Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Vi hade mobilt bredband i väntan på fiber och det fungerade faktiskt hyggligt med datatrafiksbegränsning, lägre kvalitet på Netflix etc. Men det märktes när folk kom hem ifrån jobbet, då gick hastigheten ner.
 
Med 2 barn 7 och 10 år, är jag helnöjd med mitt val att skaffa fiber. En familj i området med 2 barn i samma ålder som inte gick med ångrar sig bittert så här 5 år senare.
Sen har jag gått all in på Unifi så jag har full koll på nätet och vad barnen surfar på, dock ej på detaljnivå.
 
  • Gilla
Galoppjanne
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Visst funkar ADHD, men skit motför fiber, framför att du måste ha hemtele kvar..och
Måste man ha "hemtele" om man har ADHD, är det någon telepatisk bieffekt? ;):D
 
  • Gilla
  • Haha
Sockerhög och 2 till
  • Laddar…
tommib
Vi flyttade till ett hus som tillhörde en samfällighet där man höll på att installera fiber. Det blev installerat typ två månader efter inflytt. Det var två olidliga månader med surfpinne och mobilt bredband. Köpte en liten Dovado router så att det skulle fungera för alla prylar samtidigt.

Hade det inte varit på gång med fiber hade vi (jag) valt bort huset. När jag letade hus på hemnet tittade jag på fyra saker: Uppvärmning, fiber, planlösning och fasadmaterial, i den ordningen. Läget var visserligen intressant men inte avgörande, vi tittade i hela Stockholm. Hus utan fiber (eller möjlighet till) och vattenburen värme sorterades bort direkt, jag tittade inte ens på planlösningen.

Som andra har sagt, fiber är på samma nivå som elanslutning och fungerande VA. Det går utan men då ska objektet vara fullkomligt spektakulärt av någon anledning.
 
  • Gilla
Nillea och 5 till
  • Laddar…
P
Jag är nöjd med mina fiberinstallationer. För vanlig surf funkade mitt mobila bredband bra, men fibern ger mig större frihet.
  • Jag har flyttat mitt hemmalabb till landet så slipper det stå hemma och surra.
  • Jag speglar mitt nas till och från landet så jag har fått en extra backup.
  • Mitt backup-nas haro ckså flyttat till landet.
  • När jag är på landet kommer jag åt filen som jag glömde i datorn hemma.
  • Det är en extra säkerhet för mig när jag jobbar remote eller har beredskap.
  • Jag drar mig inte för att dra hem några stora filer eller uppdatera mina OS när jag är på landet längre. Förut hade jag för lite mobildata för det.
  • Jag kan sätta upp lite kameraövervakning
  • Jag kan lyssna på P2 streamat och slippa "Språka på serbokroatiska" och andra konstigheter som sänds i FM-radion utan att oroa mig för dataförbrukningen.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som andra har sagt, fiber är på samma nivå som elanslutning och fungerande VA. Det går utan men då ska objektet vara fullkomligt spektakulärt av någon anledning.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Skulle du köpa drömhuset även om det saknade vattentoalett?

För mig är frågan ungefär på den nivån. Och hur det påverkar värdet? Ja, jag kan ju vara den där näst sista budgivaren som triasar upp priset 300.000
Skulle du köpa ditt drömhus även om det inte hade en vattentoalett fråga Gustavsberg. Tycker jag är en rimligare jämförelse. Därför att det finns fungerande alternativ till fiber tycker jag.

Fiber är kanske bra men jag personligen kan inte jämföra behovet av fiber med behovet av el, vatten och avlopp.
 
  • Gilla
Fläktköparen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Därför att det finns fungerande alternativ till fiber tycker jag.
För ditt driftfall finns det alternativ. För mitt driftfall, med multipla servrar hemma samt behov* av säker extern åtkomst, är inte mobilt bredband något alternativ alls. Jag kan inte se att mina krav på datatrafik kommer minska framöver, snarare öka rejält när barnen blir större. Trådlös teknik kommer alltid vara efter trådbunden. Varför det är så finns avhandlat i ett flertal andra trådar på ämnet. Det finns en anledning till att telemasterna är fiberanslutna istället för att köra "meshnätverk" mellan sig**.

