan abonnemang.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja 5g blir ju troligt.. går inte genom en yttervägg men uppdateringen på 4G frekvenserna gör nog lite skillnad
Jag tror till och med det är så att 5g inte går igenom en glasruta. Samt att du behöver, för att utnyttja 5g fullt ut, en fiberanslutning till varje accespunkt.
 
Marojo Marojo skrev:
Vi har ADSL i huset vi flyttade in i för snart ett år sedan. Funkar just nu för alla våra behov. Netflix är väl största "förbrukaren" följt av YouTube och enstaka torrents. Ser ingen anledning att betala nästan 30000 för fiberanslutning och därefter sannolikt högre månadskostnad än den nuvarande. Mobilt bredband hade dock aldrig varit ett alternativ. Så om kopparledningen försvinner i framtiden får det väl bli fiber.
Det finns väl inget ADSL som är billigare än fiber? Kostnaden brukar nästan halveras om man är ute efter liknande hastigheter.
Har svårt att tro att du betalar under 350:-/mån för ett vettigt ADSL.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
Vi har ADSL i huset vi flyttade in i för snart ett år sedan. Funkar just nu för alla våra behov. Netflix är väl största "förbrukaren" följt av YouTube och enstaka torrents. Ser ingen anledning att betala nästan 30000 för fiberanslutning och därefter sannolikt högre månadskostnad än den nuvarande. Mobilt bredband hade dock aldrig varit ett alternativ. Så om kopparledningen försvinner i framtiden får det väl bli fiber.
Ett abb med 100Mbit fiber kostar väsentligt mindre än ett 24Mbit ADSL.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Man ska betal för inkopplingen av fiber också vilket mycket väl kan betyda att man ska hosta upp 30 000 kr nu på stört. För vissa av oss kan detta ha en betydelse.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
På den punkten kan du vara helt lugn. Frågan om fiber är en flopp eller inte klarades av för 20-30 år sedan ungefär.
Ja inte är det en flopp iaf, men tyvärr så missar folk en viktig detalj:

Utan ett fibernät i din närhet:
- ingen mobilmast med 4g.

För även masten måste ha en fiberuppkoppling (douh) men ute på landsbygden så är det inte ekonomiskt att dra fiber om inte invånarna vill ha en egen uppkoppling. Och när områdesnätet är fullt utbyggt (efter några år) så kan nätägarna sälja en plats för en ny mobilmast.

Det ena ger det andra på sikt liksom.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Snailman
I icho skrev:
Har beställt fiber men inte fått ännu. Har just nu mobilt med 200gb men det tar slut nästan varje månad, så jag ser fram emot att få fast. Dessutom är 4G otroligt instabilt här, så det blir många avbrott om man kollar på film eller serier.
Jag har bytt från 200gb till obegränsat mobilt bredband hos tre, men har ganska bra mottagning här.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man ska betal för inkopplingen av fiber också vilket mycket väl kan betyda att man ska hosta upp 30 000 kr nu på stört. För vissa av oss kan detta ha en betydelse.
Nackdelen med ADSL är att snart kommer operatören höra av sig och berätta att de kommer upphöra med tjänsten. Snart finns det inga fasta nummer kvar och då är det ett fåtal ADSL-abbonenenter som ska betala hela kopparledningen och ADSL-stationen med det underhåll som krävs. Naturligtvis helt orimligt, inte lönsamt och tjänsten tas bort. Som AXE. Och Minicall. Och ISDN.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Ett abb med 100Mbit fiber kostar väsentligt mindre än ett 24Mbit ADSL.
Hos Telia kostar 60mbit ADSL ungefär samma som 100/100 fiber.
 
