Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Saknar alternativet ”har dragit fram fiber men har inte haft behov av att aktivera det”. Har numera så mycket surf i mobilen så behovet har inte funnits.
Så kunde man välja att göra när jag skaffade fiber och som jag ser det så har man fiber i så fall. Även om du väljer att inte använda det så har du fortfarande tillgång till det om du vill tycker jag.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja så var det nog, men bara för att något är nytt så är det inte säkert att det är bra för alla. Det finns faktiskt något som heter floppar.

Jag satt och lurade på att alla dessa tusentals mil nedgrävd fiberkabel kanske är en sådan och om så inte är fallet så måste det ju tålas att diskutera. Vilket det ju faktiskt verkar som att det gör.

Jag kanske inte ångrar valet att skaffa fiber trots allt :)
På den punkten kan du vara helt lugn. Frågan om fiber är en flopp eller inte klarades av för 20-30 år sedan ungefär.
 
  • Gilla
udihow och 6 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Den stora datamängden som förbrukas i mitt hem då vi gjort valet att vara helt utan tv kanaler gör att fiberkostnaden snabbt blir billig i sammanhanget. Adsl var inget bra alternativ heller pga för låg uppladdningshastighet.
Utan Tv..? Givet ska man ha fiber! Är nog betydligt billigare än mobilsurf om hela familjen ska ha 10gb/månad.

Vad menar du att det inte går fortare? Trådlösa nätverket ökar inte, du kommer aldrig nånsin ens nära 1000/100mbit med trådlös enhet, vi har 4st telefoner och 4 iPad, datorer/tv-spel och 3st Tv på fibern, aldrig en svacka eller driftstörning! Visst funkar ADHD, men skit motför fiber, framför att du måste ha hemtele kvar..och husets värde ökar med fiber samt att du för större intresse för huset vid försäljning..
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja så var det nog, men bara för att något är nytt så är det inte säkert att det är bra för alla. Det finns faktiskt något som heter floppar.

Jag satt och lurade på att alla dessa tusentals mil nedgrävd fiberkabel kanske är en sådan och om så inte är fallet så måste det ju tålas att diskutera. Vilket det ju faktiskt verkar som att det gör.

Jag kanske inte ångrar valet att skaffa fiber trots allt :)
Grejen med fiber är ju att den kostar inget om du beslutar dig för att säga upp abonnemanget. Inte som uppvärmning där man måste värma upp huset och det kan bli dyrt om man väljer fel.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
R
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja så var det nog, men bara för att något är nytt så är det inte säkert att det är bra för alla. Det finns faktiskt något som heter floppar.

Jag satt och lurade på att alla dessa tusentals mil nedgrävd fiberkabel kanske är en sådan och om så inte är fallet så måste det ju tålas att diskutera. Vilket det ju faktiskt verkar som att det gör.

Jag kanske inte ångrar valet att skaffa fiber trots allt :)
Antingen är du oinsatt hur våran digitala infrastruktur funkar eller så trollar du nu.
Fiber är varken nytt eller har floppat..

När du surfar med din mobil, hur tror mobilmasten du använder är uppkopplad?

Glöm aldrig att vi för ett par år sen satt med modem där man fick sitta och vänta på att ladda en bild.
Om 10 år kommer vi ha tjänster som vi nu inte kan tänka oss.
 
MathiasS MathiasS skrev:
På den punkten kan du vara helt lugn. Frågan om fiber är en flopp eller inte klarades av för 20-30 år sedan ungefär.
Vad blev svart då?

Frågan om Fibernätsföreningar av just den formen som vi år 2019 har i Sverige fanns knappast för 20-30 år sedan. Jag menar med kablar slarvigt nedgrävda, typ en cm under marken ;) över tomter, åkrar, kohagar med mera.

Hur bra idé detta är anser jag nog fortfarande är upp till framtiden att bevisa.
 
R RalleB skrev:
Antingen är du oinsatt hur våran digitala infrastruktur funkar eller så trollar du nu.
Fiber är varken nytt eller har floppat..

När du surfar med din mobil, hur tror mobilmasten du använder är uppkopplad?