Så, din jämförelse med WC från Gustavsberg är inte riktigt relevant. Det är mer utedass på gården mot japansk rymdskeppstoalett om du vill jämföra porslinstroner :)


* Man kan diskutera hur grundläggande detta behov är men jämförelsen med el är rätt bra. Det går utmärkt utan el också men allt blir besvärligare och tar mer tid. Bekvämlighet kostar.

** Ja, jag vet att det görs ibland i form av radiolänkar men det tillhör nog ovanligheterna. Speciellt när masterna står tätt, vilket de måste göra för vettiga hastigheter och många samtidiga anslutningar.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Hade innan mobilt med en hastighet av ca 3-4 mbit/s.
50 gig i månaden.
Då kan man inte ens ladda hem ett spel.
Sen så är pingen mycket låg med fiber, vilket är viktigt när man spelar.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så kunde man välja att göra när jag skaffade fiber och som jag ser det så har man fiber i så fall. Även om du väljer att inte använda det så har du fortfarande tillgång till det om du vill tycker jag.
Jag har inte tillgång till det förrän jag löser ett abonnemang och betalar en månatlig avgift. :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Har man inte i princip det med obegränsat mobilt bredband också?
Det finns mobila bredband med obegränsad datamängd, men de kostar väsentligt mer i månaden (för abonnemanget) än ett fiberabb. Tror Tele2 har för 499:- / månad. (Nu får du ju visserligen betala av fiberindragningen ett tag, men kostar ju bara ett tag) Mobilt bredband är inte lika stabilt som fiber. Du delar också din hastighet med alla andra som är anslutna till samma mast.
Så fort du börjar streama en del så kommer du märka att fiber klarar mer än mobila abb gör, speciellt om flera streamar samtidigt.

Jag skulle aldrig köpa ett hus utan snabb tillgång till fiber. Adsl eller mobila abb för fast anslutning går fetbort för mig.

Men visst, nyttjar man inte internet särskilt mycket så klarar man väl sig med vad som helst. Allt blir ju inte automatiskt "bättre" med fiber.

Och vem säger att fiber "är ute"? Vad är ersättaren menar denna person? 5G? :crysmile:
 
E eddiw skrev:
Och vem säger att fiber "är ute"? Vad är ersättaren menar denna person? 5G? :crysmile:
Jag har glömt vad det hette men jag mins att det inte var 5G det var något annat och jag ryckte att det lät trovärdigt när han sa det.
 
Ja 5g blir ju troligt.. går inte genom en yttervägg men uppdateringen på 4G frekvenserna gör nog lite skillnad
 
  • Gilla
Henrik Melander
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så, din jämförelse med WC från Gustavsberg är inte riktigt relevant. Det är mer utedass på gården mot japansk rymdskeppstoalett om du vill jämföra porslinstroner :)
Ska jag ha den hemma och använda den varje dag så tror jag fortfarande att en Gustavsberg slår en rymdskeppstoalett ;) när det gäller bekvämlighet i alla fall.
 
Vi har ADSL i huset vi flyttade in i för snart ett år sedan. Funkar just nu för alla våra behov. Netflix är väl största "förbrukaren" följt av YouTube och enstaka torrents. Ser ingen anledning att betala nästan 30000 för fiberanslutning och därefter sannolikt högre månadskostnad än den nuvarande. Mobilt bredband hade dock aldrig varit ett alternativ. Så om kopparledningen försvinner i framtiden får det väl bli fiber.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Står rinnande vattenboch avlopp på önskelistan? Näe det gör det inte, för man tycker det är självklart att det ska finnas.

Skulle inte köpa ett hus där jag inte kan få fiber indraget.
Har inte sagt att det inte går att fiber dock är det inget som folk bryr sig om när dom köper våra hus.
Om folk hittar ett fint hus i ett område där dom vill bo så bryr sig merparten inte om det inte är indragen fiber.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.