C C.Lundin skrev:
Det finns väl inget ADSL som är billigare än fiber? Kostnaden brukar nästan halveras om man är ute efter liknande hastigheter.
Har svårt att tro att du betalar under 350:-/mån för ett vettigt ADSL.
Jag betalar 349 för 60 ;) dock kampanj som snart övergår till 489 tror jag. Billigaste fibret är säkert billigare men knappast hälften.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nackdelen med ADSL är att snart kommer operatören höra av sig och berätta att de kommer upphöra med tjänsten. Snart finns det inga fasta nummer kvar och då är det ett fåtal ADSL-abbonenenter som ska betala hela kopparledningen och ADSL-stationen med det underhåll som krävs. Naturligtvis helt orimligt, inte lönsamt och tjänsten tas bort. Som AXE. Och Minicall. Och ISDN.
Ja. Nedmonteringen av telestationer pågår för fullt. Här i grannskapet skrotade de en landsbygdsstation med många ADSL-kunder. Det märktes. Det mobila nätet blev helt oanvändbart kort därefter. Så tjockt i etern vid populära händelser som ex.vis. melodifestivalen så man kan bara glömma att surfa alls.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
H Henrik Melander skrev:
Jag tror till och med det är så att 5g inte går igenom en glasruta.
Bara som notering, 5G är ett övergripande namn av flera tekniska lösningar.
Hur långt den går och "genom vad" beror på vilka frekvenser som används.
Så det kommer att fungera bra eller mindre bra beroende av vad som implementeras.
Kommer att styras av vad operatörerna vill sälja och tror sig tjäna mest pengar på utifrån gjorda investeringar.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Lite märklig fråga.
Innan man köper fiber så vet man ju att fiber kommer via kabel, och att hastigheten kan va väldigt hög, beroende på vad man köpt för hastighet. Om man inte gillar detta så bör man ju aldrig ha köpt fiber. Eller menar du att folk skulle uppleva störningar i uppkopplingen?

Olika människor har olika krav för hur de vill använda internet och man köper ju det som passar bäst.

Jag hade alltid mobil dongel, kopplad till en router hemma så jag även kunde få wifi plus fast kabel. Mest för att abbonemanget var jättebilligt och äkta fri data. Jag hade heller inga krav på supersnabb uppkoppling.

Sen köpte BRF fiber i fastigheten så jag sa upp mitt privata bredband. Fibern har 1000mb, även utång för IPTV och telefoni. Om ca ett år lär vi gå över från kopparkabel-TV till IPTV. Jag beställde IPTV på test och måste säga att det var riktigt bra kvalitet på HD-kanalerna! äkta 1080p.

Ibland grävs kopparkabeln av, eller att en station någonstans går sönder, det innebär avbrott i TV-tittandet. Så jag känner till att det finns risker med kabel-anslutningar, men det händer ju väldigt sällan, beroende på vart man bor. Gräver någon av en stam-fiberkabel så får man räkna med 2-3 veckors avbrott.

Om du själv bor i hus o har fiber så är ju detta även bra för framtida ägare o höjer värdet. Förutsatt att kabeln o fibern håller sig fin även om många år.

Kostnaderna får internet kan ju också styra vad man till slut väljer. Behöver du inget suprsnabbt spel-stabilt bredband, och bor hyfsat nära en mast, och priset för trådfri internet är mycket billigare så kör på det. Om Installationspriset är 20 lax för att få fiber i villan så förstår jag man funderar några gånger.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
Jag betalar 349 för 60 ;) dock kampanj som snart övergår till 489 tror jag. Billigaste fibret är säkert billigare men knappast hälften.
Jag betalar 249:-/mån för 100/10. Detta är standardpris. Det finns billigare fast det är luriga leverantörer så har frångått dessa. Priserna bör inte skilja så mycket hos er, så det låter som halva priset ungefär.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
C
H hackatall skrev:
För även masten måste ha en fiberuppkoppling (douh) men ute på landsbygden så är det inte ekonomiskt att dra fiber om inte invånarna vill ha en egen uppkoppling. Och när områdesnätet är fullt utbyggt (efter några år) så kan nätägarna sälja en plats för en ny mobilmast.
Är det verkligen så?
Jag har bara tagit för givet att alla mobilmaster som står mitt ute i skogen är "uppkopplade" med mikrovågslänk.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.