Glöm aldrig att vi för ett par år sen satt med modem där man fick sitta och vänta på att ladda en bild.
Om 10 år kommer vi ha tjänster som vi nu inte kan tänka oss.
Ja är inte särskilt insatt och jag lovar att jag inte trollar :coffee:
 
Så nöjd med min fiber. Här slukas många GB per dag så den får bekänna färg
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det låter otroligt dyrt, är det bara en mobil som ingår eller också en router?
Du borde kolla upp vad du egentligen betalar för och vad som ingår.
Två mobiler och mycket samtal till utlandet jag betalar nog inte för mycket kom jag fram till :)
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad blev svart då?

Frågan om Fibernätsföreningar av just den formen som vi år 2019 har i Sverige fanns knappast för 20-30 år sedan. Jag menar med kablar slarvigt nedgrävda, typ en cm under marken ;) över tomter, åkrar, kohagar med mera.

Hur bra idé detta är anser jag nog fortfarande är upp till framtiden att bevisa.
Fiber som fysisk bärare av datatrafik är den ledande tekniken sedan 40-50 år ungefär. Det är den ledande tekniken där fast förbindelse kan användas och det finns eller behövs inga alternativ.

"Fiber-till-hemmet" har pågått sedan 15-20 år ungefär. Samma grundläggande teknik men ett antal olika kommersiella modeller. Stadsägt, kommunägt, privatägt, föreningsägt osv osv i en flerlagersstruktur med nätägare, drift och tjänsteleverantörer ofta separerade. Utrullningen i Sverige som ligger långt fram jämfört med andra länder närmar sig nu sitt slut.

För den som har krav på hög hastighet och möjlighet att ladda ner mycket data till ett fast pris finns inget alternativ. ADSL försvinner i takt med att kopparnätet för telefon monteras ner (borta inom 5-10år) och de kunder som kör internet via kabeltvnäten lär fasas över till fiber i takt med att teknisk livslängd nås på kabelnäten.

Det är ju tråkigt att du sitter i en förening där varken installation eller löpande förvaltning fungerar speciellt bra (?) och det finns säkert fler exempel på det, precis som inom alla andra områden också, Detta har dock ingenting med fiber som teknik att göra. Det är som sagt tiotals år sedan man etablerade tekniken och inget vi gör nu är "nytt".

Så, svaret är att fiber är defacto standard för "trådbunden" datakommunikation idag.
 
  • Gilla
TrallaE och 9 till
  • Laddar…
C
K knipo skrev:
Min frågeställning var av mer allmän art i frågan om fiber har betydelse eller ej vid köp av hus.
För vissa köpare är det nog definitivt så, men säkert inte för så många att det har någon jättestor betydelse för säljaren idag. Hur det blir i framtiden kan man ju sia om, kan nog vara både åt ena och andra hållet.

Men visst är det en i sammanhanget avsevärd skillnad på om det går att ansluta sig till ett befintligt områdesnät hyfsat snabbt och enkelt, eller om det inte finns några anslutningsmöjligheter alls.

Vårt hus ligger ganska enskilt och har ca. 700 m till knytpunkten över en åker och under en landsväg, så om vi inte hade hängt på när de höll på och grävde så hade det nog blivit svårt att ansluta sig i efterhand.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi brukar inte sätta in fiber i husen som vi säljer i Stockholms områden. Och det är väldigt få som bryr sig i ett tidigt läge om fiber, det är självklart ett plus men det kommer inte långt upp på folks önskelista när det är nytt hus.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
KristinaRT
K knipo skrev:
Så du menar att om du hittar ”Drömhuset” med stort D och det saknar fiber så avstår du affär på grund av avsaknad av fiberanslutning?
Vi har valt bort ”drömhuset” en gång pga trädgård i nordöst. Vi har en specifik lista på saker som vi inte är beredda att kompromissa med och andra saker vi kan kompromissa med. Kan man inte efteransluta är det inte ett drömhus.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jag saknar alternativet "Nä hörni, nu har den förbenade soljäkeln äntligen gått i moln så ska ut och snickra lite på kökssoffan."
 
  • Gilla
  • Haha
Lostmoose och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vi brukar inte sätta in fiber i husen som vi säljer i Stockholms områden. Och det är väldigt få som bryr sig i ett tidigt läge om fiber, det är självklart ett plus men det kommer inte långt upp på folks önskelista när det är nytt hus.
Står rinnande vattenboch avlopp på önskelistan? Näe det gör det inte, för man tycker det är självklart att det ska finnas.

Skulle inte köpa ett hus där jag inte kan få fiber indraget.
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.