Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
KristinaRT
Flyttade från fiber till ADSL med små barn (nyfödd och 3-åring), vilket fungerade. Fick så småningom fiber igen och med större barn (13+10), Netflix, olika Play etc är fiber en nödvändighet.
Jag kan med total säkerhet säga att köpa en bostad utan fiber är numera lika uteslutet som att bo 10m från järnvägen.

Finns i verkligheten inte många alternativ när 4 personer alla nyttjar internet samtidigt och alla vill ha en normal hastighet.
 
  • Gilla
Premolar och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Flyttade från fiber till ADSL med små barn (nyfödd och 3-åring), vilket fungerade. Fick så småningom fiber igen och med större barn (13+10), Netflix, olika Play etc är fiber en nödvändighet.
Jag kan med total säkerhet säga att köpa en bostad utan fiber är numera lika uteslutet som att bo 10m från järnvägen.

Finns i verkligheten inte många alternativ när 4 personer alla nyttjar internet samtidigt och alla vill ha en normal hastighet.
Så du menar att om du hittar ”Drömhuset” med stort D och det saknar fiber så avstår du affär på grund av avsaknad av fiberanslutning?
 
R
K knipo skrev:
Så du menar att om du hittar ”Drömhuset” med stort D och det saknar fiber så avstår du affär på grund av avsaknad av fiberanslutning?
Ja om inte möjligheten finns att efteransluta sig direkt.
Och ett hus utan fiber är inte drömhuset med stort d
 
  • Gilla
mejeriet och 12 till
  • Laddar…
Jag har fiber och upplever jag har mycket snabbare internet än de som jag trådlöst eller andra. Runt 100mbps sist jag kollade.

Jag tror inte alls på att fiber är föråldrat.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Jag gav 20 tusen för några år sedan, Telia Öppen Fiber. Vad är 20 tusen idag? Har man ont om pengar fattar jag men annars undrar jag vad man bryr sig om.

Jag antar att de som tvekar om fiber är totalt ointresserade av internet eller bor i glesbygd med tveksamma fastighetsvärden. Annars kommer fiber att vara något som bara krävs av en köpare.

Den här diskussionen hade man säkert också när man gick över från fotogenlampor till elektrisk belysning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Så du menar att om du hittar ”Drömhuset” med stort D och det saknar fiber så avstår du affär på grund av avsaknad av fiberanslutning?
Jag skulle inte bry mig så länge jag har möjlighet att koppla upp mig på annat sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grävkalle och 2 till
  • Laddar…
Saknar alternativet ”har dragit fram fiber men har inte haft behov av att aktivera det”. Har numera så mycket surf i mobilen så behovet har inte funnits.
 
  • Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Äh, man har ju fiber, mobilt bredband och så mobiler med hyfsad surf mängd, men med flera fastigheter och även en av bilarna mobilt uppkopplad.
"Mycket uppkopplat blir det, tänkte inte på dä"
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nej, ångrar inte att vi skaffade fiber och hade inte köpt huset om det inte hade gått att fixa till inflytt (det blev klart efter ungefär en vecka).

Vi är tre personer i hushållet som använder mobil och dator mycket och tittar på TV en del. Hade vi inte haft fiber (269:- / månad för abonnemanget) hade vi behövt uppgradera våra surfpaket för en betydligt större summa. Visserligen hade man fått en hel del månadsavgifter för engångssumman 24000 (ca) men vinsten med att ha ett helt bekymmersfritt trådlöst internet i huset + på tomten överväger helt klart. Dessutom kan gäster koppla upp sig utan problem. Vi betalar ingenting (förutom skatten, och den kommer vi ju inte ifrån hur vi än gör) för tv - allt vi behöver finns i Apple TV:n eller datorerna. Hade vi inte haft fiber hade vi ju behövt någon slags lösning för det. Plus då att koppla upp mobilen varje gång vi vill se något.
 
R RalleB skrev:
Ja om inte möjligheten finns att efteransluta sig direkt.
Och ett hus utan fiber är inte drömhuset med stort d
This
Bra internet är lika viktigt som mobiltäckning, postgång och bilväg fram till huset.
 
  • Gilla
fnord och 2 till
  • Laddar…
T Tut skrev:
Nej, ångrar inte att vi skaffade fiber och hade inte köpt huset om det inte hade gått att fixa till inflytt (det blev klart efter ungefär en vecka).

Vi är tre personer i hushållet som använder mobil och dator mycket och tittar på TV en del. Hade vi inte haft fiber (269:- / månad för abonnemanget) hade vi behövt uppgradera våra surfpaket för en betydligt större summa. Visserligen hade man fått en hel del månadsavgifter för engångssumman 24000 (ca) men vinsten med att ha ett helt bekymmersfritt trådlöst internet i huset + på tomten överväger helt klart. Dessutom kan gäster koppla upp sig utan problem. Vi betalar ingenting (förutom skatten, och den kommer vi ju inte ifrån hur vi än gör) för tv - allt vi behöver finns i Apple TV:n eller datorerna. Hade vi inte haft fiber hade vi ju behövt någon slags lösning för det. Plus då att koppla upp mobilen varje gång vi vill se något.
Lösning för vad förstår inte riktigt?
 
A Andy78 skrev:
Lösning för vad förstår inte riktigt?
Ett tv-abonnemang eller liknande? Har inte sonderat marknaden eftersom jag är nöjd med hur vi har det.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Den här diskussionen hade man säkert också när man gick över från fotogenlampor till elektrisk belysning.
Ja så var det nog, men bara för att något är nytt så är det inte säkert att det är bra för alla. Det finns faktiskt något som heter floppar.

Jag satt och lurade på att alla dessa tusentals mil nedgrävd fiberkabel kanske är en sådan och om så inte är fallet så måste det ju tålas att diskutera. Vilket det ju faktiskt verkar som att det gör.

Jag kanske inte ångrar valet att skaffa fiber trots allt :)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
K knipo skrev:
Så du menar att om du hittar ”Drömhuset” med stort D och det saknar fiber så avstår du affär på grund av avsaknad av fiberanslutning?
Skulle du köpa drömhuset även om det saknade vattentoalett?

För mig är frågan ungefär på den nivån. Och hur det påverkar värdet? Ja, jag kan ju vara den där näst sista budgivaren som triasar upp priset 300.000
 
  • Gilla
a_c och 8 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag menar att folk i allmänhet missbrukar termen mesh och tror att allt som består av flera ap's är mesh, och att mesh är någon form av helig lösning på allt. Den traditionella lösningen med flera trådade ap's är egentligen bättre på alla sätt när det väl är uppe och kör.

Mycket möjligt att du inte tillhör den skaran, men lätt att tolka ditt inlägg så
Då är vi av samma uppfattning även om avsikten med mitt inlägg inte var annat än att just påpeka att det inte finns något motsatsförhållande mellan mesh och ap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.